Hytbe

Shkencore
Urtėsi

Ėndėrrat

Ligjėrata

Ilahi

Faqja juaj

Faqja kryesore

Kuran

Hadith
Akide

Fikh

Tefsir

Tema

Pyetje

 

www.albislam.com
 
www.fjalaebukur.com
 
www.ankebut.com
 
www.krenaria.com
 
www.dritaebesimit.com
 
www.audionur.com
 
www.pertymoter.net
 
www.islamgjakova.net
 

 
 
 
 
 
 
 
 

Zbatimi praktik i Kuranit nė jetėn e pėrditshme (Pjesa 8)

Etika e ndėrveprimeve

Pėr tė drejtuar njė biznes nevojiten shumė faktorė, si: marketingu, mbajtja e llogarive, personeli, mendjemprehtėsia e profesionit dhe shumė e shumė faktorė tė tjerė. Mirėpo, fillimisht zgjedhja e biznesit, cilido qoftė ai, duhet tė jetė e drejtė dhe nė pėrputhje me mėsimet dhe parimet islame.
Biznesi qė ka tė bėjė me kumar (bixhoz/lojėra fati) ėshtė kategorikisht kundėr vlerave islame, ashtu siē e dimė mirė se bixhozi dhe llojet e tij janė shpikje dhe trillime tė djallit. Veē kėsaj, njerėzit qė punojnė me fajde (kamatė) janė tė ngjashėm me ata qė janė tė prekur nga shejtani. Pra, edhe nėse zgjedhim ēfarėdolloj biznesi, duhet tė kemi parasysh se doemos duhet tė hyjmė nė fusha e lėmi qė u sjellin dobi njerėzve dhe tė mos i lėndojmė ata. Paraja duhet tė fitohet nė mėnyrė tė pastėr, duke mos e toleruar nė asnjė mėnyrė pėrfshirjen tonė nė korrupsion, i ēfarėdo lloji qoftė ai.

I Lavdishmi nė ajetin vijues thotė: “Ata qė e hanė kamatėn, ata nuk ngrihen ndryshe veēse si i ēmenduri nga tė prekurit e djallit. Kjo sepse thanė: ‘Edhe shitblerja nuk ėshtė gjė tjetėr, por njėsoj si kamata’! E Allahu e ka lejuar shitblerjen, por e ka ndaluar kamatėn. Atij qė i ka arritur kėshillė (udhėzim) prej Zotit tė tij dhe ėshtė ndalur (prej kamatės), atij i ka takuar e kaluara dhe ēėshtja e saj mbetet te Allahu; e kush e pėrsėrit (pas ndalimit), ata janė banues tė zjarrit, ku do tė mbesin pėrgjithmonė.”
1

Po a
shtu, nė ajetin e mėposhtėm, Allahu xh.sh. thotė: “O ju qė besuat, mos e hani kamatėn qė po e shumėfishoni dhe kini frikė (dėnimin e) Allahut, qė tė gjeni shpėtim.”
2

Do tė flas shkurtimisht mbi kamatėn, apo siē e quajmė ne “paranė me fajde”. Sot kemi shumė mendime mbi kėtė temė dhe kam bindjen se njė mendim mė shumė nuk do tė lėndojė askėnd. Mendimi im ėshtė shumė i thjeshtė. Fjala kamatė apo fajde do tė thotė interes, shtim, rritje. Disa thonė se kamata ėshtė interes vetėm atėherė kur tė kalojė shumėn e legalizuar, pra, nėse interesi qenka i madh, atėherė na qenka kamatė ose fajde.

Ajo qė do kisha dashur tė dija ėshtė: Nė radhė tė parė, kush e legalizoi kamatėn? Pa dyshim se Zoti nuk e bėri kėtė. Prandaj, pasi qė tani e kemi tė ditur se legalizimi i kamatės qenka bėrė nga njeriu, atėherė nuk na intereson se sa ėshtė sasia e interesit, sepse faktori veprues kėtu ėshtė njeriu. Ēka ndodh me njeriun, kur pėrfshihet nė mbledhjen e pasurisė pėrmes kamatės? Ai bėhet rob i parasė, sepse lakmia e nxit nė veprat e tij. Ėshtė shumė e vėshtirė t’u ndihmojmė tė tjerėve kur kemi marrė hua nga banka dhe kur tė mendojmė se paratė qė i kemi nė bankė, pėrfundimisht do tė na pasurojnė edhe mė shumė. Mirėpo, a mund ta kalojmė jetėn pa kamatė, kur tė gjithė do tė bėhemi tė aftė pėr ta pėrdorur paranė pėr atė qė ėshtė krijuar, si mjet; pra paraja qenka mjet, as mė shumė e as mė pak. Tė merret kur e kėrkon nevoja dhe tė harrohet kur nuk kemi nevojė. Kjo ėshtė mėnyra sesi ta lėvizim njė tregti tė mirė. Tregtia ėshtė e lejuar pėr ne, kurse kamata na ėshtė ndaluar. Kamata e shndėrron njeriun nė vegėl tė parasė. Si rrjedhim, mund tė themi se dobitė dhe vlerat janė shumė tė rėndėsishme nė krijimin dhe themelimin e biznesit dhe pas kėsaj, ato duhen zbatuar nė tė gjitha fushat e menaxhimit. Sipėrmarrėsit mashtrues e trajtojnė stafin nė mėnyrė tė padrejtė, tregtojnė me kamatė dhe korruptohen; tė tillėt janė njerėz qė nuk i kuptojnė pasojat e sjelljes dhe moralit tė tyre. Herėt a vonė e vėrteta do tė dėgjohet dhe ata do ta humbin besimin e klientėve, stafit dhe partnerėve nė biznes.

Allahu i Madhėrishėm na porosit nė Librin e Tij: “O besimtarė, kur merrni hua prej njėri-tjetrit pėr njė afat tė caktuar, shkruajeni atė. Dhe nga mesi juaj le tė shkruajė njė shkrues i drejtė e tė mos ngurrojė nga tė shkruarit ashtu siē e ka mėsuar Allahu. Le tė shkruajė, atij le t’i diktojė ai qė pranon borxhin e t’i frikėsohet Allahut, Zotit tė tij e tė mos lėre mangut asgjė nga ai. E nė qoftė se ai qė ngarkohet me borxh ėshtė i paaftė mendėrisht, ėshtė i mitur ose nuk ėshtė nė gjendje tė diktojė, atėherė le tė diktojė drejt kujdestari i tij. Kėrkoni tė dėshmojnė dy dėshmitarė burra nga mesi juaj, e nė qoftė se nuk janė dy burra, atėherė njė burrė e dy gra, nga dėshmitarėt qė i pėlqeni. (Dy gra nė vend tė njė burri) Pasi nėse njėra prej tyre gabon, t’ia pėrkujtojė tjetra. Dėshmitarėt tė mos refuzojnė kur tė thirren. Dhe mos pėrtoni pėr ta shkruar atė dhe afatin e tij, i vogėl qoftė ose i madh, sepse kjo ėshtė mė e drejtė tek Allahu, mė e fortė pėr dėshmi dhe mė afėr mosdyshimit. Vetėm nėse ėshtė tregti e menjėhershme qė ushtroni mes jush, atėherė nuk pėrbėn ndonjė mėkat nėse nuk e shėnoni. Por, kur bėni shitblerje, dėshmojeni! E ai (pronari i pasurisė) nuk dėmton as shkruesit as dėshmitarėt, e nėse e bėni (dėmtimin), ai ėshtė mosrespekt i juaj (ndaj dispozitave tė Allahut). Kini frikė Allahun se Allahu ju dhuron dituri, Allahu ėshtė i gjithėdijshėm pėr ēdo gjė. Nėse gjendeni nė udhėtim dhe nuk gjeni shkrues, atėherė merrni peng (paradhėnie ose kapar). E nėse i besoni njėri-tjetrit, ai tė cilit i ėshtė besuar le ta zbatojė atė (amanetin) qė i ėshtė besuar, dhe le ta ketė frikė Allahun, Zotin e tij. Mos e fshehni dėshminė, sepse kush e fsheh atė ėshtė gjynahqar me zemrėn e vet, Allahu e di se ēfarė veproni.”3

Kėtu shohim rėndėsinė e tė shkruarit tė ndonjė kontrate gjatė marrjes sė huasė apo kur tė tregtojmė me njerėz si dhe nevojėn e pranisė sė dėshmitarėve nė ēastin e nėnshkrimit tė kontratės. Ėshtė me rėndėsi tė ceket se gjatė shkrimit tė kontratės duhet tė kemi dy dėshmitarė; nėse atypari nuk gjenden dy burra tė gatshėm, atėherė na nevojiten njė burrė e dy gra. Pėrse obligohemi tė posedojmė dy gra nė vend qė tė kemi njė burrė e njė grua? Kjo bėhet pėr ‘ne’ gratė, pėr arsye se familja ėshtė shumė me rėndėsi dhe si rrjedhim, mund tė anojmė nė anėn e saj, pra nė anėn e familjes.

Dikur, personalisht kisha rastin tė dėshmoj njė shembull tė ngjashėm mu nė familjen time; motra ime thoshte se ajo anon nga bashkėshorti i saj, ishte njė ēėshtje private. Ky ishte rasti qė mė bėri tė kuptoj dhe ta shoh urtėsinė e Kuranit, apo thėnė mė mirė, ta shoh urtėsinė e Allahut nė vepra.

Allahu xh.sh. thotė: “O ju qė besuat, mos e hani mallin e njėri-tjetrit nė mėnyrė tė ndaluar, pėrveē tregtisė nė tė cilėn keni pajtueshmėri tė ndėrsjelltė, dhe mos e mbytni veten tuaj (duke mbytur njėri-tjetrin). Vėrtet, Allahu ėshtė i mėshirueshėm pėr ju.” 4

Po ashtu nė ajetin vijues, Allahu xh.sh. thotė: “Plotėsojeni matjen, e mos u bėni prej atyre qė lėnė mangut! Dhe matni me peshore tė saktė e mos i lini mangut sendet e njerėzve; e mos bėni shkatėrrime nė tokė. Frikėsojuni Atij qė ju krijoi juve dhe brezat e mėparshėm.”5

“Ai e ngriti edhe qiellin dhe Ai vuri drejtėsinė. Qė tė mos kaloni kufirin nė drejtėsi. Edhe ju mbani me drejtėsi peshoren e mos lini mangut nė peshim6

Po ashtu i Gjithmėshirshmi nė Librin e Tij famėlartė thotė: “Tė mjerėt ata qė masin dhe peshojnė mangut. Ata qė kur matin prej njerėzve, pėr vete e plotėsojnė, e kur u matin ose u peshojnė tė tjerėve, u lėnė mangut.”7

Nga ajo qė u cek mė lart mbi ēėshtjen e biznesit dhe etikėn e tij, shohim se janė tė pėrfshira tė gjitha aspektet: vullneti i mirė, sinqeriteti nė tė gjitha kohėrat, tė masim gjėrat me drejtėsi, tė punojmė pa mashtrime dhe sė fundi t’i frikėsohemi Allahut tė Madhėrishėm. Ai e di dhe shikon ēdo gjė. Nganjėherė e dimė se jemi nė gjendje t’i shpėtojmė shikimit nėse veprojmė ndonjė vepėr tė keqe dhe tė largohemi nga ato vepra tė shėmtuara, mirėpo kur tė mendojmė se Allahu ėshtė i pranishėm nė tė gjitha kohėrat e nė tė gjitha ēastet, e shohim se nė realitet nuk mund t’i shmangemi kurrsesi pranisė sė Tij. Ne nuk duhet tė harrojmė assesi qė Allahu i Plotfuqishėm vuri drejtėsinė nė ēastin kur krijoi edhe qiellin.

Haxhah Liza Abdullah
Shqipėroi: Mr. Feim Dragusha
12.7.2008


1 El-Bekare (2), ajeti 275.
2 Al-i Imran (3), ajeti 130.
3 El-Bekare (2), ajetet 282-283.
4 En-Nisa (4), ajeti 29.
5 Esh-Shuara’ (26), ajetet 181-184.
6 Err-Rrahman (55), ajeti 7-9.
7 El-Mutaffifin (83), ajeti 1-3.

                                         www.klubikulturor.com