Gjatė
jetės sė Uthmanit, Allahu qoftė i kėnaqur me tė, shkrimi
i Kuranit ishte ai shkrim qė pati fatin tė shpėrndahet
shumė. U shpėrnda pothuajse nė tė gjitha qendrat islame
dhe arriti nė shkallėn mė tė lartė tė pėrsosmėrisė. Kjo
shkallė e pėrsosmėrisė ishte si nė formė ashtu edhe te
shenjat e vendosura mbi apo nėn shkronja, tė cilat e
lehtėsuan dukshėm leximin e Kuranit.
Gjatė jetės sė Uthmanit pa dyshim se forma e leximit tė
Kuranit kishte njė formė tjetėr, tė cilėn disa nga
sahabėt si dhe tabiinėt e patėn fatin qė ta lexonin.
Por, pasi gjuha arabe filloi tė dobėsohej dhe u futėn nė
tė fjalė tė huaja, pėr kėtė arsye pati nevojė qė Kuranit
ti vendosen shenjat dhe pikat nėn apo mbi shkronja, nė
mėnyrė qė tė lexohet mė lehtė. E tėrė kjo u bė pėr shkak
qė Kurani tė jetė sa mė autentik dhe tė mos lexohet
gabimisht.
Ai qė i vendosi i pari rregullat e gjuhės arabe ishte
Ebu Elesved Edueli, tabiin. Ai bėri edhe vokalizimin
dhe shqiptimin e Kuranit nė atė mėnyrė qė leximi i tij
tė jetė sa mė i saktė. E gjithė kjo ishte edhe si pasojė
e urdhrit tė Aliut, Allahu qoftė i kėnaqur me tė. Ndėrsa
shkak i marrjes sė kėtyre hapave nė vendosjen e
rregullave tė gjuhės arabe ishte ngjarja kur Ebu Elesved
Edueliu njė ditė dėgjoi njėrin duke e lexuar njė ajet
nga Kurani. Zanoret nuk shėnoheshin deri atė ditė pėr
shkak se ata dinin ti lexonin. Por ai lexuesi bėri njė
ndryshim nė leximin e atij ajeti dhe nė kėtė rast u bė
njė gabim trashanik. Ky gabim u bė shkaktar qė ta
mundonte shumė Ebu Elesved Edueliun. Ajeti qė lexuesi
bėri gabim tė madh gjatė leximit ishte:
Dhe (ky ėshtė) njė kumtim nga Allahu dhe i Dėrguari i
Tij drejtuar tė gjithė njerėzve nė ditėn e haxhit tė
madh, se Allahu ėshtė tėrhequr prej (marrėveshjes sė)
idhujtarėve, e njėkohėsisht edhe i Dėrguari i Tij.
(Sure (Tevbe: 3)
Fjala e saktė nė gjuhėn arabe ishte ue resulihi, kurse
ai lexuesi gaboi pėr shkak se nuk kishte shenja zanoresh
dhe lexoi gabimisht ve resuluhu. Ky gabim bėri qė tė
ndryshohet kuptimi i ajetit. U ndryshua dhe u bė me
kuptim tė gabuar: Dhe (ky ėshtė) njė kumtim nga Allahu
drejtuar tė Dėrguarit tė Tij dhe tė gjithė njerėzve nė
ditėn e haxhit tė madh, se Allahu ėshtė tėrhequr prej (marrėveshjes
sė) idhujtarėve, e njėkohėsisht edhe nga i Dėrguari i
Tij. (Sure Tevbe: 3)
Pėr kėtė shkak, Ebu Elesved Edueliu bėri vokalizimin e
Kuranit si dhe bėri shumė rregulla mbi leximin e
Kuranit. Pėr kėtė kontribut e ndihmuan shumė dijetarė tė
asaj kohe, si Ferid bin Ahmed Elferahidi, i cili ishte i
pari qė shkroi librin: Mbi formėn e shkronjave si dhe
shenjat e pikėsimit. Po ashtu ky ishte i pari qė kishte
vendosur hemzėn dhe teshdidin si dhe shumė shenja tė
tjera sqaruese pėr leximin e Kuranit. Pas kėsaj, mė vonė
u shkrua edhe shkenca e nahvit, e cila ka tė bėjė me
rregullat e gramatikės sė gjuhės arabe. Kjo shkencė
ndihmoi shumė si shėrbim mė i mirė pėr lehtėsimin e
leximit tė Kuranit.
Pastaj filluan qė nė fillim tė sures tė shkruajnė emrin
e ēdo sureje, u vendosėn shenjat nė fund tė ēdo ajeti si
dhe u nda Kuranin nė 30 xhuza (pjesė) dhe 60 hizba (pjesė
edhe mė tė vogla se xhuzi) si dhe errba, njė e katėrta e
xhuzit. Tė gjitha kėtyre pjesėve u bėnė shenja tė
veēanta. Nė fund tė shekullit tė tretė hixhri, shkrimi i
Kuranit arriti kulminacionin e bukurisė sė tij.
Megjithatė, prapėseprapė pati shumė nga dijetarėt e
mėdhenj, si Ahmed Ibėn Hanbeli, qė e ndaluan shėnimin e
Kuranit, pėrveē Rresm Uthmanij (shkrimit tė Uthmanit,
Allahu qoftė i kėnaqur me tė). Po nėse pyet, vėlla i
nderuar, se nėse ėshtė e ndaluar vendosja e atyre
shenjave nė Kuran, si e bėnė ata tė parėt, tė cilėt i
vendosėn ato shenja, pika dhe emrat suresh?
Ne do tė themi se ulemaja apo dijetarėt e kanė lejuar
atė pėr arsye se ishte e domosdoshme, ngase u shfaq
devijimi i gjuhės arabe e ky devijim erdhi si rrjedhojė
e pėrzierjes sė shumtė tė tė huajve me arabėt. Arabėt
filluan tė huazojnė fjalė nga ata dhe kėtu lindi
problemi nė gjuhėn arabe. Pėr kėtė arsye, dijetarėt i
vendosėn shenjat, pikat dhe rregullat e leximit nė
mėnyrė qė tė mos ngatėrrohen shkronjat me shkronja qė
ishin pothuajse tė njėjta nė formė. Gjithashtu pėr kėtė
ēėshtje pati edhe ixhma tė ulemave (bashkimi i mendimit
tė ulemave tė umetit tė Muhamedit salallahu alejhi ue
selem pėr njė ēėshtje nė njė kohė tė caktuar).
Dhe sė fundi, shkurtimisht mund tė themi se ndalesa vjen
nė shprehje pėr shėnimin e Kuranit pėrveē shkrimit tė
Uthmanit, pra ėshtė fjala pėr musaf tė cilin e shtypin
dhe mbetet nė duart e njerėzve. Kurse pėr ata tė cilėt e
shėnojnė me qėllim qė ta kuptojnė mė lehtė, nuk prish
punė, ėshtė e lejuar, posaēėrisht nėse janė fillestarė
nė mėsimin e Kuranit.