Njė prej aspekteve ndriēuese nė
civilizimin tonė islam, qė ėshtė regjistruar nė
historinė islame dhe me tė cilėn krenohemi, pa dyshim
ėshtė aspekti i tolerancės. Ky aspekt dėshmon se Islami
ėshtė fe e mėshirės, e bamirėsisė, e drejtėsisė dhe e
paanėsisė. Kėto janė parime kulmore dhe cilėsi fisnike,
tė cilat janė konsideruar faktorė tė ngadhėnjimit tė
Islamit.
Prej formave mė tė mėdha tė kėsaj tolerance ėshtė
thirrja e tė gjithė Profetėve, pa dallim, nė njė besim.
Tė gjithė janė dėrguar me njė thirrje, me njė mesazh dhe
me njė synim. Allahu i Lartėsuar thotė: I
Dėrguari beson nė atė (Kuranin) qė i ėshtė shpallur nga
Zoti i tij e po ashtu dhe besimtarėt: tė gjithė besojnė
nė Allahun, engjėjt e Tij, librat e Tij dhe tė dėrguarit
e Tij (duke thėnė): Ne nuk bėjmė dallim mes asnjėrit
prej tė dėrguarve tė Tij. Ata thonė: Ne dėgjojmė dhe
bindemi. Faljen Tėnde kėrkojmė, o Zoti Ynė dhe te Ti do
tė kthehemi!1
Nė kėtė kontekst thotė i
Dėrguari i Allahut, lavdėrimi dhe paqja e Allahut qoftė
mbi tė: Unė mė
sė shumti kam tė drejtė tek Isai, i birin i Merjemes.
Pejgamberėt janė vėllezėr vetėm prej babai. Ndėrmjet
meje dhe tij nuk ka Pejgamberė.2
Islami i fton tė gjithė
njerėzit nė bashkėpunim dhe nė ndihmė pėr njėri-tjetrin.
Ai fton nė veēanti muslimanėt, por u drejton thirrje
edhe tė gjithė njerėzve nė pėrgjithėsi. Allahu thotė:
Ndihmojeni
njėri-tjetrin nė punė tė mira dhe nė tė ruajturit nga tė
kėqijat dhe jo nė gjynahe dhe armiqėsi! Frikėsojuni
Allahut, sepse Ai dėnon ashpėr.3
Islami na mėson se dallimi nė fe nuk ndalon nė sjelljen
e mirė me ta si dhe nė kėmbimin e dobive materiale nė
mes muslimanėve. Allahu i Lartėsuar thotė:
Sot ju janė lejuar
gjėrat e mira e tė pastra. Ju janė lejuar edhe ushqimet
e ithtarėve tė Librit; po ashtu, edhe ushqimet tuaja
janė tė lejuara pėr ata. Tė lejuara pėr ju janė femrat e
ndershme besimtare dhe femrat e ndershme tė atyre qė u
ėshtė dhėnė Libri para jush, nėse ju u jepni pajėn e
kurorėzimit, duke u martuar me ato, e jo duke bėrė
kurvėri, as duke i marrė pėr dashnore. Kushdo qė mohon
besimin, veprat e tij do tė zhvlerėsohen dhe nė jetėn
tjetėr ai do tė jetė i dėshtuar.4
Islami e ka pėrligjur
luftėn me qėllim tė pėrhapjes sė lirisė, vendosjes sė
drejtėsisė dhe lirimit tė njerėzve nga tirania e
njerėzve. Allahu i Lartėsuar thotė: Luftojini ata
derisa tė zhduket mosbesimi dhe deri sa tė mbretėrojė
besimi vetėm pėr Allahun!5
Lufta ėshtė ligjėsuar si
mėshirė pėr tė dobėtit, ngadhėnjim pėr ata qė u ėshtė
bėrė padrejtėsi, drejtėsi pėr tė mposhturit, udhėzim pėr
tė hutuarit. Edhe pse kemi dėgjuar ose parė krime tė
armiqve tė Islamit kundrejt popujve muslimanė nė tė
kaluarėn dhe tė tashmen, kundrejt kėsaj ne gjejmė forma
tė shkėlqyeshme tė tolerancės sė muslimanėve kur ata
sunduan.
Toleranca e Islamit nė
gjendjen e luftės
Islami e ka ndaluar
vrasjen e fėmijėve, tė grave, tė pleqve, tė tė dobėtėve,
tė tė paaftėve, tė klerikėve, tė cilėt nuk sulmojnė dhe
nuk paraqesin rrezik. I Dėrguari, lavdėrimi dhe paqja e
Allahut qoftė mbi tė, kur dėrgonte ushtri ose ekspeditė
ushtarake, i porosiste tė jenė bamirės, tolerantė dhe tė
mėshirshėm ndaj grave dhe tė dobėtėve. Burejde, Allahu
qoftė i kėnaqur me tė, transmeton se i Dėrguari i
Allahut, lavdėrimi dhe paqja e Allahut qofshin mbi tė,
kur caktonte dikė si komandant ushtrie, e porosiste atė
nė mėnyrė tė veēantė qė ti frikėsohej Allahut dhe tė
ishte i sjellshėm ndaj muslimanėve qė ishin me tė. Ai
thoshte: Luftoni
me emrin e Allahut dhe pėr hir tė Tij. Luftoni ata qė
mohojnė Allahun. Luftoni dhe mos vidhni plaēkėn e
luftės, mos e thyeni premtimin, mos shpėrfytyroni
kufomat dhe mos vritni fėmijė 6
Tė tillė ishin edhe
udhėheqėsit e drejtė pas Pejgamberit, lavdėrimi dhe
paqja e Allahut qofshin mbi tė. Ebu Bekri, kur e dėrgoi
ushtrinė e Usames, porositi:
O ju njerėz, ju porosis
me dhjetė gjėra dhe mbajini mend nga unė: Mos vritni
gra, as fėmijė dhe as pleq! Mos pritni pemė qė prodhon
fruta, mos prishni ndėrtesa dhe mos therni dele e deve
veēse pėr tė ngrėnė! Mos prisni asnjė hurme dhe as mos i
digjni! Mos fshihni gjė nga plaēka e luftės dhe mos
dezertoni!7
Islami ka urdhėruar mbajtjen e premtimeve
dhe zbatimin e marrėveshjeve, tė cilat besimtarėt marrin
mbi vete. Allahu i Lartėsuar thotė: Zbatoni
besėlidhjen e Allahut, kur ta merrni mbi vete dhe mos e
thyeni betimin, pasi ta keni bėrė atė, sepse Allahun e
keni bėrė dorė-zėnėsin tuaj; vėrtet, Allahu e di se
ēfarė bėni ju. (Nahl, 91) Gjithashtu thotė: Dhe
pėrmbushni zotimet. Me tė vėrtetė, pėr zotimet do tė
jeni pėrgjegjės. (Isra, 34)
Pėrmbushja e zotimeve
ėshtė cilėsi e besimtarėve tė sinqertė. Allahu i
Lartėsuar thotė: dhe
e atyre qė i plotėsojnė premtimet, kur marrin pėrsipėr
diēka; e atyre qė durojnė nė kohė skamjeje, sėmundjeje
dhe lufte. Kėta janė besimtarėt e vėrtetė dhe kėta janė
ata qė e kanė frikė Allahun.
8
Islami thėrret nė paqe,
nėse jobesimtarėt e kėrkojnė dhe shfaqin dėshirė pėr tė.
Allahu i Lartėsuar nė kaptinėn Enfal thotė: Nėse ata
shfaqin prirje pėr paqe, atėherė edhe ti ano nga ajo dhe
mbėshtetu tek Allahu, sepse, vėrtet, Ai dėgjon dhe di
gjithēka.9
Qėllimi i paqes nė kėtė
vend ėshtė paqja e drejtė, e cila muslimanėve ua ruan
krenarinė dhe respektin dhe ua ruan tė drejtat e tyre.
Islami ėshtė paqe nga aspekti i fuqisė, paqe e krenarisė
dhe e respektit dhe jo paqe e tė dobėtėve, tė nėnshtruar
e tė pėrulur. Islami dėshiron pėr pjesėtarėt e vet
fuqinė, krenarinė, sigurinė dhe respektin. Nuk ka
kurrfarė vlere e ashtuquajtura paqe e ngritur mbi
pafuqinė, dorėzimin, nėnshtrimin, gėnjeshtrėn. Allahu i
Lartėsuar thotė:
Mos u ligėshtoni dhe mos
u pikėlloni, sepse ju, gjithsesi jeni mė tė lartėt, nėse
jeni besimtarė tė vėrtetė.10
Gjithashtu thotė:
Dhe mos u bėni tė dobėt
e tė kėrkoni armėpushim, ndėrkohė qė jeni mė tė
fuqishmit dhe Allahu ėshtė me ju. Ai nuk do tjua
pakėsojė (shpėrblimin pėr) veprat tuaja.11
Toleranca e Muhamedit, lavdėrimi dhe paqja e Allahut
qoftė mbi tė
I Dėrguari, kur erdhi nė Medinė, mbolli farat e
tolerancės ndėrmjet muslimanėve dhe tė tjerėve. Ai bėri
marrėveshje me ēifutėt, nė tė cilat ndėr tė tjerat
theksohet toleranca, falja, bashkėpunimi pėr nė mirėsi
dhe dobia e ndėrsjellė. I Dėrguari, lavdėrimi dhe paqja
e Allahut qofshin mbi tė, e ruajti kėtė marrėveshje,
-marrėveshjen e bashkėjetesės nė paqe- mirėpo ēifutėt e
thyen kontratėn.
Kur erdhi
delegacioni i tė krishterėve tė Nexhdit, i Dėrguari i
vendosi nė xhami. Kur iu afrua koha e lutjes sė tyre, i
la tė luten nė xhami dhe ata u lutėn nė njė pjesė tė
xhamisė. Me ta ai bisedoi nė formėn mė tė mirė tė
mundshme. U ofroi argumente, mirėpo nuk i obligoi tė
hynin nė Islam, duke i lėnė tė lirė tė zgjidhnin ēfarė
dėshironin ata. Njė pjesė e tyre e pėrqafuan Islamin
pasi u kthyen nė Nexhran.12
I Dėrguari i Allahut, lavdėrimi dhe paqja
e Allahut qoftė mbi tė, porosiste shumė qė muslimanėt tė
kujdesen pėr jomuslimanėt qė jetojnė nė vende islame e
qė janė tė siguruar, qė tė kenė parasysh tė drejtat e
tyre, tė jenė tė drejtė me ta, tė jenė bamirės dhe mos
ti dėmtojnė.
Abdullah
b. Amr ibn Asi transmeton se i Dėrguari i Allahut ka
thėnė: Kush vret njė dhimij nuk do ta shijojė erėn e
xhenetit. Era e xhenetit dėgjohet qė dyzet vite larg.
Shėnon Buhariu.
Njė herė,
Pejgamberi ishte shtrirė vetėm e po flinte nė hijen e
njė peme. Kur hapi sytė, pa mbi kokėn e vet njė beduin,
i cili kishte nxjerrė shpatėn nga kėllėfi. Ai i tha: O
Muhamed, kush do tė tė shpėtojė tani nga shpata ime? I
Dėrguari pa u tronditur u pėrgjigj: Zoti. Posa tha
Muhamedi, lavdėrimi dhe paqja e Allahut qoftė mbi tė,
kėtė fjalė, atij i shpėtoi shpata nga dora. E mori
Muhamedi shpatėn dhe i tha: Kush do tė tė shpėtojė ty
tani nga duart e mia? Ai e luti tė Dėrguarin qė ta
falte dhe ai e fali dhe e la tė shkonte pa e dėnuar. Kur
beduini u kthye te njerėzit e vet, u tha: Unė kam
takuar Muhamedin, njeriun i cili ėshtė mė i sjellshmi
dhe mė shpirtfalės se ēdo njeri tjetėr.
13
Shembuj tė tolerancės nga ana e
sahabėve, Allahu qoftė i kėnaqur me ta
Tirmidhiu transmeton nga Muxhahidi se Abdullah b. Amri
tregon se nė familjen e tij ėshtė prerė njė dele. Kur u
kthye nė shtėpi, pyeti: A i keni dėrguar mish komshiut
tonė ēifut? A i keni dėrguar mish komshiut tonė ēifut?
Kam dėgjuar tė Dėrguarin e Allahut tė ketė thėnė:
Xhibrili vazhdimisht mė porosiste pėr fqinjin, derisa
mendova se do ta bėnte trashėgimtar timin.
Prej faqeve tė ndritshme nė historinė tonė islame ėshtė
transmetuar se sahabėt, kur hynė nė Hims, i obliguan
banorėt me pagimin e xhizjes. Ndėrkohė, sahabėve u erdhi
urdhri nga Ebu Ubejde b. El Xherahu qė tė lėshojnė
Himsin dhe ti bashkohen ushtrisė muslimane nė mėnyrė qė
tė luftojnė kundėr romakėve nė vendin e quajtur Jermuk.
Ata ua kthyen xhizjen banorėve tė Himsit duke u thėnė se
ne e kemi marrė kėtė kundrejt mbrojtjes tuaj, kurse tani
po largohemi dhe nuk kemi mundėsi tju mbrojmė. Prandaj
obligohemi tjua kthejmė atė qė ju kemi marrė. Banorėt u
ēuditėn shumė nga ky veprim dhe shpresuan fitoren e tyre
kundėr armiqve.
Ai qė bėn krahasim ndėrmjet tolerancės sė muslimanėve
kur ata mbizotėruan ishin udhėheqės dhe asaj qė
ėshtė regjistruar gjatė luftėrave tė kryqėzatave dhe
gjatė etapave tė zbulimeve gjeografike dhe
kolonializimit, do tė vėrejė qartė dallimin ndėrmjet
fesė sė vėrtetė, fesė sė tolerancės e tė faljes dhe feve
tė devijuara.
Ahmed b. Muhamed Esh Sherkavi
Pėrktheu: Almedin Ejupi
14.12.2008
1
Bekare, 285
2
Shėnon Buhariu: Libri i Pejgamberėve:
Kapitulli: Dhe trego (o Muhamed) nė Libėr pėr
Merjemen, kur u tėrhoq nga familja e saj (Merjem,
16) hadithi nr: 3258/3259. Gjithashtu shėnon Muslimi
nė librin e vlerave. Kapitulli: Meritat e Isait, nr:
2365.
3Maide, 2
4Maide, 5
5
Bekare, 193
6Shėnon Muslimi nė librin e Xhihadit.
7Shėnon Maliku nė Muveta, hadithi nr: 10.
Gjithashtu shėnon Bejhekiu nė Sunen Kubra, 9/89.
8Bekare, 177.
9Enfal, 61.
10
Ali Imran, 139.
11
Muhamed, 35.
12Siretu Ibni Hisham 2/158. Shih gjithashtu:
Esbab en Nuzul, Vahidij fq 66, Rehikul Mahtum, fq
532, 533.
13Shėnon Buhariu dhe Muslimi.