Falenderimi i takon
Allahut, pėrshėndetjet qofshin mbi pejgamberin Muhamed
(alejhi selam).
Allahu thotė nė Kuran:
“Kush madhėron atė qė Allahu e bėri tė shenjtė, ajo
ėshtė mė e dobishme tek Zoti i Tij” Haxh, 30.
“Kush madhėron
dispozitat e Allahut, ajo ėshtė prej shenjave tė dobisė
sė zemrės.” Haxh, 32.
Allahu ka lehtėsuar pėr
robėrit e Tij tė mirat dhe ka hapur dyert e Tij tė
mėshirės dhe i ka begatuar me disa kohė qė nė to ka
mundėsi tė fitohen shumė tė mira. E ka bėrė shpėrblimin
e madh pėr njė punė tė vogėl. Kjo, nga fisnikėria dhe
begatia e Tij ndaj nesh, qė muslimani tė kompensojė atė
qė i ka kaluar dhe tė pastrohet nga gjynahet. Prej
kohės qė njeriu mund tė fitojė shumė tė mira ėshtė edhe
dita e ashurės (dita e dhjetė e muajit muharrem). Kjo
ėshtė njė pėrmbledhje rreth vlerės dhe historikut tė
kėsaj dite, si dhe disa nga rregullat e kėsaj dite. E
lusim Allahun qė tė na bėjė dobi me kėtė shkresė dhe
tė jetė argument pėr vlerėn e kėsaj dite!
Allahu thotė nė Kuran:
“Tek Allahu numri i
muajve ėshtė dymbdhjetė (sipas hėnės) ashtu si ėshtė nė
librin e Allahut prej ditės kur i krijoi qiejt dhe tokėn.
Prej tyre katėr janė tė shenjtė. Kjo ėshtė fe e drejtė.
Pra, mos e ngarkoni me mėkate veten tuaj nė kėta muaj.”
Teube, 36.
Pejgamberi e ka bėrė
kėtė muaj ndėr muajt mė tė vleshėm pėr agjėrim pas
muajit tė Ramazanit.
Transmetohet nga Ebu
Hurejre se Pejgamberi ka thėnė: “Agjėrimi mė i mirė pas
ramazanit ėshtė muaji i Allahut muharrem, ndėrsa namazi
mė i mirė, pas namazeve tė obligushme, ėshtė namazi i
natės.”
Ibn Rexhepi nė librin e
tij “Letaiful mearif” ka thėnė: “Ėshtė thėnė se tė
cilėsuarit e kėtij muaji, si muaj i Allahut, tregon
shenjtėrinė e kėtij muaji dhe se nuk i takon askujt ta
ndrrojė kėtė muaj me ndonjė muaj tjetėr, siē veprohej
nė kohėn e injorancės ku i lejonin disa gjėra nė kėtė
muaj. Ndėrsa nė vend tė tij vendosnin muaj tjetėr.
Gjithashtu Ibėn Rexhepi
nė tė njejtin libėr thotė se selefėt i madhėronin tri
dhjetėshet: dhjetė netėt e fundit tė ramazanit, dhjet
ditėt e para tė muajit dhulhixhe dhe dhjetė ditėt e
para tė muajit muharrem.
Neveviu nė sqarimin e
“Sahihul muslim” ka thėnė: “Fjala e pejgamberit se
agjėrimi mė i vlefshėm pas ramazanit ėshtė muaji
muharrem, qartėson se ai ėshtė muaji mė i vleshėm pas
ramazanit pėr agjėrim edhe pse nė transmetime thuhet se
pejgamberi mė shumė ka agjėruar nė muajin shaban, por
pėrgjigjja rreth kėsaj ėshtė se pejgamberi ose i ėshtė
bėrė e ditur vlera e kėtij muaji ne kohėn e fundit tė
tij, ose nė kėtė muaj ka patur ndonjė arsye ose ka qenė
i sėmurė, ose ka qenė udhėtar, por kjo nuk do tė thotė
se agjėrimi i pejgamberit mė shumė nė muajin shaban,
ėshtė mė i vlefshėm se muaji muharrem.
Ashura (dita e dhjetė)
dhe ngjarja e saj historike
Nga Ibėn Abasi
trasnmetohet se kur pejgamberi u shpėrngul nė Medine i
pa ēifutėt duke agjeruar ditėn e ashurės dhe i pyeti
pėr kėtė ditė. Ata u pėrgjigjėn se kjo ėshtė njė ditė e
mirė, nė kėtė ditė Allahu e shpėtoi Musain dhe popullin
e tij prej armikut tė tyre dhe Musai e ka agjėruar kėtė
ditė. Pejgamberi tha: “Ne kemi mė shumė tė drejtė pėr
Musain se sa ju dhe e agjėroi pejgamberi dhe urdhroi tė
agjėrohet.” (Transmeton Buhariu)
Nė transmetimin e
Muslimit thuhet: “Kjo ėshtė ditė e madhe, e shpėtoi
Musėn dhe popullin e tij, ndėrsa e fundosi faraonin dhe
popullin e tij.” Thėnia e pejgamberit “E ka agjėruar
Musai kėtė ditė” nė transmetimin e Muslimit ėshtė shtuar
se e ka agjėruar si falenderim ndaj Allahut. Ndėrsa nė
transmtimin e Buhariut ėshtė shtuar se pejgamberi ka
thėnė: “Ne e agjėrojmė kėtė ditė si madhėrim pėr tė.”
Po ashtu, nė muajin
muharrem ka ndodhur lufta e Kadisijes, lufta mes
muslimanėve dhe zjarrputistave, ku muslimanet
ngadhėnjyen.
Nė muajin muharrem Allahu
e shpėtoi Musain (alejhi selam) prej faraonit dhe e
fundosi atė me ushtrinė e tij.
Nė muajin muharrem,
sikurse qė kanė ndodhur ngjarje qė e gėzojnė muslimanin,
po ashtu kanė ndodhur ngjarje qė e pikėllojnė dhe e
mėrzitin atė. Nė kėtė muaj tatarėt e sulmuan dhe e
pushtuan Bagdatin dhe vranė afėr 2 milion muslimanė,
duke vrarė edhe udhėheqėsin e muslimanėve. Po ashtu, nė
kėtė muaj Bagdati ka rėnė nė duar tė pabesimtarėve nga
armiqtė Allahut nė kėtė kohė.
Po ashtu, nė muajin
muharrem ka ndodhur lufta nė Kerbela, si dhe vrasja e
Husejnit, nipit tė pejgamberit (alejhi selam). Pra, nė
kėtė muaj kemi pėrgėzime qė kanė ndodhur nė favor tė
muslimanve, por kemi edhe pikėllime qė u kanė ndodhur
muslimanve. Dhe kėshtu Allahu i ndėrron ditėt njera pas
tjetrės. Allahu thotė:
“Ne kėto ditė i ndėrrojmė
mes njerėzve, pėr t’i ditur tek Allahu se ata qė besuan
dhe pėr t’i zgjedhur disa prej jush prej dėshmorėve.”
Ali Imran, 140.
Agjėrimi i muajit
muharrem ka qen i njohur edhe nė kohėn e injorancės,
para dėrgimit tė Pejgamberit. Transmetohet nga Aishja se
ajo ka thėnė: “Populli i Mekės e agjėronin kėtė ditė.”
Kurtubiu ka thėnė:
“Ndoshta kurejshėt janė mbėshtetur pėr kėtė ditė nė atė
qė ka qenė tek Ibrahimi (alejhi selam). Po ashtu, ėshtė
vėrtetuar se pejgamberi ka agjėruar kėtė ditė nė Mekė
para se tė shpėrngulej nė Medine. Pasi qė u shpėrngul nė
Medine i pa ēifutėt duke e festuar kėtė ditė dhe i pyeti
pėr shkakun ata iu pėrgjigjėn, sikur qė e pėrmendėm mė
herėt nė hadithe. Ai urdhėroi qė tė kundėrshtohen ata
nė kėtė, sikur qė ka ardhur nė hadithin e Musait se
ēifutėt kėtė ditė e kanė pas festuar, ndėrsa nė
transmetimin e Muslimit: “Ēifutėt e madhėronin ditėn e
ashurės dhe e festonin atė.” Gjithashtu, nė transmetimin
e Muslimit thuhet se ēifutėt e Hajberit (fise nė Medine)
e festonin kėtė ditė, ndėrsa gratė e tyre zbukuroheshiun
nė kėtė ditė.
Vlera e
ditės sė ashures
Pėr vlerėn e kėsaj dite
ka disa hadithe prej tyre:
1.Hadithi i Ebi Katade el
Ensari, i cili transmeton se pejgamberi ka thėnė: “E
llogaris qė dita e ashurės t’i falė mėkatet e vitit tė
kaluar.” Transmeton Muslimi.
2. Nga Abdullah Ibėn Ebi
Jezid transmetohet se ka dėgjuar Ibėn Abasin, i cili
ėshtė pyetur pėr agjėrimin e ashurės dhe ėshtė
pėrgjigjur: “Nuk di qė pejgamberi ka agjėruar ndonjė
ditė duke kėrku vlerėn e saj, se sa dita e ashurės dhe
nuk ka agjėruar ndonjė muaj tjetėr pėrveē kėtij muaji
(ka pėr qėllim mujin e ramazanit).” Transmeton Buhariu
dhe Muslimi.
Kur ėshtė dita e ashurės
Ibni Kudame nė librin e
ti “El Mugni” ka thėnė: “Ashura ėshtė dita e dhjetė e
muajit muharrem.” Po kėshtu ka thėnė edhe Seid ibni
Musejib dhe Hasan el Basri, duke u bazuar nė fjalėn e
Ibni Abasit, i cili ka thėnė: “Ka urdhėruar pejgamberi
agjėrimin e ditės sė ashurės, ditėn e dhjetė tė muajit
muharrem.” Transmeton Tirmidhiu dhe thotė hadithi ėshtė
i vėrtet, i mirė.
Cila ėshtė mė e
vlefshme dita e arafatit apo dita e ashurės
Ibn Haxheri ne sqarimin e
Buhariut ka thėnė: Transmetohet nga Muslimi se
pejgamberi ka thėnė: “Dita e ashurės i falė gjynahet e
njė viti, ndėrsa dita e arafatit i falė gjynahet e dy
viteve.”
Nga kjo bėhet e qartė se
agjėrimi i ditės sė arafatit ėshtė mė i vlefshėm se
agjėrimi i ditės sė ashurės. Ėshtė thėnė se urtėsia e
kėsaj ėshtė se dita e ashurės ka tė bėjė me Musain,
ndėrsa dita e arafatit ėshtė prej pejgamberit dhe pėr
kėtė ėshtė mė e vlefshme. Po ashtu, ka thėnė Ibn Kajimi
nė librin e tij “Bedai el feuaid”: “Nėse thuhet se pse
dita e ashurės i falė gjynahet e njė viti, ndėrsa dita e
arafatit i falė gjynahet e dy viteve, pėrgjigjja ėshtė
nė dy forma: e para se dita e arafatit ėshtė nė muajin e
shenjtė, pėr arsye se ky muaj ndodhet nė mes tė dy
muajve tė shenjtė, ndėrsa e dyta ėshtė se dita e
arafatit ėshtė prej veēorive tė sheriatit tonė, pėr
dallim nga dita e ashurės dhe pėr kėtė ėshtė bėrė dita
e arafatit mė e vlefshme.”
A ka qenė
ashura para se tė obligohet muaji i ramazanit obligim
apo i preferueshėm
Dijetarėt rreth kėsaj
ēėshtje kanė rėnė nė mospajtim. Disa prej tyre kanė
thėnė se ka qenė e preferueshme, ndėrsa disa tė tjerė
kanė thėnė se ka qenė e obligushme. Dhe thėnia mė afėr
tė vėrtetės ėshtė se ajo ka qenė obligim, pastaj me
obligushmėrinė e ramazanit ajo ka kaluar si ditė e
preferueshme pėr agjėrim. Nga Ibni Abasi transmetohet se
kur pejgamberi u shpėrnguil nė Medine i gjeti ēifutėt
duke agjėruar kėtė ditė dhe i pyeti: Ēfarė ėshtė kjo
ditė qė po e agjėroni? Ata thanė se kjo ėshtė njė ditė e
madhe qė shpėtoi nė tė Allahu Musain dhe popullin e tij
dhe e fundosi faraonin dhe popullin e tij. Pejgamberi
tha: “Ne kemi mė shumė tė drejtė nė Musain se ju.” E
agjėroi Pejgamberi kėtė ditė dhe urdhroi tė agjėrohet.
Urtėsia e agjėrimit tė
ditės sė nėntė
Ibn Haxher ka thėnė nė
lidhje me hadithin e Pejgamberit: “Nėse jam gjallė deri
vitin e ardhshėm do ta agjėroj edhe ditėn e nėntė”, se
atė qė e ka pas ndėrmend pejgamberi ta agjėrojė ka pas
pėr qėllim qė ditės sė dhjetė t’ia ngjes edhe ditėn e
nėntė ose si preferim prej tij, ose si kundėrshtim i
ēifutėve sa i pėrket kėsaj dite.
Agjėrimi i ditės sė
nėntė apo tė dhjetė tė kėtij muaji pėr atė i cili nuk
i ka kompensuar ditėt e ramazanit
Ėshtė prej gabimeve
agjėrimi i ditės sė nėntė dhe tė dhjetė nėse dikush nuk
i ka kompensuar ditėt e ramazanit qė i kanė mbetur. Pėr
arsye se kompenzimi i ditėve tė ramazanit qė kanė
mbetur janė obligim, ndėrsa agjėrimi i ditės sė nėntė
dhe tė dhjetė tė kėtij muaji janė sunet dhe nuk lejohet
t’i japim pėrparėsi sunetit para farzit. Atij qė i kanė
mbetur ditė tė ramazanit pa i plotėsuar, duhet t’i
kompensojė ato, pastaj tė fillojė tė agjėrojė kėto ditė
tė muharremit.
Format e agjėrimit tė
ditės sė ashurės
E para:
Tė agjėrojė ditėn e nėntė
dhe tė dhjetė dhe kjo ėshtė forma mė e mirė, duke u
bazuar nė hadithin e Ibėn Abasit se pejgamebri ka thėnė:
“Nėse jam gjallė deri vitin e ardhshėm, do ta agjėėroj
ditėn e nėntė, gjithashtu.”
E dyta:
Ta agjėrojė ditėn e
dhjetė dhe tė njėmbdhjetėn, bazuar nė hadithin e
pejgamberit i cili ka thėnė: “Kundėrshtoni ēifutėt duke
agjėruar njė ditė para dhe njė ditė mbrapa.”
E treta:
Ta agjėrojė ditėn e nėntė,
tė dhjetėn dhe tė njėmbdhjetėn, bazuar nga hadithi qė
pėrmendėm nė shkallėn e dytė tė agjėrimit.
E katėrta:
Ta vetmosh ditėn e dhjetė
me agjėrim, bazuar nga hadithi i pejgamberit: “Agjėrimi
i ditės sė dhjetė (ashurės ) e llogaris t’i falė
gjynahet e vitit tė kaluar.”
Cilat prej gjynaheve i
fal agjėrimi i ditės sė ashurės
Imam Neveviu ka thėnė: “I
fal tė gjitha gjynahet e vogla e jo tė mėdhajat.” Po
ashtu ka thėnė: “Agjėrimi i ditės sė arafatit i fal
gjynahet pėr dy vite, ndėrsa agjėrimi i ditės sė
ashurės i fal gjynahet e njė viti.” Nėse amini i imamit
nė namaz bashkohet me aminin e engjėjve, i falen
gjynahet qė i ka bėrė mė herėt. Tė gjitha kėto veprime
vlejnė pėr faljen e gjynaheve. Nėse ka gjynahe tė vogla
i falen ato. E nėse nuk ka as tė vogla, as tė mėdha,
Allahu e ngrit nė shkall mė tė lartė, ndėrsa nėse ka
bėrė gjunahe tė mėdha e nuk ka bėrė tė vogla, shpresojmė
tek Allahu qė t’ia lehtėsojė peshėn e gjynaheve tė mėdha.
Shejhul islam Ibėn
Tejmije ka thėnė se abdesi, namazi, agjėrimi i ramazanit,
agjėirmi i ditės sė arafatit, agjėrimi i ditės sė
ashurės, tė gjitha kėto i falin gjynahet e vogla e jo
tė mėdha, sepse e dimė se pėr faljen e gjynaheve tė
mėdha nevojitet pendim.
Dobitė e agjėrimit tė
ditės sė nėntė dhe dhjetė tė muajit muharrem
Dobia e parė:
Nė kėtė muaj, Allahu e
shkatėrroi faraonin dhe e shpėtoi Musain (alejhi selam)
dhe Musai e agjėroi kėtė ditė si falenderim Allahut dhe
pėr kėtė duke e pasuar pejgamberin Musai e agjeroi
edhe ai kėtė ditė.
Ndėrsa fjalėt qė janė tė
pėrhapura se gjoja nė kėtė ditė ėshtė ndalur anija e
Nuhut mbi kodrėn Xhudij apo nė kėtė ditė Allahu e
shpėtoi Junusin prej barkut tė balenės apo nė kėte ditė
Allahu e solli kurbanin nė vend tė Ismailit, kėto nuk
kanė baza dhe nuk janė tė vėrteta. Ajo qė ėshtė e
vėrtetė, ėshtė se Allahu nė kėtė ditė e ka shpėtuar
Musain prej faraonit dhe e ka shkatėrruar faraonin.
Dobia e dytė:
Nė kėtė ditė shprehet
armiqėsia ndaj pabesimtarėve dhe miqėsia ndaj
besimtarėve. E duam Musain dhe e urrejmė faraonion dhe
ata qė e pasojnė rrugėn e tij, ndėrsa e duam Musain dhe
i duam ata qė i pasojnė pejgamberėt.
Pejgamberi (alejhi
selam) ka thėnė:
“Nyjet mė tė forta nė Islam janė dashuria pėr Allah dhe
urrejtja pėr Allah, miqėsia pėr Allah dhe armiqėsia pėr
Allah.”
Me kėtė njeriu e shpreh
akiden e miqėsisė dhe armiqsisė nė Islam.
Dobia e tretė:
Kundėrshtimi i
pabesimtarve nė agjėrimin e kėsaj dite.
Ne muslimanet jemi tė
obliguar qė t’i kundėrshtojmė nė tė gjitha mėnyrat dhe
pėr kėtė urdhroi Pejgamberi tė agjėrojmė edhe ditėn e
nėntė tė muharremit.
Dhe nė fund e lusim
Allahun qė tė na i falė gabimet tona dhe tė na ngrijė
nė shkallė mė tė lartė, sepse ai pėr kėtė ėshtė i
Plotfuqishėm. Pėrshėndetjet tona qofshin mbi pejgamberin
shokėt e tij, familjen e tij dhe mbarė muslimanėt deri
nė Ditėn e Gjykimit.