Hytbe

Shkencore
Urtėsi

Ėndėrrat

Ligjėrata

Ilahi

Faqja juaj

Faqja kryesore

Kuran

Hadith
Akide

Fikh

Tefsir

Tema

Pyetje

 

www.albislam.com
 
www.fjalaebukur.com
 
www.ankebut.com
 
www.krenaria.com
 
www.dritaebesimit.com
 
www.audionur.com
 

 
 
 
 
 
 
 
 

Perla dhe margaritarė pėr nxėnėsin e dijes -III-

Nė dy pjesėt e para tė kėsaj teme, lexuesi pati mundėsinė tė njihej me vlerėn e diturisė dhe klasifikimin e saj dhe tė kuptojė normat qė duhet tė ketė parasysh nxėnėsi i dijes. Nė vazhdim do tė flasim rreth disa pikave, qė gjithashtu janė tė rėndėsishme tė dihen pėr nxėnėsin e dijes.

Metodologjia gjatė kėrkimit tė dijes

Me kėtė kemi si qėllim tėrėsinė e mėnyrave dhe tė metodave qė duhet tė pėrdorė kėrkuesi i dijes, nėse dėshiron tė jetė i suksesshėm nė punėn e tij. Mė herėt kemi thėnė se nxėnėsi i dijes ndėrmerr njė rrugė mjaft tė gjatė dhe atij gjatė kėtij udhėtimi i kėrkohet tė pajiset me zahiretė pėr tė cilat do tė ketė nevojė, prandaj pėr tė arritur sa mė shumė suksese nė kėtė rrugėtim ai ka nevojė tė zgjedhė metodat mė efikase dhe mė tė sigurta, qė do t’i japin atij pėrfundime tė mira dhe tė mbara. Nė kėtė fillim duhet tė pėrmendim se metodat qė mund tė pėrdoren nga nxėnėsit e dijes mund tė jenė ato bashkėkohoret, tė cilat aplikohen nėpėr universitete dhe kjo vlen pėr ata qė vazhdojnė studimin e shkencave islame. Por gjithashtu mund tė jenė edhe metodat tradicionale, tė cilat janė tė mirėnjohura nga muslimanėt, pasi qė nga kohėt e hershme dhe pėr shekuj me radhė janė mbartur kėto vlera nga brezi nė brez. Nė kėtė temė ne do tė pėrqendrohemi nė kėtė tė fundit, meqė ėshtė mė e pėrgjithshme dhe mė e nevojshme. Pėr metodėn e parė nuk ka edhe nevojė tė flitet shumė, meqė vetė regjistrimi nė ato shkolla nėnkupton edhe metodologji tė caktuara pėr marrjen e dijes.

1. Shkallėzimi gjatė kėrkimit tė dijes, duke filluar nga njohuritė themelore nė ēdo disiplinė
Ka shumė thėnie tė urta, qė zakonisht dijetarėt i pėrcjellin rreth kėrkuesve tė dijes qė janė tė ngutshėm gjatė mėsimit dhe dėshirojnė qė pėr njė kohė tė shkurtėr tė mėsojnė shumė dhe tė flasin pėr to, pa hyrė nė studimin e shkencave pėrkatėse si duhet. Nga kėto porosi janė:
• “Kushdo qė dėshiron ta marrė diturinė me tė parėn, do ta humbė atė me tė parėn”.
• “Mbushja e tepėrt e veshit me dituri, nxėnėsin e dijes e dėrgon nė kuptimin e gabuar tė gjėrave”.
• “Kushdo qė nuk e perfeksionon bazėn (thelbin e njė shkence); pengohet nga arritja e qėllimit nė atė dituri”, etj.

Kjo metodė e nxėnies sė dijes ėshtė metodė me tė cilėn edhe zbriti Kurani i Famshėm. Libri i Allahut nuk zbriti menjėherė te muslimanėt e parė, por vazhdoi tė zbresė nė njė interval kohor prej 23 vitesh, kėshtu qė ata tė kenė mundėsinė t’i kuptojnė mė qartė arsyet e pėrligjjes sė dispozitave dhe qė ta dinė se me ēfarė ka tė bėjė ēdo ajet. Allahu i Lartėsuar thotė: “Ky ėshtė njė Kuran, qė Ne e kemi ndarė pjesė-pjesė, qė ti t’ua mėsosh njerėzve pak nga pak, duke e shpallur atė kohė pas kohe.” Gjithashtu thotė: “Jobesimtarėt thonė: `Pėrse Kurani nuk i ėshtė shpallur i tėri menjėherė?!` Ne ta kemi shpallur kėshtu pėr tė forcuar zemrėn tėnde dhe ta kemi zbuluar qartazi varg pas vargu.”

Me shkallėzim gjatė kėrkimit tė dijes kemi si qėllim dy gjėra:

Gjėja e parė: Kur tė fillojmė me nxėnien e dijes ta bėjmė atė duke mėsuar dituritė mė tė domosdoshme, pa tė cilat nuk mund tė jetėsohet feja jonė dhe pastaj tė kalojmė nė ato qė janė mė pak tė rėndėsishme e kėshtu me radhė. Pra, prioritet nė kėtė drejtim kanė mėsimi i gjėrave qė janė prej detyrimeve individuale (farzeve ajn), pastaj vijnė me radhė mėsimi i njohurive tė tjera, qė janė mė poshtė se kjo shkallė. Nuk duhet tė kalojmė nė mėsimin e ēėshtjeve mė pak tė rėndėsishme, duke i anashkaluar ato qė duhet t’i mėsojmė patjetėr.

Dije se dituria ėshtė shumė e gjerė, ndėrsa jeta e njeriut ėshtė shumė e shkurtėr dhe nėse ai preokupohet qė tė pėrfitojė dituri tė parėndėsishme, atėherė do ta shpenzojė jetėn pa pėrfituar atė dituri pėr tė cilėn kishte nevojė!

Pastaj duhet tė dish se nė Islam kemi lėmi qė konsiderohen dituri thelbėsore (esenciale), sikurse mėsimi i Akides (besimit), Kurani dhe komentimi i tij, Hadithi, Fikhu, etj. Dhe kemi dituri qė konsiderohen ndihmėse dhe shėrbyese, sikurse mėsimi i gramatikės arabe, Usuli Fikhut, Terminologjia e Hadithit (Mustalah) etj. Bėrja dallim nė mes tė kėtyre diturive dhe pėrcaktimi i secilės fushė nė cilin lloj bėn pjesė, kėrkuesit tė dijes i japin mundėsinė t’i pėrcaktojė prioritetet e diturive qė duhet tė studiojė dhe ai e kupton se si disa shkenca mėsohen pėr t’u shėrbyer me to nė njohjen e disa shkencave tė tjera.
Gjėja e dytė: Ėshtė esenciale pėr nxėnėsin e dijes qė nė fillim tė ēdo diturie qė ai dėshiron tė pėrvetėsojė, tė fillojė nga gjėrat mė thelbėsore e bazike dhe pastaj tė zgjerohet nė tė tjerat qė ndėrlidhen me atė lėmi. Pra, tė fillojė studimin e njė fushe tė caktuar duke i perfeksionuar gjėrat e saj themelore, duke perfeksionuar njė libėr pėrmbledhės, qė flet pėr fushėn pėrkatėse, pastaj duke u zgjeruar nė atė fushė. Gabimet mė tė shumta nė tė cilat bien nxėnėsit e dijes nė kėtė aspekt mund tė jenė:

a) Tendenca e nxėnėsit tė dijes qė tė pėrvetėsojė nė njė kohė tė shkurtėr sa mė shumė njohuri rreth njė fushe tė caktuar, duke mos seleksionuar se ēfarė ėshtė thelbėsore dhe ēfarė jo, ēfarė ėshtė primare dhe ēfarė ėshtė sekondare pėr atė fushė.

b) Marrja me librat qė pėrmbajnė pėrpilime tė gjata, tė cilat mund tė konsiderohen enciklopedi tė fushave tė caktuara, para se tė pėrvetėsojnė gjėrat themelore tė fushės pėrkatėse.

c) Ndėrrimi i librave gjatė leximit dhe studimit tė gjėrave, duke kaluar nga njėri nė tjetrin dhe kjo pa dyshim ėshtė nga mungesa e durimit.

d) Shpėrfillja e terminologjisė shkencore; ēdo shkencė pėrmban nė vetvete njė tėrėsi termash dhe emėrtimesh tė pėrcaktuara. Moskuptimi si duhet i kėtyre termave e huton kėrkuesin e dijes, duke ia vėshtirėsuar kuptimin e problematikave dhe kėshtu e bėn atė qė tė ndiejė mėrzi ndaj njė fushe tė caktuar tė diturisė.
 


Alaudin Abazi
8.11.2009



1 Isra, 106.
2 Furkan, 32.

                                                      www.klubikulturor.com