Frika, ėshtė pėrkufizim i dhimbjes qė ndjen
zemra, pėr shkak tė mendimit se do tė ndodhė diēka e
papėlqyeshme nė tė ardhmen. Shembull mund tė merret rasti i
njė njeriu, qė ka bėrė krim ndaj mbretit dhe bie nė duart e
tij e frikėsohet se do tė vritet. Por, dhimbja e zemrės sė
tij ėshtė sipas forcės sė shkaqeve qė ēojnė nė vrasjen e tij
dhe sipas nivelit tė krimit, e sipas dobėsisė sė shkaqeve,
dobėsohet edhe frika. Por, frika mund tė jetė jo pėr shkak
tė krimit, por pėr shkak tė cilėsive nga tė cilat frikėsohet.
Kėshtu, nėse e ka tė qartė njeriu, se Allahu i Lartėsuar
nėse shkatėrron botėrat nuk e ka tė vėshtirė dhe nuk e
ndalon askush, atėherė i mjafton njeriut njohja e gabimeve
tė tij dhe njohja e madhėshtisė sė Allahut tė Lartėsuar qė
t`i frikėsohet Atij. Dhe mė i frikėsuar ndėr njerėzit tek
Allahu, ėshtė njohėsi mė i mirė i vetes dhe i Zotit
tė tij. Prandaj, Profeti (Paqja dhe bekimi i Allahut qofshin
mbi tė !) ka thėnė: “Unė jam njohėsi mė i mirė i Allahut
ndėr ju dhe mė i frikėsuari nga Ai ndėr ju.” (Transmeton
Buhariu)
Ndėrsa Allahu i Lartė ka thėnė :
“Por Allahut ia kanė frikėn vetėm dijetarėt
nga robėrit e Tij.” (Fatir, 28)
Nga frutet e frikės ėshtė qė njeriu arrin tė
mposhtė epshet, tė normalizojė kėnaqėsitė dhe mėkatet qė
janė tė pėlqyera pėr tė, ashtu siē bėhet mjalti i urryer pėr
njė njeri qė e pėlqen, por mėson se ka helm. Rrjedhimi i
frikės ėshtė qė ajo djeg epshet, edukon gjymtyrėt, nėnshtron
zemrėn, i heq asaj mendjemadhėsinė, hasedin dhe inatin. Nė
kėtė rast, nuk i intereson mė asgjė pėrveē vetes, prandaj
thuhet qė sipas forcės sė frikės janė edhe vėzhgimi dhe
kėrkimi llogari ndaj vetvetes dhe forca e frikės varet nga
niveli i njohjes sė Madhėshtisė sė Allahut dhe
cilėsive tė Tij, si dhe nga niveli i njohjes sė
gabimeve tė vetvetes. Dijeni se, frika ėshtė « kamzhiku » i
Allahut me tė cilin Ai i drejton robėrit e Tij pėr nga
kėmbėngulja nė dituri dhe nė punėt, me tė cilat ata fitojnė
shkallėn e afėrsisė tek Allahu i Lartė. Frika ka dy
ekstremet e saj dhe gjendjen e mesme, e cila ėshtė mė e
mira, sepse frika e tepėrt tė ēon nė pesimizėm, kurse frika
e paktė tė ēon nė mendjemadhėsi e moskokėēarje. Ata, tek tė
cilėt ekziston frika, ndryshojnė midis tyre sipas llojit tė
frikės. Disa prej tyre frikėsohen se mos i arrin vdekja para
se tė pendohen, disa tė tjerė kanė frikė se mos i shmangen
rrugės sė drejtė, disa kanė frikė se mos pėrfundojnė keq,
disa kanė frikė kalimin nė urėn e siratit, varrin, zjarrin
dhe gjendjet e tij, kanė frikė ndaj mosshikimit tė Allahut
tė Lartė, etj. Tė gjitha kėto shkaqe janė tė urryera
dhe frikėsuese. Shkallėn mė tė lartė e zė frika ndaj
mosshikimit tė Allahut tė Lartė, e kjo ėshtė frika qė
kanė dijetarėt.
Vlera e ēdo gjėje vlerėsohet sipas ndihmės
qė jep ajo nė kėrkimin e lumturisė dhe lumturia ėshtė
takimi i Allahut tė Lartėsuar si dhe afrimi tek Ai. Pra,
gjithēka qė ndihmon nė kėrkimin e kėsaj lumturie ėshtė me
vlerė. Allahu i Lartėsuar ka thėnė :
“ E pėr atė qė pati frikė paraqitjen para
Zotit tė tij, janė dy xhenete.”
(Rrahman, 46)
“Allahu i Lartėsuar ėshtė i
kėnaqur me to, e ata janė tė kėnaqur me Tė. Kjo ėshtė pėr
atė qė i ėshtė frikėsuar Zotit tė tij.” (Bejjineh, 8)
Kurse tė
thuash se cila ėshtė mė e vlefshme: frika apo shpresa, ėshtė
njėsoj si tė thuash cila ėshtė mė e vlefshme: buka apo uji?
Dhe pėrgjigjja ėshtė: Buka ėshtė mė e vlefshme pėr atė qė
ėshtė i uritur, kurse uji ėshtė mė i vlefshėm pėr atė qė
ėshtė i etur. E, nėse bashkohen qė tė dyja, ato janė tė
barabarta pėr nga vlera. Shpresa dhe frika janė dy ilaēe, me
tė cilat mjekohen zemrat dhe vlera e tyre varet nga sėmundja
ekzistuese. P.sh: nėse zemrėn e zotėron siguria nga
ndėshkimi i Allahut tė Lartėsuar atėherė frika ėshtė mė e
vlefshme, e nėse robin e kanė mbuluar mėkatet dhe mbizotėron
tek ai humbja e shpresės dhe pesimizmi, atėherė mė me vlerė
nė kėtė rast ėshtė shpresa. E nėse vėrejmė vendin e frikės e
tė shpresės, atėherė themi qė shpresa ėshtė mė e vlefshme,
sepse shpresės i jepet tė pijė nga deti i mėshirės, ndėsa
frikės i jepet tė pijė nga deti i hidhėrimit. Pėr njė rob tė
devotshėm, mė me vlerė ėshtė barazimi i frikės me shpresėn,
prandaj ėshtė thėnė qė, nėse peshohet frika e besimtarit dhe
shpresa e tij, ato janė tė barabarta. Njė nga besimtarėt e
parė thoshte: “Sikur tė pretendohej qė do tė hyjnė nė xhenet
tė gjithė njerėzit pėrveē njėrit, do frikėsohesha se jam unė
ai njeri. E, nėse do tė thonin se do tė hyjnė nė zjarr tė
gjithė njerėzit pėrveē njėrit, do shpresoja se do tė isha
unė ai njeri.” E, kjo duhet tė jetė diēka e veēantė pėr
besimtarin e devotshėm.
Ummer Ibn
Hatab (Allahu qoftė i kėnaqur prej tij!) pyeste Hudhejfen:
“ A jam unė nga hipokritėt?” Pra, ai kishte frikė se
mos ndoshta i fshihen (pėrbrenda) gabimet e vetes dhe nuk i
dallon dot. Pra, frika e lavdėruar ėshtė ajo frikė qė tė ēon
nė punė tė mira dhe e shmang zemrėn nga tė dhėnurit pas
dunjasė. Ndėrsa, nė ēastet e vdekjes mė e mirė pėr njeriun
ėshtė shpresa, sepse frika tė nxit pėr tė punuar vepra tė
mira, ndėrsa shpresa ndaj mėshirės sė Allahut, ia
forcon zemrėn dhe ia bėn tė dashur Allahun dhe kjo e
fundit ėshtė shumė e rėndėsishme, pasi askush nuk duhet tė
ndahet nga kjo dunja, pa qenė duke dashur Allahun dhe
takimin me Tė dhe pa menduar mirė pėr Zotin e tij. Frika
mund tė vijė nė dy rrugė: p.sh: njė fėmijė i vogėl, tė
cilit i hyn nė shtėpi njė gjarpėr, nuk ka frikė nga ai dhe
ndoshta mund tė zgjasė duart qė tė luaj me tė, ndėrsa po t’i
ndodhė e njėjta gjė babait tė tij, ai frikėsohet dhe
largohet nga gjarpėri. Atėherė dhe fėmija do tė largohet dhe
do tė trembet si i ati. Pra, frika e babait tė tij ėshtė nga
dija qė ka ai nė lidhje me kėtė, ndėrsa frika e fėmijės nuk
ėshtė nga dija e tij, por ėshtė imitimi i tė atit.
Frika nga
Allahu i Lartė ka dy raste :
1.
Frika nga dėnimi i Tij, e cila ėshtė frikė qė i zė nė
pėrgjithėsi njerėzit dhe ndodh si pasojė e besimit nė
xhenetin dhe xhehenemin, qė janė shpėrblim pėr tė mira dhe
pėr tė kėqija. Kjo lloj frike, dobėsohet me dobėsimin e
besimit dhe forcimin e pakujdesisė. Pakujdesia mund tė
zhduket duke menduar pėr dėnimin e ahiretit.
2.
Frika nga Allahu i Lartėsuar, e kjo ėshtė frika e
dijetarėve. Allahu i Lartėsuar ka thėnė :
“Allahu u jep tė frikėsohen prej dėnimit qė vjen prej Tij.”
(Ali Imran, 30)
Janė cilėsitė
e Tij, i Madhėruar qoftė, qė sjellin frikėn. Ata i
frikėsohen largėsisė nga Allahu dhe mosshikimit tė Tij
(nė ahiret).
Allahu i
Lartė ka thėnė :
“Nuk
ka dyshim se Unė e fal atė qė ėshtė penduar, qė ka besuar,
qė ka bėrė vepra tė mira dhe qė pėrqėndrohet nė rrugėn e
drejtė.” (Ta ha, 82)
Nga thėniet “e
frikshme” tė Allahut tė Madhėruar ėshtė edhe thėnia : “
Pasha kohėn! Vėrtet njeriu ėshtė nė njė humbje tė
sigurt.” (Asr, 1-2) dhe thėnia e Tij: “Sikur tė
kishim dėshiruar Ne, secilit njeri do t’i jepnim udhėzimin,
por fjala Jonė ka marrė fund, se do ta mbush xhehenemin me
xhindė e me njerėz sė bashku.” (Sexhde,13)
Transmetohet
se njėri nga profetėt u ankua tek Allahu i Lartėsuar pėr
urinė dhe veshjen dhe Allahu i Lartė i shpalli
ajetin:
“Robi Im!
A nuk je i kėnaqur qė Unė mbrojta zemrėn tėnde prej kufrit,
kurse ti mė kėrkon dunjanė?”Ai mori baltė, e
vendosi nė kokė dhe tha : “Po, jam i kėnaqur, Ti mė
mbrojte nga kufri (mosbesimi).” Ndėrsa engjėjt i
frikėsohen Allahut tė Madhėruar nė kėtė mėnyrė qė do ta
pėrshkruajmė:
Allahu i
Lartė duke i pėrshkruar engjėjt thotė :
“I
frikėsohen Zotit tė Tyre qė ėshtė mbi ta, e i pėrmbahen me
pėrpikmėri asaj me ēka urdhėrohen.” (Nahl, 50) Thuhet
se Xhibrili shkoi tek Profeti (Paqja dhe bekimi i Allahut
qofshin mbi tė!) duke qarė. Profeti (Paqja dhe
bekimi i Allahut qofshin mbi tė!) e pyeti: “Pėrse qan o
Xhibril?”Ai tha: " Nuk mė janė tharė sytė qė kur
krijoi Allahu xhehenemin nga frika se mos bėj mėkat ndaj Tij
dhe Ai mė fut nė tė (xhehenem).”
Jezid Rikashij
ka thėnė : “Vėrtet Allahu ka engjėj rreth Arshit,
sytė e tė cilėve rrjedhin si lumenj deri ditėn e Kiametit, e
lėkunden sikur i lėkund era nga frika e Allahut.” E,
Allahu i’u thotė atyre: “O engjėjt e Mi, ē’ju frikėson
juve duke qenė pranė Meje?” Ata thonė: “O Zot,
sikur ta dinin banorėt e tokės atė ē’ka dimė ne nga Fuqia
dhe Madhėshtia Jote, nuk do tė gėlltisnin as ushqim e
as ujė, e nuk do tė shtriheshin nė shtrojet e tyre, por do
tė dilnin nė shkretėtirė duke pėllitur ashtu siē pėllasin
lopėt.”
Transmetohet
se kur u shfaq nga Iblisi ajo ēka u shfaq, filluan tė qanin
Xhibrili dhe Mikaili. Atėherė, Allahu i Lartė iu shpalli
atyre : “Ē’ėshtė kjo e qarė?”
Ata thanė :
“O Zot, nuk jemi tė siguruar nga ndėshkimi Yt.”
Allahu i Lartėsuar iu tha: “Kėshtu tė jini!”
Ndėrsa, nė lidhje me frikėn e profetėve kemi disa shembuj.
Uehb Ibn
Menbeh ka thėnė : “Ademi (alejhi selam) ka qarė pėr
xhenetin 300 vjet, e nuk e ka ngritur mė kokėn nga qielli,
pasi ka bėrė gabimin.”
Uehb Ibn Uerd
ka thėnė : “Kur e qortoi Allahu, Nuhun (alejhi selam) nė
lidhje me djalin e tij duke i thėnė : “Unė vėrtet tė
kėshilloj ty, qė tė mos jesh nga injorantėt”(Hudė,
46), ai qau 300 vjet, sa qė poshtė syve tė tij, u
bėnė si pėrrenj tė vegjėl nga tė qarėt.”
Ebu Derda ka thėnė :
“Kur Ibrahimi (alejhi selam) ngrihej pėr namaz, dėgjohej qė
nga larg njė zukatje nė gjoksin e tij, nga frika ndaj
Allahut tė Madhėrishėm.”
Muxhahidi ka thėnė :
“Kur Dauti (alejhi selam) bėri gabim, i ra nė sexhde Allahut
40 ditė, derisa nga lotėt e tij mbinė bimė nė pjesėn qė e
kishte mbuluar koka e tij.”
Thuhet se Dautin (alejhi
selam) e vizitonin njerėzit duke menduar se ėshtė i sėmurė,
por ai s’kishte gjė tjetėr pėrveē frikės sė Allahut tė
Madhėruar.
Isai (alejhi
selam) kur kujtonte vdekjen, i pikonte lėkura gjak.
Transmetohet se Aishja (Allahu qoftė i kėnaqur me tė!) ka
thėnė: “S’e kam parė kurrė Profetin (Paqja dhe bekimi
i Allahut qofshin mbi tė!) qė tė qeshte aq shumė sa t’i
dukeshin dhėmballėt e fundit, por buzėqeshte. E kur shihte
ndonjė re ose erė, ai vėrehej nė fytyrė dhe kjo vihej re
qartė e unė i thoja: « O i Dėrguar i Allahut, njerėzit kur
shohin re gėzohen duke shpresuar se nė to ka shi, ndėrsa unė
shikoj qė kur ti shikon re, vėrehet papėlqyeshmėri nė
fytyrėn tėnde. » Ai tha : “Oj Aishe, ē’mė siguron mua qė nė
to nuk ka dėnim? Vėrtet, njė popull ėshtė dėnuar me erė dhe
vėrtet e panė dėnimin dhe thanė :
“Kjo re do na sjellė shi.”(Ahkaf,
24)” Profeti (Paqja dhe bekimi i Allahut qofshin mbi
tė!) kur falej nė barkun e tij dėgjohej njė zhurmė, si
gumėzhima e kazanit tė ujit, nga e qara e tij.”
(Hadith sahih) Ebu Bekri
(Allahu qoftė i kėnaqur me
tė!) thoshte : “Ah, sikur tė isha pemė!” Umer
Ibn Hatabi dėgjonte
njė ajet dhe sėmurej pėr disa ditė. Njė ditė mori nė dorė
njė fije kashte nga toka dhe tha : “Ah sikur tė isha unė
kjo kashtė, ah sikur tė mos mė kishte lindur nėna ime!”
E, nė fytyrėn e tij, viheshin re dy vijėza nga e qara.
Uthmani ( ka thėnė : “Pasha Allahun,
s’kam parė askėnd deri mė sot, qė t’i ngjajė shokėve tė
Muhamedit (Paqja
dhe bekimi i Allahut qofshin mbi tė!) Gdhiheshin me flokė
tė shpupurisura, e ndėrmjet syve tė tyre kishte disa shenja,
si tė kishin ecur dhitė. E kalonin natėn nė sexhde duke
lexuar librin e Allahut tė Lartė, e nė mėngjes pėrmendnin
Allahun, e lėkundeshin siē lėkunden pemėt nė njė ditė me erė.
Sytė e tyre rridhnin lot, aq sa u lageshin rrobat e tyre.
Pasha Allahun, ata njerėz ishin si ta kishin kaluar natėn nė
pakujdesi.” Alij Ibn Husejn,
kur merrte abdes zverdhej dhe ndryshonte nė fytyrė. I thonin
: “Ēfarė ke?” Ai pėrgjigjej : “A nuk e dini se
pėrpara kujt
duhet tė dal?!”
Umer Ibn Abdulaziz,
njėri nga khalifėt, kur pėrmendte Allahun,
dridhej dhe qante aq sa i rridhnin lotėt nė faqe. Njė natė,
Umeri qau dhe bashkė me tė edhe pjesėtarėt e familjes. Kur
kishte pushuar sė qari, gruaja e tij Fatimja e pyeti : “O
prijės i besimtarėve, pse qave?” Ai tha : “ Mu
kujtua largimi i njerėzve pasi tė dalin pėrpara Allahut,
njė grup nė xhenet dhe njė grup pėr nė zjarr.” Pastaj
bėrtiti dhe i ra tė fikėt. Jezid Ibn Murthid qante shumė
dhe thoshte : “Pasha Allahun, sikur tė mė premtonte Zoti
im, qė do tė mė burgosė nė banjo, do tė ishte e drejta ime
tė mos pushoja sė qari. E ē’ndodh, kur Ai mė premton qė do
tė mė burgosė nė zjarr, nėse e kundėrshtoj Atė?” Ebu
Xhafer el Mensur, njėri nga khalifėt, shkoi tek njė murg,
tek i cili kishte qenė edhe mė parė Umer Ibn Abdulaziz dhe i
tha : “ Mė trego gjėnė mė tė ēuditshme qė ke parė tek
Umeri!” Ai i tha : “E kaloi njėherė natėn nė taracėn
e dhomės time, e cila ishte prej mermeri. Ndėrkohė, filloi
tė mė pikonte ujė. U ngjita lart dhe e gjeta tė rėnė nė
sexhde, e lotėt i rridhnin.” Pra, kjo ishte frika e
engjėjvė, e profetėve, e dijetarėve si dhe eulijave.
E si i bėhet me
ne, qė na takon mė tepėr tė frikėsohemi? Frika nuk vjen si
pasojė e volumit tė mėkateve, por si pasojė e zemrės sė
pastėr dhe dijes sė zhvilluar. Ai qė e sheh zemrėn e tij me
dritėn e dijes sė tij, arrin tė kuptojė se ajo ka pėrreth
shumė grabitqarė tė pamėshirshėm si : zemėrimi, urrejtja,
hasedi, mendjemadhėsia, vetėkėnaqėsia, syfaqėsia etj, tė
cilat presin pakujdesinė mė tė vogėl, qė t’i vėrsulen zemrės.
Kėto cilėsi nė varr, birit tė Ademit i shfaqen nė formėn e
gjarpėrinjėve dhe tė akrepave qė e pickojnė. Prandaj, ai qė
do tė shpėtojė prej tyre, duhet t’i luftojė e t’ua ketė
frikėn pėrpara se t’i vijė vdekja.
Pėrgatiti :
Erion Sula
|