Hytbe

Shkencore
Urtėsi

Ėndėrrat

Ligjėrata

Ilahi

Interesante

Faqja kryesore

Kuran

Hadith
Akide

Fikh

Tefsir

Tema

Pyetje

 

www.albislam.com
 
www.fjalaebukur.com
 
www.ankebut.com
 
www.krenaria.com
 
www.dritaebesimit.com
 
www.audionur.com
 
www.elitaislame.com
 

 
 
 
 
 
 
 

Zoti ynė

Nėse do tė shfletojmė sadopak literaturė islame, do tė shohim se Islami nuk ka lėnė aspekt tė jetės sė njeriut pa ia shpjeguar qoftė dhe nė detajet mė tė imta, me qėllim qė njeriu tė veprojė mė tė mirėn, e s’ka dyshim se mė e mira ėshtė ajo qė vetė Zoti e cilėson tė tillė. Pasi e pamė njė gjė tė tillė, atėherė dalim nė pėrfundimin se ėshtė e pamundur qė Islami tė ketė lėnė pa pėrmendur gjėrat bazė tė fesė, siē ėshtė njohja e Zotit me argumente bindėse dhe tė sqaruara mirė. Do tė ishte jo normale qė besimi nė Zotin, ashtu siē ėshtė Ai nė realitet, tė pranohej si tabu dhe pa u kuptuar, qoftė dhe nga njeriu mė i thjeshtė. Kjo gjė nuk ndodh nė Islam. Islami ėshtė larg pėrshkrimeve imagjinare, sigurisht jo tė sakta mbi Krijuesin e gjithėsisė tė cilin nuk ka sy qė mund ta shohė nė kėtė botė, rrjedhimisht ēdo pėrshkrim nga njerėzit ėshtė i kotė. Mė poshtė do tė shohim se si Islami ka vendosur rregulla fikse pėr njohjen e Atij qė njerėzit ia kushtojnė adhurimin pėr tė parė se a ia vlen ta adhurosh njė Zot tė tillė apo jo.

I Dėrguari i Allahut, Muhamedi, alejhi selam ka thėnė: “Allahu i Madhėruar ka nėntėdhjetė e nėntė emra tė bukur, kush i lexon ata (i mėson, i kupton dhe vepron sipas kuptimeve tė tyre) hyn nė xhenet.”

Abdullah Ibn Mesudi transmeton njė hadith ku i Dėrguari i Allahut na shfaq shkallėn e pėrgjėrimit qė duhet tė ketė robi me Zotin e Tij:

“Nuk ka ndonjė rob, qė kur e godet ndonjė mėrzitje apo brengė dhe thotė: “O Allah! Unė jam robi Yt, bir i robit dhe i robėreshės Sate, balli im ėshtė nė Dorėn Tėnde, tek unė zbatohet gjykimi Yt, i drejtė mbi mua ėshtė caktimi Yt. Tė lutem me ēdo emėr Tėndin, me tė cilin e ke quajtur Veten ose e ke zbritur nė librin Tėnd, ose ia ke mėsuar ndokujt nga krijesave tė Tua, ose qė e ke ruajtur nė Dijen Tėnde tė fshehtė, atje tek Ti, qė ta bėsh Kuranin pranverė tė zemrės sime, dritė tė gjoksit tim, largimin e mėrzitjes sime, largimin e brengosjes dhe tė trishtimit tim”, e tė mos ia largojė Allahu mėrzitjen dhe brengosjen duke ia zėvendėsuar atė me gėzim.”  I thanė: “O i Dėrguari i Allahut! Po sikur t’i mėsojmė kėto fjalė?” Ai tha: “Posi jo, duhet qė ai qė i dėgjon, t’i mėsojė ato!” Hadithi pėrcillet nė “Musned” dhe nė Sahihun e Ebi Hatemit.

Ja disa nga emrat dhe cilėsitė e Allahut tė vėrtetuara nga Kurani dhe tradita profetike:

1. Rab:  Allahu ėshtė Sunduesi, tė Cilit nė sundimin e Vet nuk i krahasohet askush. Ai vepron ēdo gjė qė dėshiron dhe ėshtė Rregulluesi i ēdo gjėje nė gjithėsi.

2. Dhul Xhelal: Ai ėshtė i cilėsuar me tė gjitha cilėsitė e plota dhe qė nuk kanė mangėsi.

3. El Kebijr:  Ka madhėshtinė absolute si Krenar dhe vetėm Atij i takon kjo cilėsi.

4. El Khalik:   Pėrcaktuesi i ndodhjes sė gjithēkaje.

5. El Barriu:  Krijuesi qė krijon ekzistencėn nga asgjėja.

6. El Musairu: Krijues i gjėrave me veēori dalluese tė shumllojshme, e ēdo dy prej tyre jo njėlloj.

7. El Euelu:  Ai ėshtė i Pari para tė Cilit nuk ka gjė, i Pari pa fillim.

8. El Ahiru:  Ai pas tė Cilit nuk ka gjė, i Fundit pa mbarim.

9. Edh Dhahiru:  Ai, Lartėsia e tė Cilit ėshtė mbi ēdo gjė.

10. El Batinu: Dija e Tij pėrfshin ēdo gjė, duke qenė mė afėr krijesave se ata vetė nė ēdo gjė.

11. El Ehadu:  I Vetėm nė tė gjitha pikėpamjet, s`ka tė barabartė, s`ka tė pėrngjarė ose shėmbėlltyrė dhe as ortak.

12. El Kadiru:  I Plotfuqishėm, nuk ka gjė qė nuk mund ta bėjė, e nėse dėshiron tė bėjė diēka, i thotė asaj “Bėhu!”  dhe ajo nė moment bėhet.

13. Es Samed:   Ai tė Cilit ēdo krijesė i drejtohet pėr ndihmė dhe i pėrgjigjet lutjes sė besimtarit. Ai nuk ėshtė i lindur dhe as nuk lind.

14. El Berru:  Ėshtė i Butė, i Mėshirshėm ndaj krijesave tė Veta.

15. El Kerijm:  Bujar dhe i Drejtė nė premtim.

16. El Muhejminu:  Mbikėqyrėsi mbi robėrit e Tij dhe Dėshmitari pėr punėt e tyre.

Njohja e Zotit arrihet me njohjen e rregullave tė emrave dhe cilėsive tė Tij, tė cilat dijetarėt e mėparshėm muslimanė i kanė paraqitur nė formėn e mėposhtme.

I. Bazat e besimit  nė emrat dhe cilėsitė e Allahut:

a) Pohimi i gjithēkaje qė Allahu ia ka vėrtetuar Vetvetes, dhe i gjithēkaje qė i Dėrguari, alejhi selam, ia ka vėrtetuar Atij. Pa shėmbėllim e pa pėrshkrim. 

b) Mohimi i gjithēkaje qė Allahu ia ka mohuar Vetvetes dhe i gjithēkaje i Dėrguari, alejhi selam, ia ka mohuar Atij  pa ndryshimin e kuptimit real dhe pa ua zhvlerėsuar kuptimin. Siē thotė Allahu i Madhėruar nė Kuran: "Asnjė nuk ėshtė i ngjashėm me Tė dhe ai ėshtė Dėgjuesi, Shikuesi." ( Shura, 11) 

   Duke ua besuar domethėnien origjinale termave bashkė me kuptimin e tyre.

Ky ajet ėshtė i pėrgjithshėm dhe gjithėpėrfshirės, e mohon ngjashmėrinė dhe  i pohon cilėsitė.

Allahu i Madhėruar ka shumė emra dhe cilėsi, disa janė tė njohura pėr ne e disa jo. E kemi detyrė t'i besojmė kėto emra dhe cilėsi tė argumentuara me argumente tė sakta, pa shtuar e as pakėsuar nga logjika jonė.

Pohimi i emrave dhe i cilėsive Allahut tė bėhet me dy kushte:

a) Pa temthil  (shembėllim, njėllojshmėri ), pra pa thėnė se cilėsitė e Allahut janė si  ato tė krijesave. P.sh. tė themi se shikimi i Allahut ėshtė si shikimi ynė etj.

b) Pa tekjif ( pėrshkrim ) pa thėnė “ėshtė kėshtu apo ashtu”, “nė kėtė mėnyrė apo atė mėnyrė”, duke e futur logjikėn tonė.

Mohimi i emrave dhe  i cilėsive Allahut tė bėhet me dy kushte:

a) Pa tahrif  (devijimin e kuptimit real), p.sh. pa thėnė se Dora e Allahut nėnkupton fuqi.

b). Pa ta’ėtil  (tė besosh termin, por t’i mohosh, zhvlerėsosh domethėnien), p.sh. pa thėnė “Shikues pa shikim”, “Dėgjues pa dėgjim”.

II. Shėmbėllimi dhe zhvlerėsimi i domethėnies sė emrave tė Allahut dhe cilėsive tė Tij ėshtė kufėr, ndėrsa devijimi nga kuptimi real, tė cilin bidatēinjtė e quajnė teuiil (shpjegim), mund tė jetė:

a) kufėr, si shpjegimi i batinijėve tė cilėt thonė se e dukshmja ka dhe tė padukshmen, e kėtė tė fundit e shpjegojnė si tė duan.

b). bidat, humbje, si shpjegimi i mutezilėve tė cilėt thonė se me fjalėn Dorė nėnkuptohet Fuqia.

c). gabim, si shpjegimi i disa muslimanėve qė i bėjnė hadithit pėr kohėn, duke e marrė atė si emėr tė Allahut, kur dihet se qėllimi ėshtė se Allahu ėshtė Ai qė e kontrollon kohėn.

III. Besimi nė uihdetil uxhud (se ēdo gjė ėshtė Zot, Allah); nė hulul, se Allahu I Lartėsuar ėshtė i shkrirė nė ndonjė prej krijesave tė Tij, apo se Ai ėshtė njėsh me to (krijesat). Tė gjitha kėto besime janė kufėr qė tė nxjerrin nga feja. Ky ėshtė besimi panteist, sipas tė cilit Allahu qenien e Tij e ka tė shpėrndarė nėpėr krijesat e Tij, duke thėnė se nė ēdo send ėshtė njė pjesė e Allahut tė Madhėruar, ose se njė send i caktuar ėshtė vetė Allahu.

1. Emrat dhe cilėsitė e Allahut i vėrtetojmė apo i mohojmė vetėm me argument nga Kurani dhe tradita e saktė profetike.

2. Ēdo emėr tregon cilėsi, p.sh. emri “Shikues” tregon se sheh, d.m.th cilėsitė e tė parit, por jo ēdo cilėsi ėshtė emėr.

3. Ēdo cilėsi ka domethėnien e vėrtetė, e cila lidhet me madhėshtinė e Allahut. Kjo domethėnie e vėrtetė kuptohet nga kuptimi i parė i fjalės.

Si duhet tė ndikojė besimi nė emrat dhe cilėsitė e Allahut tė treguara mė sipėr nė jetėn e njė besimtari?

Njohja e Atij qė ti adhuron ėshtė faktori kryesor nė shtimin e bindjes ndaj Tij, nė shmangien e veprimeve tė ndaluara si dhe nė pėrfitimin e mirėsive qė vijnė nga ky adhurim.

Le tė marrim disa shembuj:

Nėse njeriu beson dhe ėshtė i bindur se Zoti i tij ėshtė EL BASIRU, Shikuesi, Vėzhguesi, atėherė ai do t’u shmanget nė maksimum veprimeve tė ndaluara se e di qė Zoti i tij e shikon ēdo gjė qė vepron njeriu.

Nėse njeriu e di dhe ėshtė i bindur qė Zoti i tij ėshtė  ES SEMIU, Dėgjuesi i gjithēkaje, patjetėr do t’u shmanget fjalėve tė ndaluara se ėshtė i bindur se Zoti i tij Dėgjues e dėgjon.

Nėse njeriu e di qė Zoti i tij ėshtė ERR RREZAKU, Furnizuesi i pamasė, atėherė nuk ka pse t’i mėrzitet jeta pėr varfėrinė e momentit qė e ka kapluar e ta kėrkojė rrizkun nė forma tė ndaluara apo duke kėrkuar mbarėsi nga njerėzit mashtrues, e aq mė tepėr pėr tė ndėrmarrė veprime ekstreme si vetvrasje pėr shkak tė borxheve a diēkaje tjetėr. Ai ėshtė i sigurtė se Zoti i tij ėshtė nė gjendje ta ndihmojė dhe ta furnizojė, mjafton qė ai tė jetė nė rregull me Tė e nė mos sot nesėr, ajo qė ėshtė caktuar pėr tė do t’i vijė patjetėr.

Nėse njeriu e di se Zoti i tij ėshtė  EL MUIDI, Rikrijuesi nuk e thyen urdhėrin e Tij se e di se Zoti i tij do ta ringjallė atė pėrsėri. E po kėshtu e di qė Zoti i tij EL HASIBU, Llogarimarrėsi  prandaj i ruhet ditės qė do tė qėndrojė para Tij pėr tė dhėnė llogari pėr ēdo gjė ka vepruar.

Nėse njeriu e di se Zoti i tij ėshtė EL HAJUL KAJUMU, i Gjalli dhe i Pėrjetshmi, nuk ka pse t’u mbėshtetet krijesa qė janė sot e nuk janė nesėr, por i mbėshtetet Atij qė ėshtė i Pėrjetshėm dhe ka mundėsi absolute pėr ta ndihmuar vazhdimisht.

Nėse njeriu e di se Zoti i tij ėshtė EL KHALIKU, Krijuesi i ēdo gjėje dhe sunduesi i Vetėm nė gjithėsi, nuk ka pse ia kushton dikujt tjetėr adhurimin e tij, sepse ai i takon vetėn atij qė tė ka krijuar e tė ka pėrsosur.

Po tė vazhdonim me njė logjikė tė tillė do t’i pėrfshinim tė gjitha emrat dhe cilėsitė e Allahut pėr tė cilat me tė drejtė i Dėrguari, alejhi selam, ka thėnė :Allahu i Madhėruar ka nėntėdhjetė e nėntė emra tė bukur, kush i lexon ato (i mėson, i kupton dhe vepron sipas kuptimeve tė tyre) hyn nė xhenet.”

Nga kjo qė u tha mė sipėr kuptojmė se teuhidi (njėsimi i Allahut) me tė tri llojet e tij ėshtė dituria mė praktike qė kėrkon nga muslimani qė i beson ato tė veprojė nė pėrputhje me to se kjo ėshtė nė tė mirėn e tij nė kėtė botė e nė botėn tjetėr.

 

Pėrgatiti: Erion Sula

             
www.klubikulturor.com