Postulati ėshtė njė koncept qė shėrben si tezė nė
matematikė e logjikė dhe pranohet si njė e vėrtetė e
pamohueshme, pa qenė nevoja tė provohet.
Besimi nė jetėn pas vdekjes ėshtė njė ndjenjė
postulative, qė njeriut i ėshtė rrėnjosur nė tėrė qenien
e tij, pavarėsisht dėshirės sė tij, prandaj ky e beson
atė pa pasur nevojė ti vėrtetohet nėpėrmjet pėrvojės.
Idenė mbi ringjalljen e ka tė vendosur ēdo njeri nė
qenien e tij. Kjo ide mbi botėn e pėrjetshme nuk mund tė
vijė nga njė krijesė e pėrkohshme siē ėshtė njeriu,
ngase e pėrkohshmja vetvetiu nuk mund tė pėrfshijė apo
tė krijojė ide mbi tė pėrhershmen, por ideja mbi
ringjalljen vije nga njė fuqi supreme, e pėrkryer siē
ėshtė Zoti, Sunduesi Absolut, i Cili mbi ēdo qenie
njerėzore ka krijuar idenė mbi botėn e amshuar, nė
mėnyrė qė ata tė mos ndihen tė dėshpėruar, dėshpėrim ky
i cili ndikon qė njeriut ti zbukurohen kėnaqėsitė e
ēastit, tė cilat bėhen shkak qė ti pamundėsohen
pėrpjekjet qė ēojnė drejt kėnaqėsive tė pėrjetshme.
Fakti se njė person mund tė mos dijė se ēfarė gjendet
prapa njė kodre, nuk ėshtė argument se asgjė nuk gjendet
prapa saj. Ashtu siē njeriu e di se prapa njė kodre
patjetėr duhet tė gjendet diēka, edhe pse nuk di ēfarė,
njėsoj duhet ta dijė se pas kėsaj bote materiale,
gjithsesi do tė pasojė ajo shpirtėrore, e cila ėshtė e
amshueshme.
Kėtu kemi tė bėjmė me botėn transcendentale, atė tė
neumeneve, tė cilėn nuk mund ta vėrejmė me anė tė
shqisave e pėrvojės, por vetėm me anė dhe nė bazė tė
kuptuarit mendor.
Mendimtari e filozofi i njohur indian Vahiduddin Hani ka
thėnė: Nėse etja pėr ujė na dėshmon ekzistencėn e tij,
gjithashtu edhe etja pėr drejtėsi medoemos dėshmon
ekzistencėn e saj. Dhe pasi drejtėsi ideale nė kėtė botė
nuk ka, kjo ėshtė dėshmi nė ekzistimin e botės tjetėr,
nė tė cilėn ajo do tė realizohet.
Ta elaborojmė kėtė thėnie pėrmes disa shembujve
metaforikė-alegorikė.
-Nėse njė person vjen nė ekzistencė nė moshė tė rritur
dhe tė ditur, veprimi i parė qė ai do ta bėnte pasi ta
kaplonte uria do tė ishte kėrkimi i ushqimit. Supozojmė
se ai gjen ushqim pas njė kėrkimi tė shkurtėr. Pasi ta
ketė ngrėnė atė, zemra dhe tėrė qenia e tij kėrkon diēka
tė lėngėt, si uji. Fakti se ai person mund tė mos ketė
pasur ujė pranė vetes, nuk ėshtė provė se uji nuk
ekziston. Ai me tėrė qenien e tij e ndien se diēka e
lėngėt ekziston edhe pse nuk e ka afėr vetes.
-Botėrisht dihet se robi ka vetėm njė synim, arritjen e
lirisė, ai ėshtė i etur pėr liri. Fakti se ai nuk ėshtė
i lirė pėr momentin nuk ėshtė dėshmi se liria nuk
ekziston. Liria nuk ekziston vetėm pėr tė, por jo edhe
pėr tė tjerėt. Megjithatė, liria mund tė ekzistojė edhe
pėr robin, por vetėm nėse ai refuzon tė nėnshtrohet dhe
nuk pushon sė kėrkuari atė.
-Nė kėtė botė nuk ka drejtėsi ideale, absolute dhe ky
fakt, siē e ka shprehur autori i lartcekur, ėshtė vetėm
njė prej argumenteve logjike, ndėr shumė tė tjera
shkencore e aksiomatike, qė dėshmon se ekziston njė botė
tjetėr ku drejtėsia ideale do tė bėhet realitet.
Njėri ndėr pėrfaqėsuesit mė tė shquar tė filozofisė
klasike gjermane, Imanuel Kant, thoshte: "Zoti nuk na ka
krijuar vetėm pėr jetėn e kėsaj bote! Sikur tė ishim tė
krijuar vetėm pėr jetėn e kėsaj bote, do tė rezultonte
njė shaka e luajtur nga Krijuesi me qeniet njerėzore".
Ndjenjė e njėjtė rėndon edhe mbi ne kur e vėshtrojmė
kozmosin dhe meditojmė rreth tij; kur i analizojmė
padrejtėsitė qė bėhen mbi njerėz tė pafajshėm, me tėrė
qenien tonė e ndiejmė ekzistencėn e njė fuqie tė
pėrkryer, qė ka pėrgatitur njė botė tjetėr pėr krijesat
tė cilat, do tė shpėrblehen nė bazė tė asaj qė kanė
vepruar.
Gjithsecili nga ne jemi dėshmitarė se padrejtėsitė nė
ketė botė janė konsistente, tė vazhdueshme. Sa
shfrytėzim, dhunim, krim e terror bėhet nga krijesa tė
pandėrgjegjshme mbi krijesa tė pafajshme, ndėrkaq nė
anėn tjetėr sa njerėz nė kėtė botė punojnė me vullnet tė
pastėr nė pėrputhshmėri me arsyen e obligimet e caktuara
nga Zoti dhe asnjėra prej kėtyre dy kategorive njerėzish
nuk e merr dėnimin pėrkatėsisht shpėrblimin e merituar
nė kėtė botė. Njė Zoti i Drejtė dhe i Mėshirshėm siē
ėshtė Krijuesi ynė, nuk ka mundėsi qė kriminelėt ti
barazojė me ata mbi tė cilėt ėshtė ushtruar krimi. Kėto
dy kategori njerėzish: shkaktuesi i viktimės dhe viktima,
asnjėherė nuk do tė kenė pozitė tė barabartė nė botėn e
amshuar.
Bota materiale nė tė cilėn veprojmė ėshtė e shkurtėr,
kalimtare dhe ėshtė vetėm shkaktare pėr tė arritur botėn
e ardhshme.
Muhamet Krasniqi
Student i Departamentit
tė Sociologjisė UP
21.6.2009
Shėnim:
Kjo temė ėshtė publikuar
nė njė rubrikė tė lirė dhe materialet qė publikohen nė
tė nuk do tė thotė se pėrputhen kurdoherė me ato qė
redaksia e Klubit Kulturor i di pėr tė vėrteta.