Allahu
subhanehu ue teala thotė: “Dhe ai nuk flet nga mendja e
tij.” Nexhm, 3. Katadja thotė: “Nuk flet Kuran nga
mendja e vet.” E ka veēuar me Kuran pėr arsye se
jobesimtarėt thoshin se atė e mėson njė njeri. Allahu
subhanehu ue teala thotė: “Ne e dimė shumė mirė se ata
thonė: ‘Atė (Muhamedin) e mėson njė njeri’.” Nahl, l03.
Ėshtė
thėnė, gjithashtu, se nė pėrgjithėsi mendimi i tij nuk
del nga shpallja, mirėpo ēdo gjė ėshtė me shpallje prej
Allahut subhanehu ue teala, sepse pason pas kėsaj fjala
e Allahut subhanehu ue teala: “Ai (Kurani) nuk ėshtė
tjetėr pėrveēse shpallje qė tė shpallet.” Nexhm, 4. Me
kėtė ajet ka mundėsi tė argumentohet se nuk i lejohet
Pejgamberit alejhi selam tė bėjė pėrpjekje (ixhtihad) nė
ndonjė ndodhi. E vėrteta ėshtė se ky nuk ėshtė argument.
Ibni
Hazmi (Allahu e meshiroftė!) thotė: “Dijetarėt janė unik
tė gjithė se Pejgamberit alejhi selam i lejohet tė bėjė
pėrpjekje nė ato gjėra qė kanė tė bėjnė me ēėshtjet e
dynjasė, si planifikimin e luftėrave dhe disa ēėshtje tė
tjera.”
Ashtu siē
ndodhi me Pejgamberin alejhi selam me pėlqimin e tij t’i
pajtojė fisin gatafa nė frutat e Medines. Siē
transmetojnė historianėt e luftėrave si nė atė tė
Hendekut, kur u bashkuan tė gjitha fiset (kabilet)
gatafan dhe beni Nadir dhe disa tė tjera pėr luftimin e
Pejgamberit (alejhi selam). Nė kėtė rast Pejgamberi
alejhi selam dėrgoi njerėz tek Sad ibni Muadhi dhe Ubade
e u konsultuan me ata tė dy qė tė bėjnė marrėveshje pėr
njė tė tretėn e frutave tė Medines dhe qė tė mos i
luftonin muslimanėt. Sad ibni Muadhi tha se vallahi,
nuk kemi nevojė pėr kėtė, vallahi nuk do t’ju dhurojmė
atyre pėrveē shpatės, derisa tė gjykojė Allahu mes nesh.
Gjithashtu, pėrmendim edhe rastin kur Pejgamberi alejhi
selam kishte vendosur pėr lėnien e krasitjes sė hurmave
tė Medines. Nė njė hadith qė e transmeton Muslimi nga
Enesi radiallahu anhu se i Dėrguari i Allahut subhanehu
ue teala kaloi pranė njė populli qė po krasitnin dhe ju
tha atyre: “Sikur tė mos e bėnit kėtė do tė ishte mė
mirė.” Pastaj kishin dalė hurma me fruta tė pazhvilluar
dhe njerėzit u ankuan duke thėnė se ke thėnė kėshtu dhe
kėshtu. Pastaj i Dėrguari i Allahut subhanehu ue teala
tha: “Ju i njihni mė mirė ēėshtjet e dynjasė tuaj.”
Gjithashtu, Ibni Is’haku dhe Hakimi shėnojnė nga Habab
ibni Mundhiri se ai i kishte thėnė tė Dėrguarit tė
Allahut subhanehu ue teala, kur zbriti nė Bedėr: “O i
dėrguari i Allahut, e ke zgjedhur kėtė vend, sepse e ka
zbritur Allahu subhanehu ue teala pėr tė dhe ne nuk kemi
tė drejtė pėrveē tė mirėfillim urdhrin apo ėshtė mendim,
luftė dhe kurthe?” Pastaj i Dėrguari i Allahut subhanehu
ue teala tha: “Jo por ėshtė mendim, luftim dhe kurth.”
Pastaj Hababi tha: “O i Dėrguar i Allahut, ky nuk ėshtė
vend i pėrshtatshėm, ngrihu nga kėtu dhe populli ynė dhe
tė shkojmė nė fund tė ujit dhe ndalemi atje, tė mbyllim
tė gjitha burimet pėrveē njė vend ku do tė pimė vetėm
ne, pastaj luftojmė popullin, ne pimė dhe ata nuk pinė.
Pastaj i Dėrguari alejhi selam tha se ke thėnė njė
propozim tė mirė dhe bėri ato qė propozoi Hababi
radillahu anhu.
Kurse
pėrsa i pėrket pėrpjekjes sė tij nė gjykimet sheriatike
e fetare dijetaret janė nė mospajtim dhe kėshtu
ekzistojnė disa mendime:
Mendimi i parė:
Nuk i takon atij tė bėj pėrpjekje (ixhtihad) pasi ka
mundėsi t’i zbresė citat. Allahu subhanehu ue teala
thotė: “Ai nuk ėshtė tjetėr pėrveē shpallje qė i
shpallet.” Pėremri nė kėtė citat tregon pėr tė folurit
e Pejgamberit alejhi selam dhe kėtė mendim kanė
racionalistėt (ata qė i dhanė prioritet mendjes).
Ky grup
ėshtė argumentuar se Pejgamberi alejhi selam kur ėshtė
pyetur pėr ndojnė gjė priste shpalljen dhe thoshte se
nuk ka zbritur pėr kėtė gjė, sikurse tha kur u pyet pėr
zekatin e gomarit: “Nuk mė ka zbritur mua pėrveē kėtij
ajeti pėrfshirės “Kush punon sa njė grimcė atomi mirė do
ta shikojė atė dhe kush bėn sa njė grimcė atomi keq do
ta shikojė atė”. Transmeton Buhariu nga Ebu Hurejra. Dhe
kėshtu, priste pėr shumė gjėra qė u pyeste.
Mendimi i dytė:
Lejohet pėr Pejgamberin alejhi selam tė bėjė pėrpjekje (ixhtihad)
dhe kėtė mendim e ka shumica e dijetarėve (xhumhuri).
Ata argumentohen pėr kėtė mendim se Allahu subhanehu ue
teala u tregoi me kėtė citat tė tė Dėrguarit tė Tij
ashtu siē u dėrgua tė gjithė robėrve tė Tij, ku urdhėron
qė tė mendojnė dhe tė marrin parasysh tė gjithė shembujt
qė na sjellė nė Kuran, ndėrsa i Dėrguari alejhi selam
ėshtė ai qė meriton mė shumė nė perceptimin e kėtyre
gjėrave.
Allahu
subhanehu ue teala e citoi kėtė nė shumė citate nė
Kuranin famėlartė, ndėrsa fjala e Tij: “Shoku juaj as
nuk ėshtė njeri qė ka humbur, as qė ka devijuar. Dhe ai
nuk flet nga mendja e tij” kėtu nė kėtė citat ėshtė pėr
qėllim Kurani, sepse jobesimtaret kishin akuzuar pak mė
herėt se e mėson njeri, sikurse e pėrmendėm mė lartė.
Gjithashtu, pasi qė lejohet tė bėjė pėrpjekje (ixhtihad)
ai person qė nuk ėshtė i mbrojtur nga gabimet nga umeti
i tij, natyrisht qė i jepet pėrparėsi atij qė ėshtė i
mbrojtur nga to (gabimet).
Gjithashtu, kanė ndodhur shumė pėrpjekje (ixhtihade) nga
i Dėrguari i Allahut subhanehu ue teala gjatė jetės sė
tij siē tregohet nė hadithin tė cilin e transmeton imam
Ahmedi nga Umer ibn Hatabi (Allahu qoftė i kėnaqur me
tė!) ku tha: “Njė ditė jam gėzuar dhe kam puthur gruan
time duke qenė agjėrueshėm dhe mė pas shkova tek i
Dėrguari i Allahut subhanehu ue teala e i thashė se sot
kam bėrė njė mėkat tė madh, kam puthur duke qenė
agjėrueshėm. I Dėrguari i Allahut subhanehu ue teala
tha: ‘Ē’thua nėse ti fut ujin (nė gojė pėr abdes) duke
qenė agjėrueshėm?’ Thashė se s’ka gjė, e pastaj
Pejgamberi alejhiselam mė tha....”
Rasti tė
cilin e transmeton Ibn Abasi (Allahu qoftė i kėnaqur me
tė dy!) se njė grua nga Xhuhajne erdhi te i Dėrguari i
Allahut subhanehu ue teala dhe i tha atij: “Nėna ime
kishte premtuar (nedhėr) tė bėnte haxhin, por ajo ka
vdekur dhe nuk e ka bėrė atė, a ka mundėsi unė tė bėjė
haxhin nė vend tė saj? Pastaj i Dėrguari alejhi selam
tha: “Po, bėje haxhin nė vend tė saj. Ē’thua nėse nėna
jote do tė kishte pasur borxh a do ta kishe larė atė?
Lajeni borxhin e Allahut se Allahu subhanehu ue teala
ėshtė mė meritor t’i lahet borxhi.” (Shėnon Buhariu)
Nė kėto
raste, si dhe gjėra tė tjera qė ėshtė pyetur ai nuk ka
pritur shpalljen.
Kurse ata
qė ndalojnė pėrpjekjen (ixhtihadin) nga ana e
Pejgamberit alejhi selam argumentohen se nė pėrpjekje
lejohet tė ketė kundėrshtime ose mė tepėr se njė mendim,
pėr arsye se nė tė ka vend tė ketė mė tepėr se njė
mendim (e kjo normal qė nuk lejohet).
Si
kundėrpėrgjigje tė kėtij argumentimi ėshtė se nuk janė
tė barabarta pėrpjekja e Pejgamberit alejhi selam dhe e
dikujt tjetėr, pėr arsye se pėrpjekjes sė Pejgamberit
alejhi selam jemi tė obliguar t’i nėnshtrohemi e jo tė
tjerėve.
Kurse ajo
qė u argumentuan se i Dėrguari alejhi selam nė shumicen
e rasteve priste derisa t’i vinte shpallja, themi se ai
priste t’i shpallej nga ana e Allahut subhanehu ue teala
nė raste kur i mungonte ndonjė kusht pėr realizimin e
pėrpjekjes ose kur donte tė shikonte ēėshtjen mė tepėr,
sikurse ndodh edhe nga muxhtehidėt e tjerė nė tė gjitha
kohėrat.
Mendimi i tretė:
Poseduesit e kėtij mendimi kanė zgjedhur tė heshtin, pra
nuk anojnė nė asnjėrin mendim tė lartpėrmendur. Thuhet
se kėtė mendim e mbėshteste imam Shafiu, sepse kishte
treguar nė librin e tij “Risaleh” tė dy mendimet pa
zgjedhur asnjėrin nga ato.
Edhe ky
mendim nuk ka bazė, derisa kundėrshtohet me argumentet
qė i sollėm mė lartė, ku nuk lejohet tė heshtim nė tė,
sepse ajo (pėrjekja e Pejgamberit alejhi selam) ka
ndodhur.
Pėr njė
gjė tė tillė tregon edhe vet Allahu subhanehu ue tela ne
librin e Tij, ku thotė: “Allahu ta fali ty (Muhamed)
gabimin pse atyre ju dhe leje.” Teube, 43. Nė kėtė citat
shihet qartė se Allahu subhanehu ue teala e kėrcėnoi tė
Dėrguarin alejhi selam, e sikurse te ishte shpallje nuk
do tė bėnte njė gjė tė tillė.
Gjithashtu, prej argumenteve ėshtė edhe vet thėnia e
Pejgamberit alejhi selam: “Sikurse tė kisha ditur kėtė
nuk do ta kisha bėrė ( e kishte fjalėn nė haxh ku
zgjodhi haxhin mė tė rėndė ).” Shėnon Buhariu nga
hadithi i Aishes radiallahu anha.
Shembuj
tė tillė ka shumė, sikurse ėshtė edhe qortimi i Allahut
subhanehu ue teala pėr Pejgamberin alejhi selam kur mori
para pėr lirimin e robėrve tė luftės sė Bedrit.
Allahu subhanehu ue teala tha:“Pėr
asnjė pejgamber nuk qe me vend tė ketė robėr, derisa ta
ketė dėrmuar me luftė (armikun) nė tokė.” Enfal, 67.
Gjithashtu edhe qortimi i Allahut: “(Pėrkujto) Kur i the
atij qė Allahu e kishte shpėrblyer (me besim) e edhe ti
i pate bėrė mirė: ‘Mbaje bashkėshorten tėnde dhe ki
frikė nga Allahu!’."