Prej emrave tė bukur tė Allahut tė Lartėsuar ėshtė
edhe i Drejti. Drejtėsia ėshtė baza e
legjislacioneve qiellore mbi tė cilėn janė
ngritur qiejt dhe toka. Sipas rregullit tė
sheriatit, njeriu ėshtė i ngarkuar dhe do tė
japė llogari pėr veten e tij; nėse ka bėrė mirė,
shpėrblehet me tė mirė dhe nėse ka vepruar keq,
do tė shpėrblehet me tė keq. Sipas kėsaj
rregulle, njeriu nuk i mbart pasojat e tė
tjerėve dhe nuk ndėshkohet pėr veprimet e tė
tjerėve.
Allahu i Lartėsuar nė disa ajete shpjegon se
njeriu nuk ėshtė pėrgjegjės pėr veprimet e
tjetrit e as nuk ndėshkohet pėr to, por ai do tė
japė llogari pėr atė qė ka bėrė vetė. Allahu i
Lartėsuar thotė: "...dhe askush nuk ngarkohet
me barrėn e tjetrit." (Enam, 164). Ajeti
qartė shpjegon se njeriu nuk ngarkohet me barrėn
e tjetrit, por mbart vetėm barrėn e vet.
Krahas kėsaj ka ardhur fjala e tė Dėrguarit tė
Allahut, lavdėrimi dhe paqja e Allahut qoftė mbi
tė, ku thotė: "Me tė vėrtetė i vdekuri
dėnohet pėr qarjen (vajtimin) e familjes sė tij."
Buhari nr. 1286 dhe Muslim 928) Ndėrsa nė njė
transmetim tjetėr: "Me tė vėrtet i vdekuri
dėnohet me qarjen e tė gjallit." (Buhariu
dhe Muslimi) Nė kėtė hadith vėrehet qartė se tė
vdekurin e kap dėnimi pėr shkak tė vajtimit tė
familjes pėr tė.
Siē duket, ekziston njė kundėrthėnie ndėrmjet
ajetit dhe hadithit, pėr faktin se ajeti mohon
qė njeriu tė mbartė pasojat e tjetrit pėrderisa
hadithi vėrteton dėnimin pėr shkak tė gabimit tė
tjetrit. Atėherė si mund tė bėhet pėrputhja dhe
bashkimi ndėrmjet tyre?
Dijetarėt kanė bėrė bashkimin e tyre nga disa
aspekte:
1- Dėnimi i cili e godet tė vdekurin ėshtė pėr
atė qė ka porositur pėr ta vajtuar atė pas
vdekjes sė tij. Nėse e bėn kėtė, ai do tė
ndėshkohet pėr shkak tė porosisė sė tij, ngase
ėshtė porosi nė kundėrshtim me rregullat e
sheriatit dhe nė kėtė rast dėnimi ėshtė pėr
shkak tė tij e nuk ėshtė pėr shkak tė veprimit
tė tjetrit. Ndėrsa nėse i vdekuri ka porositur
familjen e tij pėr mos tė qarė dhe pėr tė mos
vajtuar, kurse ata kanė bėrė atė e nuk e zbatuan
porosinė e tij, nuk e kap dėnimi por ndėshkohet
kush e bėn atė, duke u bazuar nė fjalėn e
Allahut tė Lartėsuar "dhe askush nuk ngarkohet
me barrėn e tjetrit". Kėtė qėndrim e mbajnė
shumica dėrrmuese e dijetarėve.
2- Dėnimi e kap atė qė e di se zakoni i familjes
sė tij ėshtė qarja dhe tė vajtuarit kurse ai nuk
i ndalon nga ai veprim. Ndėrsa nėse i ndalon nga
tė vajtuarit e ata e vajtojnė pas vdekjes sė tij
nuk e kap dėnimi, por dėnimi ėshtė pėr ta,
mėkati ėshtė i tyre ngase ai e ka kryer
obligimin e vet. Andaj, sipas kėtij qėndrimi,
pėr njeriun qė e di se familja e tij do tė
vajtojnė e ka tė obliguar t'i ndalojė dhe t'i
kėshillojė, ndėrsa nėse nuk e bėn do tė dėnohet
pėr shkak tė neglizhencės sė tij. Allahu i
Lartėsuar thotė: "O ju qė besoni! Ruani veten
dhe familjet tuaja nga zjarri." (Tahrim, 6)
3- Qėllimi i "dėnimit" nė hadith tė jetė me
kuptimin gjuhėsor qė ėshtė dhimbje dhe vuajtje e
pėrgjithshme e nuk ėshtė dėnim dhe vuajtje e
botės tjetėr. Prandaj, vuajtja e tė vdekurit
sipas kėtij kuptimi ėshtė vuajtja e tij pėr
shkak tė vajtimit tė familjes sė tij, vuajtja
pėr shkak tė mospėrkushtimit tė tyre ndaj
urdhrave tė Allahut. Kėtė qėndrim e mban Taberiu,
Kadi Ijadi, gjithashtu e pėrzgjodhi edhe Ibn
Tejmije.
Duhet tė kihet parasysh kėtu se tė qarėt e
pėrmendur nė hadithe nėnkuptohet tė qarėt e
shoqėruar me vajtim, rėnkim, ofshamė e tė
ngjashme me kėto. Ky lloj i tė qarėt ėshtė i
ndaluar ndėrsa nė daljen e lotėve nga sytė nuk
ka asgjė tė keqe dhe kėtė nuk e pėrfshijnė
hadithet.
Kėsisoj, mėsojmė se njeriu nuk dėnohet pėr shkak
tė gabimit tė tjetrit, pėrveē nėse ai ėshtė
shkaktar pėr tė, atėherė ai ndėshkohet pėr kėtė
shkak dhe pėr neglizhencėn e tij. Ndėrsa nė
raste tė tjera ēdo njeri do tė shpėrblehet sipas
veprės sė vet dhe nuk ngarkohet me barrėn e
tjetrit. Allahu i Lartėsuar thotė: "Nė dobi
tė tij ėshtė e mira qė bėn, kurse nė dėm tė tij
ėshtė e keqja qė punon." (Bekare, 286).
Allahu e di mė sė miri!