Lamtumirė Ramazan a
nėnkupton ndėrprerje tė agjėrimit?
Vėllezėr tė nderuar!
Ja, muaji ynė i dashur, musafiri ynė i nderuar, po
paralajmėron shkuarjen e tij. Pas disa ditėsh do
tė shkojė te Zoti i Tij, qė tė jetė argument dhe
dėshmi pėr disa prej nesh dhe argument e dėshmi
kundėr disave prej nesh. Po, argument dhe dėshmi
pėr agjėruesit, tė cilėt agjėruan dhe u dalluan me
agjėrimin e tyre, pėr falėsit tė cilėt u dalluan
me faljet e tyre, pėr ata qė shpenzuan nė rrugėn e
Allahut, pėr ata qė kuptuan vlerėn e Ramazanit dhe
shfrytėzuan kohėn. Ndėrsa argument dhe dėshmi
kundėr tė shkujdesurve, tė cilėve vetėm trupi u
agjėroi dhe nuk u agjėruan zemrat, kundėr atyre qė
skanė hise nga agjėrimi vetėm se etjen dhe urinė,
kundėr atyre qė u treguan asketė nė shpėrblim dhe
nuk u interesuan pėr shtimin e tė mirave nė kėtė
muaj, duart e tyre u shtrėnguan dhe u bėnė
koprracė. Shejtani i mashtroi ata (edhe pse qe i
prangosur), netėt i kaluan nė ndalesa tė Allahut,
duke parė e dėgjuar ato (ndalesa) dhe merituan
lutjen e Xhibrilit pėr largim nga mėshira e
Allahut (pėr ata qė arritėn Ramazanin dhe nuk iu
falėn mėkatet)1.
O ju tė cilėve Allahu ua ka mundėsuar pėrfitimin
nga Ramazani me pėrqendrim ndaj urdhrave dhe
ndalesave tė Tij, pa dyshim se kjo ėshtė njė
dhunti e madhe, por dhuntitė vazhdojnė me
falėnderim. Allahu i Lartėsuar thotė: "Nėse
falėnderoni, do t'ua shtoj tė mirat.
(Ibrahim, 7)
Falėnderimi i vėrtetė ėshtė falėnderim praktik.
Falėnderimi pėr kėtė dhunti pas Ramazanit
realizohet me pėrqendrimin e besimtarėve ndaj
urdhrave tė Allahut. Vėrtetoni pėr Zotin tuaj, e
mė pastaj pėr veten tuaj, se ju jeni tė sinqertė
nė kėtė, se ju adhuroni Allahun duke qenė tė
bindur e jo nga tradita, se ju adhuroni Zotin e
Ramazanit e jo Ramazanin.
Vėllezėr tė nderuar besimtarė, Allahu ju pastė nė
kujdesin e Tij!
Jemi mėsuar tė agjėrojmė gjatė Ramazanit, por a
thua do tė vazhdojė ky agjėrim edhe pas
pėrfundimit tė Ramazanit, apo do tė ndėrpritet me
fundin e tij?
Pa dyshim se Zoti i Ramazanit ėshtė Zot i muajit
Sheval, Shaban dhe i muajve tė tjerė. Ashtu siē na
e bėri obligim agjėrimin e muajit Ramazan,
gjithashtu ka pėrligjur pėr ne edhe agjėrimin
vullnetar tė disa ditėve, nė mėnyrė qė ti
afrohemi sa mė shumė Atij.
Ndėr agjėrimet vullnetare mund tė pėrmendim:
1) Agjėrimi i gjashtė ditėve tė muajit Sheval
I
Dėrguari i Allahut, lavdėrimi dhe shpėtimi i
Allahut qoftė mbi tė, ka rekomanduar agjėrimin e
kėtyre ditėve, duke thėnė: Kush agjėron
Ramazanin e pastaj e pason edhe me gjashtė ditė tė
Shevalit, do tė ketė shpėrblimin si tė ketė
agjėruar tėrė vitin.2
Ky hadith na nxit pėr agjėrimin e gjashtė ditėve
tė muajit Sheval dhe se kush e pason Ramazanin me
ato ditė, do tė ketė shpėrblimin e atij qė agjėron
tėrė kohėn, nėse kėtė e bėn ēdo vit. I Dėrguari i
Allahut, lavdėrimi dhe shpėtimi i Allahut qoftė
mbi tė, na ka treguar pėr shpėrblimin e madh tė
agjėrimit tė kėtyre ditėve, por shumica e
muslimanėve nuk e praktikojnė kėtė.
Ibn
Rexhebi nė veprėn e tij Letaif el Mearif,
fq. 244, thotė: Agjėrimi i Ramazanit dhe pasimi i
tij me gjashtė ditė tė Shevalit ka shpėrblimin e
agjėrimit tė tėrė kohės, ngase njė e mirė
dhjetėfishohet. E, kėtė e gjejmė tė komentuar nė
hadithin tė cilin e transmeton Thevbani, Allahu
qoftė i kėnaqur me tė, se i Dėrguari i Allahut,
lavdėrimi dhe shpėtimi i Allahut qoftė mbi tė, ka
thėnė: Agjėrimi i Ramazanit (ka
shpėrblimin) sikur dhjetė muaj, ndėrsa agjėrimi
i gjashtė ditėve sikur dy muaj dhe kjo sikur tėrė
viti. Me kėtė nėnkuptohet Ramazani dhe
gjashtė ditė tė Shevalit pas tij.3
Vėlla musliman!
Agjėrimi i kėtyre gjashtė ditėve pas Ramazanit
ėshtė argument pėr falėnderimin e agjėruesit ndaj
Zotit, pėr suksesin dhėnė atij pėr agjėrimin e
Ramazanit dhe shtimin e mirėsive. Gjithashtu,
agjėrimi i kėtyre ditėve dėshmon pėr dashurinė e
adhurimeve dhe dėshirėn pėr vazhdimėsinė nė rrugėn
e veprave tė mira. Ibn Rexhebi, Allahu e
mėshiroftė, thotė se dhuntia e suksesit pėr
agjėrimin e Ramazanit e pastaj kryerja e mėkateve
i ngjan atij qė i zėvendėson dhuntitė e Allahut
Fuqiplotė me kufėr (Letaif el Mearif, fq. 244).
2) Agjėrimi i tri ditėve tė ēdo muaji
I Dėrguari i Allahut, lavdėrimi dhe shpėtimi i
Allahut qoftė mbi tė, e porositi Ebu Hurejrėn,
Allahu qoftė i kėnaqur me tė, me kėtė lloj
agjėrimi, kur tha: Mė porositi i dashuri im me
tri gjėra, tė cilat nuk do ti lė asnjėherė derisa
tė vdes: agjėrimin e tri ditėve tė ēdo muaji...
dhe e urdhėroi qė kėto ditė tė jenė ditėt e
bardha. Ato janė dita e trembėdhjetė, e
katėrmbėdhjetė dhe e pesėmbėdhjetė, ndaj kujt i
mundėsohet agjėrimi nė kėto ditė kjo ėshtė mė
mirė, ose tė agjėrojė gjatė ditėve tė tjera gjatė
muajit. Agjėrimi i tri ditėve prej ēdo muaji ka
shpėrblimin sikur agjėrimi i tėrė vitit, ngase njė
e mirė dhjetėfishohet, kėshtu qė agjėrimi i tri
ditėve nga ēdo muaj ėshtė sikur agjėrimi i tėrė
muajit.
3) Agjėrimi i ditės sė Arafatit pėr atė qė nuk
ėshtė haxhi
Vlera e ditės sė Arafatit ėshtė e njohur nga ēdo
musliman. Pikėrisht pėr kėtė arsye, i Dėrguari i
Allahut, lavdėrimi dhe shpėtimi i Allahut qoftė
mbi tė, rekomandoi agjėrimin e asaj dite. Ėshtė
transmetuar nga Ebu Katadeja, Allahu qoftė i
kėnaqur me tė, se i Dėrguari i Allahut ėshtė
pyetur pėr agjėrimin e ditės sė Arafatit dhe tha:
Fshin mėkatet e vitit tė kaluar dhe tė atij tė
ardhshėm.4
Kjo pra, siē thamė, pėr atė qė sėshtė nė haxh,
ndėrsa pėr haxhiun nuk rekomandohet agjėrimi i
kėsaj dite, ngase i Dėrguari i Allahut, lavdėrimi
dhe shpėtimi i Allahut qoftė mbi tė, e ka lėnė
agjėrimin e kėsaj dite. Gjithashtu ėshtė
transmetuar prej tij se e ka ndaluar agjėrimin e
ditės sė Arafatit nė Arafat.
Prej vlerave tė kėsaj dite mund tė pėrmendim:
Allahu ka plotėsuar fenė e Vet, ka marrė zotimin e
pasardhėsve tė Ademit, ėshtė dita pėr tė cilėn
Allahu ėshtė betuar nė librin e Tij, ėshtė ditė
feste pėr ata qė qėndrojnė nė Arafat, ėshtė ditė e
faljes sė mėkateve dhe e lirimit nga zjarri.
4) Agjėrimi gjatė muajit Muharrem, gjegjėsisht
agjėrimi i Ashurasė (dita e dhjetė e muajit
Muharem) njė ditė para ose pas saj
Ebu
Hurejra, Allahu qoftė i kėnaqur me tė, thotė se i
Dėrguari i Allahut, lavdėrimi dhe shpėtimi i
Allahut qoftė mbi tė, ėshtė pyetur se cili agjėrim
ėshtė mė i mirė pas Ramazanit. Ai ėshtė
pėrgjigjur: Agjėrimi i muajit tė Allahut,
Muharem.5
Muavi bin Ebi Sufjani, Allahu qoftė i kėnaqur me
tė, thotė se kam dėgjuar tė Dėrguarin e Allahut
duke thėnė: Kjo ditė ėshtė Ashura, juve nuk ju
ėshtė obliguar agjėrimi i saj, ndėrsa unė jam
agjėrueshėm. Kush dėshiron prej jush, le tė
agjėrojė, kush dėshiron tė prishė agjėrimin, le ta
prishė atė.6
Aishja, Allahu qoftė i kėnaqur me tė, thotė:
Kurejshėt agjėronin ditėn e Ashurasė nė xhahiliet.
I Dėrguari i Allahut gjithashtu agjėronte kėtė
ditė. Kur arriti nė Medinė, agjėroi dhe urdhėroi
njerėzit me agjėrimin e saj. Kur Ramazani ėshtė
bėrė obligim, tha: Kush dėshiron, le tė
agjėrojė e kush do, le ta lėrė (agjėrimin).
(Shėnon Buhariu dhe Muslimi)
Ibn
Abasi, Allahu qoftė i kėnaqur me tė dy, transmeton
se kur i Dėrguari i Allahut, lavdėrimi dhe
shpėtimi i Allahut qoftė mbi tė, arriti nė Medinė,
ai takoi banorėt e saj duke agjėruar kėtė ditė (Ashuranė)
dhe thoshin se kjo ėshtė njė ditė madhėshtore, nė
tė cilėn Allahu shpėtoi Musain dhe fundosi
familjen e Faraonit, se Musai agjėroi nė shenjė
falėnderimi ndaj Allahut. Me atė rast, i Dėrguari
i Allahut, lavdėrimi dhe shpėtimi i Allahut qoftė
mbi tė, tha: Unė kam mė shumė pėrparėsi tek
Musai sesa ata. Agjėroi atė ditė dhe i
urdhėroitė tjerėt pėr
agjėrimin e saj.7
Gjithashtu, nga Ibn Abasi, Allahu qoftė i kėnaqur
me tė dy, transmetohet se i Dėrguari i Allahut,
lavdėrimi dhe shpėtimi i Allahut qoftė mbi tė, kur
agjėroi Ashuranė dhe urdhėroi njerėzit pėr
agjėrimin e saj, i thanė: O i Dėrguar i Allahut,
kjo ėshtė ditė tė cilėn e madhėrojnė ēifutėt dhe
tė krishterėt. Ai u tha: Vitin tjetėr, nė
dashtė Allahu, do tė agjėrojmė ditėn e nėntė.
Tha (Ibn Abasi): Vitin tjetėr vdiq i Dėrguari i
Allahut.8
Ndėrsa nė njė transmetim tjetėr thuhet:
Nėse do tė jem gjallė vitin
tjetėr, do tė agjėroj ditėn e nėntė."Do tė thotė sė bashku
me ditėn e dhjetė.9
Ky lloj agjėrimi ka tri forma. E para agjėrimi i
tre ditėve (ditėn e nėntė, dhjetė dhe
njėmbėdhjetė), e dyta agjėrimi i ditės sė nėntė
dhe dhjetė dhe forma e tretė ėshtė agjėrimi vetėm
i ditės sė dhjetė.
5) Agjėrimi i pjesės mė tė madhe tė muajit Shaban
I
Dėrguari i Allahut, lavdėrimi dhe shpėtimi i
Allahut qoftė mbi tė, agjėronte shumicėn e muajit
Shaban, siē tregon Aishja, Allahu qoftė i kėnaqur
prej saj: I Dėrguari i Allahut nuk plotėsoi
agjėrimin e ndonjė muaji pėrveē muajit tė
Ramazanit dhe as nuk e kam parė gjatė ndonjė muaji
tė agjėrojė mė tepėr sesa gjatė muajit Shaban.10
6) Agjėrimi i ditės sė hėnė dhe tė enjte
Ebu
Hurejra, Allahu qoftė i kėnaqur me tė, tregon se i
Dėrguari i Allahut mė tepėr agjėronte ditėn e hėnė
dhe tė enjte dhe i ėshtė thėnė se pėrse, kurse ai
ka thėnė: Veprat ngrihen tek Allahu nė kėto
ditė.11
Ndėrsa nė njė transmetim tė Muslimit12
thuhet se ėshtė pyetur i Dėrguari i Allahut pėr
agjėrimin e ditės sė hėnė dhe ai ka thėnė: Kjo
ėshtė dita nė tė cilėn kam lindur dhe nė kėtė ditė
ka filluar tė mė shpallet (Kurani).
7) Agjėrimi njė dite po dhe njė jo
Abdullah bin. Amr bin. el-Asi transmeton: "Mė ka
thėnė mua i Dėrguari i Allahut, lavdėrimi dhe
shpėtimi i Allahut qoftė mbi tė: -O Abdullah,
jam informuar se ti agjėron (tėrė) ditėn dhe
falesh (tėrė) natėn.
Thashė: -Po, gjithsesi o i Dėrguari i Allahut. -Atėherė mos bėj kėshtu, mė tha.
-Agjėro, por edhe ha, falu, por edhe fli, ngase
trupit i ke borxh (pėr pushim), syrit tėnd
(pėr gjumė), gruas sate (pėr kalim kohe
me tė), musafirit tėnd (pėr mikpritje).
Ti ke mundėsi tė agjėrosh prej ēdo muaji tri ditė,
ngase pėr ēdo tė mirė shpėrblehesh me dhjetė dhe
kėshtu llogaritėsh se ke bėrė agjėrim gjatė tėrė
kohės.
-Kėrkova- rrėfen Abdullahu, -kėshtu qė u ngarkova
(me ēka nuk pata mundėsi). Thashė: -O i Dėrguari i
Allahut, unė kam forcė. -Atėherė agjėro agjėrimin e Pejgamberit tė
Allahut, Davudit alejhi selam dhe- mė
sugjeroi- mos shto mė shumė se kjo.
-Si ka qenė agjėrimi i Pejgamberit tė Allahut,
Davudit alejhi selam?- e pyeta. -Gjysma e jetės (njė
ditė po e njė jo).
Kur Abdullahu u plak, thoshte: -Ah sikur ta
pranoja lehtėsimin e Pejgamberit alejhi selam!13
Kėto ishin disa nga vepra vullnetare sa i pėrket
agjėrimit, pasimi i tė cilave u rekomandohet
besimtarėve pas Ramazanit.
Lus Allahun e Lartėsuar tė na pranojė agjėrimin,
namazet dhe ēdo vepėr tjetėr tė mirė!
Ai ėshtė i Plotfuqishėm pėr kėtė! Lavdėrimi i
takon vetėm Atij!
Pėrktheu: Almedin Ejupi
5.10.2007
1
Shėnon Buhariu nė veprėn Edebul Mufred (644).
2Shėnon Muslimi
(1644).
3
Shėnon Ibn Maxheh, Sahih ibn Maxhe (2155).
4
Shėnon Muslimi (1162).
5
Shėnon Muslimi (1163).
6
Shėnon Buhariu (1846).
7.Shėnon
Buhariu (3216) dhe Muslimi (1130).
8
Shėnon Muslimi (1134).
9
Gjithashtu Muslimi.
10
Shėnon Muslimi (1156).
11
Shėnon Ahmedi (8343).
12
Muslimi (1162).
13
Shėnon Buhariu (5783).