Komentimi i zgjeruar i
hadithit tė nėntė tė Imam Neveviut (Pjesa 1)
Nga Ebu Hurejra, Allahu qoftė i kėnaqur me tė,
transmetohet se ka thėnė: E kam dėgjuar tė Dėrguarin e
Allahut salallahu alejhi ue selam duke thėnė: Nga ajo
qė ju kam ndaluar, largohuni, ndėrsa nga ajo qė ju kam
urdhėruar, veproni prej saj sa tė mundeni, sepse ata qė
kanė qenė para jush janė shkatėrruar pėr shkak tė
pyetjeve tė tyre tė shumta dhe tė kundėrshtimeve ndaj
Pejgamberėve tė tyre. (Transmeton Buhariu dhe Muslimi)
Islami ėshtė fe e lehtėsive dhe jo e vėshtirėsive
Allahu i Lartėsuar e ka krijuar njeriun nė formėn mė tė
pėrsosur. Me gjithė faktet rreth kėsaj ēėshtjeje, natyra
e njeriut ėshtė e dobėt, siē thotė Allahu nė Kuran:
Njeriu u krijua i dobėt (En Nisaė, 4)
Dhe nė suaza tė dobėsisė sė njeriut, Allahu e ka
ngarkuar atė me ligje qė i pėrshtaten natyrės sė
krijimtarisė sė tij. Nga ky kėndvėshtrim themi se ligjet
juridike fetare me tė cilat ėshtė i ngarkuar njeriu, qė
burojnė nga Kurani dhe Suneti, praktikisht janė ligje tė
lehta pėr tu vepruar. Allahu xh.sh. nuk dėshiron qė
pėrmes kėtyre ligjeve ti rėndojė robėrit e Tij,
pėrkundrazi ua dėshiron tė lehtėn, siē thotė nė shumė
citate kuranore: Allahu me kėtė dėshiron lehtėsim
pėr ju e nuk dėshiron vėshtirėsim pėr ju. (El
Bekare, 185)
Ky citat kuranor ka zbritur nė kohėn kur ėshtė bėrė
obligim agjėrimi i muajit tė Ramazanit (nė vitin e dytė
sipas hixhretit). Ndėr tė tjera citate qė flasin mbi
agjėrimin shkoqisin dispozita dhe norma tė ndryshme
juridike. Agjėrimi i kėtij muaji nė esencė do mund dhe
sakrificė pėr ta pėrballuar, pasi kėrkohet qė besimtari
gjatė ditės ti braktisė dhuntitė e ndryshme qė ia ka
lejuar Allahu nga ushqimi, pijet, marrėdhėniet intime
etj., kurse gjatė natės tė prishet regjimi i fjetjes etj..
Me gjithė vėshtirėsitė, Allahu gjatė agjėrimit tė kėtij
muaji ka bėrė lehtėsime tė mėdha, pėr shembull: ka
lejuar qė kur besimtari gjatė ditėve tė agjėrimit ėshtė
i sėmurė apo nė udhėtim, ta prishė agjėrimin dhe ti
kompensojė mbas muajit tė Ramazanit qoftė edhe nė mėnyrė
graduale, qė natėn tė ushqehet sa tė dojė deri nė imsak
(syfyr) etj.. E, ky lehtėsim pėrcillet edhe te norma tė
tjera tė obligueshme, edhe nėse ato janė tė dorės sė
dytė. Pastaj thotė Allahu xh.sh.: Allahu dėshiron tju lehtėsojė (dispozitat).
(En Enisaė, 4) Dhe nuk ju obligoi nė fe me ndonjė vėshtirėsi.
(El Haxh, 78) Allahu nuk e obligon asnjė njeri pėrtej mundėsisė sė
tij. (El Bekare, 286)
Kurse nga Pejgamberi salallahu alejhi ue selem kemi
mesazhe tė ndryshme tė shumta, nė tė cilat ka porositur
qė tua lehtėsojmė besimtarėve ēėshtjet e fesė.
Fillimisht kjo ka qenė emblema e Pejgamberit salallahu
alejhi ue selem, siē transmeton Aishja, Allahu qoftė i
kėnaqur me tė, duke thėnė: Kur i ėshtė ofruar
Pejgamberit salallahu alejhi ue selem zgjedhja nė mes dy
ēėshtjeve, vetėm se ka zgjedhur atė mė tė lehtėn, nėse
nuk ka pasur nė tė mėkat. (Hadith unanim)
Ky ishte edhe mesazhi i tij, paqja qoftė mbi tė, kur
pėrcillte misionarėt e tij nė vende tė ndryshme pėr tė
pėrhapur fenė e Allahut xh.sh.. Ndėr kėto raste mund tė
veēojmė: Transmeton Enesi, Allahu qoftė i kėnaqur me tė,
duke thėnė se Pejgamberi alejhi selam ka thėnė:
Lehtėsoni e mos vėshtirėsoni, pėrgėzoni e mos tmerroni
(largoni). (Buhariu)
Gjithherė duhet tė jemi tė kujdesshėm se lehtėsimi vjen
nga Ligjdhėnėsi dhe nuk kemi tė drejtė tė bėjmė lehtėsim
apo ndėrhyrje nė ligjet e Ligjdhėnėsit duke mos pasur
fakte. por nėse ėshtė fjala pėr aplikimin e ndonjė vepre
qė ėshtė opsion zgjedhjeje nė mes dy veprave tė lejuara,
pa dyshim qė lejohet zgjidhja e mė tė lehtės.
Por jo rrallėherė ndodhte qė Pejgamberi salallahu alejhi
ue selem edhe ti qortonte sahabėt e tij kur krijonin
vėshtirėsi tė panevojshme, siē kemi rastin me hadithin
qė ka transmetuar Abdullah ibėn Mesudi, Allahu qoftė i
kėnaqur me tė, i cili thotė thėnė: Njė njeri i tha
Pejgamberit salallahu alejhi ue selem: O i Dėrguar i
Allahut, nuk po mund tė qėndroj nė namaz pėr shkak tė
zgjatjes sė faljes qė po bėn filani. Thotė: Nuk e kam
parė ndonjėherė Pejgamberin salallahu alejhi ue selem me
tė hidhėruar gjatė kėshillave sesa atė ditė dhe na tha:
O njerėz, ju po i largoni tė tjerėt (nga namazi).
Ai qė ua fal namazin, le ta shkurtojė atė (le ta
falė mė shkurt), ngase nė mesin e tyre ka tė sėmurė,
tė dobėt dhe me nevoja tė ndryshme. (Transmeton
Buhariu)
Gjithashtu qėndron edhe konsensusi i juristėve islamė,
se feja islame nuk ka bėrė ngarkesa tė rėnda nė norma tė
ndryshme.
Vlera dhe rėndėsia e kėtij hadithi
Hadithi nė fjalė ėshtė nga hadithet xhevamiu elkelim
(tė shprehurit e kuptimeve me pak fjalė), qė nė vetvete
ngėrthen ligje, rregulla dhe edukatė tė madhe. Thotė Ebu
Davudi (autori i Sunenit): Jurisprudenca islame
ndėrtohet mbi pesė hadithe, dhe kėtė hadith e ka
radhitur nė mesin e tyre.
Imam Neveviu gjatė komentimit tė kėtij hadithi thotė:
Ky hadith ėshtė prej shtyllave shumė tė rėndėsishme tė
Islamit. Ky ėshtė prej haditheve xhevamiu elkelim dhe
nė vete ngėrthen dispozita tė panumėrta.
Ndėrsa Ibėn Haxher el Hejtemiu thotė: Ky ėshtė njė
hadith shumė madhėshtor, ėshtė shtyllė prej shtyllave
dhe konditave islame, prandaj meriton tė mėsohet dhe ti
kushtohet njė kujdes i veēantė.
Shkaku i thėnies sė hadithit
Ky hadith ėshtė thėnė gjatė haxhit lamtumirės, kur
Pejgamberi salallahu alejhi ue selem i kėshillonte dhe i
inkurajonte shokėt e tij rreth kryerjes sė haxhit, siē e
transmeton kėtė ngjarje Ebu Hurejra, Allahu qoftė i
kėnaqur me tė, i cili ka thėnė: Muhamedi salallahu
alejhi ue selem mbajti njė ligjėratė para nesh dhe tha:
O njerėz, Allahu ua ka bėrė obligim haxhin, andaj
shkoni nė haxh. Njė njeri (Akraė Ibėn Habis) tha:
A pėr ēdo vit, o i Dėrguari i Allahut? Muhamedi
salallahu alejhi ue selem heshti derisa njeriu e
pėrsėriti tri herė, mandej Muhamedi salallahu alejhi ue
selem tha: Sikur tė thosha po, do tė bėhej obligim e
nuk do tė kishit mundėsi ta kryenit, mandej tha:
Mė lini nė atė gjendje qė ju kam lėnė, sepse popujt tė
cilit kanė qenė para jush janė shkatėrruar nga pyetjet e
tyre tė shumta dhe kundėrshtimet ndaj Pejgamberėve tė
tyre. Nėse ju urdhėroj pėr diēka, veproni prej saj sa tė
mundeni e nėse ju ndaloj nga diēka, atėherė tėrėsisht
hiqni dorė.
Komentimi i hadithit
Ky hadith ėshtė shtyllė nga shtyllat e fuqishme tė fesė,
prandaj kur Pejgamberi salallahu alejhi ue selem na
ndalon nga diēka, duhet qė tėrėsisht tė largohemi nga
ajo vepėr pa pėrjashtim. E, kur na urdhėron me kryerjen
e ndonjė vepre, atė e kryejmė sipas mundėsisė dhe nuk na
ka ngarkuar me asgjė qė smund ta kryejmė. Kjo aludon
pėr tolerancėn e fesė islame.
Mė pas, Pejgamberi salallahu alejhi ue selem na sjell
shembuj nga popujt e kaluar, se si Allahu i ka
shkatėrruar ata pėr shkak tė pyetjeve tė tyre tė shumta,
tė panevojshme, provokuese etj., si dhe pėr shkak tė
mospėrfilljes sė tyre ndaj urdhrave tė tė Dėrguarve tė
tyre, kėshtu qė duhet tė jemi tė kujdesshėm e tė mos
biem viktimė e shkatėrrimit si popujt e mėhershėm, siē
na porosit Allahu nė Kuran: Dhe kapuni qė tė gjithė
ju pėr litarin (fenė dhe Kuranin) e Allahut e mos u
pėrēani. (Ali Imran, 103)
Rregulli i ndalesave nė Islam
Ndalesat ndahen nė dy lloje
1) Ndalim i detyrueshėm: Rregulli juridik thotė se
kryesi i kėsaj vepre (me vetėzgjedhje) ndėshkohet,
ndėrsa ai qė largohet nga vepra e ndaluar, shpėrblehet.
2) Ndalim jo i detyrueshėm-mekruh: Rregulli juridik
thotė se kryesi i kėsaj vepre (me vetėdėshirė) nuk
ndėshkohet, kurse ai qė largohet nga kjo vepėr
shpėrblehet.
Pra, bėhet fjalė pėr atė qė kryen njė vepėr tė ndaluar,
tė cilėn e ka ndaluar Islami, por e kryen me vetėdėshirė
e jo nga imponimi. Atij qė i imponohet mėkati nuk
ngarkohet tek Allahu me mėkat, nėse zemra e tij ėshtė e
mbushur me iman. Por dhe ai qė pėr hir tė Allahut
largohet nga ndonjė mėkat, ndalesa e tė cilit ėshtė
vėrtetuar nė Islam, ka shpėrblim tek Allahu. Nga kjo
nxjerrim se kush e lė njė mėkat jo pėr Allahun, por pėr
ndonjė qėllim interesi, ai person nuk shpėrblehet pėr
lėnien e atij mėkati, por edhe nuk ndėshkohet.
Ndėrsa sa i pėrket largimit nga gjėrat e papėlqyera nė
Islam (mekruheve), kemi shpėrblim tek Allahu, nėse bėhet
largimi pėr Allahun, ngase njė veprim i tillė tek Allahu
ėshtė i padėshiruar. Kurse ai qė vepron njė vepėr tė
papėlqyer, nuk ndėshkohet, por mund tė jetė i rrezikuar
sepse i ėshtė afruar zonės sė ndaluar.
Sikurse ndalesat, edhe urdhėresat nė Islam janė dy lloje:
1) Urdhra tė detyrueshėm, rregulli mbi tė cilat ėshtė se
shpėrblehet kryesi i saj dhe ndėshkohet ai qė nuk e
kryen atė, si falja e namazeve farz, agjėrimi i
Ramazanit pėr atė qė ėshtė i shėndoshė dhe vendas, etj..
2) Urdhra jo tė detyrueshėm, tė pėlqyer, rregulli
juridik mbi tė cilat thotė se kryesi i saj shpėrblehet,
kurse lėnėsi nuk ndėshkohet, si p.sh.: falja e suneteve
nafile, pėrdorimi i misvakut, etj..
Vazhdon
Sadat Rrustemi
18.1.2008