Koment
i zgjeruar i hadithit tė katėrt tė Imam Neveviut -3-
A
lejohet aborti me qėllim qė ti shpėtohet jeta nėnės?
Duhet ditur gjithnjė se nuk ekziston ndonjė religjion,
fraksion, fondacion, shoqatė etj., qė i ka dhėnė femrės
pozitė mė tė lartė sesa Islami. Mjafton qė e ka
vlerėsuar si nėnė, nė njėrėn anė, ndėrsa nė anėn tjetėr
duhet ta dijė ēdo musliman se Islami ka vendosur ligje
rreth ēdo ēėshtjeje, me qėllim qė tė ruhet interesi
njerėzor dhe pėr kėtė Islami e ka bėrė ruajtjen e jetės
njerėzore njė ndėr pesė qėllimet e ekzistimit tė ligjit
juridik. Islami ka bėrė qė ēdokush qė inicion krim
kundėr njeriut apo pėrfshihet nė krim, tė ndėshkohet
sipas normave juridike fetare.
Nėse i hedhim njė vėshtrim studimor mendimeve tė hershme
tė juristėve islamė, shohim se unanimisht e ndalojnė
abortin pas frymėzimit tė shpirtit, edhe nėse fetusi ka
ērregullime nė mitėr dhe pa marrė parasysh sa i madh
mund tė jetė rreziku. Nga kjo pikėpamje do mundohem tė
paraqes disa nga mendimet e kėtyre juristėve si dhe
argumentet e tyre, duke i ilustruar edhe me rregulla
juridike, me qėllim qė kjo ēėshtje juridike tė trajtohet
si njė ēėshtje e detyrueshme, e nevojshme.
Juristėt islamė kanė dy mendime esenciale lidhur me kėtė
ēėshtje juridike. Mendimi i parė: Shumė nga juristėt e hershėm
islamė nga tė katėr shkollat juridike, gjithashtu edhe
disa nga juristėt bashkėkohorė e ndalojnė njė gjė tė
tillė.
Nė librin Bahru err-rraik sherh kenz ed-dekaik, tėi
autorit Ibėn Nugjejm el Hanefij, 8/233, tekstualisht
thuhet: Njė femre shtatzėnė i ėshtė rrotulluar fėmija
nė barkun e saj dhe assesi nuk ka mundėsi qė ti nxirret
fėmija, pėrveēse me operim. Nėse nuk veprohet kėshtu,
jeta e nėnės rrezikohet nga vdekja. Nėse fėmija (fetusi)
ėshtė i vdekur nė stomak, nuk prish punė qė tė nxirret (abortohet)
fetusi. Nėse ai ėshtė i gjallė, assesi nuk lejohet,
ngase ngjallja e njė shpirti (shpėtimi jetės sė njė
njeriu) pėr ta vrarė njė njeri tjetėr nuk ėshtė e
ligjshme.
Ibėn Abidini, Allahu e mėshiroftė, dijetar me famė i
shkollės juridike hanefite, duke komentuar fjalėt e
sipėrshėnuara shton e thotė: d.m.th. edhe sikur fetusi
tė ishte i gjallė, nuk lejohet aborti, ngase vdekja e
nėnės pėr shkak tė tij ėshtė mashtrim- jo e sigurt, dhe
nuk lejohet assesi vrasja e njeriut pėr ēėshtje iluzioni,
mashtrimi. Shiko Hashijet Ibėn Abidin, 2/238.
Juristėt e shkollės juridike malikite e ndalojnė abortin
qė nga starti i krijimit tė fetusit nė embrion, siē
thonė: Ska dyshim se fetusi ėshtė i gjallė nė barkun e
nėnės sė tij pas katėr muajsh, kėtė e vėrteton edhe
zhvillimi dhe rritja e tij si dhe hadithet e frymėzimit
tė shpirtit. Prandaj nuk lejohet hapja e barkut (operimi)
i femrės sė vdekur pėr ta nxjerrė fetusin, edhe nėse ai
ėshtė i gjallė, ngase shpėtimi i tij nga rreziku ėshtė
ēėshtje dyshimi, prandaj ndalohet prekja e kufomės sė
saj pėr shkak tė tij. Shiko librin Xhevahir el Iklil
sherh Muhtesa elHalil lil Ezheri, 1/117.
Gjithashtu, nuk lejohet pėr atė qė i ėshtė rrezikuar
jeta nga uria qė tė ushqehet nga mishi i njeriut tė
vdekur, edhe nėse nuk gjen gjė tjetėr pėr tė ngrėnė. Si
arsyetim i kėtij mendimi sjellin rregullin nuk lejohet
marrja e shpirtit tė njeriut pėr ti shpėtuar jetėn njė
tjetėr njeriu.
Nė bazė tė kėtyre argumenteve, malikitė pohojnė edhe se
nuk lejohet assesi edhe nė gjendje kritike qė tė vritet
njeriuabortohet fetusi, qė ti shpėtohet jeta njeriut
tjetėr, nėnės sė fetusit.
Librat juridike shafite pohojnė se aborti ėshtė i
ndaluar me konsensus, duke mos pėrjashtuar kėtu asnjė
rast. Nga ky mospėrjashtim i ndonjė rasti pėrfitojmė,
siē thotė Imam Neveviu, se nėse femra shtatzėne vdes
dhe nė barkun e saj gjendet fėmija, nėse shpresohet se
shpėton fėmija, lejohet hapja e barkut pėr ta nxjerrė
fėmijėn, pėrndryshe nuk lejohet. Nėse nuk shpresohet
shpėtimi i jetės sė fėmijės, nė kėtė rast nuk bėn tė
varroset nėna e fėmijės derisa tė verifikohet vdekja e
fėmijės nė barkun e saj. Edhe pse disa juristė nga kjo
shkollė juridike pohojnė qė ti vihet mbi barkun e nėnės
diēka e rėndė me qėllim qė tė pėrfundojė jeta e fetusit
sa mė shpejt, pjesa mė e madhe e kėsaj shkolle e mohojnė
njė gjė tė tillė, duke e ilustruar se kjo ėshtė krim mbi
kėtė fėmijė. Edhe nėse nuk shpresohet jeta e tij, por
urdhri pėr vrasjen e tij pa kurrfarė arsye shpie nė krim
dhe kėtė e ndalon Islami. Shiko Revdat etTalibejn
liNevevi, 1/662, Havi liMaverdi, 3/231, Megjmuė
sherh elmuhedheb liNevevi, 5/270.
Nga ky koncept nėnkuptojmė se nuk lejohet pa arsye
vrasja e atij jeta e tė cilit nuk shpresohet- fetusi qė
ėshtė nė barkun e nėnės sė tij- edhe nėse rrezikohet
jeta e tij pėr shkak tė ndonjė sėmundjeje tė nėnės sė
tij, nuk lejohet qė tė ushtrojmė krim mbi tė me vrasje.
Edhe juristėt e shkollės jurdike hanbelite pohojnė tė
njėjtėn gjė si dhe juristėt e mėhershėm. I ėshtė thėnė
Imam Ahmedit, se Sufjan Thevriu ėshtė pyetur rreth njė
femre e cila ka vdekur, kurse nė barkun e saj lėviz
fėmija, ėshtė ende i gjallė. Ka thėnė: Nuk prish punė
qė tė operohet e ti nxirret fetusi. Ka thėnė Imam
Ahmedi: Vallahi shumė mendim i keq ėshtė ky, dhe e ka
pėrsėritur sa herė Imam Ahmedi kėtė fjalė duke thėnė:
Subhanallah, sa mendim i keq ėshtė ky.
Kėta juristė arrijnė nė pėrfundimin se nėse nuk lejohet
operimi i femrės sė vdekur -nga respekti i ndalimit tė
kufomės, pėr ta nxjerrė fetusin qė ėshtė i gjallė,
assesi nuk lejohet aborti pas frymėzimit tė shpirtit,
nėse vazhdimėsia e tij rrezikon jetėn e nėnės seriozisht.
Nga e tėrė kjo mund tė konkludojmė se assesi kėta
juristė nuk e lejojnė abortin e fetusit pėr tė shpėtuar
jetėn e nenės. Prandaj dhe nxjerrim nė pah se nuk
ekziston konsensus i juristėve islamė se lejohet njė
ēėshtje e tillė absolutisht. Kėtė mendim e mbron edhe
dijetari bashkėkohor me famė, Ibėn Uthejmini. Shiko
librin Kadaja fikhije muasire, e pėrpunuar nga
komisioni i profesorėve tė zgjedhur nė Universitetin e
Azharit, f. 127 dhe Sher erbain eNevevie li Ibėn
Uthejmin, f. 93.
Argumentet e mendimit tė parė
1) Thotė Allahu xh.sh. nė Kuran: Dhe mos mbytni
njeriun qė Allahu ka ndaluar (mbytjen e tij),
pėrveē me drejtėsi (El Israė, 33)
Fetusit qė i ėshtė frymėzuar shpirti nuk lejohet tė
vritet, sepse ėshtė krijesė e mbrojtur. Nga ky kontest,
nuk lejohet sakrifica e tij pėr ti shpėtuar jetėn
dikujt tjetėr qė ėshtė i barabartė me tė nė jetė dhe i
mbrojtur.
2) Transmeton Abdullah ibėn Mesudi, Allahu qoftė i
kėnaqur me tė, se Pejgamberi alejhi selam ka thėnė:
Nuk lejohet derdhja e gjakut tė muslimanit i cili
dėshmon se ska zot (tė adhuruar me tė drejtė)
pos Allahut dhe se unė jam i Dėrguar i Tij, pėrpos me
njėrėn prej tre rasteve: zinaja (prostitucioni) pas
martesės, nėse vret dikė tjetėr pa tė drejtė dhe ai i
cili lė fenė dhe largohet nga xhemati. (Buhariu dhe
Muslimi)
Hadithi nė fjalė shumė qartazi na tregon se gjaku i
muslimanit ėshtė i ndaluar dhe mbrojtur, e mė pas vijnė
pėrjashtimet kur lejohet derdhja e tij, siē u pėrmendėn
nė kėtė hadith, kėshtu qė fetusi ėshtė shpirt musliman i
mbrojtur, prandaj dhe nuk lejohet abortimi i tij pėr ti
shpėtuar jetėn nėnės.
3) Transmetohet nga juristėt tanė tė parė se nuk lejohet
vrasja e vetvetes pėr atė qė i imponohet vrasja e vetes
sė tij, pa marrė parasysh se i ēfarė lloji ėshtė
imponimi i vrasjes. Kjo ėshtė unanime te juristėt islamė.
Nga kjo nxjerrim se nuk lejohet vrasja e njeriut tė
gjallė edhe nė raste tė detyrimit, gjithashtu nuk
lejohet as abortimi i fetusit tė gjallė pėr ti shpėtuar
jetėn nėnės. Shiko Bedaia sanaia lilKasani 7/177,
Bidajetul mugjtehid, 2/396, Elmuhedheb lish-Shirazi,
2/227, Elmugni liIbėn Kudame, 7/645, Ahkam el igjhad
fil fikh elislami, Dr. Ibrahim ibėn Muhamed Kasim, f.
185.
4) Juristėt islamė janė nė ujdi se nuk lejohet vrasja e
dikujt tjetėr pėr ti shpėtuar jetėn vetes nga rreziku i
mundshėm, ngase ai ėshtė sikurse ti. Kjo na mėson se
juristėt islamė i kanė dhėnė prioritet ruajtjes sė jetės
sė njeriut mbi ēdo detyrim dhe arsye tjetėr. Shiko
Elmugni 8/601-602; Revistėn Esheria ve dirasat
elislamije, nr. 13, Ramazan 1409h/1989, Dr. Muhamed
Naim Jasin, f. 248-249.
Mendimi i dytė: Shumė nga dijetarėt bashkėkohorė,
komisione tė fetvave islame e vende zyrtare lejojnė
abortin pas frymėzimit tė shpirtit nėse kjo ėshtė e
vetmja rrugė a alternativė pėr ti shpėtuar jetėn nėnės
nga rreziku i kanosur. Disa nga juristėt bashkėkohorė
mendojnė se njė veprim i tillė ėshtė i detyrueshėm.
Komisioni i Pėrhershėm pėr Hulumtime dhe Vendime tė
Sheriatit nė Arabinė Saudite, nr. 140, mė datėn
20/06/1407h merr kėto vendime tekstualisht:
1) Nuk lejohet aborti nė tė gjitha periodat e zhvillimit,
pos me arsye tė justifikueshme fetare edhe nė raste
shumė tė veēanta.
2) Nėse shtatzėnia ėshtė nė periodėn e parė tė
zhvillimit, nė dyzetditėshin e parė, lejohet abortimi
nėse nė abortim ka ndonjė interes fetar, ose mbrojtje
nga ndonjė rrezik i mundshėm, kurse abortimi gjatė kėsaj
faze tė zhvillimit me pretekst se femra ka frikė pėr
edukimin e tyre apo rrezik furnizimi pėr jetė dhe
shkollim tė tyre, se i rrezikohet e ardhmja apo se
mjaftojnė fėmijėt tjerė qė ka ēifti, nė kėto raste ėshtė
i ndaluar.
3) Nuk lejohet aborti edhe gjatė fazave tė zhvillimit si
alaka (gjak i ngjizur) apo mudgah (copė mishi),
pėrderisa tė vendosė njė komision nga mjekėt i cili
ėshtė i besueshėm, se vazhdimėsia e shtatzėnisė i
rrezikon jetėn nėnės. Nė raste tė tilla lejohet aborti,
pasi tė jenė pėrdorur tė gjitha mjetet e duhura tė
mundshme qė evitojnė rrezikun.
4) Pas pėrfundimit tė fazės sė tretė tė zhvillimit dhe
pas plotėsimit tė periudhės katėrmujore nga shtatzėnia,
nuk lejohet aborti derisa tė vendosė pėr njė ēėshtje tė
tillė njė komision i formuar nga njė grup mjekėsh tė
specializuar e tė besueshėm, tė cilėt pohojnė se
vazhdimėsia e shtatzėnisė nė barkun e saj shpie nė
vdekje tė nėnės. Mirėpo kjo mund tė ndodhė mbasi tė janė
pėrdorur tė gjitha mjetet e duhura pėr ti shpėtuar
jetėn e tij- fetusit. Njė veprim i tillė ėshtė i lejuar
nė bazė tė kushteve tė posatheksuara, duke shpresuar
mbrojtjen nga dėmi mė i madh i mundshėm si dhe kėrkimin
e njėrit prej dy interesave mė tė mėdha. Komisioni
apelon qė ta kemi frikė Allahun dhe ta verifikojmė kėtė
ēėshtje mirė para veprimit tė saj.
Pėrgjigje tė njėjtė me tė kaluarėn ka dhe shtėpia e
fetvave nė Egjipt, tekstualisht thonė: Juristėt islamė
janė nė ujdi se nuk lejohet aborti mbas frymėzimit tė
shpirtit dhe se jeta e fetusit verifikohet mbas
plotėsimit tė njėqind e dyzet ditėve nga fekondimi,
ashtu siē thonė. Aborti gjatė kėsaj periudhe
konsiderohet krim mbi njė tė gjallė dhe se krimineli pėr
kėtė krim duhet tė dėnohet nė tė dyja botėt. Mirėpo nėse
verifikohet se vazhdimėsia e shtatzėnisė deri nė
periodėn e fundit rrezikon jetėn e nėnės me vdekje,
lejohet aborti mbasi tė verifikohet nga mjekėt e
besueshėm e tė specializuar, mbasi tė sjellin raport pėr
njė ēėshtje tė tillė. Njė veprim i tillė ėshtė i
detyrueshėm pėr ti shpėtuar jetėn nėnės. Shiko Fetfa
dar elifta elMisrije, viti 1968, lėnda nr .1097, ligji
mbi abortin 6/20.
Kėtė mendim e mbron edhe Komisioni Suprem i Shkencave
Fetare dhe Enciklopedive Juridike nė Kuvajt. Shiko El
Mevsua elfikhije, 2/57.
Argumentet e mendimit tė dytė Argumenti i parė: Rregulla juridike tė
pėrgjithshme si vijon:
1) dėmi mė i madh largohet me dėmin mė tė vogėl;
2) kur tė paraqiten dy gjėra tė dėmshme (qė dėmi i tyre
ėshtė i pashmangshėm), i largohemi asaj dėmi i sė cilės
ėshtė mė i madh, duke e vepruar atė gjė dėmi i sė cilės
ėshtė mė i vogėl;
3) Islami i jep prioritet largimit nga gjėrat e ndaluara
mė tepėr sesa veprimit tė gjėrave tė lejuara, apo
kujdesi i jurisprudencės islame ėshtė mė i madh ndaj
pengimit tė gjėrave tė ndaluara sesa veprimit tė gjėrave
tė lejuara;
4) nevoja merr pozitėn e detyrimit, qoftė globale apo e
veēantė;
5) detyrimet lejojnė ndalesat, etj..
Duke u mbėshtetur nė kėto rregulla juridike islame, kėta
juristė islamė thonė:
Nėna ėshtė baza, rrėnja, fetusi ėshtė i formuar nga ajo,
nė rast se tentojmė ta shpėtojmė jetėn e tij duke mos
bėrė abortin, ėshtė rrezikuar jeta e tė dyve (nėnės dhe
fetusit), prandaj i japim prioritet shpėtimit tė jetės
sė nėnės. Shiko Fikhul islam ve ediletuhu, Dr Vehbe
Zuhejli, 4/118.
Jeta e nėnės ėshtė verifikuar, ajo gėzon tė drejtat e
saj nė kėtė botė, ajo ėshtė ndėrtesa e familjes, me
largimin e saj rrezikohet rrėnimi i ndėrtesės. Derisa
nėna ėshtė edhe bashkėshorte dhe nevojat e bashkėshortit
pėr tė janė mė se tė kėrkuara, me vdekjen e saj atij i
vėshtirėsohen gjėrat, prandaj nuk ėshtė logjike qė tė
sakrifikohet jeta e nėnės pėr ti shpėtuar jetėn fetusit,
qė ende nuk dihet fati i jetės sė tij e qė ende nuk ka
garantuar asgjė nga tė drejtat dhe obligimet e tij.
Shiko fetvatė e hoxhės Mahmud Sheltuti, f. 250.
Jeta e nėnės ėshtė e qartė, ndėrsa e fetusit e luhatur,
dyshimi apo luhatja smund ta tejkalojė njė gjė qė ėshtė
me bindje. Jeta e nėnės ėshtė mė me prioritet edhe pėr
vetė fetusin, sepse vdekja e saj rrezikon bindshėm edhe
jetėn e tij. Shiko El Mevsua elfikhije, 2/57, Kadaja
fikhije muasire, f. 136.
Nė abortin e fetusit kemi interesa fetare apo mbrojtje
tė dėmit mė tė madh, prandaj dhe ėshtė lejuar aborti qė
tė mbrohemi nga dėmi dhe rreziku mė i madh i mundshėm
dhe kėrkimi i njėrit prej interesave mė tė mėdha. Shiko
Komisionin e Pėrhershėm pėr Hulumtime dhe Vendime tė
Sheriatit nė Arabinė Saudite. Argumenti i dytė: Jeta e fėmijės mbas vdekjes sė
nėnės sė tij ėshtė e rrezikuar, ngase ėshtė tepėr e
mundshme qė ska kush ta marrė nė pėrkujdesje. Argumenti i tretė: Juristėt islamė, Allahu i
mėshiroftė tė gjithė, kanė ndaluar operimin e femrės sė
vdekur edhe nėse fetusi ėshtė nė barkun e saj i gjallė,
prandaj kanė sakrifikuar me tė qė ti pėrkushtohen
trupit tė femrės, nėse ėshtė ajo e vdekur dhe ka tėrė
kėtė respekt dhe pėrkujdesje, ėshtė mė me tepėr
perspektivė qė tė ruhet jeta e saj nėse nė mbajtjen e
fetusit rrezikohet jeta e nėnės, ngase jeta e saj ėshtė
e vėrtetuar, kurse jeta e fetusit ende ėshtė nė dyshim. Argumenti i katėr: Nėse i pėrkushtohemi ligjeve
juridike islame, vėrejmė se nuk lejohet aborti pėr shkak
tė vėshtirėsisė sė shtatzėnisė, apo pėr shkak se
shtatzėnia dėmton shėndetin e saj, mirėpo ėshtė
transmetuar juridikisht se ndalohet vrasja, likuidimi i
prindit pėr shkak tė fėmijės. Transmeton Omeri, Allahu
qoftė i kėnaqur me tė, i cili thotė: E kam dėgjuar
Pejgamberin alejhi selam duke thėnė: Dhe nuk mbytet
prindi pėr fėmijėn. (Transmeton Termidhiu dhe Ibėn
Maxhe, hadithi ėshtė i saktė.)
Kjo ngase prindi ka qenė shkaktar i jetesės sė fėmijės,
fėmija nuk mund tė jetė shkaktar pėr zhdukjen e prindit
dhe nga kjo rezulton se ndalohet sakrifica e jetės sė
prindit pėr ti shpėtuar jetėn fėmijės. Argumenti i pestė: Synimi i ligjeve juridike
islame ėshtė qė tė realizojė interesat e njerėzve sa mė
tepėr, aq sa i jepet hapėsira e veprimit, duke mos i
ikur asgjė. Nėse mund ti realizojė tė tėrat, e vepron
kėtė, mirėpo nėse realizimi i tyre tė gjithave ėshtė i
pamundshėm, prioritet u jepet atyre qė janė mė tė plota,
mė tė rėndėsishme dhe mė tė nevojshme, qė ka kėrkuar
Ligjvėnėsi.
Mendimi mė i saktė nga kėto mendime ėshtė mendimi i dytė,
pra lejohet aborti mbas frymėzimit tė shpirtit sipas
gjendjes tė posatheksuar nga juristėt islamė, qė d.m.th.
nėse ajo ėshtė rruga e vetme e shpėtimit tė jetės sė
nėnės, mirėpo pasi tė jenė pėrdorur tė gjitha rrugėt dhe
mjetet e shėrimit tė fetusit dhe raportet mjekėsore tė
verifikuara deklarojnė se kjo ėshtė e vetmja shpresė e
shpėtimit tė jetės sė nėnės. Gjithashtu, kėrkohet qė
gjendja tė jetė reale praktike dhe jo e paragjykuar, qė
mund tė paragjykojnė mjekėt apo dikush tjetėr, ngase nuk
lejohet mbytja e njeriut tė gjallė pėr paragjykime jo tė
sigurta. Njėherazi propozojmė qė komisioni i mjekėve tė
pėrbėhet prej tre e mė tepėr mjekėve eminentė, tė
besueshėm dhe me eksperiencė tė gjatė. Allahu e di mė sė
miri.
Qėndrimi i juristėve islamė mbi abortin para
frymėzimit tė shpirtit
Faza e krijimit embriologjik, rreth tė cilės po
diskutojmė, ėshtė faza qė starton nga fekondimi e deri
nė momentet e plotėsimit tė embrionit dhe frymėzimit tė
shpirtit.
Juristėt islamė rreth kėsaj faze tė zhvillimit kanė
debatuar gjatė, pėr vetė arsyen sepse nuk ka argumente
tė qarta as nga Kurani dhe as nga Suneti rreth lejimit
apo ndalimit tė abortit nė kėtė periudhė zhvillimore.
Mirėpo ekzistojnė argumente qė ndalojnė mbytjen e
njeriut pa tė drejtė, argumente qė rrėqethin zemrėn e
njeriut dhe e frikėsojnė atė. Nuk ėshtė transmetuar
ndonjė ndėshkim mė i madh pėr mėkatet e mėdha sesa kjo.
Lidhur me kėtė thotė Allahu xh.sh.: Kush e mbyt njė
besimtar me qėllim, dėnimi I tij ėshtė xhehenemi, nė tė
cilin do tė jetė pėrgjithmonė. Allahu ėshtė i hidhėruar
ndaj tij, e ka mallkuar dhe i ka pėrgatitur dėnim tė
madh. (En Nisaė, 93)
Krijimi embriologjik i fetusit ėshtė detajuar nė Kuran
dhe Sunet fazė mbas faze zhvillimore, por argumente tė
tilla nuk flasin rreth ligjit juridik mbi abortin,
mirėpo nė mėnyrė tė pėrgjithshme pėrfitojnė juristėt
islamė rastin qė tė nxjerrin ligje nga ato argumente si
dhe japin konkluzione tė ndryshme rreth abortit. Ajo qė
i shtyn juristėt islamė qė tė kenė mendime kontradiktore
rreth abortit nė kėtė fazė janė dy shkaqe esenciale: Shkaku i parė: Mosekzistimi i ndonjė argumenti tė
qartė nė kėtė ēėshtje juridike, prandaj secili e ka
kuptuar argumentin sipas diapazonit tė njohurive dhe nė
kėtė mėnyrė ka sjellė qėndrimin juridik mbi abortin. Shkaku i dytė: Pėr kohėn gjatė sė cilės
zhvillohet fetusi nė embrion janė transmetuar hadithe tė
ndryshme. Duke pasur parasysh kėto shkaqe dhe shumė tė
tjera, themi se juristėt islamė rreth abortit nė kėtė
faze zhvillimore kanė katėr mendime juridike:
Mendimi i parė Lejohet aborti nė kėtė fazė pėrgjithėsisht, pa marrė
parasysh a ka pacientja arsye apo nuk ka. Kėtė mendim e
mbron shkolla juridike hanefite, disa nga juristėt e
shkollės shafite, shkolla juridike hanbelite dhe disa
nga shkolla juridike malakite dhe tė tjerė.
Nė librin Bedaia Sanaia tė Kasanit thuhet: Nėse ende
nuk ėshtė verifikuar plotėsimi i krijimit, ska problem
nė kėtė ēėshtje- abort, ngase ende nuk ėshtė fetus, por
ėshtė gjak i ngjizur. (Bedaia Sanaia 7/325). Ndėrsa nė
librin Fethul Kadir thuhet: A lejohet aborti mbas
shtatzėnisė? Lejohet nėse ende nuk ėshtė formuar
embrioni. (Hashijet red elmuhtar 3/176)
Nė librin Nihajetul muhtagj citohet: Mendimi mė i
saktė nė kėtė ēėshtje ėshtė se ndalohet aborti mbas
frymėzimit tė shpirtit, kurse para saj lejohet. (8/443)
Nė Mugni tė Ibėn Kudames thuhet: Nėse aborton para se
tė formohet embrioni ska dėnim nė tė, ngase ne nuk dimė
se a ėshtė formuar si fetus. (9/450)
Nė librin El Insaf tė Merdaviut, f. 386, thuhet:
Lejohet pirja e barnave pėr tė abortuar farėn, spermėn.
Argumentet e mendimit tė parė
1. Thotė Allahu nė Kuran: O ju njerėz, nėse dyshoni
pėr ringjalljen, atėherė (mendoni krijimin tuaj qė)
Ne u krijuam ju prej dheu, pastaj prej uji, pastaj prej
njė gjaku tė ngjizur, pastaj prej njė kafshatė mishi, qė
ėshtė krijesė e formuluar ose e pa formuluar... (El
Haxh, 5)
Vendi i dėshmisė me kėtė citat, thonė kėta dijetarė, se
Allahu xh.sh. nė kėtė citat i pėrshkruan fazat e kur
embrioni ėshtė si copė mishi, ėshtė krijuar, qė do tė
thotė se faza kur ėshtė embrion si ujė (farė) ende nuk
ėshtė krijuar, prandaj nėse kjo qėndron, nuk ka ndalesė
nėse bėhet aborti nė kėtė fazė zhvillimore. Shiko
Hashijetu Ibėn Abidin, 1/314.
2. Fetusi para se tė krijohet nuk konsiderohet si njeri,
nėse nuk ėshtė njeri, ska ndalim (vrasjeje), prandaj
dhe lejohet aborti i tij. Shiko Gjerimet igtisab
elinath ve elmushkilat elmuteretibe alejha, f. 222.
3. Nėse fėmijės nuk i ėshtė frymėzuar shpirti, nuk do
ringjallet Ditėn e Gjykimit dhe ai qė nuk ringjallet
ska vlerė, prandaj nuk ndalohet aborti. Shiko Elfuruė
Ibėn Muflih, 1/244.
4) Fara (sperma) mund tė formohet, por dhe mund tė
dėshtojė tėrėsisht, prandaj aborti i saj nuk
konsiderohet krim. Shiko Gjamiul ulumi velhikem,
1/157.
Mendimi i dytė
Ndalohet rreptėsisht aborti para frymėzimit tė shpirtit.
Kėtė mendim e mbrojnė disa juristė nga shkolla juridike
hanefite, shumica nga shkolla juridike malikite, Gazaliu
nga shkolla juridike shafite, disa nga shkolla hanbelite.
E ka zgjedhur kėtė mendim si mė tė saktė Ibėn Tejmija,
shkolla juridike dhahirije, Allahu i mėshiroftė tė
gjithė.
Nė librin Fetava El Hindije, 5/356, citohet: Njė
femėr jetime e ka pyetur Alij ibėn Ahmedin rreth abortit
para se tė formohet embrioni. I ėshtė pėrgjigjur: Sa i
pėrket femrės qė ėshtė e lirė, nuk lejohet assesi aborti
pėr tė, ndėrsa rreth robėreshės dijetarėt kanė mendime
kontradiktore, por mendimi mė i saktė ėshtė se nuk
lejohet.
Kurse nė librin Hashijet edDusuki, 2/266, thuhet: Nuk
lejohet nxjerrja e farės (spermės) qė ėshtė formuar nė
mitėr, qoftė edhe para dyzet ditėve, por nėse i
frymėzohet shpirti, ndalohet me konsensus.
Imam Gazaliu thotė: Azli (ejakulimi i spermės jashtė
vagjinės) nuk ėshtė sikur aborti dhe vedi (mbytja e
fėmijės pas lindjes), sepse aborti dhe vedi janė krim
ndaj njė gjėje qė ekziston. Gjėrat ekzistuese kalojnė
nėpėr disa faza, faza e parė e ekzistimit ėshtė qė
sperma e mashkullit tė bie nė mitrėn e femrės dhe tė
fekondohet me qelizėn vezė, kėshtu qė pėrgatitet pėr
jetė. Prishja e njė gjėje tė tillė konsiderohet krim. Po
nėse sperma shndėrrohet nė gjak tė ngjizur, krimi ėshtė
edhe mė i madh. Po nėse krijesa merr formėn e vet dhe
frymėzohet nė tė shpirti, atėherė krimi ėshtė shumė mė i
madh. Grada mė e lartė e krimit ėshtė nėse fėmija lind i
gjallė dhe mbytet. Shiko Ihjau ulum ed-Ddin, 2/51.
Ibėn Tejmija thotė: Aborti ėshtė i ndaluar me konsensus
tė muslimanėve, konsiderohet sikurse vedi, ai qė
qėllimisht e bėn kėtė, i pason ndėshkimi. Njė veprim i
tillė e njollos fenė e tij dhe dinjitetin e tij, aborti
ėshtė i njėjtė sikur ti japė tė pijė helm robėreshės sė
tij. Shiko Megjuul fetave, 34/160.
Kėtė mendim nga dijetarėt bashkėkohorė e mbron Dr. Vehbe
Zuhejli, Dr. Jusuf Kardavi, Dr. Abdusetar Fethullah
Said, Dr. Rufat Fevzi Abdulmutalib dhe Ahmed Sahnun.
Argumentet e mendimit tė dytė
1. Thotė Allahu nė Kuran: A nuk u kemi krijuar juve
nga njė lėng i dobėt. Dhe atė e vendosėm nė njė vend tė
sigurt. (El Murselatė, 20-21)
Allahu xh.sh. nė kėtė citat e pėrshkruan mitrėn si njė
vend tė sigurt, qė ruan farėn, prandaj kurdo qė tė
arrijė fara nė kėtė vend tė sigurt, nuk lejohet nxjerrja
nga ky vend, pėrveēse me arsye. Ata qė lejojnė nxjerrjen
e farės kanė pėrbuzur vlerėn e kėtij vendi tė sigurt.
Shiko Tefsir Ibėn Kethir, 4/591.
2. Fara, mbasi tė vendoset nė mitėr, merr kahun e jetės,
prandaj dhe merr dispozitat e jetės. Shiko Hashijet
ibėn Abidin, 3/176, Elmebsut liSerahsi, 30/51.
3. Aborti ėshtė i dėmshėm pėr femrėn nga aspekti
shėndetėsor, psikik dhe shoqėror, kjo ēėshtje nuk do
koment, prandaj kryesi i kėsaj vepre duhet tė dėnohet.
Ndėrsa legjislacioni islam nė bazė tė rregullave
juridike synon largimin e dėmeve, mirėpo aborti ėshtė i
dėmshėm edhe nga aspekti shėndetėsor sepse zvogėlon
numrin e njerėzve. E, sikur tė mos ekzistonte aborti, do
shtohej numri i shoqėrisė, qė ėshtė gjė e dobishme.
Shiko Ahkamul igjhad fil fikhi elislami, f. 282.
Mendimi i tretė
Lejohet aborti para frymėzimit tė shpirtit me arsye tė
justifikueshme, edhe pse njė gjė e tillė ėshtė e
papėlqyer (mekruh). Kėtė mendim e mbrojnė disa juristė
tė kėtyre shkollave juridike nga hanefitė, malikitė dhe
shafitė.
Nga arsyet tė cilat i kanė cekur kėta juristė si
justifikim i lejimit tė abortit mund tė theksojmė:
a) Juristėt hanefi thonė: Nėse nėnės i ndėrpritet
qumėshti pėr shkak tė shtatzėnisė dhe ajo ka fėmijė tė
vegjėl qė duhet tė ushqehen vetėm me qumėsht nga gjiri,
kurse prindi i tij nuk ka mundėsi qė tė paguajė ndonjė
mėndeshė gjidhėnėse. Shiko Hashijet ibėn Abidin,
3/176.
b) Kurse juristėt maliki si justifikim tė lejimit tė
abortit cekin p.sh. kur femra ėshtė shtatzėnė dhe
detyrohet tė pėrdorė barna, prandaj kėto barna
shkaktojnė abortin, mirėpo qė pirja e barnave mos tė
jetė me qėllim aborti, nė raste tė tilla ska mėkat pėr
tė. Shiko Mevahib elgjelil sherh muhtesar elHalil,
6/258.
c) Ndėrsa juristėt e shkollės juridike shafite kanė
ilustruar si arsye kur shtatzėnia ėshtė rezultat i
amoralitetit, zinasė. Nė rast tė tillė lejohet aborti,
nėse ende nuk ėshtė formuar fėmija, por ėshtė farė.
Edhe pse shumė juristė tė tjerė arsyen e fundit nuk e
justifikojnė, ngase jurisprudenca islame amoralitetin e
njeh si vepėr tė shėmtuar dhe i dėnon rreptė ata qė
kryejnė kėtė akt, d.m.th. e ekzekuton tė martuarin dhe
rreh tė pamartuarin (kuptohet mbasi njė gjė e tillė tė
verifikohet hollėsisht, edhe pse raste tė tilla nė Islam
ka pak). Mirėpo, megjithatė Islami, edhe nėse ia jep
hakun e merituar femrės pėr amoralitet, por prapė ka
mbrojtur dhe siguruar jetėn e fėmijės, d.m.th. nuk bėn
ekzekutimin e saj derisa tė lindė. Siē kemi rastin e
njohur tė femrės El Gamidije gjatė kohės sė Pejgamberit
alejhi selam. Kur ėshtė verifikuar rasti se ėshtė
shtatzėnė nga amoraliteti, nuk ėshtė ekzekutuar derisa
ka lindur.
Argumentet e mendimit tė tretė
1. Qė arsyeja tė jetė e justifikuar me nevojėn e
detyruar, duke u mbėshtetur te rregulli juridik:
Obligimet lejojnė tė ndaluarat. Kurse si argument i
mospėlqyeshmėrisė ėshtė ngase fara, mbasi ėshtė vendosur
nė mitėr, ka marrė rrugėn e zhvillimit, prandaj me abort
kemi penguar zhvillimin e jetės sė saj. Shiko Hashijet
Ibėn Abidin, 3/176.
Kėtė mendim e mbrojnė edhe shumė dijetarė bashkėkohorė,
duke lejuar abortin para frymėzimit tė shpirtit me arsye
tė justifikuar, si: Dr. Jusuf Kardavi, Dr. Vehbe Zuhejli,
Dr. Abdusetar Fethullah Said, Mahmud Sheltuti, Dr. Rufat
Fevzi Abdulmutalib, Dr. Muhamed Jusri Ibrahim dhe
Komisioni i Pėrhershėm i Fetvave nė Arabinė Saudite.
Shiko Fetava muasire dr Kardavi, 2/547; Fikh elislam
ve ediletuhu 3/557; Fetava shejh Sheltuti, f. 251;
Elgjinaje elamd ltabib Dr Muhamed Jusri, f. 134;
Fetava hejet kibar elulema, nr. 140.
Mendimi i katėrt
Aborti para frymėzimit tė shpirtit ėshtė i papėlqyer (mekruh)
nė ēdo mėnyrė. Kėtė mendim gjithashtu e mbrojnė disa nga
shkollat juridike nga hanefitė, malikitė dhe shafitė.
Nė librin Hashijet Ibėn Abidin thuhet: Nėse femra do
tė bėjė abortin para frymėzimit tė shpirtit, a i lejohet
njė gjė e tillė? Juristėt kanė debatuar rreth kėsaj
ēėshtjeje, mirėpo juristi i njohur Alij ibėn Musa
thoshte: Ky veprim ėshtė i papėlqyer. Shiko Hashijet
ibėn Abidin, 3/176.
Kurse nė librin Hashijet Eddusuki thuhet: Gjithashtu
nuk lejohet nxjerrja e farės sė formuar nė mitėr, mirėpo
thuhet qė njė veprim i tillė ėshtė edhe i papėlqyer.
Shiko Hashijet Eddusuki mea sherh elkebir Lidirdir,
2/266.
Kurse Rremliu shėnon: Aborti pas frymėzimit ska dyshim
se ėshtė rreptėsisht i ndaluar, kurse para kėsaj
periudhe nuk themi qė mund tė jetė e lejuar, mund tė
jetė mukruh tenzihi apo tahrimi, mirėpo sa mė tepėr i
afrohet frymėzimit, aq mė tepėr shtohet ndalimi, ngase
ky ėshtė krim. Shiko Nihajet elmuhtagj, 8/442.
Argumentet e mendimit tė katėrt
Nėse i hedhim njė vėshtrim studimor kėtij mendimi, nuk
vėrejmė se sjellin pėr mendimin e tyre ndonjė argument,
por sjellin mė tepėr mendime logjike, si p.sh.:
1) Nėse muhrimi- ai qė vesh teshat e ihramit pėr haxh
apo umre, i thyen vezėt e kafshės sė gjuetisė, duhet tė
paguaj tė bėj shpagim, ngase ajo ėshtė baza e kafshės
pėr gjueti, prandaj me kėtė mund tė bėjmė njė krahasim
se tė paktėn femra qė bėn abortin pa arsye tė
justifikuar ka bėrė mėkat. Prandaj edhe aborti nė kėtė
rast ėshtė i papėlqyer, mekruh. Shiko Hashijet ibėn
Abidin, 3/176.
2) Kur fara arrin nė mitėr, ka filluar procesi i
zhvillimit dhe ka marrė rrugėn e jetesės, prandaj ėshtė
e papėlqyer qė tė nxirret fara. (Po aty.)
Kėto ishin mendimet mė kryesore tė kėsaj ēėshtjeje
juridike tepėr tė rėndėsishme pėr jetėn e njeriut e nė
veēanti pėr besimtarin, prandaj nė bazė tė asaj qė u
theksua mė lart mund tė nxjerrim se ajo nė tė cilėn mund
tė qetėsohet njeriu ėshtė mendimi i dytė, pra qė
ndalohet aborti nė ēdo mėnyrė para frymėzimit tė
shpirtit (nė raste normale, kurse nė raste tė
detyrueshme, me arsye tė justifikueshme lejohet nė bazė
tė arsyeve qė kemi cekur te aborti para frymėzimit tė
shpirtit).
Shkaqet e zgjedhjes sė kėtij mendimi:
a) Argumentet e fuqishme tė tyre si dhe ilustrimi i
mirė.
b) Ky mendim mbron zhvillimin e fetusit nė tė gjitha
periudhat zhvillimore, e kjo ėshtė nė pajtim me synimet
e legjislacionit islam. Legjislacioni islam synon
ruajtjen e pesė gjėrave tė detyrueshme dhe pėrkujdesjen
ndaj tyre. Ato janė: ruajtja e fesė, e njeriut, e
prejardhjes, e mendjes dhe e pasurisė. Ndaj lejimi i
abortit ėshtė nė kundėrshtim me atė qė kėrkon Ligjvėnėsi,
ngase Allahu xh.sh. e ka nderuar njeriun nė kėtė botė,
siē thotė: Ne, vėrtet nderuam pasardhėsit e Ademit
(njerėzit), u mundėsuam tė udhėtojnė hipur nė
tokė e nė det, i begatuam me ushqime tė mira, i
vlerėsuam ata (i lartėsuam) ndaj shumicės sė
krijesave qė Ne i krijuam. (El Israė, 70). Ky
respekt qė ia ka bėrė Allahu xh.sh. njeriut do tė thotė
qė ti pėrkushtohemi ruajtjes sė pesė detyrimeve dhe
mbrojtjes nga ēdo rrezik qė mund ti kanoset. Ngase tė
gjitha librat qiellorė kanė ardhur qė ti ruajnė kėto
pesė detyrime si dhe tė gjitha ligjet mbi ekzekutimin nė
legjislacionin islam ndėrtohen mbi kėto pesė detyrime.
c) Nėse aborti lejohet qė nė start tė zhvillimit pa
ndonjė arsye, ky ėshtė njė mjet i marrjes sė jetės sė
miliona njerėzve nė vit. Ky konsiderohet njė shkatėrrim
i madh nė fe. Nėse kjo ēėshtje pra ekziston si e tillė,
ku jemi ne me fjalėt e Allahut xh.sh: Ju mos i
mbytni fėmijėt tuaj nga frika e varfėrisė (El
Israė, 31)
Aborti qė kryhet nė fazat e para tė zhvillimit
embriologjik dhe para frymėzimit futet nė ndėshkim nė
bazė tė kėtij citati kuranor, ngase pengon zhvillimin
dhe rritjen e tij.
ē) Edhe pse aborti para frymėzimit tė shpirtit
konsiderohet krim, por njė gjė e tillė inicion njė
problem edhe mė tė madh, pra lejimin e abortit edhe mbas
frymėzimit. Kjo i hap rrugėn atyre qė injorojnė fenė e
Allahut, qė ta ushtrojnė kėtė krim pa frikė dhe turp,
krim qė shkakton hidhėrimin e Allahut tė Lartėsuar si
dhe tė Pejgamberit alejhi selam. Legjislacioni islam
ėshtė i ruajtur nga devijimet e njerėzve dhe veset e
liga tė tyre, duke filluar qė nga kulmi i krimit,
prostitucioni dhe mjetet qė nxisin nė tė. Nė tė
kundėrtėn, inicion dhe stimulon ēdo gjė qė ėshtė nė
perspektivė tė shoqėrisė sė mbarė. Prandaj ata qė e
lejojnė njė gjė tė tillė, abortin me disa shkaqe pa
vlerė, nuk mund tė kenė arsye. Kėshtu qė mendimi qė
ndalon abortin nė kėtė fazė zhvillimore ėshtė nė pajtim
me moralin islam.
d) Kėtė mendim e pėrkrah fuqishėm edhe kongresi Islami
dhe planifikimi familjar, i mbajtur nė Rribat mė datė
22-29 tė vitit 1971, ku ndėr tė tjera porosit qė tė
gjithė juristėt islamė ndalojnė abortin mbas frymėzimit
pa arsye tė justifikueshme fetare, ndėrsa para kėsaj
faze, pėrkundėr mendimeve tė disa juristėve qė lejojnė
abortin, mendimi mė i saktė anon qė tė ndalohet aborti
nė tė gjitha fazat e zhvillimit,pos me arsye tė
justifikueshme. Kėtė mendim e mbron edhe Komisioni i
Pėrhershėm pėr Hulumtime dhe Vendime tė Sheriatit nė
Arabinė Saudite. Shiko Elislam ve tendhim elusre,
2/526.
dh) Detyrimet lejojnė ndalimet, kjo tregon pėr
tolerancėn e Islamit dhe mėshirėn e tij, ngase lejon
abortin nė raste kur kėrkohet nevoja e justifikuar,
qoftė para frymėzimit tė shpirtit, qoftė mbrapa tij.
Allahu e di mė sė miri.
Falėnderimet i takojnė vetėm Allahut, kurse salavatet ia
dėrgojmė krijesės mė tė dashur tė Allahut, Muhamedit
alejhi selam.