Hytbe

Shkencore
Urtėsi

Ėndėrrat

Ligjėrata

Ilahi

Faqja juaj

Faqja kryesore

Kuran

Hadith
Akide

Fikh

Tefsir

Tema

Pyetje

 

www.albislam.com
 
www.fjalaebukur.com
 
www.ankebut.com
 
www.krenaria.com
 
www.dritaebesimit.com
 
www.audionur.com
 
www.pertymoter.net
 
www.islamgjakova.net
 

 
 
 
 
 
 
 
 
Ju kėshillon qė tė merrni mėsim

Njė ajet nė Kuran, pėr tė cilin Abdullah b. Mesudi, Allahu qoftė i kėnaqur prej tij, ka thėnė: "Ėshtė ajeti mė pėrmbledhės nė Kuran", ndėrsa Umer. b. Abdulazizi ka urdhėruar leximin e tij nė hutbe ditėn e xhumasė. Dijetari, Sulltanul ulema, el Iz b. Abduselam, pėr kėtė ajet ka thėnė se i ka pėrfshirė tė gjitha dispozitat e sheriatit nė tė gjithė kapitujt e fikhut. Ky ajet ėshtė fjala e Allahut tė Lartėsuar: "Nė tė vėrtetė, Allahu urdhėron drejtėsinė, mirėsinė dhe ndihmėn pėr tė afėrmit, si dhe ndalon imoralitetin, veprat e shėmtuara dhe dhunėn. Ju kėshillon ashtu qė tė merrni mėsim." (Nahl, 90).

Medituesi mbi kėtė ajet fisnik vėren se ai ka mbledhur dispozita obliguese dhe ato vullnetare, flet edhe mbi moralin dhe etikėn. Pasi qėndron kėshtu, ėshtė e rėndėsishme qė tė hedhim dritė mbi kėtė ajet, duke shpjeguar kuptimin e tij, tė pėrfitojmė nga dobitė e tij si dhe tė pėrmendim rreth tij diē nga hadithet e tė Dėrguarit, lavdėrimi dhe paqja e Allahut qoftė mbi tė.

Nga ibn Abasi, Allahu qoftė i kėnaqur me tė dy, siē transmeton Taberiu, transmetohet se ka thėnė: "Me drejtėsi nė kėtė ajet nėnkuptohet dėshmia se nuk ka hyjni tjetėr qė meriton tė adhurohet pos Allahut, ndėrsa me mirėsinė nėnkuptohet kryerja e obligimeve (farzeve).

Adhurimi i Krijuesit e jo i krijesave konsiderohet drejtėsi e vėrtetė. Kush i zbaton obligimet e Allahut nė formėn mė tė pėrsosur ai ka bėrė mirėsi. Pėr kėtė shkak, i Dėrguari i Allahut, lavdėrimi dhe paqja e Allahut qoftė mbi tė, pėr burrin i cili u betua se nuk do tė shtojė (adhurimet) pėrveē atyre obliguese, ka thėnė : "Ka shpėtuar, nėse e ka thėnė tė vėrtetėn" (Mutefekun alejhi), respektivisht nėse e kryen atė qė i ėshtė obliguar nė formė tė pėrsosur, ai e ka kryer obligimin qė ka.

Sa i pėrket dobive tė cilat ceken rreth kėtij ajeti pėrmendim:

1- Ajeti ka lidhshmėri tė ngushtė me ajetin paraprak dhe atė pasues. Ajeti paraprak ėshtė fjala e Allahut tė Lartėsuar: "Ne ta zbritėm ty Librin, si shpjegim pėr ēdo ēėshtje" (Nahl, 89). Nė aspekt tė pėrgjithshėm, ky ajet pėrmend se Kurani ka sqaruar tė gjitha dispozitat e sheriatit, ku mė pas ka ardhur ajeti vijues pėr tė sqaruar nė detaje atė qė ka pėrgjithėsuar ajeti, pėrmes sqarimit tė bazave tė legjislacionit tė fesė islame, tė cilat kthehen nė urdhėrimin nė tė mirė dhe nė ndalimin nga e keqja. Ngase sheriati, siē thotė Ibn Ashuri, i tėri ėshtė urdhėrim dhe ndalim.. Ajeti ka ardhur tė sqarojė tė qenėt e Kuranit sqarues pėr ēdo gjė. Ajeti ėshtė pėrmbledhės i bazave tė legjislacionit. Ndėrsa sa i pėrket ajetit pas tij, ėshtė fjala e Allahut tė Lartėsuar: "Meqė keni premtuar, pra zbatojeni premtimin e dhėnė ndaj Allahut, e mos i prishni betimet pasi i keni vėrtetuar ato" (Nahl, 91) Ky ajet ėshtė sqarim dhe degėzim i ajetit pėr tė cilin flasim ne. Nėse do thuaj fjala e Allahut "Nė tė vėrtetė, Allahu urdhėron drejtėsinė, mirėsinė " konsiderohet parathėnie dhe hyrje pėr fjalėn e Tij "Meqė keni premtuar, pra zbatojeni premtimin e dhėnė ndaj Allahut". Kėsisoj ajetet janė tė ndėrlidhura njėri me tjetrin me njė lidhshmėri tė ngushtė.

2- Ajeti urdhėron pėr dy ēėshtje universale dhe njė tjetėr tė pjesshme dhe krahas kėsaj ndalon nga dy ēėshtje universale dhe nga njė tjetėr e pjesshme. Ajeti urdhėron pėr drejtėsinė dhe mirėsinė dhe kėto konsiderohen dy ēėshtje universale. Nė to bėn pjesė ēdo mirėsi. Ēdo veprim i zemrės e pėrfshin drejtėsia dhe mirėsia. Ēdo fjalė tė cilėn e flet njeriu nė tė hyn drejtėsia dhe mirėsia. Ato urdhėrohen nė ēdo fushė, kėrkohen nė tė gjitha situatat dhe duhet tė kujdeset pėr to nė tė gjitha rastet. Ndėrsa fjala e Allahut tė Lartėsuar "dhe ndihmėn pėr tė afėrmit", konsiderohet ēėshtje e pjesshme, pėr faktin se ndihma e tė afėrmve mund tė futet nė drejtėsinė dhe nė mirėsinė. Dhėnia e lėmoshės tė afėrmve dhe ndihma e tyre konsiderohet dhe ėshtė pjesė e drejtėsisė dhe e mirėsisė, pėr tė cilėn Allahu ka urdhėruar me tė. Gjithashtu, ndalimi nga "imoraliteti dhe veprat e shėmtuara" ėshtė ndalim nga dy ēėshtje universale, pėr faktin se kėto dy gjėra mbledhin tė gjitha tė kėqijat dhe tė gjitha dėmet, tė dukshme dhe tė padukshme, qofshin ato nė ēėshtjet e besimit, tė adhurimit apo moralit, nė nivel individual apo nė atė kolektiv. Ndėrsa ndalimi nga "dhuna" konsiderohet ēėshtje e pjesshme, pėr faktin se dhuna bėn pjesė brenda imoralitetit dhe veprave tė shėmtuara.

3- Ky ajet ėshtė pėrmbledhės pėr tė gjitha urdhėresat dhe ndalesat. Ėshtė referencė nė tė cilėn kthehen tė gjitha ēėshtjet e pjesshme. Ēdo ēėshtje e cila pėrfshin drejtėsinė, mirėsinė, ndihmėn e tė afėrmve konsiderohet prej asaj qė ka urdhėruar Allahu i Lartėsuar dhe ēdo ēėshtje e cila pėrfshin imoralitetin, veprat e shėmtuara apo dhunėn konsiderohet prej gjėrave tė cilat i ka ndaluar Allahu. Nga ky ajet kuptojmė gjėrat e bukura pėr tė cilat Allahu ka urdhėruar dhe gjėrat e shėmtuara nga tė cilat Allahu ka ndaluar.

4- Drejtėsia nė kėtė ajet ėshtė argument pėrmbledhės pėr tė drejtat personale dhe ato tė pėrgjithshme. Muslimani ėshtė i urdhėruar me drejtėsi me veten e vet, me pastrimin dhe avancimin e saj drejt asaj qė ėshtė e dobishme dhe e vlefshme. Ai ėshtė i urdhėruar me drejtėsi nė raportet me njerėzit tjerė nė fjalė dhe nė vepra, nė gjėrat materiale si nė pasuri dhe nė ato kuptimore si kėshilla dhe tė drejtat e vėllazėrisė islame dhe njerėzore. Para gjithė kėsaj ai ėshtė i urdhėruar me drejtėsi nė lidhjen me Krijuesin e tij duke i pranuar cilėsitė e Tij dhe zbatuar urdhrat e Tij.

5- Allahu i Lartėsuar dhėnien e pasurisė tė afėrmve e ka veēuar duke e bėrė nga lloji i drejtėsisė dhe mirėsisė, duke i paralajmėruar besimtarėt se i afėrmi ėshtė mė parėsor ti bėhet mirėsi sesa tė tjerėve. Nė kohėn e injorancės, pjesėn absolute tė mirėsisė ia kushtonin njerėzve tė largėt dhe kėtė me qėllim tė syefaqėsisė dhe kjo dukuri vazhdon tė jetė e pėrhapur edhe nė ditėt e sotme, prandaj ajeti i paralajmėron pėr njė gjė tė tillė.

6- Ajeti urdhėron pėr tre gjėra; urdhėron drejtėsinė, mirėsinė dhe ndihmėn e tė afėrmve gjithashtu ndalon tre gjėra tė tjera; imoralitetin, veprat e shėmtuara dhe dhunėn. Secila nga urdhėresat ka ardhur nė mėnyrė tė veēantė: "Bėhuni tė drejtė, se kjo ėshtė mė afėr devotshmėrisė", (Maide, 8). Fjala e Allahut tė Lartėsuar "Bėni tė mira, Allahu me tė vėrtetė i do bamirėsit " (Bekare, 195), dhe fjala e Allahut "Jepuni tė afėrmve tė drejtėn e tyre" ( Isra, 26). Prej ajeteve, nė tė cilat Allahu i Lartėsuar ka mbledhur mes urdhrit pėr drejtėsinė dhe mirėsinė, ėshtė edhe fjala e Tij "Nėse ndėshkoni, ndėshkoni as sa jeni ndėshkuar, por, nėse duroni, kjo ėshtė mė e mira (rrugė) pėr tė durueshmit" (Nahl, 126). Ndėshkimi pėr ndėshkimin konsiderohet drejtėsi ndėrsa tė duruarit ndaj ndėshkimit ėshtė mirėsi. Ngjashėm me kėtė ėshtė edhe ky ajet "Shpėrblimi pėr tė keqen ėshtė i njėjtė me atė tė keqe. Por, atė qė fal dhe pajton, e pret shpėrblimi i Allahut. " (Shura, 40) Shpėrblimi pėr tė keqen ėshtė drejtėsi, ndėrsa falja e saj konsiderohet mirėsi. Ndėrsa, prej ajeteve nė tė cilat Allahu ka mbledhur ndalimin nga imoraliteti, veprat e shėmtuara dhe dhunėn ėshtė fjala e Tij "mos u afrohuni veprave tė turpshme, qofshin ato tė hapėta apo tė fshehta" (Enam, 151). Imoraliteti dhe dhuna edhe pse nuk janė tė pėrmendura drejtpėrdrejt nė kėtė ajet ato futen nė kuadėr tė tė kėqijave.

7- Dikush mund tė thotė se fundi i ajetit nuk pėrshtatet me fillimin e tij, pėr faktin se ajeti mbaron me "kėshillė", "Ju kėshillon ashtu qė tė merrni mėsim.", pėrderisa fillimi i tij ka ardhur me urdhėr dhe ndalim, e siē dihet kėshilla bėhet me inkurajim dhe kėrcėnim e jo me urdhėr dhe ndalesė? Lidhur mė kėtė ėshtė pėrgjigjur Muhamed el Emin esh Shenkitij, Allahu e mėshiroftė, i cili thotė se kriteri i kėshillės ėshtė fjalė sė cilės i zbuten zemrat. Gjėja mė madhore sė cilės i zbuten zemrat e tė menēurve janė urdhrat dhe ndalesat e Zotit tė tyre. Ata kur dėgjojnė urdhrin i frikėsohen hidhėrimit tė Allahut nėse nuk e zbatojnė atė dhe shpresojnė nė shpėrblimin e Allahut nėse e zbatojnė atė. Kur dėgjojnė ndalesėn i frikėsohen hidhėrimit tė Allahut nė moslargimin nga ajo dhe shpresojnė shpėrblimin e Tij nė largimin nga ajo. Frika dhe shpresa i shtyn nė zbatimin e urdhrave tė Tij, prandaj dhe zemrat e tyre zbuten dhe i nėnshtrohen urdhrave tė Tij me frikė dhe shpresė.

Nė fund pėrmendim edhe disa transmetime nga tė parėt tanė lidhur me ajetin nė fjalė.
Nga Aliu, Allahu qoftė i kėnaqur prej tij, transmetohet se kaloi para njė grupi njerėzish tė cilėt bisedonin. Ai i pyeti: "Pėr ēfarė po bisedoni?" Ata u pėrgjigjėn: "Po flasim pėr bujarinė dhe zemėrgjerėsinė" Ai u tha: "A nuk ju mjafton fjala e Allahut tė Lartėsuar: "Nė tė vėrtetė, Allahu urdhėron drejtėsinė dhe mirėsinė" Hadithi ėshtė pėrmendur nė "Kenzul Umal" dhe thotė se e shėnon ibn Nexhari.

Hasan el Basri, Allahu e mėshiroftė thotė: "Allahu i Lartėsuar, tė gjitha tė mirat dhe tė kėqijat i ka mbledhur nė njė ajet tė vetėm dhe e pėrmendi ajetin. Shėnon Bejhekiu nė "Shuab el Iman"

Transmetohet se disa burra iu ankuan udhėheqėsit Ebu Xhafer el Mensur pėr guvernatorin e tyre. Guvernatori i paraqiti argumentet duke thėnė se nuk u ka bėrė ndonjė padrejtėsi tė madhe e as ndonjė dėm tė madh. Nga mesi i tyre u ngrit njė djalosh dhe tha: "O udhėheqės i besimtarėve! "Nė tė vėrtetė, Allahu urdhėron drejtėsinė dhe mirėsinė " Vėrtet guvernatori ishte i drejtė me ne, por nuk ishte bamirės. Ebu Xhaferi u mahnit nga kjo pėrgjigje e kėtij djaloshi dhe e shkarkoi atė.
 


Pėrgatiti:Almedin Ejupi
7.6.2009

                                         www.klubikulturor.com