Me
agjėrim kuptojmė ndalimin nga ushqimi, pija,
marrėdhėniet seksuale dhe nga tė gjitha shkaqet e
tjera qė e prishin agjėrimin, duke filluar nga
agimi (imsaku) e deri nė perėndimin e diellit,
duke pasur pėr qėllim adhurimin dhe bindjen ndaj
Allahut. Agjėrimi i muajit tė madhėrueshėm tė
Ramazanit ėshtė njė obligim dhe njė nga pesė
shtyllat themelore tė Islamit. Ky obligim ka qenė
dhe pėr popujt e tjerė para nesh, tė cilėve u janė
dėrguar Pejgamberė. Allahu i Lartėsuar thotė: O ju qė keni besuar, agjėrimi u ėshtė bėrė
obligim sikurse ishte obligim dhe pėr ata qė ishin
para jush, nė mėnyrė qė tė bėheni tė devotshėm.
(El Bekare, 183)
Agjėrimi i muajit tė Ramazanit ėshtė bėrė obligim
pėr muslimanėt nė vitin e dytė tė hixhretit (emigrimit).
Pėr vlerat e mėdha tė kėtij muaji dhe tė agjėrimit
tė tij, Profeti Muhammed salallahu alejhi ue selem
thotė: Ju erdhi juve njė muaj i bekuar, nė tė cilin
ėshtė bėrė obligim dhe agjėrimi. Nė kėtė muaj janė
hapur dyert e xhenetit, janė mbyllur dyert e
xhehenemit dhe shejtanėt janė tė lidhur nė pranga.
Nė tė gjendet njė natė, e cila ėshtė mė e mirė se
njė mijė muaj. Transmeton Ahmedi dhe Nesaiu nga
Ebu Hurejra.
Nė njė transmetim tjetėr tė Imam Ahmedit,
Pejgamberi salallahu alejhi ue selem thotė: ...Nė kėtė muaj njė melek (engjėll) thėrret dhe
thotė: O kėrkues i tė mirės pėrgėzohu, o kėrkues i
sė keqes jepi fund asaj. Kėtė e bėn deri nė fund
tė Ramazanit.
Pesė namazet mes tyre, xhumaja deri nė xhumanė
tjetėr dhe Ramazani deri nė Ramazanin tjetėr, janė
shlyese tė mėkateve nėse i ruhet mėkateve tė mėdha. Transmeton Muslimi nga Ebu Hurejra.
Kush agjėron muajin e Ramazanit me besim te
Allahu, duke llogaritur shpėrblimin te Ai, do ti
falen mėkatet e mėparshme. Transmeton Buhariu dhe
Muslimi nga Ebu Hurejra.
Allahu nė njė hadith kudsij (hyjnor) thotė: Ēdo punė e birit tė Ademit ėshtė pėr tė pėrveē
agjėrimit, i cili ėshtė pėr Mua dhe vetėm Unė e
shpėrblej atė. Agjėrimi ėshtė mburojė e kur
ndonjėri prej jush tė jetė me agjėrim, tė mos
flasė me fjalė tė ndyra, tė mos bėrtasė mė kot dhe
tė mos veprojė punė tė injorancės, e nėse dikush e
fyen ose e ngacmon (lufton) le ti thotė dy herė:
Unė jam agjėrueshėm.
Thotė Profeti salallahu alejhi ue selem: Pasha Atė nė
dorėn e tė Cilit ėshtė shpirti im, era e
gojės sė agjėruesit ėshtė mė e mirė te Allahu se
era e miskut. Pėr agjėruesit do tė ketė dy gėzime,
kur tė ēelė iftarin dhe kur tė takohet me Zotin e
tij. Transmeton Muslimi nga Ebu Hurejra.
Dijetarėt islamė duke komentuar kėtė hadith kanė
thėnė: Njėri gėzim ėshtė nė kėtė botė kur
besimtari e ēel iftarin dhe gėzohet me kėtė pasi
Allahu ia mundėsoi t'i japė fund urisė dhe etjes me
dhuntitė, qė i ka dhuruar si dhe adhurimi i tij
nga agimi deri nė perėndim tė diellit u krye me
sukses. Ndėrsa gėzimi tjetėr pėr agjėruesin do tė
jetė nė botėn tjetėr, pas vdekjes, kur Allahu ka
pėrgatitur pėr agjėruesit shpėrblime tė mėdha,
madje nė atė botė agjėruesit do tė meritojnė tė
futen nė xhenet nga njė portė e veēantė. Pėr kėtė
thotė Profeti salallahu alejhi ue selem: Vėrtet xheneti do tė ketė njė portė e cila quhet Rejjan.
Ditėn e Gjykimit do tė thirret: Ku janė
agjėruesit (pėr tu futur nga kjo portė)? E pasi tė
futet i fundit prej tyre, kjo portė do tė mbyllet. Transmeton Buhariu dhe Muslimi nga Ebu Hurejra r.a.
Shikimi i hėnės
Agjėrimi i Ramazanit bėhet detyrė pėr tė agjėruar
kur shikohet fillimi i hėnės dhe vazhdon deri kur
tė shikohet fillimi i hėnės sė muajit Sheual. Pėr
kėtė Pejgamberi salallahu alejhi ue selem thotė:
Mos agjėroni derisa tė vėreni hėnėn (e Ramazanit)
dhe mos e ndėrpritni agjėrimin derisa tė vėreni
hėnėn (e Sheualit). Nėse pengoheni nga shikimi i
saj (pėr shkak tė reve ose mjegullės) pėrcaktojeni
(pėrllogariteni) atė. Transmeton Buhariu dhe
Muslimi nga Ibn Umeri.
Nė njė transmetim tjetėr tė Imam Ebu Davudit dhe
Nesaiut Profeti salallahu alejhi ue selem thotė:
Kur tė pengoheni nga shikimi i saj, llogariteni
muajin Shaban 30 ditė, vetėm po qe se mund ta
shihni hėnėn mė parė, pastaj vazhdojeni agjėrimin
30 ditė, vetėm nėse mund ta shihni hėnėn (e
Sheualit njė ditė) mė parė.
Muaji (hėnor) mund tė jetė 29 ose 30 ditė. Kur ta
shikoni hėnėn agjėron,i po ashtu kur ta shikoni
sėrish atė, ndėrpriteni agjėrimin. Transmeton
Nesaiu nga Ibn Umeri.
Duke u bazuar nė kėto hadithe profetike, shumica e
dijetarėve janė tė mendimit se kur banorėt e njė
vendi e shikojnė hėnėn, bėhet obligim agjėrimi
edhe pėr vendet e tjera tė cilat se kanė parė,
pasi Profeti salallahu alejhi ue selem u ėshtė
drejtuar me hadithet e mėsipėrme tė gjithė
muslimanėve, kudo qofshin ata dhe jo ēdo vendi nė
veēanti pasi fillimi i muajit Ramazan ėshtė njė
pėr tė gjithė.
Me tė njėjtat argumente qė u pėrmendėn mė sipėr
kuptojmė, se nėse jemi nė dyshim pėr ditėn e parė
tė agjėrimit (tė Ramazanit) nuk duhet tė nxitohemi
e tė agjėrojmė, sepse ajo ėshtė njė ditė e
dyshimtė dhe agjėrimi nė kėtė ditė ėshtė i ndaluar
pasi Profeti salallahu alejhi ue selem thotė: Kush agjėron ditėn e dyshimtė ka kundėrshtuar Ebu
Kasimin (Profetin Muhammed a.s.). Transmeton Ebu
Davudi dhe Tirmidhiu nga Ammar ibn Jasir r.a.
Sipas shumicės sė dijetarėve ai qė agjėron kėtė
ditė dhe mė vonė vėren se ajo ditė ishte nga
Ramazani, duhet qė atė ditė ta agjėrojė kaza.
Nijeti (qėllimi) i agjėrimit
Nijeti ėshtė detyrė themelore si pėr agjėrimin
ashtu edhe pėr adhurimet e tjera, sepse nėpėrmjet
nijetit dallohet se pėr cilin ėshtė adhurimi, pėr
Allahun apo pėr dikė tjetėr. Po ashtu nėpėrmjet
nijetit dallohet adhurimi farz nga ai nafile.
Nijeti bėhet para agimit (imsakut) sepse Profeti
salallahu alejhi ue selem thotė: Kush nuk vendos (bėn nijet) pėr agjėrim para
agimit, atij nuk i vlen agjėrimi. Transmeton Ebu Davudi dhe Tirmidhiu.
Pėr kė ėshtė obligim agjėrimi
Sipas argumenteve tė ardhura, dijetarėt islamė kanė
rėnė dakord qė tė gjithė se agjėrimi ėshtė obligim
pėr ēdo mysliman, i cili ka arritur moshėn e
pjekurisė (pubertetin), i cili ėshtė i shėndoshė
fizikisht dhe mendėrisht dhe ėshtė vendas (jo
udhėtar). Ndėrsa personat qė nuk e kanė obligim
agjėrimin janė:
i. Fėmija: Ēdo fėmijė i cili nuk ka mbushur akoma
moshėn e pjekurisė, nuk e ka obligim agjėrimin.
Nėse babai ose kujdestari i tij shikon se ai
mundet tė agjėrojė e urdhėron pėr kėtė, nė mėnyrė
qė tė forcohet e mėsohet me kėtė adhurim.
ii. Personi me tė meta mendore: Duke qenė se
njeriu me tė meta mendore nuk mund tė arsyetojė
shėndoshė si tė tjerėt, ėshtė i pėrjashtuar nga
agjėrimi dhe tė gjitha detyrimet e tjera fetare.
iii. Plaku dhe plaka nė moshė tė thyer: Kjo
kategori njerėzish nuk e ka detyrė agjėrimin dhe
duke qenė se kjo gjendje e tyre ėshtė e
vazhdueshme, duhet qė pėr ēdo ditė agjėrim tė
ushqejė njė tė varfėr.
iv. I sėmuri: Nėse i sėmuri ka sėmundje, e cila ia
vėshtirėson agjėrimin, atij i lejohet tė mos
agjėrojė. Nėse sėmundja ėshtė e pėrkohshme, le ti
zėvendėsojė ditėt e agjėrimit mė vonė. Nėse
sėmundja ėshtė e pėrhershme, atėherė duhet tė
ushqejė pėr ēdo ditė agjėrim, njė tė varfėr.
v. Gruaja me menstruacione: Nėse gruaja ėshtė me
menstruacione, qofshin kėto tė pėrmuajshmet ose tė
lehonisė, ajo duhet patjetėr tė lėrė agjėrimin dhe
ta zėvendėsojė mė vonė pasi tė pastrohet.
vi. Gruaja shtatzėnė dhe gjidhėnėsja: Tė gjithė
dijetarėt e mėdhenj islamė si dhe medhhebet janė tė
njė mendimi se gratė shtatzėna ose ato qė janė
duke i dhėnė gji fėmijės, u lejohet ta ndėrpresin
agjėrimin dhe ta zėvendėsojnė mė vonė, nėse kanė
frikė se mos dėmtohen ato vetė ose fėmijėt e tyre.
Dijetarėt kanė rėnė nė kontradiktė mes tyre se a
duhet qė kėto vetėm tė zėvendėsojnė ditėt e lėna
kaza apo duhet qė pėrveē zėvendėsimit tė japin dhe
ushqim pėr ēdo ditė agjėrimi tė lėnė? Imam Ebu
Hanife thotė se atyre u mjafton vetėm zėvendėsimi
i ditėve tė lėna. Kurse Imam Shafiu dhe Imam
Ahmedi thonė se ato duhet t'u japin ushqim tė
vobektėve pėr ēdo ditė, qė lenė pa agjėruar si dhe
duhet qė mė vonė tė zėvendėsojnė kėto ditė me
agjėrim kaza.
vii. Udhėtari: Muslimani i cili ėshtė nė udhėtim
ia ka lehtėsuar Allahu i Lartėsuar ēėshtjen e tij
dhe nuk ia ka bėrė obligim agjėrimin pėr aq sa
ėshtė udhėtar, mirėpo ky duhet qė t'i zėvendėsojė
tė gjitha ato ditė tė plota mė vonė. Dijetarėt
kanė rėnė nė kontradiktė mes tyre, nėse ėshtė mė
mirė qė udhėtari tė agjėrojė apo ta zėvendėsojė
agjėrimin mė vonė! Njė pjesė dijetarėsh thonė se
agjėrimi ėshtė mė i mirė dhe pse nuk ėshtė i
detyrueshėm, duke u bazuar nė ajetin kuranor:
Allahu do pėr ju lehtėsimin dhe nuk donė
vėshtirėsimin. (El-Bekare, 185) Ndėrsa njė pjesė
tjetėr dijetarėsh duke u bazuar nė disa hadithe
profetike si dhe duke ndjekur njė rrugė tė mesme,
janė tė mendimit se nėse udhėtari ėshtė nė gjendje
tė mirė fizike, ėshtė mirė tė agjėrojė, ndėrsa
udhėtari i cili nuk ėshtė aq i fuqishėm dhe i
gatshėm pėr kėtė, le ta zėvendėsojė mė vonė. Tė
kėtij mendimi janė Imam Ebu Hanife, Shafiu dhe
Imam Maliku.
Gjėrat qė e prishin agjėrimin
i. Ngrėnia ose pirja me qėllim: Nėse agjėruesi ha
ose pi me harresė nuk e prish agjėrimin, pasi
Profeti salallahu alejhi ue selem thotė: Kush ha ose pi me harresė nė agjėrim, le ta vazhdojė
agjėrimin se me tė vėrtetė atė e ka gostitur
Allahu (me ushqim e pije). Transmeton Buhariu dhe
Muslimi nga Ebu Hurejre r.a. Imam Hattabi nė
shpjegim tė kėtij hadithi thotė: Nuk kam parė
ndonjė dijetar tė kundėrshtojė kuptimin e kėtij
hadithi.
ii. Tė vjellurit me qėllim: Profeti salallahu
alejhi ue selem thotė: Ai qė vjell (pa dashje)
nuk e ka tė detyrueshėm agjėrimin kaza, ndėrsa ai
qė vjell me dashje duhet tė agjėrojė (atė ditė)
kaza. Transmeton Ebu Davudi dhe Tirmidhiu nga Ebu
Hurejra r.a.
iii. Menstruacionet: Dijetarėt qė tė gjithė kanė
rėnė dakord se menstruacionet e pėrmuajshme ose
ato tė lehonisė e prishin agjėrimin edhe sikur
rrjedhja e gjakut tė fillojė pak para iftarit.
iv. Masturbimi: Shumica e dijetarėve janė tė
mendimit se masturbimi e prish agjėrimin sepse
konsiderohet prej epshit tė ndaluar. Ndėrsa ai
person i cili bėhet xhunub vetėm nga shikimi nuk
e prish agjėrimin. Po ashtu shumica e dijetarėve
janė tė mendimit se ai qė e prish njė ditė Ramazan
nėpėrmjet masturbimit duhet tė agjėrojė kaza vetėm
atė ditė, kurse Imam Maliku thotė, se ai duhet tė
agjėrojė dy muaj rresht njėsoj sikur ka bėrė
marrėdhėnie seksuale.
v. Marrėdhėniet bashkėshortore (seksuale):
Marrėdhėniet seksuale nė Ramazan jo vetėm qė e
prishin agjėrimin e asaj dite, por konsiderohen
njė nga mėkatet e mėdha e cila nuk shlyhet vetėm
se duke liruar njė rob. Nė pamundėsi tė kėsaj
duhet tė agjėrojė 60 ditė resht e nėse edhe kėtė
se bėn dot duhet tė ushqejė 60 tė vobektė nė njė
ditė sikurse ka ardhur nė njė hadith, qė e
transmeton Buhariu dhe Muslimi. Pėrveē kėsaj ai
duhet ta zėvendėsojė atė ditė tė Ramazanit veēmas.
Sipas shumicės sė dijetarėve kjo shlyerje e kėtij
mėkati vlen pėr mashkullin dhe pėr femrėn bashkė,
pasi tė dy e kanė bėrė kėtė akt me dėshirė.
Imam Shafiu pėrkundrazi thotė se kjo shlyerje e
mėkatit ėshtė detyrė vetėm pėr burrin. Po ashtu
shumica e dijetarėve janė tė mendimit se shlyerja
e kėtij mėkati duhet bėrė sipas renditjes sė
mėsipėrme, pra ashtu siē ka ardhur nė hadith,
kurse Imam Maliku thotė se ai mund tė bėjė njė nga
tre gjėrat e sipėrpėrmendura, pa marrė parasysh
renditjen.
vi. Futja e ujit nė bark gjatė abdestit pa dashje:
Shumica e dijetarėve janė tė mendimit se ai qė
merr abdest dhe e kalon ujin e tij nė bark jo nga
harresa, por nga pakujdesia e momentit, ai e ka
prishur atė ditė dhe duhet ta zėvendėsojė mė vonė,
duke u bazuar tek hadithi i Profetit salallahu
alejhi ue selem, i cili thotė: Kur tė shpėlash
hundėt (nė abdes) ēoje ujin sa mė lart, pėrveē kur
je me agjėrim. Transmeton Ebu Davudi dhe
Tirmidhiu.
Imam Maliku dhe Ebu Hanife janė tė
mendimit se kjo e prish agjėrimin, pėrndryshe
Profeti salallahu alejhi ue selem nuk do ta
ndalonte ēuarjen e ujit sa mė lart kur je me
agjėrim.
vii. Pirja e duhanit: Duke qenė se duhani nuk
ėshtė ushqim i mirėfilltė dhe duke qenė se duhani
nuk ka ekzistuar nė kohėn e Profetit salallahu
alejhi ue selem dhe pėr rrjedhojė nuk ka argument
tė drejtpėrdrejtė pėr ndalimin e tij nė agjėrim,
shumėkush mund tė mendojė se pirja e duhanit nuk e
prish agjėrimin, mirėpo para shumė vitesh
dijetarėt e fikhut tė mbledhur nga e gjithė bota nė
njė simpozium shkencor nė Xheda tė Arabisė Saudite
kanė rėnė dakord se dhe pirja e duhanit futet tek
ato gjėra tė cilat e prishin agjėrimin dhe
argumentimet qė kanė sjellė pėr kėto janė tė
shumėllojshme.
Gjėrat e pėlqyeshme nė agjėrim
Pėr agjėruesin, disa gjėra janė tė pėlqyeshme
fetarisht nga tradita profetike dhe ato nuk duhen
lėnė pas dore e ato janė:
Tė ngriturit pėr ngrėnien e syfyrit (suhurit)
qoftė edhe pėr disa gllėnjka ujė. Pėrshpejtimi i
iftarit dhe vonimi i syfyrit. Ēelja e iftarit me
hurmė, e nėse nuk gjen hurmė le ta ēelė atė me ujė.
Lutja e agjėruesit gjatė ēeljes sė iftarit.
Pėrdorimi i misvakut pėr pastrimin e dhėmbėve.
Kėndimi i Kuranit, dhėnia e lėmoshės dhe punėt e
tjera tė mira nė pėrgjithėsi.
Dobitė e agjėrimit
Agjėrimi ėshtė njė adhurim shumė i pasur me dobi
shpirtėrore dhe mjekėsore. Nga dobitė shpirtėrore
do tė pėrmendim:
Agjėrimi e forcon mė shumė besimtarin nė
sinqeritetin e tij ndaj Allahut. E bėn atė mė tė
durueshėm nga uria dhe etja dhe kjo gjė e forcon
atė mė shumė pėr sprovat e jetės. Po ashtu kjo gjė
e bėn besimtarin tė mendojė mė shumė (praktikisht)
pėr njerėzit e varfėr, tė cilėt nė shumė raste
kanė uri dhe etje. Agjėrimi e largon njeriun nga
mėkatet dhe nė tė njėjtėn kohė e nxit besimtarin
tė punojė brenda kėtij adhurime e tė veprojė punė
tė mira. Ai e nxit besimtarin tė ndjehet mė afėr
me besimtarėt e tjerė. Agjėrimi i pastron
besimtarin nga veset e liga.
Dobitė shėndetėsore:
Agjėrimi i Ramazanit nuk kryhet sepse ka dobi
shėndetėsore, por sepse ai ėshtė njė adhurim dhe
obligim ndaj Allahut, i Cili i ka obliguar
besimtarėt me adhurime tė dobishme nė kėtė botė.
Nė Kongresin e parė ndėrkombėtar me temė Shėndeti
dhe Ramazani, tė mbajtur nė Kazablanka mė 1994, u
paraqitėn rreth 50 kėrkime shkencore nga studiues
muslimanė dhe jomuslimanė duke arritur nė
konkluzionin se agjėrimi pėrmirėson dukshėm shumė
raste sėmundjesh. Efektet fiziologjike tė
agjėrimit pėrfshijnė normalizimin e nivelit tė
sheqerit, uljen e kolesterolit dhe uljen e
tensionit sistonik tė gjakut. Agjėrimi forcon dhe
rregullon stomakun dhe sistemin e tretjes si dhe i
sjell njeriut shumė dobi tė tjera tė cilat smund
tė pėrmenden tė gjitha kėtu. E lusim Allahun e
Madhėruar tė na i falė mėkatet dhe tė na lehtėsojė
e pranojė agjėrimin tonė! Amin!