Tubimi i Kuranit gjatė
jetės sė Muhamedit alejhi selam
Kurani ėshtė tubuar nė dy periudha: nė kohėn e
Pejgamberit dhe nė kohėn e hulefai rashidinėve dhe
secila periudhė dallohet me veēoritė dhe karakteristikat
e veta tė posaēme. Fjala tubim ndonjėherė ka pėr
qėllim nxėnien e Kuranit pėrmendėsh dhe ruajtjen e tij
nė kujtesė, ndonjėherė ka kuptimin e shkrimit, tė
shėnimit tė Kuranit nė faqet e shkruara. Edhe njėra
mėnyrė e tubimit edhe tjetra janė zbatuar nė kohėn e
Pejgamberit. Kurani, pra, ėshtė ruajtur nė dy mėnyra:
duke e nxėnė pėrmendėsh, qė ėshtė tubim nė gjokse, dhe
duke e shkruar.
Allahu e nderoi umetin e Muhamedit salallahu alejhi ue
selem me njė karakteristikė qė nuk e kanė pasur fatin ta
kenė umetet e tjera tė mėhershme, e ajo ėshtė qė atyre
ua mundėsoi ta mėsojnė Kuranin pėrmendėsh. Kjo ishte
njėra nga shkaqet kryesore me tė cilat Allahu i
Lartėsuar e ruajti librin e Tij tė fundit tė zbritur,
Kuranin.
Numri i haditheve qė tregojnė pėr vlerėn e mėsimit tė
Kuranit pėrmendėsh ėshtė i njohur dhe i shumtė. Muhamedi
salallahu alejhi ue selem i nxiste shumė sahabėt qė ta
mėsonin pėrmendėsh atė qė i zbriste nga Kurani dhe
sahabėt, Allahu qoftė i kėnaqur me ta, e mėsonin
pėrmendėsh Kuranin duke e dėgjuar nga Muhamedi salallahu
alejhi ue selem. Njėra nga sahabet, Um Hisham, Allahu
qoftė i kėnaqur me tė, transmeton se si e mėsoi ajo
suretu el-Kaf nga Muhamedi salallahu alejhi ue selem e
thotė: Ne dhe familja e Resulullahut kishim vetėm njė
furrė dy vite me radhė dhe pata fatin qė tė mėsoj
pėrmendėsh kaptinėn Kaf nga gjuha e Pejgamberit
salallahu alejhi ue selem. (Muslimi)
Aq shumė i kushtonte rendėsi Muhamedi salallahu alejhi
ue selem mėsimit pėrmendėsh tė Kuranit, saqė kur vinte
ndokush nga vendet e huaja nė shtetin islam nė Medinė,
Muhamedi salallahu alejhi ue selem e drejtonte atė te
ndonjėri nga sahabėt qė dinte Kuran dhe e urdhėronte atė
qė tia mėsonte Kuranin pėrmendėsh atij. Nė lidhje me
kėtė na transmeton sahabi Ubade bin Samit, Allahu qoftė
i kėnaqur me tė, i cili thotė: Kur Muhamedi salallahu
alejhi ue selem ishte i angazhuar e kur vinte ndonjė
njeri muhaxhir (ai qe shpėrngulet nga vendi i kufrit nė
vendet islame), e dėrgonte tek ne apo ndonjėri prej nesh
qė tia mėsonim Kuranin. (Ahmedi)
Gjatė jetės sė Muhamedit salallahu alejhi ue selem e
mėsuan pėrmendėsh Kuranin shumė sahabė, saqė ėshtė e
vėshtirė ti pėrmendim tė gjithė. Mė tė njohurit qė e
kanė mėsuar mė shumė pėrmendėsh Kuranin kanė qenė hulefa
errashidunėt (Ebu Bekri, Omeri, Uthmani, Aliu), Talha,
Sadi, Ibn Mesudi, Hudhejfe ibėn Jemanė, Ebu Musa
Eleshariu, Salim Mevla ebi Hudhejfeh, Abdullah ibn Omer
si dhe shumė tė tjerė, Allahu qoftė i kėnaqur me ta. Nė
hadithin qė transmeton Katadja, ai thotė: E pyeta
Enesin se kush e ka mėsuar Kuranin pėrmendėsh gjatė
jetės sė Muhamedit salallahu alejhi ue selem? Tha:
Katėr, qė tė gjithė nga ensarėt: Ubej bin Kabi, Muadhi,
Zejd bin Thabiti si dhe njė burrė nga ensarėt i quajtur
Eba Zejd. (Buhariu dhe Muslimi)
Kurse nga sahabet qė e kanė mėsuar Kuranin pėrmendėsh
gjatė jetės sė Muhamedit salallahu alejhi ue selem ėshtė
Umu Veraka, Allahu qoftė i kėnaqur me tė, tė cilėn
Muhamedi salallahu alejhi ue selem e urdhėroi ti bėhej
imame familjes sė vet. Hadithin e shėnon imam Ahmedi nė
musnedin e tij.
Nga kushtimi i rėndėsisė sė madhe nga Muhamedi salallahu
alejhi ue selem dhe sahabėve, Allahu qoftė i kėnaqur me
ta, ata u pėrkushtuan qė ta shkruajnė sa mė mirė Kuranin
nė mėnyrė qė tė ruhej nga humbja apo ndryshimi. Pasi
Muhamedi salallahu alejhi ue selem urdhėroi qė tė ruhet
Kurani nė gjokset e sahabėve, urdhėroi gjithashtu qė tė
ruhet edhe duke e shkruar nė vargje. Gjithashtu nė
fillim ndaloi qė tė shkruhet Hadithi (fjalėt e tij), nga
frika se mund tė ngatėrrohej me Kuranin.
Nė sahihun e Muslimit, nė hadithin qė transmeton Ebu
Seid el Hudri, Allahu qoftė i kėnaqur me tė, thuhet se
Muhamedi salallahu alejhi ue selem ka thanė: Mos
shkruani nga unė. E kush ka shkruar nga unė pėrveē
Kuranit, le ta shlyejė atė. Imam Neveviu, Allahu e
mėshiroftė, lidhur me kėtė hadith thotė: Ka qenė
ndalesa pėr shėnimin e haditheve atėherė kur ishte frika
se mos po ngatėrrohej diēka nga hadithet me Kuranin dhe
kur u sigurua nga ajo, atėherė u lejua shkrimi i
haditheve. Ibnu el-Haxheri, Allahu e mėshiroftė, thotė:
Ndalesa pėr shėnimin e haditheve ishte vetėm gjatė
zbritjes sė Kuranit nga frika se ka mundėsi qė tė
pėrzihet me diēka nga Kurani.
Po ashtu nga kushtimi i rėndėsisė aq tė madhe tė
ruajtjes sė Kuranit nga Muhamedi salallahu alejhi ue
selem, kur i zbrite diēka nga Kurani, thėrriste njėrin
nga shkruesit e shpalljes dhe e urdhėronte qė ta
shkruante atė qė i kishte zbritur nga Kurani e si
ilustrim pėr kėtė do tė sjellim hadithin qė transmeton
Zejdi, Allahu qoftė i kėnaqur me tė, se Muhamedi
salallahu alejhi ue selem i diktoi ajetin: Nuk janė tė
barabartė prej besimtarėve ata qė ndenjėn (nuk luftuan)
dhe ata qė me pasurinė dhe me jetėn e tyre luftuan nė
rrugėn e Allahut, me pėrjashtim tė atyre qė ishin tė
penguar pa vullnetin e vet. Ata qė luftuan me pasurinė
dhe me jetėn e tyre, Allahu i gradoi nė njė shkallė mė
lart mbi ata qė ndenjėn (me arsye). Por tė gjithėve
Allahu u premtoi shpėrblim, ndėrsa mbi ata qė ndenjėn
(pa arsye) Allahu gradoi luftėtarėt me njė shpėrblim tė
madh. (Nisa: 95) E pastaj erdh ibn Umi Mektume e ia
diktoi edhe atij. (Buhariu dhe Muslimi)
Sahabėt e Resulullahut pėrdornin pėr shėnimin e Kuranit
atė qė kishin mundėsi, si lėkura, eshtra, pllaka guri,
fleta hurmash, dėrrasa qė vendosen mbi shpinėn e deveve
etj. Nga Berau, Allahu qoftė i kėnaqur me tė,
transmetohet se kur i zbriti Muhamedit salallahu alejhi
ue selem ajeti i lartpėrmendur (Nisa 95), i tha Muhamedi
salallahu alejhi ue selem: Ma thirr Zejdin dhe le tė
marrė mjetet pėr shėnim (ashtin e gjerė), dhe i tha:
Shkruaj. (Buhariu)
Kėto transmetime e shumė tė tjera tregojnė se sa i kanė
kushtuar rėndėsi sahabėt, Allahu qoftė i kėnaqur me ta,
shėnimit tė Kuranit dhe ruajtjes sė tij e falė mirėsisė
sė Allahut e pastaj kėtij mundi tė madh tė sahabėve mbi
shkrimin dhe mėsimin pėrmendėsh tė Kuranit, mbeti i
ruajtur nė atė mėnyrė aq tė mrekullueshme, por nuk u
tubua nė musaf (quhet ai libėr ku janė tubuar tė gjitha
suret e Kuranit nė tėrėsi) gjatė kohės sė Muhamedit
salallahu alejhi ue selem. Kastalani nė lidhje me kėtė
thotė: Kurani ishte i shkruar nė tėrėsi nė kohėn e
Muhamedit salallahu alejhi ue selem, por nuk ishte i
tubuar nė njė vend si dhe ende nuk ishte radhitur nė
sure siē ėshtė i radhitur tani nė Kuran. Vdiq
Resulullahu salallahu alejhi ue selem e gjendja e
Kuranit ishte ashtu siē pėrmendėm tani.
Ndokush ka tė drejtė tė pyesė se pse nuk ėshtė mbledhur
Kurani Kerim nė kohėn e Resulullahut salallahu alejhi ue
selem sikurse e tuboi Ebu Bekri apo Uthmani, Allahu
qoftė i kėnaqur me ta. Ulematė kanė pėrmendur shumė
shkaqe, por ne do tė ndalemi te disa prej tyre:
Nuk u paraqit nevoja e tubimit tė Kuranit aq shumė siē
u paraqit nė kohėn e Ebu Bekrit e tė Uthmanit, Allahu
qoftė i kėnaqur me ta.
Nė kohėn e Muhamedi salallahu alejhi ue selem Kurani
ishte nė zbritje e sipėr e ishte mundėsia qė disa ajete
qė zbritnin ti anulonin disa tė tjera.
Kurani nuk kishte zbritur pėrnjėherė nė tėrėsi, por
ishte nė zbritje pjesė-pjesė kohė pas kohe, qė po tė
ishte pėrmbledhur nė tėrėsi nė njė vend, atėherė do tė
ishin tė detyruar qė ti ndryshojnė tė gjitha shkrimet e
Kuranit sa herė qė zbritnin ajete apo sure.
Radhitja e ajeteve nė sure dhe radhitja e sureve nė
Kuran
Prej ēėshtjeve qė ulematė mbi shkencat e Kuranit kanė
hulumtuar ėshtė edhe radhitja e ajeteve nė sure
(kaptina) si dhe radhitja e sureve nė Kuran.
Nė ēėshtjen e parė ėshtė ixhmaja e ulemave (uniteti i tė
gjithė dijetarėve islamė tė njė kohe), se radhitja e
ajeteve nė sure ishte ēėshtje e caktuar e prerė nga
Muhamedi salallahu alejhi ue selem e nuk kishte lėnė
vend pėr hulumtim e supozime nė kėtė ēėshtje. Nuk pati
asnjė nga ulematė qė e kundėrshtoj kėtė dhe argumentet
pėr tė janė tė shumta. Ne mė herėt i pėrmendėm disa prej
tyre e si pjesė plotėsues tani po pėrmendim edhe njė
hadith qė e transmeton Ibn Zubejri, Allahu qoftė i
kėnaqur me tė, i cili thotė: I thashė Uthmanit: Ky
ajet i cili ėshtė nė suren Bekare: 240: Ata qė vdesin
nga mesi juaj dhe lėnė pas vete gra, le tė testamentojnė
(lėnė porosi) pėr gratė e tyre, furnizimin pėr njė vit,
duke mos i nxjerrė prej shtėpisė. E nėse (me dėshirėn e
vet) dalin, nuk ėshtė mėkat pėr ju pėr atė punė tė
lejueshme qė bėjnė ato me vetveten. Allahu ėshtė mė i
fuqishmi, mė i dituri. Kėtė ajet pse e shėnon kur dihet
se e ka anuluar ajeti i mėvonshėm: E ata qė vdesin dhe
lėnė gra pas vetes, ato (gratė) presin katėr muaj e
dhjetė ditė. E kur ta kryejnė ato afatin e tyre, nuk
ėshtė mėkat pėr ju (familja kujdestare) pėr atė qė bėjnė
ato nė mėnyrė tė njerėzishme me veten e tyre. Allahu
hollėsisht e di ēka veproni. (Bekare: 236) E mė tha: O
vėllai im, nuk e ndėrroj asnjė ajet nga vendi i tij.
(Shėnon Buhariu)
Kurse pėr radhitjen e sureve nė musaf, mendimi mė i
saktė ėshtė se Muhamedi salallahu alejhi ue selem ia la
umetit tė tij qė tė vendosė pėr tė e kėtė radhitjen e
sureve nė Kuran e bėn sahabėt, Allahu qoftė i kėnaqur
prej tyre, sipas ixhtihadit tė tyre.
E kjo ishte shkurtimisht ajo qė deshėm tė themi mbi
tubimin e Kuranit nė kohėn e Muhamedit salallahu alejhi
ue selem, qė na jep tė kuptohet se Kurani u shkrua nė
tėrėsi nė kohėn e Muhamedit salallahu alejhi ue selem e
kjo ėshtė njė argument i fortė kundėr atyre qė supozojnė
se Kurani nuk u pėrmblodh nė tėrėsi nė kohėn e Muhamedit
salallahu alejhi ue selem. Nė fund, lusim Allahun e
Madhėruar qė tė na bėjė prej atyre qė e mėsojnė Kuranin
dhe prej atyre qė i ruajnė kufijtė e tij e qė ia japin
hakun atij nė mėsim, lexim, pėrsėritje e praktikė. Amin!