Allahu e kėshillon
profetin e Tij alejhi selam qė tė mos e zmadhoje shumė
ēėshtjen e banorėve tė shpellės, sepse ka argumente tė
tjera qė janė akoma mė madhėshtore siē ėshtė krijimi i
qiejve dhe i tokės, israja dhe miraxhi etj.
Dijetarėt pėr fjalėn
“errakijm” kanė patur mendime tė ndryshme.
Ibn Abasi ka thėnė se i
di tė gjitha kuptimet e Kuranit, pėrveē katėr fjalėve; e
njėra prej kėtyre ėshtė edhe kjo fjalė. Njėherė ėshtė
pyetur pėr kėtė fjalė e ka thėnė: “Mendoi Kabi se ėshtė
fshati prej ku dolėn djelmoshat.”
E disa tė tjerė kanė
thėnė se ėshtė njė libėr nė njė pllakė bronzi. Ibn Abasi
pėrsėri thotė se kjo ėshtė njė pllake prej plumbi, ku
qafirėt prej tė cilėve ikėn djelmoshat, shkruan tregimin
e tyre dhe e bėne histori tė tyre, duke pėrmendur kohėn
kur ata u zhdukėn dhe sa persona kanė qenė. Fjala e Ibn
Abasit nuk ka pėrplasje, sepse ai fjalėn e parė e kishte
dėgjuar prej Kabit e fjalėn e dytė mund ta ketė mėsuar
mė pas.
Said bin Xhubejr
transmeton: “Pėrmendi Ibn Abasi sahabėt e kehfit dhe tha:
‘Djelmoshat u zhduken, i kėrkuan ata familjet e tyre,
por nuk i gjeten. E ngritėn ēėshtjen tek mbreti e ai qe
tė jetė pėr ta njė lajm, solli njė pllakė plumbi dhe
shkroi nė tė emrat e tyre. Pastaj kėtė pllakė e vendosi
tek kasaforta e tij. Kjo pllakė ėshtė rekijmi’.”
Ajeti i dhjetė: “Kur
djelmoshat u strehuan nė shpellė e thanė: ‘O Zoti ynė na
dhuro nga ana Jote mėshirė dhe na pėrgatit udhėzim tė
drejtė nė tėrė ēėshtjen tonė.”
Nė kėtė ajet ka tre
ēėshtje:
1. Djemtė e larguar ishin
prej njerėzve tė nderuar nė qytetin e quajtur Dikjus.
Mbreti ishte qafir. Ata ishin pasues te fesė se Isait
alejhi selam. Mbreti i urdhėroi ata qė tė adhuronin
putat. E meqenėse u njoftua mbreti se kėta djem po
adhuronin Allahun, i frikėsoi ata e ata u larguan natėn.
Me vete kishin edhe njė qen. Mbreti i ndoqi nga pas deri
nė hyrje tė shpellės. Atje gjeti gjurmėt e hyrjes sė
djemve nė shpelle dhe nuk gjeti gjurmėt e daljes sė tyre
nga shpella. Hynė brenda e Allahu ua verboi sytė e ata
nuk panė asgjė. Mbreti tha qė t’ua mbyllte atyre derėn e
shpellės qė ata tė vdisnin aty tė etur e tė uritur.
Muxhahidi transmeton njė
histori tė ngjashme me tė parėn. Nė tė, ndėr tė tjera,
thuhet: “...Mbreti i thirri djemtė tek ai dhe u tha qė
tė mendohen, pastaj tė ktheheshin nga rruga e tyre.
Djemtė pasi u konsultuan mes tyre, vendosen qė tė
largohen prej vendit tė tyre. Njeri prej tyre tha se
dinte njė shpellė nė mal e babai i tij i fuste delet nė
tė. Ai tha qė tė qėndronin aty derisa tua zgjidhte
Allahu ēėshtjen.”
Ndėrsa pėr qenin thuhet
se ai ishte qen gjuetie. Transmetohet se ata rrugės
gjetėn njė bari qė kishte njė qen. Ai i ndoqi kėta djem
nė mendimet e tyre dhe qeni shkoi me ta. Sipas Ibn
Abasit qeni quhej Hamran, ndėrsa emrat e banorėve tė
kehfit janė tė huaj.
2. Ky ajet ėshtė argument
pėr largimin nga vendi, prindėrit, tė afėrmit, pasurisė
pėr shkak tė frikės nga sprova. Kėshtu iku edhe profeti
alejhi selam dhe edhe ai qėndroi nė shpellė. Ata lanė
familjet,vendin, vėllezėrit duke shpresuar qė tė mbetet
feja e pėr tė shpėtuar prej sprovave tė qafirėve. Lejimi
i ikjes prej zullumqarit ėshtė suneti i profetėve tė
Allahut dhe tė miqve tė Tij. Njė gjė tė tillė e ka
quajtur tė mirė profeti alejhi selam dhe e kanė quajtur
tė mirė edhe dijetaret, sidomos kur shfaqen sprovat dhe
ngatėrresat e njerėzve. Allahu i Lartėsuar thotė: “E
pastaj strehohuni nė shpellė.” Disa dijetarė veēimin nga
njerėzit e kėqij e kanė me punė dhe me zemėr, edhe nėse
je nė mesin e tyre. Ndėrsa Ibn Mubarek nė tefsirin e
fjalės ‘veēim’ apo ‘izolim’ ka thėnė: “Tė jesh me
popullin e nėse e pėrmendin Allahun, pėrmende Atė edhe
ti me ta, e nėse futen nė diēka tjetėr, hesht!”
Nga Ibn Umeri
transmetohet se profeti alejhi selam ka thėnė:
“Besimtari qė pėrzihet me njerėzit e i duron mundimet e
tyre, ėshtė mė i mirė se besimtari qė nuk pėrzihet me ta
e as qė duron mundimet e tyre.”
Imam Kurtubi thotė se nė
kėtė ēėshtje gjendjet e njerėzve janė tė ndryshme. Mbase
gjen dikė qė ka forcė pėr tė qėndruar nė vende tė
ndryshme. E kjo ėshtė gjendja mė e lartė, sepse kėtė gjė
pėlqeu Allahu pėr profetin alejhi selam nė fillim tė
shpalljes. E mbase njeriu mund tė veēohet nė shtėpinė e
tij, duke qenė se kjo ėshtė mė e lehtė pėr tė. Por, mund
tė jetė dikush qė tė pėrzihet me njerėz e duket sikur
ėshtė me ta, por nė fakt ai i kundėrshton ata. Erdhi njė
burrė tek Uehb bin Munbih e i tha: “Vėrtet, njerėzit
kanė rėnė nė atė qė kanė rėne. Vetja ime mė thotė qė tė
mos pėrzihem me ta.” Tjetri tha: “Mos e bėj kėtė. Ti
patjeter duhet tė pėrzihesh me njerėzit e ata duhet
patjetėr qė tė pėrzihen me ty. Ti ke nevojė pėr ata e
ata kanė nevojė pėr ty, porse ji mes tyre shurdh e
dėgjues, i verbėr e shikues, i heshtur e folės.”
Nesaiu transmeton se
profeti alejhi selam ka thėnė: “Habitet Zoti yt nga njė
bari qė ėshtė nė majėn e malit, bėn ezanin pėr namaz e
falet. Allahu thotė: ‘Shikoni robin Tim qė bėn ezanin e
fal namazin. E kam falur robin Tim dhe e kam futur atė
nė xhenet.”
3. Allahu Thotė: “Dhe na
pėrgatit udhėzim tė drejtė nė tėrė ēėshtjen tonė.”
Ata pasi ikėn prej tyre,
filluan qė tė lutnin Allahun duke thėnė: “O Allah, na
jep neve falje, rrizk dhe na udhėzo pėr tek e drejta!”
Ibn Abasi thotė se kjo do
tė thotė qė na nxirr tė shpėtuar nga kjo shpellė.
Pėrfitime tė ajeteve
1. Qartėsohet shkaku i
zbukurimit tė dynjasė e qė ėshtė sprovimi i njerėzve me
te qė tė dallohet se kush ėshtė zahid i dynjasė.
2. Verifikimi i asaj qė
ēdo gjė qė gjendet mbi tokė do tė zhduket.
3. Vėrtetim i profetėsisė
sė profetit alejhi selam bazuar nė pėrgjigjen e pyetjes
sė bėre pėr banorėt e shpellės e ai u pėrgjigj
shkurtimisht dhe me detaje.
4. Allahu i pėrgjigjet
duasė sė robėrve tė Tij besimtarė.