Falenderimi i
takon Allahut, Zotit tė botėrave, i Cili na ka urdhėruar t’i
kėrkojmė ndihmė me durim dhe namaz pėr vėshtirėsitė e
ndryshme. Gjithashtu, na ka treguar se kjo ėshtė njė ēėshtje
shumė e madhe vetėm pėr tė devotshmit (ata qė e kanė frikė
Allahun). I ka cilėsuar Allahu besimtarėt me cilėsinė e tė
pėrqendruarit nė namaz, si dhe e bėri kėtė cilėsinė kryesore
tė tyre. Allahu thotė nė suren Muminun ajeti 1-2: “Me tė
vėrtetė, kanė shpėtuar besimtarėt, ata tė cilėt nė namazin e
tyre janė tė pėrqendruar (tė frikėsuar)”. E falenderoj dhe e
madhėroj Atė me mė tė lartin dhe me mė tė mirin madhėrim.
Deshmoj se nuk e meriton askush tjetėr me tė drejtė
adhurimin veē Allahut, i cili ėshtė i Vetėm dhe nuk nevojė
pėr ortak. Dėshmoj se Muhamedi (alejhi selam) ėshtė njeri, i
dėrguar, ftues pėr nė kėnaqėsinė e Allahut. Paqja, mėshira
dhe begatia e Allahut qoftė pėr tė, pėr familjen e tij dhe
pėr tė gjithė ata qė ndjekin rrugėn e tij deri ne Ditėn e
fundit.
O ju
njerėz! Kini frikė Allahun dhe dijeni se pėrqendrimi nė
namaz ėshtė ai qė e lartėson dhe e bėn atė tė vlefshėm.
Allahu i ka cilėsuar profetet dhe njerezit e Tij
vepėrmirė duke thėnė pėr ta nė Kuran: “...Ata
pėrpiqeshin pėr punė tė mira, na u luteshin duke
shpresuar dhe duke u frikėsuar, ishin respektues ndaj
Nesh”. (Enbija,90) Po kėshtu dhe nė suren Fatir ajeti
28, thuhet: “Dijetarėt janė ata tė cilėt i frikėsohen mė
tepėr Allahut nga robėrit e Tij.” Si dhe nė suren Isra
ajeti 107-109: “...atyre tė cilėve u ėshtė dhėnė dijeni
para tij, kur u lexohet atyre, ata bien me fytyrė duke
bėrė sexhde. Dhe thonė: ‘I Lartėsuar ėshtė Zoti ynė,
premtimi i Zotit tonė ėshtė i realizuar, dhe duke qarė
bien me fytyra ( kur e dėgjojnė Kuranin) dhe ai ua shton
edhe mė tepėr devotshmėrinė (khushunė).” Baza e tė
pėrqendruarit ėshtė ėshtė butėsia e zemrės, qetėsia dhe
modestia e saj. Nėse pėrqendrohet zemra, menjėherė
pėrqendrohen dhe gjymtyret e gjithė trupit, sikurse
thotė dhe hadithi i Muhamedit (alejhi selam): “Me tė
vėrtetė, nė trupin e njeriut ėshtė njė copė mishi, nėse
rregullohet ajo, atėherė ėshtė i rregullt i gjithė trupi,
e ajo ėshtė zemra.” (Buhariu dhe Muslimi) Nėse dikush e
ka pėrqendrimin vetėm nė gjymtyrė e jo dhe nė zemėr, ky
ėshtė pėrqendrim hipokrizie. Njė ditė Umeri pa njė djalė
i cili e mbante kokėn ulur dhe i tha: “O ti, ngrije
kokėn sepse frika (khushja) nuk tregohet me uljen e
kokės dhe se ky veprim nuk ia shton pėrqendrimin zemrės,
por frika e cila arrin nė zemėr ėshtė vetėm ajo e cila
arrihet me njohjen e madhėshtisė sė Allahut. Kush e njeh
Allahun mė shumė i frikėsohet mė tepėr Atij.” Ndėr
shkaqet kryesore pėr tė arritur frika nė zemėr ėshtė tė
thelluarit nė tė kuptuarit e fjalėve tė Allahut (Kuranin).
Allahu i Lartėsuar thotė nė suren Hashėr, ajeti 21:
“Sikur Ne ta zbrisnim kėtė Kuran nė ndonjė kodėr do ta
shihje atė tė strukur e tė ēarė nga frika e Allahut.”
Allahu i Lartėsuar i ka cilėsuar besimtarėt e librave tė
mėparshėm me fjalėn, tė frikėsuar, tė pėrqendruar kur i
dėgjonin ajetet e Kuranit. Kėtė e vėrteton fjala e
Allahut nė suren Isra ajetet 107-109, ku thuhet: “...atyre
tė cilėve u ėshtė dhėnė dijeni para tij, kur u lexohet,
ata bien me fytyrė duke bėrė sexhde. Dhe thonė: ‘I
Lartėsuar ėshtė Zoti ynė, premtimi i Zotit tonė ėshtė
realizuar, dhe duke qarė bien me fytyra ( kur e dėgjojnė
Kuranin) dhe ai ua shton dhe mė tepėr devotshmėrine (khushunė).”
Allahu i ka qortuar ata qė i kanė zemrat e tyre tė
ngurta ndaj ajeteve tė Kuranit. Allahu thotė nė suren
Hadid ajeti 16: “A nuk ėshtė koha qė zemrat e atyre tė
cilėt besuan tė zbuten me pėrkujtimin e Allahut dhe me
atė tė vėrtetė qė zbriti, e tė mos bėhen si ata, tė
cilėve u ėshtė dhėnė libri mė parė e zgjati koha dhe
zemrat e tyre u shtangen, e shumė prej tyre janė jashtė
rrugės.” Si dhe ajeti 22 nė suren Zumer: “...Tė mjerėt
ata qė i kanė zemrat e tyre tė ngurta nga pėrkujtimi i
Allahut, ata janė nė njė hubmje tė qartė”. Profeti (alejhi
selam) i kėrkonte mbrojtje Allahut prej zemrės e cila
nuk frikėsohet. Transmeton Muslimi se i dėrguari (alejhi
selam) ka bėrė kėtė dua: “O Allah, unė tė kėrkoj
mbrojtje nga dija e cila nuk ka dobi prej saj, nga zemra
e cila nuk frikėsohet, nga vetja e cila nuk ka tė ngopur
dhe nga duaja e papranueshme!” Allahu i Lartėsuar i ka
obliguar robėrit e Tij me obligime ku tė shfaqet
pėrqendrimi i zemrės dhe i gjymtyrėve. Ndėr mė tė
mėdhatė e kėtyre ėshtė namazi. Prandaj dhe i ka
lavdėruar ata tė cilėt nė namazin e tyre janė tė
pėrqendruar duke thėnė: “Me tė vėrtetė, kanė shpėtuar
besimtarėt, ata tė cilėt nė namazin e tyre janė tė
pėrqendruar.” (Muminun,1-2) Thotė Muxhahidi, njė
komentues i Kuranit nga tabiinėt: “Kur ndonjeri nga
dijetarėt ēohej pėr tė falur namazin, kishte frikė prej
Allahut tė ēonte shikimin nė diēka, tė kthente kokėn,
tė luante me guraleca apo tė mendonte nė diēka
nga ēėshtjet e dynjasė, vetėm se nė harresė, deri sa tė
ishte nė namaz.” Muslimi vėrteton njė hadith nga Othmani
se i dėrguari (alejhi selam) ka thėnė: “Nuk ka ndonjė
musiman qė kur vjen koha e namazeve farze, e merr
abdesin nė mėnyrėn mė tė mirė, e shton pėrqendrimin (khushunė),
e pėrmirėson rukunė, vetėm se Allahu ia fal tė gjitha
pėrveē gjynaheve tė mėdha, e kjo ėshtė e gjithė koha (periudha
e shkruar).”
O robėrit
e Allahut!
Pėrqendrimi nė namaz ka disa shkaqe, prej tė cilave mė
kryesoret janė:
Pėrkujtimi
i madhėshtisė sė Allahut para tė Cilit po qėndron,
pėrkujtimi se Allahu ėshtė afėr robit tė Tij, e sheh dhe
e dėgjon atė, di se ē’ka nė zemrėn dhe ndėrgjegjen e tij,
si dhe turpėrimi nga Zoti i Tij. Shkaqe tė tjera qė
ndikojnė nė pėrqendrimin nė namaz ėshtė dhe vendosja e
dorės sė djathtė mbi tė majtėn dhe vendosja e tė dyjave
mbi gjoks nė shenjė nėshtrimi pėrpara Allahut tė
Madhėruar. Kur ėshtė pyetur Iman Ahmedi pėr kėtė veprim
u pėrgjigj se kjo paraqet nėshtrimin para Krijuesit tė
Madhėruar. Prej shkaqeve tė pėrqendrimit nė namaz ėshtė
dhe eliminimi i lėvizjeve qė s’janė pjesė e namazit.
Njė nga besimtarėt e mėparshėm kur shikonte dikė qė i
lėvizte duart e tij jashtė lėvizjeve tė duhura i tha:
“Sikur tė ishte e pėrqendruar zemra jote do tė ishin tė
pėrqendruara dhe gjymtyrėt e tua.” Kėtė fjalė e kishte
dėgjuar nga i dėrguari (alejhi selam). Ka disa njerėz qė
kur falen i lėvizin sė tepėrmi kėmbėt, duart apo
fėrkojnė hundėt, sa qė shqetėsojnė edhe tė tjeret, e kjo
tregon pėr mospėrqendrim nė namaz. Gjithashtu, nga
shkaqet e pėrqendrimit nė namaz ėshtė dhe prezantimi i
zemrės nė tė dhe moszėnia e saj me ēėshtjet e dynjasė
dhe problemet e saj. Pra qėndrimi pėrpara Allahut me
zemėr tė frikėsuar dhe tė larguar nga diēka jasht
namazit. Largimi i vėmendjes nga namazi ėshtė i ndaluar.
Shpėrqėndrimi nga namazi, sipas dijetarėve ėshtė dy
llojesh:
1.Shpėrqendrimi i zemrės nga Allahu duke e zėnė atė me
punėt e dunjasė, duke mos e pėrqendruar atė nė Allahun e
Madhėruar. Transmeton Muslimi nė librin e saktė tė tij
njė hadith nga Muhamedi (alejhi selam) ku flitet pėr
mirėsinė e abdesit: “... e nėse ai falet, e falenderon
Allahun, e nderon dhe e madhėron Atė me atė qė Ai e
meriton, pastaj e largon zemrėn e tij nga ēdo gjė tjetėr,
pastrohet nga gjynahet sikurse ka qenė nė ditėn kur e ka
lindur nėna.”
2.
Shpėrqendrimi duke e hedhur shikimin majtas ose djathtas
duke e ditur se mbajtja e shikimit nė vendin e sexhdes
ndikon pėr pėrqendrimin nė namaz dhe pėr mos shkėputjen
e vėmendjes tek objektet qė na rrethojnė.
Muslimi
transmeton se Aishja e pyeti tė dėrguari (alejhi selam)
se ē’ėshtė shpėrqendrimi nga namazi, ai iu pėrgjigj:
“Shpėrqendrimi ėshtė vjedhje me tė cilėn shejtani
mundohet t’ia pakėsojė sevapet njeriut.”
Ahmedi dhe
Tirmidhiu transmetojnė njė hadith nga Harith el Esharij
nga i dėrguar (alejhi selam) se ai ka thėnė: “Allahu e
udhėzoi Jahjan, tė birin e Zekerijas me pesė fjalė qė tė
punonte me to dhe tė urdhėronte beni israilėt qė tė
punonin me to, pėrmendi prej tyre: Allahu ju urdhėron tė
falni namazin, sepse me tė vėrtet, Allahu vazhdon ta
mbajė shikimin nė fytyrėn e robit tė Tij, derisa njeriu
tė mos shpėrqendrohet nga namazi, prandaj kur tė faleni
mos e largoni vėmendjen prej tij.”
Ahmedi
transmeton nga Ebu Dherri se i dėrguari (alejhi selam)
ka thėnė: “Allahu vazhon tė qėndrojė pėrball robit tė
Tij kur ėshtė nė namaz, deri sa tė mos shpėrqendrohet
nga namazi, e nėse e largon vėmendjen prej tij, atėhereė
edhe Allahu e largon shikimin nga robi i Tij.”
O robėr tė
Allahut!
Me tė
vėrtetė, namazi me tė gjithė pjesėt pėrbėrėse tė tij, si:
qėndrimi nė kėmbė, nė sexhde, dhikri qė bėhet nė kėto
pozicione ėshtė nėshtrim ndaj Allahut tė Madhėruar.” Nė
suren Bekare ajeti 238, thuhet: “... dhe ndaj Allahut tė
jeni respektues (nė namaze). Si dhe ajetin 43, po nė
suren Bekare: “... dhe bini nė ruku (pėrkuluni) me ata
qė e bėjnė rukunė”. Sepse me te vertete rukuja (pėrkulja)
ėshtė bindje ndaj Allahut dhe nėshtrim para Tij me githė
trupin. Prandaj dhe mendjemėdhnjtė refuzuan t’i pėrkulen
Allahut tė Madhėruar pėr kėtė arsye iu tėrhoq vėmendja
duke u thėnė: “Dhe kur u thuhej atyre: ‘Pėrkuluni!’, ata
nuk pėrkuleshin. Atė ditė ėshtė mjerim pėr ata qė
pėrgėnjeshtruan.” Po kėshtu dhe sexhdja ėshtė njė
prezantim mė i madh i nėshtrimit qė robi i bėn Zotit tė
tij. Kur njeriu vendos pjesėt e tij mė tė nderuara nė
tokė, duke e nėshtruar dhe zemren e tij pėr Allahun e
Lartėsuar nė shenjė modestie dhe frike ndaj krijuesit tė
tij. Njė veprim i tillė e bėn besimtarin tė jetė mė afėr
Zotit tė tij, siē ka thėnė dhe i dėrguari (alejhi selam):
“Me tė vėrtetė, njeriu ėshtė mė afėr Zotit tė tij kur
ėshtė nė sexhde.” Allahu i Lartėsuar ka thėnė tė
dėrgurit (alejhi selam): “... vazhdo me sexhde dhe
afrohu Zotit tėnd!”
Iblisi
pasi refuzoi t’i bėnte sexhde Ademit (alejhi selam)
meritoi mallkimin dhe pėrēmimin e Allahut. Politeistėt
dhe politeistet refuzuan t’i bėnin sexhde Allahut nė
kėtė botė, pėr kėtė arsye nuk do t’u mundėsohet rėnia nė
sexhde ditėn kur do ta takojnė Zotin e tyre, siē thonė
edhe ajetet 42-43 nė suren Kalem: “Ditėn kur ashpėrsohet
ēėshtja deri nė kulm (nė Kiamet), e ata do tė ftohen pėr
tė bėrė sexhde, po nuk munden. Shikimet e tyre janė tė
pėrulura dhe ata i kaplon poshtėrimi, kur dihet se ata
kanė qenė tė ftuar tė bėjnė sexhde sa ishin tė shėndoshė
(e ata talleshin).” Buhariu transmeton nga Ebu Seid el
Hudri se ka dėgjuar tė dėrguarin duke thėnė: “Kur shfaq
Zoti ynė Kėrcirin e Kėmbės sė Tij, i bien nė sexhde tė
gjithė besimtarėt dhe besimtaret, mbetet vetėm ai qė ka
rėnė nė sexhde nė kėtė botė sa pėr t’u dukur dhe t’u
dėgjuar, kur shkon pėr t‘i bėrė sexhde Allahut shpina e
tij transformohet nė njė pjesė tė vetme (e palėvizshme).
Ibn Kethiri thotė se ky ėshtė njė hadith i njohur tė
cilin e transmetojnė Buhariu, Muslimi dhe tė tjerė veē
tyre.
Ndėr shkaqet
qė ndikojnė nė pėrqendrimin nė namaz ėshtė dhe pėrkujtimi i
cilėsive tė larta tė Allahut tė Lartėsuar si, i Lartėsuari,
i Madhėruar kur tė jesh nė sexhde apo ruku. Kur kujton kėto
cilėsi duket sikur thua: O Allah, unė ndaj teje jam i
nėshtruar dhe i bindur ndėrsa Ti je i Madhėruar i Lartėsuar,
prandaj dhe duhet thėnė nė ruku “Subhane Rabi el adhijm” (larg
nga tė metat ėshtė Zoti im i Madhėruar), nė sexhde tė themi
“Subhane Rabi el ala” (larg nga tė metat je o Zoti im i
Lartėsuar).
O muslimanė!
Tė menduarit
nė kenaqėsinė dhe nė sevapin qė merr njeriu gjatė namazit tė
tij, e bėn atė t’ia ndiejė lezetin (ėmbėlsinė) namazit. I
dėrguari (alejhi selam) thotė: “E arrij qetėsinė time nė
namaz.” Allahu thotė nė suren Bekare ajeti 45: “Kėrkoni
ndihmė me durim dhe namaz, vėrtetė, ajo ėshtė njė ēėshtje e
madhe (vėshtirė), por jo pėr ata qė kanė frikė (Zotin)”. Nė
suren Ankebut thuhet: “... e fal namaz, me tė vėrtetė,
namazi largon nga tė shėmtuarat dhe tė irrituarat...”. Por
kur njeriu e harron shpėrblimin dhe kėnaqėsinė e namazit, i
duket sikur ėshtė nė burg dhe mezi pret tė dalė prej tij.
Kėtė e tregojnė dhe leėvizjet e shumta si dhe parakalimi i
imamit nė veprime. Kush i gjen kėto nė veten e tij ai del
nga namazi pa pėrfituar asgjė dhe nuk ka dėshirė tė falet
pėrsėri, por falet vetėm pėr hirė tė zakonit ose pėr qejf.
Kini frike
Allahun nė namazin tuaj, o robėrit e Allahut sepse ai ėshtė
shtylla e Islamit, tė ndalon nga veprat e shėmtuara dhe
gjynahet, si dhe ėshtė gjėja e fundi pėr tė cilėn ka
porositur i dėrguari (alejhi selam) para shkėputjes nga
dunjaja.
O robėrit e
Allahut, namazi ėshtė gjėja e fundit qė i mbetet njeriut nga
feja e nėse e lė dhe namazin nuk ka mė fe.
I kėrkoj
mbrojtje Allahut tė Madhėruar tė mė ruaj nga shejtani i
mallkuar: “Me tė vėrtetė kanė shpėtuar besimtarėt. Ata tė
cilėt nė namazin e tyre janė tė pėrqendruar.” 1-2 “Ata janė
trashgimtarėt, tė cilėt e trashėgojnė Firdeusin dhe aty janė
pėrgjithmonė.”(Muminun, 10-11)
Allahu mė
begatoftė mua dhe ju me Kuranin madhėshtor!
Pėrktheu:
Driton Lekaj
|