All-llahu caktoi obligim qė lėmosha (zekati etj.)
t'u takojė vetėm tė varfėrve (nevojtarėve), tė
ngratėve (qė s'kanė fare), punonjėsve (qė e
tubojnė), atyre qė u duhen pėrfituar zemrat (tė
dobėtėve nė besim), e duhet dhėnė edhe pėr lirim nga
robėria, tė mbyturve nė borxhe, (luftėtarėve) nė
rrugėn e All-llahut dhe atij qė ka mbetur nė rrugė.
All-llahu e di gjendjen e robėrve, punon sipas urtėsisė
sė Vet. (Teube, 60)
Me kėtė ajet zekati merr pozitėn e vet nė sheriatin
islam. Zekati nuk ėshtė njė dhėnie vullnetare, por
urdhėr dhe obligim pėr muslimanin. Zekati ėshtė njėri
ndėr obligimet e Islamit, tė cilėn shteti islam e tubon
nė mėnyrė qė tė kryejė njė shėrbim social.
Allahu i ka dalluar disa njerėz me pasuri ndaj disa tė
tjerėve, si njė begati qė Allahu u ka dhėnė atyre dhe e
bėri dhėnien e njė pjese tė kėsaj pasurie pėr ata qė nuk
kanė si falėnderim ndaj kėsaj begatie.
Me kėtė ajet, Allahu vendos njė rregull shumė preciz, se
cilėt janė ata qė e meritojnė marrjen e zekatit. Allahu
i Lartėsuar na tregon edhe llojet pėr tė cilėt mund tė
derdhet ky fond. Nėse njeriu e jep zekatin nė njėrin
prej kėtyre fondeve, i pranohet. Nė tė kundėrtėn, jo.
Lloji i parė nė kėtė ajet janė tė varfrit
(nevojtarėt) (fukara), ndėrsa lloji i dytė janė tė
ngratėt (qė s'kanė fare).
Dijetarėt e gjuhės arabe dhe tė fikhut nuk janė nė ujdi
pėr dallimin mes tė varfrit (fekir) dhe tė ngratit (miskin).
Disa thonė se nuk ka dallim mes tyre, disa tė tjerė
bėjnė dallim mes tyre. Mospajtimet rreth kėtyre dy
llojeve kanė arritur deri nė 9 mendime, por ne do tė
cekim vetėm disa prej tyre.
Jakub b. Sukejji, Kutebi dhe Junus b. Habibi anojnė nga
mendimi se i varfri (fekiri) ėshtė nė njė gjendje mė tė
mirė sesa i ngrati (miskini) dhe kanė thėnė: I varfėr
(fakir) ėshtė ai qė ka diēka qė i mjafton dhe ka mundėsi
tė jetojė me tė, ndėrsa i ngrati (miskini) ėshtė ai qė
nuk ka asgjė para vetes. Tė kėtij mendimi janė edhe Ebu
Hanifja dhe Kadi Abdul Vehabi.
Ndėrsa disa tė tjerė kanė thėnė tė kundėrtėn, se i
ngrati (miskini) ėshtė nė gjendje mė tė mirė sesa i
varfri (fekiri). Kėta kanė argumentuar me fjalėn e
Allahut: Sa i pėrket anijes, ajo ishte pronė e tė
varfėrve, qė veprojnė nė det, e unė desha tė bėjė atė me
tė meta, ngase para tyre ishte njė sundues qė grabiste
ēdo anije (tė aftė - pa tė meta). (Kehf,
79). Pra, nė kėtė ajet Allahu ka pėrdorur fjalėn miskin.
Ndėrsa shafitė mendojnė se nuk ka dallim mes kėtyre dy
llojeve nė kuptim, edhe pse nė emėrtim dallojnė.
Ajo ēka vėrehet prej kėsaj qė thamė ėshtė se ka dallim
mes miskinit dhe fekirit dhe se kėto janė dy lloje,
vetėm se njėri prej tyre ėshtė mė nė nevojė se tjetri.
Lloji i tretė i atyre qė e meritojnė zekatin janė
punonjėsit (qė e tubojnė), d.m.th. ata tė cilėt i
dėrgon imami (udhėheqėsi) pėr tubimin e zekatit dhe i
autorizon pėr tubimin e tij. Buhariu shėnon nga Ebu
Humejd Essaidij, i cili ka thėnė: E autorizoi i
Dėrguari i Allahut njė njeri prej Esdit
pėr
marrjen e zekatit nga Benu Sulejm, i cili quhej Ibnu
Lutejbe. Dhe kur u kthye ai, i Dėrguari i Allahut e
llogariti atė.
Dijetarėt nuk janė tė njė mendimi se sa duhet tė marrė
prej zekatit ai qė ėshtė i autorizuar ta tubojė atė.
Rreth kėsaj ēėshtjeje kemi tre mendime.
Muxhahidi dhe Shafiu kanė thėnė se i jepet njė e teta.
Ibnu Umeri dhe Maliku thonė se i jepet njė rrogė pėr
punėn e tij. I kėtij mendimi ėshtė edhe Ebu Hanifja dhe
pasuesit e tij. Mendimi i tretė ėshtė qė ti jepet prej
arkės shtetėrore.
Lloji i katėrt janė ata qė u duhen pėrfituar zemrat
(tė dobėtit nė besim). Kėta janė njė popull tė cilėt
ishin nė fillim tė Islamit tė tyre dhe ua pėrfitonin
zemrat me dhėnien e njė pjese tė zekatit, pėr shkak tė
bindjes sė dobėt qė kishin. Zuhriu ka thėnė: Qė tė
pėrfitohen zemrat e tyre janė ata tė cilėt e kanė
pranuar Islamin prej ēifutėve dhe tė krishterėve, edhe
nėse janė tė pasur. Ndėrsa disa dijetarė tė vonshėm
kanė rėnė nė mospajtim se kush janė ata tė cilėt duhet
tua pėrfitojmė zemrat. Ata kanė thėnė se ata janė njė
lloj jobesimtarėsh qė u jepet zekat qė tu pėrfitohen
zemrat. Kėta nuk e kanė pranuar Islamin me shpatė, por e
kanė pranuar Islamin duke ua pėrfituar zemrat me dhėnie
dhe me bamirėsi. Ėshtė thėnė gjithashtu se ata janė njė
popull tė cilėt e kanė pranuar Islamin nė anėn e
jashtme, por ende zemrat e tyre nuk janė bindur
plotėsisht. U jepet atyre zekati, qė tė forcohet Islami
nė zemrat e tyre. Ėshtė thėnė gjithashtu se atyre qė u
ėshtė dhėnė zekati pėr tua pėrfituar zemrat kanė qenė
disa nga paria e jobesimtarėve, tė cilėt kishin pasues.
U jepej atyre zekati qė pasuesit e tyre tė bėheshin pėr
vete.
Gjithė kėto thėnie janė tė afėrta njėra me tjetrėn.
Qėllimi i tyre ėshtė qė tu jepet zekati atyre tė cilėve
u forcohet feja vetėm me dhėnie. Edhe ky ėshtė njė lloj
xhihadi, sepse jobesimtarėt janė tre llojesh: Njė lloj
largohet nga mosbesimi me paraqitjen e argumenteve, njė
lloj largohen nga mosbesimi duke qenė nėn sundimin e
muslimanėve dhe njė lloj tjetėr futet nė Islam falė
dhėnies dhe bamirėsisė ndaj tyre. Ndėrsa imami
(udhėheqėsi) ėshtė ai i cili shikon se cila metodė ėshtė
mė e pėrshtatshme pėr ti larguar ata nga mosbesimi.
Nė Sahihul Muslim, i Dėrguari i Allahut alejhi selam
thotė: Unė ju jap disave tė cilėt janė tė hershėm nė
Islam, qė ti pėrfitoj ata. E duhet dhėnė edhe pėr lirim nga robėria,
d.m.th. pėr lirimin e robėrve dhe ky ėshtė lloji i
pestė. Ibnu Abasi dhe Ibnu Umeri, si edhe medhhebi i
Imam Malikut dhe tė tjerėve, kanė thėnė se lejohet qė
imami (udhėheqėsi) tė blejė robėr prej pasurisė sė
zekatit dhe pastaj ti lirojė ata. Po ashtu, nėse
pronari i zekatit blen rob dhe i liron, lejohet njė gjė
e tillė.
Lloji i gjashtė janė tė mbyturit nė borxhe,
d.m.th. janė ata tė cilėt janė tė mbytur nė borxhe dhe
nuk kanė mundėsi ti paguajnė. Mirėpo nėse borxhin e ka
nė haram dhe nė mėkate, nuk lejohet ti jepet zekati,
pėrveēse nėse pendohet
Lloji i shtatė janė ata nė rrugėn e All-llahut,
d.m.th. janė ata tė cilėt luftojnė nė rrugėn e Allahut.
Atyre u jepet zekati pėr atė qė shpenzojnė nė rrugėn e
Allahut, pa marrė parasysh a janė tė pasur apo tė
varfėr. Ky ėshtė mendimi i shumicės sė dijetarėve.
Nė llojin e tetė hyn ai qė ka mbetur nė rrugė.
Fjala ėshtė pėr atė qė ėshtė nė udhėtim dhe i janė
ndėrprerė ēdo lidhje me vendin dhe pasurinė e vet, e
kėshtu me radhė. Atij i jepet zekati, edhe nėse ėshtė i
pasur nė vendin e vet dhe nuk duhet ti kėrkojmė atij
ti kthejė kėto tė holla, apo kėtė pasuri, apo tė
mundohemi tė gjejmė dikė i cili ia jep hua kėtė pasuri.
Ky pra ėshtė njė obligim shoqėror, i cili e rregullon
gjendjen sociale tė muslimanėve. Me kėtė, Allahu
dėshiron ti pastrojė zemrat e besimtarėve nga koprracia
dhe ti lidhė ato zemra mes personave tė kėtij umeti. Ky
ėshtė njė obligim prej Allahut, Atij i Cili e di se
ēėshtė nė tė mirėn e robėrve tė Tij dhe i rregullon
ēėshtjet e robėrve tė Tij me njė urtėsi absolute.
All-llahu e di gjendjen e robėrve, punon sipas urtėsisė
sė Vet.