Dispozita e
shitblerjes me kapar (paradhėnie, el urbun)
Fushat e veprimtarive
ekonomike mes njerėzve janė zgjeruar, saqė janė
pėrhapur mėnyra dhe forma tė ndryshme Ky zgjerim
vjen si rrjedhojė i largėsisė nga tė jetuarit
sipas parimeve tė Islamit dhe shmangies nga rrugėt
e udhėzimit, ēka ka sjellė qė politika e synimit
ta arsyetojė mjetin. Kjo politikė ndiqet nga shumė
muslimanė e sidomos nga ata tė cilėt merren me
tregti, interesimi i tė cilėve ėshtė vetėm
grumbullimi sa mė i madh i pasurisė duke mos
shikuar nė lejimin ose ndalimin e saj. Shumė
ēėshtje u janė pėrzier njerėzve, e vėrteta ėshtė
veshur me tė pavėrtetėn. Ēėshtja ėshtė mjaft e
rrezikshme dhe kėrkon zbulimin dhe sqarimin e
shumė llojeve tė marrėdhėnieve ekonomike tė
pranishme sot nė mesin e muslimanėve, nė mėnyrė qė
tė sqarohet e vėrteta dhe tė dallohet e mira prej
sė keqes.
Pasi shitblerja me kapar (el urbun) ėshtė njėra
prej llojeve tė tregtisė sė njohur sot, ndihet
nevoja qė tė sqarohet dispozita e kėsaj
shitblerjeje, se a ėshtė hallall apo haram (e
lejuar ose e ndaluar).
Para se tė flasim dhe tė pėrmendim qėndrimet e
dijetarėve islamė lidhur me kėtė ēėshtje, ėshtė e
arsyeshme tė mėsojmė se ēkuptojmė me kėtė lloj
shitblerjeje. Fjala el urbun sipas kuptimit
etimologjik do tė thotė parapagim, paradhėnie.
Ndėrsa sipas kuptimit terminologjik, nė gjuhėn e
sheriatit, dijetarėt islamė kanė dhėnė pėrkufizime
tė ndryshme, mirėpo tė gjitha ato kanė njė
domethėnie, edhe pse dallojnė nė shprehje.
1. Imam Maliku, Allahu e mėshiroftė, e pėrkufizon
nė kėtė mėnyrė: Shitblerja me kapar ėshtė kur njė
njeri blen diēka ose e merr me qira, p.sh. njė
kafshė, dhe i thotė shitėsit ose qiradhėnėsit: Tė
jap njė dinar me qėllim qė, nėse mallin ose qiranė
e kthej mbrapsht, ajo qė tė dhashė ėshtė e jotja.1
2. Ibn Maxhe duke folur pėr kėtė lloj shitblerjeje
thotė: El urbun ėshtė qė njeriu tė blejė njė
kafshė pėr njėqind dinarė e ti parapaguajė dy
dinarė dhe ti thotė: Nėse nuk e blej kafshėn, dy
dinarė tė takojnė ty.2
Me sa thamė mė lart, na bėhet e qartė se:
a) Pėrkufizimet e shitblerjes me kapar te fukahatė
dhe dijetarėt e hadithit sillen rreth njė kuptimi.
b) Ndėr pėrkufizimet mė tė njohura ėshtė ai i imam
Malikut dhe se ai ėshtė pėrkufizimi mė i zgjeruar,
ndėrsa tė tjerėt e pėrkufizuan kėtė lloj vetėm nė
procesin e shitblerjes, pėrderisa imam Maliku ka
sqaruar se shitblerja me kapar rrjedh edhe nė
procesin e qirasė ashtu siē rrjedh nė shitblerje.
c) Pėrkufizimet nė vetvete pėrfshijnė dy forma
prej formave tė shitblerjes me kapar, tė cilat
janė:
1) Forma e parė, nė tė cilėn kryhet procesi i
shitblerjes ose akti i qirasė dhe bėhet ndarja (prerja)
e kaparit nė dobi tė blerėsit nga esenca e ēmimit
ose nė dobi tė qiramarrėsit nga vlera e qirasė.
Pėr kėtė formė nuk ka mospajtime mes dijetarėve,
ngase nuk paraqet ndonjė rrezik qė pengon
vlefshmėrinė e shitblerjes ose qirasė.3
2) Forma e dytė, gjatė sė cilės nuk kryhet procesi
i shitblerjes ose i qirasė, duke pasur parasysh
zmbrapsjen e blerėsit ose tė qiramarrėsit nė
mėnyrė qė kapari (parapagimi, paradhėnia) bėhet
pronė e palės sė dytė, shitėsit respektivisht
qiradhėnėsit. Dijetarėt islamė kanė mospajtime
rreth kėsaj forme. Andaj studimi ynė do tė jetė
rreth kėsaj forme.
ē) Duke u bazuar tek ajo qė thamė mė sipėr, mund
tė konkludojmė se shitblerja me kapar ėshtė qė
blerėsi ose qiramarrėsi ti paguajė njė pjesė tė
pasurisė shitėsit, respektivisht qiradhėnėsit, nė
mėnyrė qė nėse blerėsi ose qiramarrėsi vjen nė
afatin e caktuar dhe kryhet procesi i shitblerjes
ose qirasė, shuma e parapaguar (kapari) do tė
konsiderohet dhe llogaritet nga ēmimi i asaj qė
ėshtė shitur ose dhėnė me qira, ndėrsa nėse kemi
zmbrapsje tė blerėsit apo qiramarrėsit nga blerja
ose qiraja, humbet e drejta e atyre tė dyve nė
kapar dhe kapari bėhet pronė e palės sė dytė, e ai
ėshtė shitėsi respektivisht qiradhėnėsi. Allahu e
di mė sė miri!
Qėndrimet e fukahave lidhur me kėtė ēėshtje
Dijetarėt islamė kanė dy mendime lidhur me kėtė
ēėshtje. Njė grup dijetarėsh e ndalon kėtė, ndėrsa
grupi tjetėr e lejon.
1) Ata qė e ndalojnė dhe argumentet e tyre
Shumica e dijetarėve nisur nga medhhebi hanefi,
maliki dhe shafi nuk e lejojnė kėtė lloj
shitblerjeje4.
Gjithashtu ėshtė edhe njė transmetim nga imam
Ahmedi, i cili mban kėtė qėndrim. Kėtė mendim e
kanė zgjedhur edhe kėta dijetarė: Ebul Hatabi nga
hanbelitė, ėshtė transmetuar nga ibn Abasi, Hasan
el Basri etj.5
Dijetari i mirėnjohur hanefi, Mulla Ali Elkari, nė
librin Mirkatul Mefatih Sherh Mishkatul Mesabih,
duke numėruar disa lloje tė ndaluara shitblerjeje
e thekson edhe shitblerjen me kapar.6
Argumentet e kėtij grupi dijetarėsh
1) Fjala e Allahut tė Lartėsuar: "O ju qė
besuat, mos e hani mallin e njėri-tjetrit nė
mėnyrė tė palejuar." (Nisa, 29). Marrja e
kaparit konsiderohet si ngrėnie e pasurisė sė
njėri-tjetrit nė mėnyrė tė padrejtė.
2) Ėshtė lloj shitblerjeje nė tė cilėn ka mashtrim
dhe konsiderohet ndėr llojet e njohura tė
shitblerjes sė injorancės, prandaj i Dėrguari i
Allahut, lavdėrimi dhe paqja e Allahut qofshin mbi
tė, e ka ndaluar ngase konsiderohet si ngrėnie e
pasurisė nė mėnyrė tė palejuar. E, Allahu ka
thėnė: "O ju qė besuat, mos e hani mallin e
njėri-tjetrit nė mėnyrė tė palejuar, pėrpos
tregtisė nė tė cilėn keni pajtueshmėri mes vete."
(Nisa, 29). Kuptimi i ajetit do tė thotė pėrpos
tregtisė nė tė cilėn nuk ka mashtrim, nuk ka
rrezik e as lojė me kumar dhe kjo nuk lejohet
ngase llogaritet formė prej formave tė kumarit.
Allahu i Lartėsuar e ka ndaluar atė duke thėnė:
"O ju qė besuat, s'ka dyshim se vera, bixhozi,
idhujt dhe hedhja e shigjetės (pėr fall)
janė vepra tė ndyta nga shejtani. Pra, largohuni
prej tyre qė tė jeni tė shpėtuar." (Maide, 90)
3) Amr b. Shuajbi transmeton nga babai, nga gjyshi
i tij, se i Dėrguari i Allahut, lavdėrimi dhe
paqja e Allahut qoftė mbi tė, e ka ndaluar
shitblerjen me kapar."7
4) Kjo lloj shitblerjeje pėrmban dy kushte jo tė
vlefshme: ato janė parapagimi qė i jepet shitėsit
gratis (falas) dhe lejimi i kthimit tė artikullit.
Imam Shevkani duke folur lidhur me kėtė thotė:
Arsyeja e ndalimit tė kėtij lloji tė shitblerjes
ėshtė se pėrmban dy kushte jo tė vlefshme, njėri
prej tyre ėshtė se parapagimi qė i ėshtė dhėnė
shitėsit ėshtė gratis (falas) nėse e lė artikullin
pa e blerė dhe kushti i dytė ėshtė lejimi i
kthimit tė artikullit shitėsit, nėse nuk e pėlqen
atė."8
2) Ata qė e lejojnė dhe argumentet e tyre
Hanbelitė mendojnė se kjo lloj shitblerjeje ėshtė
e lejuar dhe se ajo siē ėshtė e vlefshme gjatė
shitblerjes ėshtė e vlefshme gjithashtu edhe nė
qira. Kėtė mendim e pėrfaqėsojnė edhe Umer ibnul
Hatabi, Abdullah b. Umer ibnul Hatabi, Allahu
qoftė i kėnaqur me ta, siē ėshtė transmetuar edhe
prej Ibn Sirinit, Muxhahidit, Nafi b. Harithit,
Zejd b. Eslemit.9
Ky grup dijetarėsh argumenton me argumentet
vijuese:
1). Abdurrezaku transmeton nga Zejd b. Eslemi, se
i Dėrguari i Allahut, lavdėrimi dhe paqja e
Allahut qofshin mbi tė, ėshtė pyetur rreth
shitblerjes me kapar dhe e ka lejuar atė."10
2). Sufjan b. Ujejne transmeton nga Amr b. Dinari,
nga Abdurrahman b. Feruh nga Nafi b. Harithi (punonjės
i Umerit nė Mekė), se ai (Nafiu) kishte blerė
shtėpinė pėr Umer ibnul Hatabin, Allahu qoftė i
kėnaqur me tė, nga Safvan b. Umeje pėr katėr mijė
dėrhemė dhe ia kushtėzoi Nafiu atij qė nėse Umeri
pajtohet me kėtė, atėherė shtėpia ėshtė e tij e
nėse s'pajtohet, atėherė Safvanit i takojnė
katėrqind dėrhemė."11
Imam Ahmedi ka argumentuar mė kėtė transmetim duke
thėnė se ky ėshtė veprim i Umerit.12
3) Gjithashtu kanė argumentuar me qėndrimet e Ibn
Sirinit, Seid b. Musejibit dhe kanė thėnė se nuk
ka asgjė tė keqe nė kėtė lloj shitblerjeje.
Sqarimi i argumenteve tė tė dy palėve
Nga ajo qė pamė nga argumentet e tė dy palėve, na
bėhet e qartė se:
1) Argumentimi i atyre qė e ndalojnė kėtė lloj
shitblerjeje me ajetin kuranor: "mos e hani
mallin e njėri-tjetrit nė mėnyrė tė palejuar"
(Nisa, 29), ėshtė argumentim i pėrgjithėsuar.
2) Me hadithin e Amr b. Shuajbit nė ndalimin e
shitblerjes me kapar nuk mund tė argumentojmė
ngase ėshtė cilėsuar si hadith daif (i dobėt) nga
dijetarėt e hadithit.
3) Ēėshtja e ekzistimit tė mashtrimit (garar) nė
shitblerjen me kapar nuk ėshtė e qartė, ngase
gjėja e shitur ėshtė e njohur, ēmimi (vlera) ėshtė
i njohur, mundėsia pėr dorėzimin e asaj qė ėshtė
shitur ekziston, vetėm nėse themi se ajo qėndron
nė dyshimin e zmbrapsjes (kthimit) tė blerėsit nga
procesi i shitblerjes. Nė realitet nė ēėshtjen e
zmbrapsjes nuk ka mashtrim, ngase shitėsi kėtė e
planifikon qysh herėt dhe e llogarit kėtė.
4) Hadithi i Zejd b. Eslemit me tė cilin
argumentojnė ata qė e lejojnė kėtė lloj tė
shitblerjes gjithashtu ėshtė cilėsuar si hadith i
dobėt nga dijetarėt e hadithit dhe nuk mund tė
argumentohet me tė.
5) Ndodhia e blerjes sė shtėpisė sė Safvan b.Umeje
me tė cilin argumentojnė ata qė e lejojnė kėtė
lloj shitblerjeje i pėrngjan shitblerjes me kapar
nga aspekti i ekzistimit tė kushtit nga tė dyja
palėt, ngase nė tė dy rastet shitėsit i takon njė
pjesė e pasurisė nga blerėsi qė zmbrapset. Prandaj
argumentimi me kėtė ndodhi pėr blerjen e shtėpisė
sė Safvanit ėshtė argumentim i shėndoshė dhe i
drejtė ngase plotėsisht i ngjason shitblerjes pėr
tė cilėn flasim ne dhe kanė dallim vetėm nė formė,
ndėrsa nė thelb dhe nė pėrmbajtje janė tė njėjtė.
Para se tė japim mendimin mė tė saktė mes kėtyre
dy mendimeve, kėtu po sjellim edhe vendimin e
Akademisė sė Fikhut Islam lidhur me kėtė
problematikė. Nė seancėn e tetė tė mbajtur nė
Brunej Daru Selam prej datės 1-7 Muharem 1414
hixhri, qė pėrkon me datėn 21-27 qershor 1993, pas
shqyrtimit tė studimeve tė sjella nė Akademi
lidhur me shitblerjen me kapar dhe pas dėgjimit tė
debateve, Akademia vendosi:
1)- Me Bej El Urban nėnkuptohet shitja e njė
artikulli duke i paguar blerėsi shitėsit njė pjesė
tė ēmimit, nė mėnyrė qė, nėse (blerėsi ) e merr
artikullin, pjesa e paguar konsiderohet prej
ēmimit, por nėse nuk e merr (artikullin), pjesa e
paguar (kapari) i mbetet shitėsit. Bej urbun hyn
nė transaksionet e shitblerjes dhe tė qirasė, pasi
kjo (qiraja) ėshtė shitje e dobisė (shėrbimit) ose
e pėrfitimit, mirėpo pėrjashtohet nga
transaksionet e shitblerjes nė tė cilat pėr
ligjshmėrinė e tyre ėshtė kusht dorėzimi i njėrit
prej tė kėmbyerve (artikullit ose ēmimit) nė
mbledhjen e kontratės, si es selem, ose i tė dy tė
kėmbyerve, si kėmbimi i artikujve ribevi dhe es
sarf (kėmbimet valutore). Nuk mund tė hyjė nė
transaksionet e shitjes me kosto plus (bej ul
murabehah) nė periudhėn kur ajo ėshtė vetėm
premtim reciprok (sepse shitėsi ende nuk e posedon),
por hyn nė periudhėn e shitjes reale, qė kryhet
pas premtimit reciprok.
Mendimi mė i saktė
Shevkani13
pėrzgjedh mendimin e shumicės sė dijetarėve, tė
cilėt e ndalojnė shitblerjen me kapar dhe kėtė e
bėn pėr dy qėllime:
1- Pėr shkak tė ndalimit qė ka ardhur nė hadithin
e tė Dėrguarit tė Allahut tė cilin e transmeton
Amr bin Shuajbi, i cili e ndalon kėtė lloj tė
shitblerjes. Edhe pse hadithi ėshtė cilėsuar i
dobėt, megjithatė ka ardhur nga disa transmetime,
qoftė munkati ose mevsul, dhe kėto transmetime
pėrforcojnė njėra-tjetrėn.
2- Pėr shkak se hadithi i Amr bin Shuajbit tregon
ndalimin, ndėrsa argumentet e atyre qė e lejojnė
tregojnė pėr lejim, rregulla thotė se ndalimit i
jepet pėrparėsi ndaj lejimit.
Mirėpo siē shihet nga argumentet, kjo lloj
shitblerjeje ėshtė i lejuar qoftė gjatė procesit
tė shitblerjes gjithashtu edhe nė qira. Edhe pse
mė e arsyeshme ėshtė qė marrėsi i kaparit t'ia
kthejė palės tjetėr nėse ajo refuzon, pendohet dhe
kthehet nga akti, ngase kjo ėshtė njė vepėr e
pėlqyer nė Islam, kur e kėrkon njėra palė, duke u
bazuar nė thėniet e tė Dėrguarit tė Allahut,
lavdėrimi dhe paqja e Allahut qofshin mbi tė, i
cili thotė: "Allahu ia faltė gjynahet atij qė
pranon nga muslimani kthimin mbrapsht tė mallit tė
shitur"14
ose nė transmetim tjetėr: "Allahu e faltė Ditėn
e Gjykimit atė qė ia kthen shitjen njė tė penduari."
Dhe se kthimi i kaparit te pala qė pendohet nga
akti ėshtė dalje nga mospajtimet dhe ėshtė mė e
pastėr dhe mė shėndoshė pėr fenė e muslimanit.
Por sėrish themi se kjo gjė ėshtė e lejuar dhe
kėtė e themi pėr disa arsye:
1- Pėr arsye se argumentet e atyre qė e ndalojnė
nuk janė tė qėndrueshme dhe s'janė tė mjaftueshme
pėr tė vėrtetuar ndalimin dhe se ndalimi i
shitblerjes me kapar nuk ėshtė vėrtetuar.
2- Me ndodhitė me tė cilat argumentojnė ata qė e
lejojnė kėtė lloj shitblerjeje mund tė
argumentojmė pėr shkak tė ekzistimit tė
ngjashmėrisė sė fortė mes tyre dhe shitblerjes nė
fjalė ose qirasė.
Duke shtuar edhe kėto fakte:
1- Fjala e Allahut tė Lartėsuar: "e Allahu ka
lejuar shitblerjen, ndėrsa ka ndaluar kamatėn.
(Bekare, 275). Ky ajet kuranor ėshtė i
pėrgjithėsuar dhe pėrfshin ēdo lloj shitblerjeje
pėrveē atyre llojeve qė janė tė pėrjashtuara nga
ky ajet me ndonjė argument tė qartė nga Kurani ose
Suneti, ndėrsa ne nuk kemi ndonjė argument tė
qartė qė ndalon shitblerjen me kapar, kėshtu qė ky
lloj mbetet nė esencė si i lejuar (mubah).
2- Hadithi i Zejd bin Eslemit ėshtė hadith Mursel
hasen15
deri tek Zejd bin Eslemi.
3- Ebu Hurejra, Allahu qoftė i kėnaqur me tė,
transmeton se i Dėrguari i Allahut, lavdėrimi dhe
paqja e Allahut qofshin mbi tė, ka thėnė:
"Muslimanėt u pėrmbahen kushteve."16
Ky hadith konsiderohet esencė nė transaksionet mes
njerėzve me kusht qė tė mos lejojė kushti ndonjė
haram (tė ndaluar) ose tė bėjė haram ndonjė gjė tė
lejuar. Ndėrsa shitblerja me kapar konsiderohet
prej kushteve tė cilėt muslimanėt janė pajtuar si
shpėrblim pėr prishjen e aktit.
4- Nė shitblerje me kapar ka dobi. Prej tyre mund
tė pėrmendim: pengon monopolizimin e artikullit;
sikur blerėsi tė shmanget nga blerja e artikullit
dhe bėhet prishja e tregut, atėherė do tė kishim
humbje tė mėdha pėr tė zotin e mallit, ndėrsa
blerėsi s'ka asgjė nė kėtė.
5- Kjo lloj shitblerjeje ėshtė pėrhapur nė mesin e
njerėzve dhe ėshtė bėrė zakon (traditė). Ėshtė e
njohur te fukahatė se e drejta zakonore merret nė
konsideratė dhe se me marrjen nė konsideratė tė
saj largohen vėshtirėsitė.
6- Shumica e tregtarėve, qofshin ata tregtarė tė
frutave ose tė perimeve, i rezervojnė ato me njė
kapar e mė pastaj shohin tregun: nėse artikulli
qarkullon dhe shitet nė treg, e blejnė e nėse nuk
qarkullon, e lėnė atė duke kaluar disa ditė. Sdo
mend se kjo konsiderohet humbje dhe harxhim i
kohės pėr shitėsin dhe humbje e shumė rasteve qė i
janė paraqitur atij pėr shkak tė rezervimit. Nė
kėtė mėnyrė shitblerja me kapar pengon blerėsin
nga dėmtimi i tė tjerėve. Nė anėn tjetėr,
rregullat e sheriatit nuk ndalojnė marrjen e
masave nė ruajtjen e tė drejtės sė njeriut nė kėtė
ēėshtje. Kushtėzimi i shitėsit pėr veten e vet-
veēanėrisht sot kur ndėrgjegjja e njeriut ėshtė
prishur dhe janė shtuar lloje tė ndryshme
mashtrimesh- ėshtė njė gjė qė sheriati islam nuk e
refuzon.
7- Nė shumicėn e rasteve ēmimi i mallit ulet disa
ditė pas shitblerjes. Me kėtė rast tregtari
obligohet tė bėjė pazar nga fillimi dhe ta prishė
kontratėn e parė ose ta lėrė ashtu dhe tė humbė,
ndėrsa shitblerja me kapar i ndalon dhe i pengon
tregtarėt prej kėtyre mashtrimeve.
8- Dr. Maxhid Ebu Rehje nė veprėn e tij Dispozita
e shitblerjes me kapar nė islam, fq. 23-24, thotė
se kjo lloj shitblerjeje dhe ajo e qirasė ėshtė e
lejuar dhe se mendimi i hanbelive ėshtė mė i
qėndrueshėm, edhe pse e shoh se mė parėsore pėr
marrėsin e kaparit ėshtė ta kthejė nėse zmbrapset
pala tjetėr, ngase nė kėtė ka shpėrblim dhe Islami
na nxit pėr kėtė, ashtu siē thotė i Dėrguari i
Allahut, lavdėrimi dhe paqja e Allahut qofshin mbi
tė: Allahu ia faltė gjynahet atij qė pranon
nga muslimani kthimin mbrapsht tė mallit tė shitur.17
Allahu e di mė sė miri!
Almedin Ejupi
20.6.2008
1 Munteka Sherh Muveta 4/ 158.
2
Sunen ibn Maxhe 2/ 739.
3
Tefsir Kurtubi 5/140. Munteka 4/158, Avnul Ma'bud
9/400.
4
Revdatul Talibin 3/397, Mugni 4/ 257, Nejlul Evtar
5/183.
5
Tefsir Kurtubi 2/150.
6
Mirkatul Mefatih Sherh Mishkatul Mesabih, Mula Ali
Elkari, vėll VI, fq 86. Darul Fikri.
7
Shėnon Maliku nė Muveta, gjithashtu e shėnojnė Ibn
Maxhe nė sunenin e tij 2/ 736, Bejhekiu nė sunenin
e tij 5/343. Mirėpo dijetarėt e hadithit thonė se
hadithi ėshtė i dobėt.
8
Nejlul Evtar 5/137, Subul Selam 3/17.
9
Mugni 4/257, Tefsir Kurtubi 5/150, Avnul Ma'bud
9/400. 10
Hadithi ėshtė Mursel. Shih Nejlul Evtar 5/137,
Tefsir Kurtubi 5/150.
11
Mugni 4/257. 12
I' laul Muvekiin 3/389. 13
Nejlul Evtar 5/183. 14
Shėnon Muslimi. 15
Hadith mursel ėshtė hadithi tė cilin e ngre tek i
Dėrguari i Allahut salallahu alejhi ue selem njė
sahabi ose tabiin, i cili nuk e ka dėgjuar atė
hadith nga i Dėrguari i Allahut salallahu alejhi
ue selem. 16
Shėnon Hakimi nė Mustedrek (2309), Bejhekiu
(6/79), Darekutni 100, nga Enes bin Maliku. 17
Ebu Davudi 3460, Ibn Maxhe 2199, Bejhekiu dhe tė
tjerė.