Kujdesi i tė parėve tanė pėr shfrytėzimin e kohės nė
kėnaqėsinė e Allahut xh.sh.
Omer Ibn Hattabi, Allahu qoftė i kėnaqur me tė, ka
thėnė: "E kur tė fle unė?! Nėse fle natėn, humb tė
drejtėn (obligimin) qė kam te Zoti i Madhėruar e nėse
fle ditėn, humb tė drejtėn (obligimin) qė kam ndaj
popullit."
Sead bin Muadhi, i cili ka pasur njė jetė tė bekuar dhe
angazhim shumė tė mirė, Islamin e ka pranuar nė moshėn
tridhjetė vjeēare dhe ka ndėrruar jetė nė moshėn
tridhjetė e shtatė vjeēare, kurse koha e tij (vitet) nė
Islam nuk ka qenė mė shumė se shtatė vite. Mirėpo nė
momentin e vdekjes sė tij e kanė vlerėsuar banorėt e
qiejve dhe tė tokės, sepse prej momentit tė pranimit tė
Islamit e ka kuptuar vlerėn e kohės dhe e ka shfrytėzuar
kohėn pėr kryerjen e detyrave ndaj Allahut tė
Lartmadhėruar. Transmetohet prej Xhabirit, Allahu qoftė
i kėnaqur me tė, se Muhamedi alejhi selam ka thėnė:
"Ėshtė tronditur Arshi i tė Gjithėmėshirshmit nga vdekja
e Sead bin Muadhit." (Mutefikun alejhi)
Transmeton Ibni Umeri, Allahu qoftė i kėnaqur me tė, nga
Muhamedi alejhi selam se ka thėnė: "Ky ėshtė pėr tė
cilin ka lėvizur edhe Arshi pėr vdekjen e tij dhe i janė
hapur atij dyert e qiejve e tė tokės dhe e kanė dėshmuar
(kanė qenė prezentė nė vdekjen e tij)
shtatėdhjetė mijė melekė." (Suneni i Nesaiut, Sahih
Xhamiu i Albanit, hadithi 6987)
Vėlla!
Mund tė pyesė dikush: Ēka punuar Seadi gjatė atyre
shtatė viteve pėr ta arritur kėtė vlerė dhe kėtė gradė?
Pėrgjigja ėshtė: Ai prej momentit tė pranimit tė Islamit
e ka kuptuar vlerėn e kohės, ėshtė angazhuar qė gjatė
tėrė kohės tė jetė nė detyrė dhe nė pėrkushtim ndaj
Allahut xh.sh. dhe pėr kėtė arsye e ka nderuar mė
Fisniku, Allahu i Lartmadhėruar. E, kush mund tė nderojė
dikė mė shumė se Allahu?!
Usame bin Zejdi, edhe pse ka qenė shumė i ri, qė nė
moshėn 16-vjeēare ka udhėhequr ushtrinė muslimane.
Transmeton Abdullah bin Umeri, Allahu qoftė i kėnaqur me
tė, se kur Muhamedi alejhi selam ka dėrguar njė
ekspeditė, ka caktuar udhėheqės Usame bin Zejdin dhe njė
pjesė e ushtrisė e kanė kritikuar kėtė vendim. Muhamedi
alejhi selam ėshtė ngritur nė kėmbė dhe ka mbajtur njė
fjalim: "Pasi kritikoni njė vendim tė tillė (pėr
emėrimin e tij si prijės), ta dini se edhe emėrimin e
prindit tė tij si prijės e kanė kritikuar, por ta dini
se, pėr Zotin, ai dhe ky janė krijuar pėr udhėheqės dhe
nesėr do tė jetė prej mė tė dashurve tek unė." (Mutefikun
alejhi)
Hasan El- Basriu, Zoti e mėshiroftė, ka thėnė: "Nė ēdo
lindje tė diellit dita thėrret me njė zė: O bir i
Ademit, unė jam ditė e re, dėshmoj pėr punėn tėnde,
prandaj mė shfrytėzo, sepse unė mė nuk do tė kthehem
deri nė Ditėn e Kiametit."
Hasan El-Basriu, Allahu e mėshiroftė, ka thėnė
gjithashtu: "O bir i Ademit, ti pėrbėhesh prej
frymėmarrjeve dhe ditėve. Nėse tė ka kaluar dita, tė ka
shkuar njė pjesė e jetės tėnde, e kur tė shkon njė pjesė
e jetės tėnde, mund tė shkojė me shpejtėsi e tėrė jeta
jote."
Ibn Kajim El-Xheuzije, Zoti e mėshiroftė, ka thėnė: "Pėr
ēdo frymėmarrje dhe pėr ēdo pikė tė djersės, tė cilėn e
shpenzon jo nė rrugė tė Allahut, ke pėr tu penduar nė
Ditėn e Kiametit."
Vėlla!
Nėse dėshiron tė dish se a ėshtė Zoti i kėnaqur me ty
apo jo, shiko se si je duke kaluar kohėn. Prej shenjave
tė dashurisė sė Zotit ndaj robit tė Tij ėshtė angazhimi
dhe shfrytėzimi i kohės nė rrugėn e Tij nė maksimum.
Ndėrsa ai i cili nuk vepron asgjė e thotė: "Nuk kam ētė
punoj", humb shumė. Fillimi i ēdo mėkati ėshtė koha pa
punė, prandaj kėtė duhet ta keni parasysh dhe ta vulosni
thellė nė zemrėn tuaj.
Gruaja e mbretit dhe gratė e qytetit ku jetonte Jusufi
alejhi selam
E ajo, nė shtėpinė e sė cilės ishte Jusufi, i bėri
lajka atij dhe ia mbylli dyert e i tha: "Eja!" Ai
(Jusufi) tha: "Allahu mė ruajttė, ai zotėri im (e
burri yt) mė nderoi me vendosje tė mirė (si mund
t'i bėj hile nė familje)?" S'ka dyshim se tradhtarėt
nuk kanė sukses.
Ajo e mėsyni atė qėllimisht, e atij do t'i shkonte
mendja ndaj saj, sikur tė mos i prezantohej argumenti
nga Zoti i tij. Ashtu (e bėmė tė vendosur), qė ta
largojmė nga ai tė keqen dhe tė ndytėn. Vėrtet, ai ishte
nga robėrit tanė tė zgjedhur.
Dhe, qė tė dy ata u ngutėn kah dera, e ajo ia grisi
kėmishėn e tij nga mbrapa dhe pranė dere ata tė dy e
takuan burrin e saj, e ajo tha: "Cili mund tė jetė
ndėshkimi i atij qė tenton tė keqen nė familjen tėnde,
pėrpos tė burgoset, ose dėnim tė dhembshėm?!"
Ai (Jusufi) tha: "Ajo m'u vėrsul mua!" Njė
dėshmitar nga familja e saj gjykoi: "Nėse kėmisha e tij
ėshtė grisur pėrpara, ajo ka thėnė tė drejtėn, kurse ai
gėnjen. E nėse kėmisha e tij ėshtė grisur prapa, atėherė
gėnjen ajo, kurse ai ėshtė i drejtė."
E kur e pa ai (burri i saj) kėmishėn e tij tė
grisur prapa, tha: "Kjo ėshtė dredhi juaja, vėrtet
dredhia juaj ėshtė e madhe!
Jusuf, largohu nga kjo (mos ia pėrmend askujt)! E
ti (gruas) kėrko falje pėr mėkatin tėnd, se
vėrtet ti qenke fajtore!"
Njė grup nga gratė e qytetit thanė: "Gruaja e zotėrisė
(e ministrit) i vėrsulet marrėzisht shėrbėtorit
tė vet, atė e ka kapluar nė shpirt dashuria, e ne jemi
tė bindura se ajo ėshtė nė humbje tė hapėt.
E kur ajo dėgjoi pėr ato pėshpėritjet e tyre, dėrgoi t'i
thėrrasė ato, u pėrgatiti vendmbėshtetje dhe secilės
prej tyre i dha nga njė thikė e tha: "Dilu para atyre!"
Kur e panė atė, ato u tronditėn dhe i prenė duart e tyre
e thanė: "Allahut i qofshim falė! Ky nuk ėshtė njeri, ky
nuk ėshtė tjetėr vetėm se ndonjė engjėll i lartė!"
Ajo tha: "Qe, ky ėshtė ai pėr tė cilin mė qortuat mua, e
unė e mėsyna atė, po ai u ruajt fort. Po qe se nuk bėn
ēka e urdhėroj, ai gjithqysh do tė burgoset dhe do tė
nėnēmohet."
Ai (Jusufi) tha: "O Zoti im, burgu ėshtė mė i
dėshiruar pėr mua sesa ajo qė ma ofrojnė ato mua dhe
nėse Ti nuk largon prej meje dredhinė e tyre, unė mund
tė anoj nga ato e tė bėhem injorant." (Jusuf, 23-33)
Ajo ēka mė intereson dhe ēka mė brengos mė sė shumti
ėshtė koha e tė rejave tona
Muhasibiu, Zoti e mėshiroftė, thotė: "Po tė ishte e
mundur qė koha tė ishte mall tregtar dhe tė blihej, tėrė
pasurinė do ta kisha shpenzuar pėr tė blerė kohė tė lirė."
Kur e kanė pyetur se prej kujt do ta kishte blerė atė
kohė tė lirė, ėshtė pėrgjigjur: Prej neglizhuesve.
Ibn Rexheb El-Hanbeliu, Zoti e mėshiroftė, thotė: "Me
duart e mia kam shkruar mė shumė se dy mijė libra." Kur
ka vdekur Ibn Rexhebi, i kanė marrė librat e tij dhe i
kanė pėrpjesėtuar me ditėt e jetės sė tij dhe kanė
vėrtetuar se pėr ēdo ditė tė jetės sė tij ka shkruar nga
nėntė libra.
Imam Neveviu, Zoti e mėshiroftė, ka qenė i angazhuar
maksimalisht nė shfrytėzimin e kohės sė tij. Ai ka qenė
njeri i bekuar, Zoti e bekoftė jetėn dhe angazhimin e
tij!
Ai ka shkruar libra tė rėndėsishėm nė Fikh dhe nė
shkencat e Fikhut, nė Hadith dhe nė shkencat e Hadithit,
edhe pse ka vdekur nė moshėn 45-vjeēare. Ėshtė angazhuar
aq shumė nė studim dhe nė kėrkim tė diturisė, saqė nuk
mund tė ketė musliman qė ėshtė angazhuar nė kėrkim tė
diturisė si ai. Ai ka thėnė se pėr 4 muaj e gjysmė ka
mėsuar pėrmendėsh librin Tenbih tė Ebi Ishak
Esh-Shirazit. Ai ēdo ditė ka mėsuar te 12 profesorė.
Neveviu, Zoti e mėshiroftė, thotė: "Kam analizuar dhe
kam komentuar ēdo gjė qė ka qenė e nevojshme, kam
sqaruar termat, kam sqaruar tė pasqaruarėn. Zoti mė ka
bekuar mua, e ka bekuar kohėn dhe angazhimin tim dhe mė
ka ndihmuar."
Ka treguar Imam Neveviu, se nuk ka ngrėnė dhe nuk ka
fjetur derisa ėshtė uritur sė tepėrmi dhe derisa nuk
ėshtė lodhur sė tepėrmi.
Ebu Jusufi, nxėnėsi i Ebu Hanifes, Zoti e mėshiroftė, ka
qenė tepėr i angazhuar nė shfrytėzimin e kohės.
Pėrderisa ishte nė shtratin e vdekjes, njėri prej
nxėnėsve e viziton, ndėrsa ai e kishte humbur vetėdijen,
kur kthjellohet menjėherė i thotė nxėnėsit tė tij: Tani
do tė diskutojmė njė ēėshtje tė haxhit. A lejohet pėr
haxhiun ta kryejė haxhin nė kėmbė apo hipur nė ndonjė
mjet (kafshė)?
Nxėnėsi i thotė: Imam! A mos ėshtė kjo ora e mėsimit?
Ebu Jusufi i thotė: O biri im! Pėr Zotin, nėse mė
mbetet njė minutė e jetės sime, atė do ta kisha
shpenzuar nė shėrbim tė Islamit dhe muslimanėve.
Teksa Amir bin Kajsi ishte duke ecur, njė njeri e ndal
dhe i thotė: Dėshiroj tė flas me ty. Amiri i thotė:
Ndale Diellin! Pra, Amiri ka pasur pėr qėllim ndaljen
e kohės, sepse nėse do tė ndalej koha, do tė ndalej edhe
vetė, pasi nuk ka dėshiruar tė shpenzojė kohė pa nevojė.
Shikoni pra se ēfarė rėndėsie i ka dhėnė kohės.
Ibni Akili ka botuar librin Kitab Funun, i cili pėrbėhej
prej 800 volumesh. Ai ka thėnė: "Tani kam mbushur
tetėdhjetė vjeē, ndėrsa kam rast e vendosmėri qė ta
shfrytėzoj kohėn sikurse kur isha njėzet vjeē."
Ai ka thėnė: Unė nuk ushqehem sikurse ushqeheni ju!
-Po si ushqehesh?- e pyetėn
-Unė hedh pak ujė mbi kulaē dhe e zbus derisa tė bėhet i
pėrshtatshėm pėr tu pėrtypur dhe pėr tu ngrėnė.
Vėlla i nderuar!
Derisa njeriu mundohet ta shfrytėzojė kohėn nė
dėgjueshmėri tė urdhrave tė Allahut, Allahu e bekon
jetėn e tij, edhe nėse ėshtė e shkurtėr.
Njerėzit nuk krahasohen nė mes tyre me jetėn e gjatė tė
tyre, por me veprat e tyre. Allahu i Lartmadhėruar
kėrkon punė tė mira dhe qėllime tė mira gjatė jetės sonė,
sepse kjo ėshtė nė mundėsitė tona, me lejen e Zotit tonė,
ndėrsa nuk kėrkon llogari se a kemi jetuar jetė tė
shkurtėr apo tė gjatė, ngase jeta nuk ėshtė nė mundėsitė
dhe kompetencat tona.
Nga ana tjetėr, ne shohim se njeriu e humb kot kohėn e
jetės sė tij dhe nuk shfaq interesim pėr jetėn e tij,
duke e kaluar jetėn e gjatė tė tij pa dobi dhe pa punė
tė mira, pa fituar shpėrblime, bile ajo kohė e jetės sė
tij do tė jetė kundėrargument para Allahut nė Ditėn e
Kiametit. Pra, mund tė jetė shkak i mosbesimit dhe i
ndėshkimit tė tij.
Vėlla i dashur!
Ka njerėz tė cilėt e lėnė kėtė botė dhe pas kėsaj
harrohen. Atė ditė kur vdesin ėshtė dita e vulosjes sė
emrave tė tyre.
Ka njerėz qė kur e lėnė kėtė botė kujtohen, mirėpo
kujtimi i tyre ėshtė pėr tė keq dhe si shkatėrrimtarė.
Pėrkujtimi pėr ta nė kėtė botė ėshtė vetėm si humbės, qė
kanė humbur edhe tė tjerėt. Mjerė pėr ata tė humbur!
Ka njerėz tė cilėt kujtohen pėr vepra tė mira, ata janė
tė gjallė me veprat e tyre dhe me thirrjen e tyre nė
rrugėn e Allahut, edhe pse kanė jetuar njė kohė tė
shkurtėr. Ata prej momentit tė vdekjes sė tyre jo qė
harrohen, por shtohet kujtimi pėr ta dhe ngrihen lart
tek Allahu i Lartmadhėruar dhe tek njerėzit. Ata mbeten
nė histori me emrat e tyre pėrgjithmonė.
Muhamed Fatihu, Zoti qoftė i kėnaqur me tė, ka luftuar
nė rrugėn e Allahut dhe pėr ngritjen e fjalės sė
Allahut. Ai ka ēliruar Kostandinopojėn, qytet i cili i
ka keqtrajtuar muslimanėt me vite tė tėra. Fatihu e ka
ēliruar atė nė moshė tė re, edhe pse para tij ka pasur
tentime shumė tė fuqishme pėr ta ēliruar.
Kur ėshtė bėrė Muhamed Fatihu udhėheqės, nuk ka qenė mė
shumė se njėzet vjeē. Nė kėtė kohė ai ka treguar aftėsi,
menēuri, strategji dhe personalitet madhėshtor nė ēdo
fushė, posaēėrisht nė fushėn ushtarake dhe tė luftės. Ai
ka vendosur si qėllim kryesor ēlirimin e Kostandinopojės,
nga i cili nuk ėshtė lėkundur aspak, por i ka nxitur
forcat ushtarake tė tij, i ka pėrgatitur psikikisht,
moralisht dhe ushtarakisht dhe i ka udhėhequr me frymėn
e vendosmėrisė dhe tė krenarisė.
Me fortėsinė e tij dhe me personalitetin e tij ka qenė
frymėzues i ushtrisė sė tij. Pastaj ushtria e tij e ka
pasuar me vendosmėri dhe krenari. Ai gjithmonė i ka
frymėzuar me frymėn e imanit, u ka kujtuar shpėrblimin e
shehidit nė rrugėn e Allahut tė Lartmadhėruar, derisa me
ndihmėn e Allahut i ēliroi kėto vende.
E ju o gjenerata tė reja tė Islamit, bazė e shpresės,
shfrytėzojeni kohėn tuaj, shfrytėzojeni nė dėgjueshmėri
tė Zotit tuaj dhe nė realizimin e superioritetit tė
umetit tuaj. Allahu do tė jetė me ju, do t'ju ndihmojė
dhe do t'ju pėrkrahė.
Tani nuk ka ndryshim tė gjendjes, pėrpos ndryshimit tė
gjendjes nga fuqia e Allahut xh.sh..
Tani ėshtė koha e brezit qė posedon celularė dhe
automjete tė shtrenjta, e brezit qė shėtitet nėpėr rrugė,
shėtitore e parqe dhe dėfrehet pa masė.
Tani ėshtė koha e brezit qė mendon vetėm pėr dashuri dhe
femra.
Tani ėshtė koha e brezit qė e kalon kohėn duke dėgjuar
kėngė, duke shikuar filma e seriale dhe duke shkuar pas
femrave.
Tani ėshtė koha e brezit qė merret vetėm me sport.
Tani ėshtė koha e brezit qė ndjek programet satelitore,
nga njė program nė tjetrin, nga humbja nė njė humbje
tjetėr mė tė madhe.
Allahu na mbrojttė nga veprimet qė sjellin ndėshkime!
Zgjohuni nga gjumi dhe garoni me kohėn. Ēpo pritni,
shfrytėzojeni kohėn tuaj nė dėgjueshmėri tė ligjeve tė
Zotit tuaj, ngrijeni simbolin e umetit duke shfrytėzuar
kohėn dhe duke i ngritur qėllimet tuaja.
Ecni dhe pėrparoni me kohėn para se tė ndėrroni jetė.
Bėjeni jetėn tuaj argument nė dobi tuajin para se tė
bėhet kundėrargument pėr ju nė Ditėn e Kiametit.
Garoni me kohėn dhe dominojeni atė nė realizimin e
qėllimeve tė mira dhe tė larta dhe nė atė qė e ngre
umetin. Ta dini se feja jonė na thėrret pėr angazhim dhe
shfrytėzim tė orėve dhe tė kohės.
Zoti i Lartmadhėruar thotė: A nuk i sheh ti ata, tė
cilėve u ėshtė dhėnė mjaft nga libri, kur thirrėn qė
ndėrmjet tyre tė gjykojė libri i Allahut, se si njė grup
prej tyre prapėsohet. Ata janė refuzues. (Ali Imran,
23) Shpejtoni nė atė qė fitoni falje prej Zotit tuaj dhe
xhenetin qė gjerėsia e tij ėshtė si gjerėsia e qiellit e
tokės, i pėrgatitur pėr ata qė i besuan Allahut dhe tė
Dėrguarve tė Tij. Ajo ėshtė dhunti e Allahut qė ia jep
kujt tė dojė e Allahu ėshtė dhurues i madh. (El-Hadidė,
21) Ne ia pranuam lutjen e tij, ia dhuruam atij Jahjain dhe
ia pėrmirėsuam bashkėshorten atij. Ata pėrpiqeshin pėr
punė tė mira, na luteshin duke shpresuar dhe duke u
frikėsuar, ishin respektues ndaj Nesh. (El-Enbija, 90)
Transmeton Ebu Hurejra, Allahu qoftė i kėnaqur me tė, se
Muhamedi alejhi selam ka thėnė: "Shpejtoni nė punė tė
mira kundėr gjashtė ēėshtjeve: Dexhalit, tymit tė Ditės
sė Kiametit, Kafshės (gjallesės) sė tokės sė Ditės sė
Kiametit, lindjes sė Diellit nga perėndimi (nė Ditėn e
Kiametit)..." (Sahihul Buhari, 5241)
Transmeton Ibn Abasi, Allahu qoftė i kėnaqur me tė, se
Muhamedi alejhi selam ka thėnė: "Shfrytėzo pesė ēėshtje
para se tė zėvendėsohen me pesė ēėshtje tė tjera: jetėn
para vdekjes, shėndetin para sėmundjes, kohėn e lirė
para se tė bllokohet, rininė para pleqėrisė dhe pasurinė
para varfėrisė. (Sahih Xhamiė, Albani, 1077)
Vėlla!
Shfrytėzo jetėn para vdekjes. Shfrytėzoje nė atė qė tė
bėn dobi pas vdekjes, se kush vdes nuk mund tė veprojė,
s'ka ētė shpresojė dhe nuk ka tė drejtė pendimi.
Shfrytėzoje shėndetin para sėmundjes. Puno dhe vepro sa
je i shėndoshė, sepse mund tė sėmuresh e dėshiron tė
punosh, por nuk mundesh. Shfrytėzoje kohėn e lirė para
se tė bllokohesh. Shfrytėzoje kohėn nė kėtė botė para se
tė jesh i angazhuar nė Ditėn e Kiametit, nė rend tė parė
duke dhėnė llogari nė varr, e pastaj aty ose do tė
shpėrblehesh, ose do tė dėnohesh. Shfrytėzoje kohėn nė
kėtė botė duke punuar pėr t'i shpėtuar dėnimit nė varr
dhe duke e fituar shpėrblimin dhe tė mirat nė botėn
tjetėr.
Shfrytėzoje rininė para pleqėrisė. Shfrytėzoje fuqinė e
rinisė nė dėgjueshmėri para se tė tė dobėsohet trupi yt
dhe tė paaftėsohet e pastaj pendohesh, por do tė jetė
vonė.
Shfrytėzoje pasurinė para varfėrisė. Shfrytėzoje
pasurinė duke dhėnė zekatin dhe sadakanė para se tė tė
humbė pasuria e tė varfėrohesh edhe nė kėtė botė, edhe
nė botėn tjetėr.
Vėlla!
Ec me kohėn dhe shfrytėzoji kėto katėr ēėshtje, sepse
nuk mund ta dish vlerėn dhe ēmimin e tyre vetėm atėherė
kur nuk do t'i kesh.
Mos e shit botėn tjetėr pėr njė shumė tė vogėl tė kėsaj
bote, sepse kjo botė ėshtė e shkurtėr dhe kalimtare,
ndėrsa bota tjetėr ėshtė e gjatė dhe e pėrgjithmonshme.
Mos e shit jetėn tėnde pėr njė ēmim tė thjeshtė, sepse
jeta jote ėshtė e shtrenjtė. Nuk mund tė arrish
burrėrinė e vėrtetė derisa jeta jote dhe koha jote tė
mos jetė mė e shtrenjtė se xhepi yt, mė e shtrenjtė se
pasuria jote.
Pjesė e shkėputur nga libri me titull "Vlera e Kohės" me
autor Prof. Amėr Halid
Pėrgatiti: Dibrani
Kaēanik
14.12.2007
Shėnim: Kjo temė ėshtė publikuar
nė njė rubrikė tė lirė dhe materialet qė publikohen nė
tė nuk do tė thotė se pėrputhen kurdoherė me ato qė
redaksia e Klubit Kulturor i di pėr tė vėrteta.