Siē e pėrmendėm mė parė, kjo fjalė ėshtė
sa e thjeshtė, aq dhe delikate pėr t’u mbajtur e
panjollosur, sepse siē thotė dhe dijetari i njohur i
Islamit, Ibn Tejmije, kjo fjalė i ngjan njė cope tė
bardhė ku ēdo papastėrti, sado e vogėl qoftė, bie nė sy.
Do tė pėrmbledhim kėtu tri pika kryesore, bashkė me njė
shpjegim tė shkurtėr, ndaj tė cilave duhet tė ruhemi
vetė dhe t’u tėrheqim vėmendjen njerėzve tė tjerė qė nga
mungesa e dijes mund tė bien ndesh me kėto parime tė
pastra islame.
Shkurtimisht pėrmendim se gjėrat qė ia
humbin vlerėn kėsaj fjale mund tė pėrmblidhen nė tri
ēėshtje:
Ēėshtja e parė:
Mohimi i ekzistencės sė Zotit dhe thėniet jo tė drejta
pėr Tė.
Ēėshtja e dytė:
Mohimi i adhurimit tė Zotit Njė dhe vėnia ortak Atij nė
adhurim.
Ēėshtja e tretė:
Mohimi i emrave tė Allahut dhe i cilėsive tė Tij, qė
janė tė vėrtetuara me argumente autentike ose dedikimi i
kėtyre cilėsive krijesave.
Ēėshtja e parė:
Mohimi i ekzistencės sė Zotit dhe thėniet jo tė drejta
pėr Tė.
Kjo pėrmban nė vetvete disa pika:
1. Mohimi i ekzistencės sė Zotit ashtu
siē bėjnė ateistėt, tė cilėt thonė: "S'ka Zot dhe jeta
ėshtė materiale.” Ata ia atribuojnė krijimin dhe ēdo gjė
rastėsisė dhe natyrės, e kėshtu harrojnė krijuesin e
natyrės dhe tė rastėsisė. Allahu i Madhėruar thotė:
"Allahu ėshtė krijues i ēdo sendi dhe Ai ėshtė
mbikėqyrės ndaj ēdo gjėje." Zumer, 62.
Pra, ateistėt janė mė mohues se
idhujtarėt arabė para se tė shfaqej feja islame, bile
janė edhe mė mohues se djalli, sepse idhujtarėt e
atėhershėm e pohonin ekzistencėn e njė Krijuesi pėr ta.
E kėtė gjė e tregon Kurani, ku thotė pėr ta: "Po
nėse ti i pyet: Kush i krijoi ata, me siguri do tė
thonė:’Allahu’.” Zuhruf, 87.
Gjithashtu, Kurani tregon se edhe djalli
e pranon qė Allahu ėshtė Krijuesi, ndryshe nga ateistėt
qė e mohojnė. "Ai (djalli) tha: ‘Unė
jam mė i mirė se ai (Ademi), mua mė ke krijuar
nga zjarri, e atė e krijove nga balta’." Sad,
76.
2. Pretendimi i njė personi se ėshtė
zot, ashtu siē pretendoi faraoni, i cili tha:
"...Unė jam zoti juaj mė i lartė." Naziat, 24.
3. Pretendimi se ekzistojnė njerėz tė
shenjtė a krijesa tė tjera qė marrin pjesė nė drejtimin
e punėve tė universit, me gjithė pranimin e ekzistencės
sė Zotit. Tė kėtillė njerėz qė besojnė kėshtu janė nė
gjendje me tė keqe nga ē'ishin idhujtarėt para shpalljes
sė Islamit, pėr sa i pėrket njė besimi tė tillė. Sepse
idhujtarėt e pohonin se drejtuesi i punėve tė universit
ėshtė vetėm Allahu. Pėr kėtė Allahu thotė: "Thuaj!
Kush ju furnizon me ushqim nga qielli e toka, kush e ka
nė dorė tė dėgjuarit e tė parėt (thuaj),
kush e nxjerr tė gjallin nga i vdekuri dhe e nxjerr tė
vdekurin nga i gjalli, kush rregullon ēdo ēėshtje? Ata
do tė thonė: ‘Allahu’. Ti thuaj: ‘A nuk i frikėsoheni?’
(dėnimit)." Junus, 31.
Ēėshtja e dytė:
Mohimi i adhurimit tė Zotit Njė dhe vėnia ortak Atij nė
adhurim.
Kjo ėshtė disa llojesh:
1. Adhurimi i Diellit, Hėnės, yjeve,
pemėve, djallit, lopės, miut etj., nga krijesat, duke
lėnė adhurimin e Allahut qė i krijoi kėto gjėra tė cilat
nuk sjellin as dėm dhe as dobi. Allahu i Madhėruar ka
thėnė: "Nga faktet e madhėshtisė sė Tij janė nata,
dita, Dielli e Hėna. Mos i bėni sexhde as Diellit, as
Hėnės! Sexhde bėni vetėm Allahut, i cili i krijoi ato,
nėse adhuroni vetėm Atė.” Fusilet, 37.
2. Adhurimi i Allahut duke i shoqėruar
nė adhurim disa krijesa, si: tė ashtuquajturit “njerėz
tė shenjtė", tė cilėt shtohen dita-ditės duke mashtruar
njerėzit e painformuar pėr vėrtetėsinė e mashtrimeve tė
tyre. Kėtu bėn pjesė dhe adhurimi i statujave, varrezave
etj.
Kėta njerėz (me tė kėtillė besim) ishin
idhujtarėt arabė para se tė shfaqej Islami, tė cilėt e
adhuronin Allahun dhe kur ishin nė vėshtirėsi i luteshin
vetėm Allahut. Ndėrsa kur ishin nė gjendje normale e kur
u largohej vėshtirėsia, i luteshin sendeve tė tjera
pėrveē Atij. Pikėrisht pėr ata (idhujtarė me tė tillė
besim), Kurani thotė: "(Idhujtarėt e
dinė pėr Allahun se) kur hipin (ata) nė anije
(u kėputet lidhja me tokėn, dhe frikėsohen)
i luten sinqerisht Allahut, e kur i shpėton ata (dhe dalin) nė tokė, ja, po ata tė njėjtit idhuj
lusin.”Ankebutė, 65.
Pra Kurani i ka cilėsuar idhujtarė (ortakvėnės),
megjithėse kur ishin nė rrezik mbytjeje nė det i
luteshin vetėm Allahut, por nuk e vazhdonin nė atė
mėnyrė lutjen, sepse kur Allahu i shpėtonte nga rreziku
i luteshin tjetėrkujt.
3. Marrja ndėrmjetės mes tyre dhe
Allahut.
Mundet qė dikush tė thotė se ne nuk
besojmė se kėta “Njerėz tė Zotit” janė persona qė tė
sjellin dobi ose tė dėmtojnė, por i marrim si ndėrmjetės
dhe pėrkrahės, e nė sajė tė tyre afrohemi tek Allahu.
Pėrgjigja jonė pėr ata qė thonė kėshtu ėshtė: Edhe
idhujtarėt para se tė shpallej Islami kishin njė besim
tė tillė. Ashtu siē e tregon Kurani pėr ta, ku thotė: "Ata pėrveē Allahut adhurojnė ēdo gjė qė nuk u bėn
dėm e as dobi, e thonė: ‘Kėta janė ndėrmjetėsuesit tanė
tek Allahu.’ Thuaj: ‘A po e informoni Allahun me diēka
qė Ai nuk e di se ē'ka nė qiej dhe nė tokė?’ I pastėr
ėshtė madhėria e Tij nga ajo qė i shoqėrojnė!”
Junus, 18.
Ky ajet tregon qartė se kush adhuron ose
lut tjetėrkėnd pėrveē Allahut ėshtė prej idhujtarėve,
edhe sikur tė jetė bindja e tij se ata nuk bėjnė dėm e
dobi, por pėr tė pasur pėrkrahjen e tyre. Allahu i
Madhėruar, pėr tė treguar karakterin e idhujtarėve,
urdhėron e thotė: "... Ndėrsa ata qė nė vend tė
Tij adhurojnė miq tė tjerė (duke thėnė):
‘Ne nuk i adhurojmė ata pėr tjetėr, vetėm qė tė na
afrojnė sa mė afėr Allahut’, s'ka dyshim se Allahu do tė
gjykojė mes tyre pėr atė qė ata ishin nė kundėrshtim. E
ėshtė e vėrtetė se Allahu nuk udhėzon nė rrugė tė
drejtė, atė qė ėshtė gėnjeshtar, mosbesimtar.”
Zumer, 3.
Pra, edhe ajeti i sipėrshėnuar tregon
qartė se ėshtė kufėr (mohim i Allahut) t’i lutesh
tjetėrkujt pėrveē Allahut me qėllim pėr t’u afruar tek
Ai, sepse: "lutja ėshtė adhurim" (e po t’i bėhet
tjetėrkujt, pėrveē Allahut, ėshtė mohim). Kėtė hadith e
transmeton Tirmidhiu dhe ėshtė i vėrtetė.
Ēėshtja e tretė:
Mohimi i emrave tė Allahut dhe i cilėsive tė Tij, qė
janė tė vėrtetuara me argumente autentike, ose dedikimi
i kėtyre cilėsive krijesave.
1. Nga gjėrat qė e zhvlerėsojnė fjalėn e
mirė ėshtė dhe mohimi i emrave ose cilėsive tė Allahut
tė vėrtetuara nė Kuran dhe nė sunetin (hadithin) e
vėrtetė. Si p.sh: tė mohosh dijen e plotė tė Allahut,
fuqinė, jetėn (tė qenėt i gjallė) e Tij, dėgjimin,
shikimin, fjalėn (tė folurit) e Tij. Gjithashtu, tė
mohosh mėshirėn e Tij, qėndrimin e Tij mbi Arshin e Vet,
lartėsimin e Tij mbi tė etj. Kėto cilėsi nuk u
pėrngjasojnė krijesave, siē e tregon qartė Fjala e
Allahut tė Madhėruar: "... Asnjė send nuk ėshtė si
Ai, Ai ėshtė Dėgjuesi, Shikuesi." Shura, 11.
Nė kėtė ajet, Allahu i Madhėruar e ka
mohuar pėrngjasimin e Tij me krijesat e Veta dhe ka
vėrtetuar pėr Vete se ka dėgjim, shikim dhe cilėsi tė
tjera si kėto.
2. Eshtė shumė gabim dhe humbje nga
rruga e vėrtetė tė transformosh cilėsitė e Tij tė
vėrtetuara dhe tė devijosh nga kuptimi i dukshėm qė
kanė. P.sh: si tė komentosh "isteua" nė kuptimin:
"okupoi". Sepse fjala "isteua" ka kuptimin:
"lartėsim", dhe ngritje lart e mė lart, ashtu siē e ka
komentuar Buhariu nė librin e tij tė saktė. Pėr kėtė
cilėsi Allahu i Madhėruar thotė: "(E ai
ėshtė) Mėshiruesi qė u lartėsua dhe u ngrit
(qėndroi) mbi Arshin."Ta
ha, 5.
Edhe Profeti, alejhi selam, ka thėnė:"Me
tė vėrtetė Allahu shkroi njė libėr... i cili ėshtė tek
Ai, mbi Arsh." E transmeton Buhariu dhe Muslimi.
3. Me tė vėrtetė, Allahu i Madhėruar
ėshtė cilėsuar me cilėsi tė veēanta, qė nuk i shoqėrohet
askush nga krijesat e Tij. Pėr shembull, dija e sė
fshehtės (tė panjohurės - gajbit-). Pėr kėtė Allahu i
Madhėruar thotė: "Ēelėsat e fshehtėsisė janė vetėm
tek Ai, atė (fshehtėsinė) nuk e di kush
pėrveē Tij.” Enam, 59.
Shirku nė kėtė kategori pėrfshin edhe
praktikėn e zakonshme pagane qė i jep Allahut cilėsitė e
krijesave tė Tij dhe veprimet qė i japin gjėrave tė
krijuara cilėsitė dhe emrat e Allahut.
(a)Shirku nga humanizimi
Nė kėtė lloj shirku nė esma ue sifat,
Allahut i jepen format dhe cilėsitė e njerėzve dhe
kafshėve. Meqenėse njeriu ėshtė superior ndaj kafshėve
zakonisht idhujtarėt pėrdorin formėn e tij pėr tė
paraqitur Zotin. Kėshtu, “imazhi”i Krijuesit shpesh pikturohet,
modulohet apo gdhendet nė formėn e njeriut duke pasur
karakteristikat e adhuruesve (njerėzve). P.sh. hindusėt
dhe budistėt adhurojnė idhuj tė panumėrt nė formėn e
njerėzve aziatikė dhe i konsiderojnė ata manifestime tė
Zotit nė krijesa. Besimi i sotėm modern kristian, se i
Dėrguari Jezus ishte mėshirim i Zotit, pra Krijuesi u bė
krijesa e Tij, ėshtė njė tjetėr shembull tipik i kėtij
lloj shirku. Ka pasur shumė tė ashtuquajtur piktorė tė
mėdhenj kristianė, si Mikelanxhelo (vdiq nė 1565), qė e
kanė pikturuar Zotin si njė evropian i vjetėr, i
zhveshur me mjekėr dhe flokė tė bardhė, tė gjatė e tė
derdhur nė tavanin e njė kishe.
(b) Shirku nga hyjnizimi
Kjo formė shirku ka tė bėjė me rastet
kur qenieve ose gjėrave tė krijuara i jepen emrat ose
cilėsitė e Allahut. P.sh. arabėt e lashtė adhuronin
idhuj tė cilėt ata i thėrrisnin me emra qė rridhnin nga
emrat e Allahut. Tre idhujt e tyre kryesorė ishin: El
Lat, emėr i marrė nga emri i Allahut, El Ilaah; El Uza,
i marrė nga El Aziz, dhe El Menat, i marrė nga emri El
Menan. Gjatė kohės sė Resulit, alejhi selam, nė rajonet
e Arabisė doli njė profet i rremė i quajtur Jemameh, i
cili mori emrin Er Rrahman, qė i takon vetėm Allahut.
Midis sekteve shiite ėshtė sekti nusejri i Sirisė, qė
beson se kushėriri dhe dhėndri i Resulit, alejhi selam,
Ali ibn Ebi Talibi, ėshtė manifestim i Zotit dhe i jep
atij shumė prej cilėsive tė Allahut. Gjithashtu dhe
ismailinjtė e konsiderojnė udhėheqėsin e tyre, Aga Kanin,
si Zot. Nė kėtė kategori pėrfshihen edhe Druzėt e
Libanit, qė besojnė se halifi Fatimi, El Hakim bin
Emrilah, ishte manifestimi i fundit i Allahut midis
njerėzve. Deklaratat e sufistėve, se El Halaxhi ėshtė
njė me Zotin dhe si i tillė ekziston si manifestim i
Krijuesit brenda krijesave tė Tij, futen nė kėtė
kategori shirku nė esma ue sifat. Spiritualistėt e
ditėve moderne (njerėz qė pretendojnė se janė rrugė
komunikimi midis botės sė tė vdekurve dhe botės sė
gjallė sh.p.) si Shirli Meklein, J.Z.Najt etj. shpesh
deklarojnė pėr veten e tyre se janė hyjni. Teoria e
relativitetit e Ajnshtajnit (E=mc²,
energjia ėshtė e barabartė me masėn shumėzuar me
katrorin e shpejtėsisė sė dritės), qė mėsohet nė tė
gjitha shkollat, nė fakt ėshtė shprehje e shirkut nė
esma ue sifat. Kjo teori thotė se energjia as nuk mund
tė krijohet as nuk mund tė shkatėrrohet; ajo thjesht
transformohet nė materie dhe anasjelltas. Megjithatė, tė
dyja, materia dhe energjia, janė gjėra tė krijuara dhe
tė dyja do tė shkatėrrohen, siē thotė Allahu nė Kuran:
“Allahu ėshtė krijuesi i ēdo gjėje …” Zumer, 62.
“Ēdo gjė nė tė (nė botė) do mbarojė (zhduket)
…” Rrahman, 26.
Gjithashtu, kjo teori nėnkupton se masa
dhe energjia janė tė pėrjetshme duke mos pasur fillim as
mbarim, sepse ato janė supozuar tė pa krijuara dhe qė
transformohen nga njėra te tjetra. Vetėm Allahu ėshtė pa
fillim dhe fund. Pra kėto cilėsi i takojnė vetėm Atij.
Teoria darviniste e evolucionit ėshtė
gjithashtu njė pėrpjekje pėr tė shpjeguar evolucionin e
jetės nga format e thjeshta tė saj pa ndėrhyrjen e
Zotit. Njėri prej udhėheqėsve darvinistė tė kėtij
shekulli, Aldous Huksli, e shpreh kėtė mendim si mė
poshtė: “Darvinizmi hoqi tėrėsisht nga sfera e
diskutimeve idenė se Zoti ėshtė Krijuesi i organizmave.”