Biseda e Kuranit rreth Musait dhe popullit tė tij
ėshtė njė bisedė e dhimbshme. Musai konsiderohet
prej Pejgamberėve qė ėshtė pėrmendur mė shumė nė
Kuranin Fisnik.
Ndėr ajetet qė flasin pėr tė ėshtė edhe ky ajet:
"Nė tė vėrtetė, Ne i dhamė Musait nėntė shenja
tė qarta. Pyeti bijtė e Izraelit, kur ai u erdhi
tė parėve tė tyre dhe, kur Faraoni i tha atij: O
Musa, unė besoj se ti je i magjepsur." (Isra,
101)
Biseda jonė do tė pėrqendrohet tek fjala e Allahut
tė Lartėsuar nėntė shenja tė qarta.
Sė pari: Me shenjat nė Kuranin Fisnik nėnkuptohen
shumė gjėra, prej tė cilave pėrmendim:
a). Shenjat e lexuara nė librat e zbritura, si
fjala e Allahut tė Lartėsuar: "...nė orėt e
natės lexojnė vargjet e Librit tė Allahut."
(Ali Imran, 113) Gjithashtu, fjala e Allahut:
"tė cilėt ju lexonin shpalljen e Zotit tuaj."
(Zumer, 71),
b). Shenjat kozmike, universale, provat dhe
mrekullitė, si fjala e Allahut tė Lartėsuar: "Edhe
nė krijimin tuaj dhe tė kafshėve tė shpėrndara
nėpėr Tokė, ka shenja pėr besimtarėt e bindur."
(Xhathije, 4). Gjithashtu, fjala e Tij: "Ne do
tu tregojmė atyre shenjat Tona nė hapėsirat
tokėsore e qiellore, si dhe nė vetvete, derisa tu
bėhet plotėsisht e qartė se ai (Kurani) ėshtė e
vėrteta. Vallė, a nuk tė mjafton ty qė, Zoti yt
ėshtė Dėshmues i ēdo gjėje?! " (Fussilet, 53)
Prandaj, fjala shenjė nė kėto ajete ka kuptim
tjetėr nga ai mė parė.
Komentuesit e Kuranit, pėrsa i pėrket shenjave tė
qarta qė iu janė dhėnė Musait pėrmendin dy
komentime.
1). Ato janė mrekullitė dhe provat. Ata theksojnė
se kėto mrekulli dhe prova janė pėrmendur nė
fjalėn e Allahut tė Lartėsuar: "Prandaj, Ne u
dėrguam atyre pėrmbytje, karkaleca, rriqra,
bretkosa dhe gjak, si shenja tė qarta, por ata
madhėshtoheshin dhe ishin popull keqbėrės." (Araf,
133)
Nė kėtė ajet janė pėrmendur pesė shenja tė qarta,
duke i shtuar edhe katėr tė tjera si hedhja e
shkopit dy herė tek Faraoni, nxjerrja e dorės dhe
nyja e cila ishte nė gjuhėn e tij. Ky qėndrim
ėshtė pėrcjellė nga Ibn Abasi, Allahu qoftė i
kėnaqur me tė dy, i cili ka thėnė: "Nėntė shenja
tė qarta janė: dora e tij (Musait), shkopi, gjuha
e tij, deti, pėrmbytja, karkalecat, rriqrat,
bretkosa dhe gjaku." Janė transmetuar edhe thėnie
tė ndryshme, tė cilat i pėrcjellin komentuesit e
Kuranit rreth nėntė shenjave, por nuk shoh ndonjė
dobi tė madhe nga pėrmendja e tyre. Ajo qė
konsiderohet e rėndėsishme kėtu, ėshtė fakti se
komentuesit e Kuranit janė unanim siē ka thėnė
ibn Atije- sa i pėrket pesė shenjave tė pėrmendura
nė ajetin e sures Araf se ato konsiderohen prej
nėntė shenjave tė cilat iu janė dhėnė Musait,
paqja e Zotit qoftė mbi tė.
Shenjat e qarta sipas komentimit tė parė- ato
janė mrekullitė universale dhe prova tė vėrteta.
Sipas kėtij komenti anon Ibn Kethiri dhe ky ėshtė
qėndrimi i shumicės sė komentuesve.
2). Sipas komentimit tė dytė, me shenjat e qarta
nėnkuptohen dispozitat. Ky komentim mbėshtetet nė
atė qė ėshtė pėrcjellė nga Safvan b. Asal, se dy
ēifutė njėri prej tyre iu drejtua shokut tė vet
duke i thėnė: Tė shkojmė te ky Profet dhe ta
pyesim. Ai i tha: "Mos i thuaj atij Profet." I
erdhėn Pejgamberit, lavdėrimi dhe paqja e Allahut
qoftė mbi tė, dhe e pyetėn lidhur me fjalėn e
Allahut tė Lartėsuar: "Nė tė vėrtetė, Ne i
dhamė Musait nėntė shenja tė qarta." I
Dėrguari, lavdėrimi dhe paqja e Allahut qoftė mbi
tė, u tha: "Mos i bėni Allahut shok, mos bėni
amoralitet, mos vrisni njeriun vetėm se me tė
drejtė, mos vidhni, mos bėni magji, mos shkoni me
njė njeri tė pafajshėm te prijėsi qė ta vrasė atė,
mos hani kamatė, mos shpifni ndaj gruas sė
ndershmes dhe mos ikni nga fronti. Kurse ju ēifutė
posaēėrisht, mos shkelni sabatin." Tė dy e
puthėn dorėn dhe kėmbėn e Pejgamberit, lavdėrimi
dhe paqja e Allahut qoftė mbi tė, dhe thanė:
Dėshmojmė se ti je i Dėrguari i Allahut. Ai u
tha: "Po ēfarė ju pengon tė pėrqafoni Islamin?"
Ata thanė: "Davudi iu lut Allahut qė nė mesin e
pasardhėsve tė tij tė ketė profet. Nėse ne e
pėrqafojmė Islamin, frikėsohemi se do tė na vrasin
ēifutėt." Tirmidhiu ka thėnė hasen sahih. Hakimi,
gjithashtu ka thėnė se hadithi ėshtė sahih. Ibn
Kethiri, ka folur rreth vėrtetėsisė sė hadithit.
Nė kėtė qėndrim anon Raziu, i cili pasi pėrmend
thėniet rreth komentimit tė kėtij ajeti thotė se
prej haditheve tė sakta qė janė transmetuar ėshtė
hadithi i Safvan b. Assal, qė nėnkupton se shenjat
e qarta tė cilat i janė dhėnė Musait janė
dispozitat dhe legjislacionet dhe nuk janė
mrekullitė dhe provat. Disa dijetarė bashkėkohorė
pėrzgjedhin qėndrimin e dytė duke u argumentuar me
disa argumente. Sido qė tė jetė, edhe sipas
mendimit tė dytė, shenjat e qarta tė cilat i janė
dhėnė Musait nuk janė shenja tė cilat Allahu "i
tregoi Faraonit dhe popullit tė tij" si dėnim dhe
ndėshkim, por (shenjat e Musait) janė bazat e
dispozitave, si ndalimi nga idhujtaria, ndalimi i
vrasjes sė njeriut pa tė drejtė, ndalimi nga
amoraliteti, vjedhja, magjia, ndalimi i mizorisė,
i kamatės, shpifjes dhe ndalimi i ikjes nga fronti.
Me kėto dispozita u urdhėruan tė gjitha
legjislacionet qiellore. Madje, pėr kėtė dėshmojnė
shumė ajete kuranore, prej tė cilave janė edhe
kėto: "Ne tė frymėzuam ty (o Muhamed) me
shpallje, ashtu siē frymėzuam me shpallje Nuhun
dhe profetėt pas tij." (Nisa, 163)
Gjithashtu, fjala e Allahut tė Lartėsuar: "Ai
ka urdhėruar pėr ju atė Fe, tė cilėn ta zbuloi ty
(o Muhamed) dhe pati urdhėruar pėr Nuhun,
Ibrahimin, Musain dhe Isain, duke thėnė: "Qėndroni
nė fenė e drejtė dhe mos u pėrēani nė tė!" (Shura,
13)
Kėto argumente dhe tė ngjashme me to dėshmojnė se
bazat e dispozitave janė baza tė pėrbashkėta nė
mes legjislacioneve qiellore, tė cilat emėrton me
paprekshmėritė esenciale pėrmes sė cilave ruhen
pesė domosdoshmėritė: feja, jeta, mendja, nderi
dhe pasuria.
Hadithi i cili i pėrmbledh bazat e dispozitave
ėshtė ky hadith, tė cilin e shėnon Buhariu dhe
Muslimi: Largohuni prej shtatė mėkateve
shkatėrruese (rrėnuese). Shokėt e tij i thanė:
O i Dėrguar i Allahut, cilat janė kėto mėkate?
(Ai) Tha: Tė bėrit rival Allahut (shirku),
magjia (sihri), mbytja e njeriut qė e ka ndaluar
Allahu, me pėrjashtim nėse kėtė e kėrkon drejtėsia
(e fesė), keqpėrdorimi (ngrėnia) i pasurisė sė
jetimit, ngrėnia e kamatės, ikja nga fushėbeteja
dhe shpifja ndaj grave tė ndershme besimtare."