Hytbe

Shkencore
Urtėsi

Ėndėrrat

Ligjėrata

Ilahi

Faqja juaj

Faqja kryesore

Kuran

Hadith
Akide

Fikh

Tefsir

Tema

Pyetje

 

www.albislam.com
 
www.fjalaebukur.com
 
www.ankebut.com
 
www.krenaria.com
 
www.dritaebesimit.com
 
www.audionur.com
 
www.pertymoter.net
 
www.islamgjakova.net
 

 
 
 
 
 
 
 
 
A mban njeriu fajin e tjetrit?

Prej emrave tė bukur tė Allahut tė Lartėsuar ėshtė edhe i Drejti. Drejtėsia ėshtė baza e legjislacioneve qiellore mbi tė cilėn janė ngritur qiejt dhe toka. Sipas rregullit tė sheriatit, njeriu ėshtė i ngarkuar dhe do tė japė llogari pėr veten e tij; nėse ka bėrė mirė, shpėrblehet me tė mirė dhe nėse ka vepruar keq, do tė shpėrblehet me tė keq. Sipas kėsaj rregulle, njeriu nuk i mbart pasojat e tė tjerėve dhe nuk ndėshkohet pėr veprimet e tė tjerėve.

Allahu i Lartėsuar nė disa ajete shpjegon se njeriu nuk ėshtė pėrgjegjės pėr veprimet e tjetrit e as nuk ndėshkohet pėr to, por ai do tė japė llogari pėr atė qė ka bėrė vetė. Allahu i Lartėsuar thotė: "...dhe askush nuk ngarkohet me barrėn e tjetrit." (Enam, 164). Ajeti qartė shpjegon se njeriu nuk ngarkohet me barrėn e tjetrit, por mbart vetėm barrėn e vet.

Krahas kėsaj ka ardhur fjala e tė Dėrguarit tė Allahut, lavdėrimi dhe paqja e Allahut qoftė mbi tė, ku thotė: "Me tė vėrtetė i vdekuri dėnohet pėr qarjen (vajtimin) e familjes sė tij." Buhari nr. 1286 dhe Muslim 928) Ndėrsa nė njė transmetim tjetėr: "Me tė vėrtet i vdekuri dėnohet me qarjen e tė gjallit." (Buhariu dhe Muslimi) Nė kėtė hadith vėrehet qartė se tė vdekurin e kap dėnimi pėr shkak tė vajtimit tė familjes pėr tė.

Siē duket, ekziston njė kundėrthėnie ndėrmjet ajetit dhe hadithit, pėr faktin se ajeti mohon qė njeriu tė mbartė pasojat e tjetrit pėrderisa hadithi vėrteton dėnimin pėr shkak tė gabimit tė tjetrit. Atėherė si mund tė bėhet pėrputhja dhe bashkimi ndėrmjet tyre?

Dijetarėt kanė bėrė bashkimin e tyre nga disa aspekte:

1- Dėnimi i cili e godet tė vdekurin ėshtė pėr atė qė ka porositur pėr ta vajtuar atė pas vdekjes sė tij. Nėse e bėn kėtė, ai do tė ndėshkohet pėr shkak tė porosisė sė tij, ngase ėshtė porosi nė kundėrshtim me rregullat e sheriatit dhe nė kėtė rast dėnimi ėshtė pėr shkak tė tij e nuk ėshtė pėr shkak tė veprimit tė tjetrit. Ndėrsa nėse i vdekuri ka porositur familjen e tij pėr mos tė qarė dhe pėr tė mos vajtuar, kurse ata kanė bėrė atė e nuk e zbatuan porosinė e tij, nuk e kap dėnimi por ndėshkohet kush e bėn atė, duke u bazuar nė fjalėn e Allahut tė Lartėsuar "dhe askush nuk ngarkohet me barrėn e tjetrit". Kėtė qėndrim e mbajnė shumica dėrrmuese e dijetarėve.

2- Dėnimi e kap atė qė e di se zakoni i familjes sė tij ėshtė qarja dhe tė vajtuarit kurse ai nuk i ndalon nga ai veprim. Ndėrsa nėse i ndalon nga tė vajtuarit e ata e vajtojnė pas vdekjes sė tij nuk e kap dėnimi, por dėnimi ėshtė pėr ta, mėkati ėshtė i tyre ngase ai e ka kryer obligimin e vet. Andaj, sipas kėtij qėndrimi, pėr njeriun qė e di se familja e tij do tė vajtojnė e ka tė obliguar t'i ndalojė dhe t'i kėshillojė, ndėrsa nėse nuk e bėn do tė dėnohet pėr shkak tė neglizhencės sė tij. Allahu i Lartėsuar thotė: "O ju qė besoni! Ruani veten dhe familjet tuaja nga zjarri." (Tahrim, 6)

3- Qėllimi i "dėnimit" nė hadith tė jetė me kuptimin gjuhėsor qė ėshtė dhimbje dhe vuajtje e pėrgjithshme e nuk ėshtė dėnim dhe vuajtje e botės tjetėr. Prandaj, vuajtja e tė vdekurit sipas kėtij kuptimi ėshtė vuajtja e tij pėr shkak tė vajtimit tė familjes sė tij, vuajtja pėr shkak tė mospėrkushtimit tė tyre ndaj urdhrave tė Allahut. Kėtė qėndrim e mban Taberiu, Kadi Ijadi, gjithashtu e pėrzgjodhi edhe Ibn Tejmije.

Duhet tė kihet parasysh kėtu se tė qarėt e pėrmendur nė hadithe nėnkuptohet tė qarėt e shoqėruar me vajtim, rėnkim, ofshamė e tė ngjashme me kėto. Ky lloj i tė qarėt ėshtė i ndaluar ndėrsa nė daljen e lotėve nga sytė nuk ka asgjė tė keqe dhe kėtė nuk e pėrfshijnė hadithet.

Kėsisoj, mėsojmė se njeriu nuk dėnohet pėr shkak tė gabimit tė tjetrit, pėrveē nėse ai ėshtė shkaktar pėr tė, atėherė ai ndėshkohet pėr kėtė shkak dhe pėr neglizhencėn e tij. Ndėrsa nė raste tė tjera ēdo njeri do tė shpėrblehet sipas veprės sė vet dhe nuk ngarkohet me barrėn e tjetrit. Allahu i Lartėsuar thotė: "Nė dobi tė tij ėshtė e mira qė bėn, kurse nė dėm tė tij ėshtė e keqja qė punon." (Bekare, 286). Allahu e di mė sė miri!


 

Pėrgatiti: Almedin Ejupi
6.12.2009

                                         www.klubikulturor.com