Hytbe

Shkencore
Urtėsi

Ėndėrrat

Ligjėrata

Ilahi

Faqja juaj

Faqja kryesore

Kuran

Hadith
Akide

Fikh

Tefsir

Tema

Pyetje

 

www.albislam.com
 
www.fjalaebukur.com
 
www.ankebut.com
 
www.krenaria.com
 
www.dritaebesimit.com
 
www.audionur.com
 

 
 
 
 
 
 
 
 
A ėshtė harram mendimi nė donjė gjė tė keqe ?

Pyetja:

Nėse njė njeri mendon me gjithė vetėdije nė ndonjė gjė tė keqe si zinaja, a ėshtė harram mendimi nė kėtė pa e shprehur me gojė?

Pėrgjigja:

Falėnderimet i takojnė Allahut, paqja dhe bekimet e Tij qofshim mbi tė dėrguarin e Tij Muhamed, mbi familjen, shokėt dhe tė gjithė ata qė ndjekin rrugėn e tij deri nė Ditėn e Gjykimit.

Profeti (Bekimi dhe paqja qofshin mbi tė!) thotė: “Vėrtet, Allahu i falė umetit tim pėr ato gjėra (tė kėqia) qė i mendon derisa mos tė veprojė apo flasė.” (Buhariu)

Nga ky hadith kuptojmė se njeriu nuk jep pėrgjegjėsi pėr ato gjėra tė kėqija qė i bien nė mendje, derisa mos tė veprojė apo flasė.

Kurse nga Ibn Abbasi, radiallahu anhuma, trasmetohet se Resulullahu (salallahu alejhi ue selem) i ėshtė transmetuar nga Krijuesi i tij i Madhėruar, i cili ka thėnė:

"Vėrtet, Allahu i ka caktuar veprat e mira dhe veprat e kėqia. Pastaj kėtė e ka sqaruar: 'Kush dėshiron ta bėjė njė vepėr tė mirė, por nuk e vepron, Allahu tek ai do ta shkruajė si vepėr tė mirė tė plotė. Por, kush dėshiron ta bėjė njė vepėr tė mirė dhe kėtė e bėn, Allahu do t'ia shkruajė dhjetė vepra tė mira, deri nė shtatėqind shpėrblime dhe me shumė. Kush dėshiron tė veprojė njė vepėr tė keqe dhe nuk e vepron, Allahu tek ai do ta shkruajė si vepėr tė mirė tė plotė, por nėse dėshiron dhe e bėn, Allahu do t'ia shkruajė si njė vepėr tė keqe'." (Buhariu dhe Muslimi)

Nė kėtė hadith kudsi sqarohet se nėse njeriu mendon njė tė keqe, por nuk e vepron ai do tė shpėrblehet, pasi e ka ndaluar veten nga tė vepruarit e asaj vepre tė keqe dhe kjo nė formė tė pėrgjithshme pa marrė parasysh ēfarė ėshtė shkaku i mosveprimit tė veprės.

Por kjo nuk lejohet tė nėnkuptohet kėshtu dhe kėtė nuk e thotė askush nga dijetarėt.

Kur tė konstatohet njė ēėshtje nė sheriatin e Allahut, atėherė ajo duhet tė jetė rezultat i krahasimit tė tė gjitha citateve qė flasin pėr atė ēėshtje dhe nė fund tė pėrcaktohet dispozita.

Nė njė nga transmetimet e hadithit tė lartpėrmendur ka ardhur shtesa: “Pėr shkak se ai e ka lėnė atė vepėr tė keqe (pa e bėrė) pėr hir Timin (Allahut)”. Do tė thotė ėshtė larguar nga vepra e keqe nga frika prej dėnimit tė Allahut.

Kėshtu qė, patjetėr, duhet tė shikohet nė arsyen e mosveprimit tė asaj vepre tė keqe. Prandaj shejh Uthejmini (Allahu e mėshiroftė!) kur e komenton kėtė hadith nė librin “Talikat ala erbeine nevevije” thotė:

“Argumentet e pėrgjithshme aludojnė se atij tė cilit i shkon mendja tė bėrė njė tė keqe dhe nuk e vepron, mund tė jetė tri kategori:

Kategoria e parė: Tė mundohet ta veproj atė (praktikisht) dhe ta jap mundin, por nuk arrin ta veprojė pėr shkak tė rrethanave. Atij i shėnohet njė mėkat i plotė.

Kategoria e dytė: Tė mendoj nė tė keqe por nuk e vepron nga frika prej Allahut tė Lartėsuar. Atij Allahu ia shėnon njė shpėrblim tė plotė.

Kategoria e tretė: Ai qė mendon pėr tė keqe, por nuk e vepron atė, jo nga pamundėsia apo frika ndaj Allahu, por e lėnė nga vetja e tij pa ndonjė arsye konkrete. Ky nuk ka as shpėrblim e as mėkat.

Ky kategorizim ėshtė mjaft i qartė dhe sqaron esencėn e kėsaj problematike.

Tani mbetet tė sqarohet edhe njė pikė qė ka tė bėjė me kėtė ēėshtje dhe me kėtė plotėsohet perceptimi i ēėshtjes me lejen e Allahut.

Ajo ėshtė nėse njeriu mendon pėr imoralitet (zina), me ndonjė femėr, por e tėra ėshtė se ai vetėm mendon rreth saj dhe thellohet nė kėto mendime, por praktikisht nuk vepron asgjė. Me fjalė tė tjera paramendon marrėdhėnie intime (apo gjėra qė kanė tė bėjnė me tė) me ndonjė femėr, por ai praktikisht nuk bėnė gjė dhe po ta kishte mundėsinė me vepėr ta bėnte, nuk do ta bėnte. Ēfarė ėshtė dispozita e kėtij personi dhe a ka mėkat ai nė kėto mendime?

Nėse personi i tillė e bėn kėtė me dėshirė, vetėdije dhe thellohet nė mendime tė tilla, duke ndjerė kėnaqėsi dhe epsh, atėherė ai ka mėkat. Pasi qėllimi nga mendimet nga tė cilat ėshtė i falur muslimani janė ato mendime qė zakonisht u vijnė njerėzve pa pasur dėshirė ata si nė formė tė vesveseve, ideve tė padėshiruara, cytjeve tė cilat shejtani i fut nė mendjen e njeriut, etj. Pra ėshtė fjala pėr ato mendime tė cilat i bien ndėrmend muslimanit pa dėshirėn e tij dhe ai e ndien veten tė shqetėsuar pse futen nė kokė ato mendime. Por, nėse nė mendime tė tilla ai vazhdon me dėshirė, i kultivon ato, ndien kėnaqėsi dhe epsh, atėherė ato mendime kalojnė nė mėkate. Pasi edhe tė ndjerėt e kėnaqėsisė dhe vazhdimi me dėshirė ne kėto ėshtė lloj i veprės dhe ai ka mundėsi t`i ndėrpresė ato.  Kėtė problematikė, nė kėtė formė, mjaft mirė e sqaron Nadhim Muhamed Sultan nė librin e tij “Kavaid ve fevaid min erbeine neveije” faqe 328. Allahu e di mė sė miri.

Alaudin Abazi

01.08.2006

                                             www.klubikulturor.com