293.
Emrin Allah madhėroje sa herė qė
ta pėrmendėsh Atė duke thėnė “Azzeve xhel-le” –
i Madhėruar qoftė, e tė ngjashme!
294.
Dėrgo salavate (pėrshėndetje) mbi
tė Dėrguarin e njerėzisė, Muhamedin, lavdėrimi
dhe paqja e Allahut qofshin mbi tė, sa herė qė
tė pėrmendet emri i tij!
295.Emrat
e njerėzve tė devotshėm (evliave) pėrmendi me
edukatė duke thėnė: Allahu qoftė i kėnaqur me
ta. Mos harro se nuk ėshtė prej evliave ēdo
person tė cilit i ėshtė ndėrtuar monument varri
apo tyrbe!
296.
Bėhu i marrshėm dhe ki kujdes nga
arroganca dhe kokėfortėsia, pėr shkak se turpi -
marrja sjell vetėm tė mira!
297.Me
njerėzit komuniko sipas nivelit tė tyre
intelektual!
298.Largohu
nga sharjet (fjalėt e pahijshme) dhe poshtėrsitė
e tjera!
299.
Pajisu me sjellje dhe moral tė
mirė, ngase mė i miri prej njerėzve ėshtė ai i
cili posedon moralin (edukatėn) mė tė mirė!
300.Largoje
hidhėrimin nga vetja jote dhe pėrmbaju zemėrimit
tė madh!
301.Bėhu
sa mė i butė, i matur dhe i kujdesshėm dhe ruaju
nga vrazhdėsia dhe nxitimi (tė shpejtuarit)!
302.
Le tė jetė fytyra jote e hapur,
ji i buzėqeshur dhe fjalėt e tua tė jenė tė mira
si dhe ki kujdes nga zymtėsia!
303.Mos
i ndėrhyj tjetrit pėrderisa ėshtė duke folur,
por dėgjo me respekt!
304.
Mos u vetmo sė foluri me tjetrin
duke anashkaluar tjetrin kur nė prani janė tre
veta!
305.
Jepi selam atij qė e njeh dhe
atij qė nuk e njeh!
306.
Selamin (pėrshėndetjen) thuaje
ashtu siē ka ardhur nė sunetin e tė Dėrguarit
alejhisselam: “Esselamu Alejkum” e mos bė me
shenjė tė dorės apo tė kokės pėrveēse pėr ndonjė
paralajmėrim (kėshillė)!
307.
Ki kujdes qė tė mos kesh dėshirė
qė njerėzit tė ngrheėn nė kėmbė pėr ty!
308.Pėrshėndetu
dorė pėr dore me meshkujt, sepse vėrtet kjo bėn
qė tė falen mėkatet!1
309.Mos
hyr nė shtėpinė e askujt pa marrė leje nga
pronari dhe pa t'u lejuar hyrja!2
310.Mos
spiuno e as mos dėgjo bisedėn e atyre qė nuk
kanė dėshirė t'i dėgjosh!
311.
Distancohu nė raste kur ka
pėrzierje nė ndeja mes grash e burrash po qė se
vėren dobėsi nė fetarinė tėnde!
302.
Mos e braktis askėnd pėrveē se
pėr hir tė Allahu, gjithashtu largohu nga
grindja dhe konflikti!
303.
Mos ofendo askėnd dhe pėr
asnjėrin mos pėrshkruaj vetitė e tij tė kėqija!
304.
Mos mallko askėnd nė kėtė botė,
as kafshėt e as gjėrat e ngurta!
305.
Ki kujdes nga shpifjet dhe akuzat
e njerėzve nė ēėshtjet qė kanė tė bėjnė me
nderin dhe moralin e tyre, ngase kjo bėn pjesė
ndėr mėkatet mė tė mėdha!
306.
Mos e tremb ndonjė musliman e as
mos e dėmto atė!
307.
Pėrpiqu qė t’i pajtosh njerėzit
nė mes vete, qoftė edhe duke pėrdorur
gėnjeshtrėn e lejuar!3
308.
Po qė se ndokush tė ka kėrkuar
falje, atėherė pranoja arsyetimin. Madje pėrpiqu
qė para se tė kėrkojė ai falje, ta arsyetosh
atė!
309.
Mos etiketo askėnd me llagape e
emra tė kėqij, e as mos e thirr atė me ofiqe tė
tilla, por thirre atė me emrat mė tė dashur dhe
mė tė preferuar pėr tė!
310.Ruaju
nga nemimeja! Nemime ėshtė mbartja e fjalėve nė
mes njerėzve duke pasur pėr qėllim prishjen
ndėrmjet tyre.
311.
Ki kujdes nga pėrgojimi (gibeti)4!
Gibeti ėshtė kur t’i flet pėr vėllanė tėnd nė
mospraninė e tij pėr gjėrat qė ai nuk dėshiron
t'i pėrmenden.
312.
Mos shpif pėr askėnd e as mos e
poshtėro!
313.Mos
i kushto rėndėsi dėgjimit tė gjėrave pėr tė
cilat nuk lejohet tė flitet!
314.Mos
shkruaj asgjė nga ajo qė ėshtė ndaluar tė flitet
pėr tė ose tė dėgjohet!
315.Krijo
mendime tė mira pėr njerėzit dhe ik nga
paragjykimet, sepse pa dyshim disa mendimet e
kėqija janė mėkat!
316.Flit
tė mirėn, pėrndryshe hesht!
317.Bėhu
zemėrmirė dhe mos u bėj ziliqar e as dashakeq!
318.Ji
modest dhe mos u bė mendjemadh e as mos u kreno
para tė tjerėve!
319.Mos
u dashuro me veten dhe punėt e tua!
320.Mos
e lavdėro veten dhe mos pretendo atė qė nuk e
posedon nė vete!
321.
Mėkatarit, bidatēiut (shpikėsit
nė fe gjėra tė reja), mosbesimtarit etj. mos ju
thuaj "zotėria im"!
322.Ji
i sinqertė dhe mos gėnje, sepse vėrtet
gėnjeshtra ėshtė prej gjynaheve mė tė mėdha!
323.Mos
u bėj dyfytyrėsh; pranė disave paraqitesh me njė
fytyrė, kurse pranė disa tė tjerėve me fytyrė
tjetėr!
324.Mos
u beto nė dikė tjetėr pėrveēse nė Emrin e
Allahut Fuqiplotė dhe mos e shpeshto betimin,
qoftė edhe pėr gjėra tė vėrteta!
325.Mos
pėrēmo askėnd, pėr arsye se nuk ka asnjė dallim
nė mes njerėzve pėrveēse atij qė dallohet me
devotshmėri si dhe gjėrat gjykohen sipas
pėrfundimit tė tyre!
326.
Largo ēdo pengesė nga rruga!
327.Mos
e kalo kohėn duke qėndruar rrugėve, nėpėr kafene
si dhe mos hyr nė vende dėfrimi (klube tė natės,
kinema, diskoteka etj.)!
328.Realizoje
premtimin e dhėnė e mos tradhto!
329.Mos
kėrko ndihmė nga magjistarėt dhe fallxhorėt, e
as mos u beso gėnjeshtrave tė tyre, e pastaj tė
shkatėrrohen veprat qė ke bėrė!5
330.Mos
skulpturo pamje tė njerėzve apo tė kafshėve, pėr
arsye se Ditėn e Llogarisė dėnimin mė tė
dhimbshėm do ta kenė skulptorėt!
331.Mos
i madhėro fotografitė e njerėzve dhe gjallesave
duke i varur ato nėpėr muret e shtėpisė apo duke
u kushtuar atyre rėndėsi tė posaēme! Me ketė
veprim do tė ndalosh hyrjen e engjėjve
(melaqeve) brenda nė shtėpi!
332.Mos
luaj me zare e as lojė tavlle dhe lojėra tė
tjera tė ngjashme!
333.Mos
kėndo vargje tė thurura me pėrmbajtje tė prishur
dhe tė shfrenuar dhe as mos e lejo veten qė t’i
dėgjosh ato!
334.Mos
dėgjo gjėra dėfryese e as vegla muzikore, duke
pėrfshirė kėtu edhe tupanėt e darabukun! Ki
kujdes po ashtu nė posedimin e tyre!
335.Mos
luaj me fluturimin e pėllumbave!
336.Mos
e mbyll nė kafaz bilbilin dhe llojet e tjera tė
shpendėve!
337.Mos
fli mbi pllakėn e parrethuar me mur apo parmakė!6
338.Mos
fli pėrmbys, ngase kjo ėshtė mėnyra e tė
fjeturit tė shejtanit dhe kjo mėnyrė e tė
fjeturit e hidhėron Allahun e Madhėrishėm!7
339.Mos
u ul nė mes tė hijes dhe rrezeve tė diellit!8
340.Mos
e hap gojėn kur tė gogėsikėsh (kur tė merr
gjumi), por mbuloje atė me shpinėn e dorės sė
majtė. Mos e ngre zėrin gjatė teshtimės dhe
gromėsimės!
341.Kur
tė teshtijė ndokush, thuaj: "Jerhamukallah"
–Allahu tė mėshiroftė-, pasi ai tė ketė thėnė:
"Elhamdulilah" -falėnderuar qoftė
Allahu. Mė pas ai le tė pėrgjigjet
me
lutjen: “Jehdikumullahu ve juslih balekum”
–Allahu ju udhėzoftė dhe jua pėrmirėsoftė
mendimin tuaj!
342.Mos
u bė pesimist nga asgjė dhe mos e mendo se
dikush tjetėr ka ndikim nė njė veprim tė caktuar
pėrpos Allahut!9
343.Mos
u var kėmbore (bagėtive) e as mos mbaj qen nė
shtėpi pėrveē nėse ke nevojė pėr gjueti
apo ruajtje tė pasurisė!
344.Ruaju
nga fishkėllima dhe duartrokitja, sepse ato janė
gjeste tė mosbesimtarėve!
Autori: Ahmed Izzuddin
El-Bejanunij
Pėrktheu: Mr Fehim
Dragusha
4.10.2009
[1])
Kėtu ėshtė pėr qellim pėrshėndetja e
burrave me burra e assesi nuk duhet
kuptuar si kėshillė drejtuar grave, pėr
arsye se grave u ndalohet pėrshėndetja
me burra pėr dore, gjė qė tek ne ėshtė
shumė e pėrhapur, bile po qė se ndodh qė
gruaja mos t’i flasė pėr dore ndonjė
burri, shkakton edhe ndėrprerjen e
raporteve familjare. (Sh. P.)
[2])
Tek ne ky rend nė pėrgjithėsi ėshtė
tejet i papėrfillur. Ėshtė shqetėsues
fakti i tė mospraktikuarit tė rregullave
tė hyrjes nė shtėpinė e huaj, qoftė edhe
tek vėllai nga nėna dhe babai. Allahu nė
Kur’an u drejtohet qartė besimtarėve
duke u thėnė:
“O besimtarė! Mos hyni nė
shtėpitė e huaja pa marrė leje e pa i
pėrshėndetur banuesit e tyre. Kjo ėshtė
mė e mira pėr ju. Ndoshta do t’ia vini
veshin!”
(Nur, 27)
Sot kėtė rregull pakkush e respekton
prej njerėzve tė afėrm tė njė familjeje,
duke menduar se jemi tė gjithė tė afėrm.
A thua harrojnė kėta njerėz se fėmijėt
janė edhe mė tė afėrm pėr prindėrit e
tyre, por megjithatė duhet tė marrin
leje kur hyjnė nė dhomė tek prindėrit e
tyre?
Ėshtė gjė e thjeshtė t’i bihet ziles apo
tė thėrritet me zė. Nuk duhet kuptuar
assesi qė ky formalitet ėshtė sinjal i
largimit dhe distancės nė mes tė
afėrmve. Pėrkundrazi, duhet kuptuar si
rregull islam, qė krijon qetėsinė e
ndenjjes nė familje dhe mirėpritjen e
atij tė afėrmi, pasi kjo duhet tė ndodhė
nė mėnyrė tė ndėrsjellė. Pra, siē
thėrret njė person kur shkon tek xhaxhai
i tij p.sh., ashtu edhe xhaxhai thėrret
kur shkon tek ai. Nėse ky formalitet i
thjeshtė i duket i vėshtirė njerėzve,
atėherė si do tė ishte gjendja pėr ta
praktikuar pa u hidhėruar rregullin e
ardhshėm nė ajetin nė vazhdim nga e
njėjta sure, ku Allahu vazhdon e thotė:
“Nėse atje nuk gjeni
askėnd, mos hyni derisa t’ju lejohet e,
nė qoftė se ju thuhet “Kthehuni”,
atėherė kthehuni! Kjo ėshtė mė e mirė
pėr ju. Allahu e di se ēfarė bėni ju.”
(Nur, 28)
Ėshtė e vėrtetė e pamohuar qė femra ka
tė drejtė tė qėndrojė pa shami kur ėshtė
nė ambientet e shtėpisė sė vet. Nėse aty
ka meshkuj qė i ka tė afėrm dhe nuk i
lejohet martesa me ta, si: babai,
vėllai, mixha etj., nuk prish punė tė
jetė femra pa shami. Ndėrsa tė tjerat qė
janė nė ambientet e shtėpisė martesore,
ku tė tjerėt pos burrit i ka tė huaj; si
kunatin, xhaxhanė e burrit etj., nuk i
lejohet tė jetė pa shami. (Sh. P.)
[3])
Me termin “الكذب
المباح”
gėnjeshtėr e lejuar, ėshtė pėr qėllim qė
t’i thuash tė dėmtuarit: filani gjithnjė
flet mirė pėr ty, edhe pse faktikisht
nuk flet pėr atė as mirė e as keq, apo
ta lavdėrosh njėrin duke mos qenė
prezent tjetri. (Sh. P.).
[4])
Gibeti “pėrgojimi” ėshtė kur t’i
pėrmendėsh vėllait tėnd diēka qė ai e
urren, qoftė kjo mangėsi nė trupin e
tij, nė prejardhjen e tij, nė moralin e
tij, nė veprimet e tij, nė thėniet e
tij, deri edhe nė veshjet (rrobat) e
tij, nė shtėpinė e tij dhe nė kafshėt e
tij. Transmetohet nga Enesi (Allahu
qoftė i kėnaqur me tė, se i dėrguari i
Allahut, Muhamedi alejhisselam, ka
thėnė: “Kur u ngrita nė qiell (Natėn
e Mi’raxhit), kalova tek njė popull qė
kishin thonj bakri dhe me to gėrvishtnin
fytyrat dhe gjokset e tyre. Thashė:
"Kush janė kėta o Xhibril?" Tha: "Kėta
janė ata tė cilėt hanė mishrat e
njerėzve, d.t.th. pėrgojojnė dhe cenojnė
nderet e njerėzve. Nė lidhje me
Gibetin, i Dėrguari alejhisselam po
ashtu thotė: “A e dini ē’ėshtė gibeti?"
Tė pranishmit thanė; Allahu dhe i
Dėrguari i tij e dinė mė mirė!" Atėherė
tha: “Gibeti ėshtė t’i pėrmendėsh
vėllait tėnd atė qė ai urren.” Thanė;
"Po nėse ai e posedon kėtė cilėsi?" I
Dėrguari alejhisselam u pėrgjigj: "Nėse
ai e posedon kėtė cilėsi, veē e ke
pėrgojuar, por nėse nuk e ka, atėherė ke
shpifur ndaj tij.” Ėshtė mė rėndėsi
pėr t’u shėnuar se pėrgojimi ėshtė i
ndaluar unanimisht nga tė gjithė
dijetarėt e umetit islam, bile Imam
Kurtubiu ka thėnė: “Dijetarėt kanė rėnė
nė ujdi se pėrgojimi ėshtė prej
gjynaheve tė mėdha dhe pėr kėtė mėkat
obligohet pendimi.”(Sh. P.).
[5])
I Dėrguari i Allahut ka thėnė:
"Kush shkon te
falltari dhe i beson asaj qė thotė ai,
ai veē ka mohuar atė qė i ėshtė zbritur
Muhamedit (Islamin)".
Nga ky hadith nėnkuptohet
se vetė shkuarja tek falltari ėshtė
mėkat i madh. Por nėse ajo kurorėzohet
edhe me besim ndaj fjalėve dhe veprės sė
falltarit, kjo gjė tė shndėrron nė
mosbesimtar apo jomusliman, pra si
mohues i shpalljes sė Allahut. Si i
tillė nėnkupton se bėhesh mosbesimtar
dhe ēdo vepėr e mirė e jotja do tė
shkojė huq pasi besimi ka ikur nga zemra
e jote dhe si pėrfundim do tė jetė
ndėshkimi me zjarr e jo shpėrblimi me
xhenet. Allahu na ruajttė prej zjarrit
tė xhehenemit! (Sh. P.)
[6])
I Dėrguari po ashtu porositė qė mos ta
neglizhojmė sigurinė pėrgjatė gjumit,
sepse nė atė gjendje ai nuk ėshtė nė
gjendje tė dijė se ē'vepron. Andaj edhe
ka ndaluar tė flejė njeriu nė vend tė
ngritur e qė nuk ėshtė i rrethuar. Ai,
lavdėrimi dhe paqja e Allahut qofshin
mbi tė, ka thėnė: "Kush fle nė pllakėn e
shtėpisė (vendin) tė parrethuar, mos ta
fajėsojė askėnd pėr pasojat e mundshme!"
(Sahih, Buhariu nė "El-Edebul Mufred"
etj.) Sh.P.
[7])
Tihfe El-Gifari ishte njė varfanjak qė
jetonte nė xhami tė Muhamedit alejhis-salatu
vesselam. Ai tregon se njė ditė mė gjeti
i Dėrguari, lavdėrimi dhe paqja e
Allahut qofshin mbi tė, duke fjetur nė
xhami pėrmbys. Mė tundi me kėmbėn e tij
dhe mė tha: "Ē'ke kėshtu me kėtė
mėnyrė tė fjeturit? Kėtė mėnyrė tė
fjeturit e urren Allahu!".
(Transmeton Ibni Maxhe dhe tė tjerė,
hadithi ėshtė sahih)
Nė njė transmetim tjetėr Ebu Dherrit i
tha: "O karkalec i vogėl, kjo ėshtė
mėnyra e tė fjeturit tė banorėve tė
zjarrit!" (Sahih, Ibni Maxhe)
Pra, shkaku i ndalimit tė
kėsaj mėnyre tė tė fjeturit ėshtė
mospėrngjasimi me banorėt e xhehenemit.
(Sh. P.)
[8])
Transmeton Ibni Maxhe dhe hadithi ėshtė
sahih se "i Dėrguari, lavdėrimi dhe
paqja e Allahut qofshin mbi tė, kishte
ndaluar tė ulej njeriu nė mes tė hijes
dhe diellit!" Nė disa transmetime tė
tjera sqarohet shkaku i kėtij ndalimi,
ku pėrmendet se nė ato vendet qėndron
shejtani i mallkuar. (Sh. P.)
[9])
Nė kėtė kėshillė e gjeni porosinė shumė
tė dobishme, qė lidhet ngushtė me
besimin e pastėr tė muslimanit. Vėrtet
Allahu gjėrat nė kėtė botė i ka lidhur
me shkaqet e ndodhjes sė tyre. Por
asnjėherė nuk duhet harruar se vet
shkaqet janė krijesa apo mundėsi tė
Allahut. Andaj shikuar nė fund del se
gjithēka qė ndodh ėshtė caktim dhe
dėshirė e Allahut dhe askush nga
krijesat nuk mund tė jetė ndikuesi i
drejtpėrdrejtė nė shkaktimin e ndodhive
dhe ngjarjeve tė caktuara.
Kur kjo gjė do tė kuptohej drejt, shumė
zėnka e hidhėrime qė ndodhin ne mesin e
njerėzve do tė tejkaloheshin mė lehtė e
dhe mė me pak pasoja. Falja dhe
toleranca do tė shfaqej mė shumė. Nuk do
ta konsideronte vėllai vėllanė si
armikun kryesor dhe shkaktarin e vetėm
tė ndonjė dėmi nė rast se sprovohet me
tė. Allahu na udhėzoftė nė rrugėn e Tij
tė vetme e tė drejtė! (Sh. P.)