Hytbe

Shkencore
Urtėsi

Ėndėrrat

Ligjėrata

Ilahi

Faqja juaj

Faqja kryesore

Kuran

Hadith
Akide

Fikh

Tefsir

Tema

Pyetje

 

www.albislam.com
 
www.fjalaebukur.com
 
www.ankebut.com
 
www.krenaria.com
 
www.dritaebesimit.com
 
www.audionur.com
 
www.pertymoter.net
 
www.islamgjakova.net
 

 
 
 
 
 
 
 
 

Disa dispozita mbi udhėtimin

1. Pėr udhėtarin ėshtė e ligjshme shkurtimi i namazit me rastin e daljes nga vendbanimi i tij. Buhariu nė pėrmbledhjen e koleksionit tė tij shėnon se Aliu (Allahu qoftė i kėnaqur me tė!) kishte dalė nga Kufa dhe shkurtoi namazin e ai i shihte vendbanimet. Ndėrkaq me rastin e hyrjes i ėshtė thėnė se kjo ėshtė Kufa ai u tha: "Derisa tė hymė nė tė". Po ashtu, i dėrguari i Allahut (lavdėrimi dhe shpėtimi i Allahut qofshin mbi tė!) ka falur namazin e drekės katėr rekatė nė Medinė, ndėrkaq ikindinė nė vendin e quajtur Dhilhulejfe (vend nė dalje tė Medinės) dy rekatė.

2. Me rastin e hyrjes sė kohės sė namazit e ai akoma ėshtė nė vendbanimin e tij e pastaj udhėton dhe e fal namazin nė udhėtim. Me kėtė rast a e fal namazin tė plotė apo tė shkurtuar? Qėndrim i zgjedhur nga shumica e dijetarėve, siē tregon Ibn Mundhir nė librin e tij "El euset" ėshtė shkurtimi i namazit. Ndėrkaq, hanbelitė mendojnė se namazi duhet tė plotėsohet.

3. Nėse udhėtari falet pas atij qė ėshtė vendas, atėherė i fal katėr rekatė edhe nė qoftė se arrin vetėm uljen e fundit, pra ai e fal namazin sikurse vendasi katėr rekatė. Ky ėshtė qėndrim i shumicės sė dijetarėve; kėshtu ėshtė transmetuar nga sahabėt, kėtė qėndrim e mbajnė edhe Ibn Bazi dhe Ibn Uthejmini (Allahu i mėshiroftė!)[1].

4. Nėse udhėtari u fal (bėhet imam) vendasve, e shkurton namazin. Ėshtė e ligjshme pėr tė me rastin e dhėnies selam t’u thotė ta plotėsojnė namazin, ngase Maliku transmeton nga Nafi bin Umer, nga Umeri (Allahu qoftė i kėnaqur me ta!) se ai shkonte nė Mekė falej dhe u thoshte vendasve: "Plotėsoni namazin tuaj, sepse ne jemi udhėtarė". Po ashtu, ėshtė transmetuar nga Imran bin Husejn, nga i dėrguari i Allahut, mirėpo hadithi ėshtė i dobėt, shėnon Ebu Daudi dhe tė tjerė, se nėse u lajmėron para fillimit tė faljes, nuk ka gjė tė keqe, nė mėnyrė qė mos tė ndodhė paqartėsi.

5. Namazet sunete tė cilat nuk praktikohen gjatė udhėtimit janė: sunetet e drekės (para dhe pas farzit), suneti i akshamit (pas farzit) dhe suneti i jacisė (pas farzit). Ndėrkaq, suneti i sabahut dhe namazi i vitrit falen dhe nuk duhet tė lihen. Gjithashtu, atij i takon tė falė namazin e duhasė, namazin pas marrjes sė abdestit, namazin me rastin e hyrjes nė xhami.

6. Prej sunetit ėshtė leximi i shkurtėr gjatė namazit nė udhėtim, pasi ėshtė transmetuar nga Umeri (Allahu qoftė i kėnaqur me tė!) se nė namazin e sabahut ka lexuar "Li ilafi kurejsh" dhe "Kul hu uallahu ehad", ndėrkaq Enesi (Allahu qoftė i kėnaqur me tė!) ka lexuar "Sebih hisme rab bikel a’la". Shėnon ibn Ebi Shejbeh e tė gjitha transmetimet janė tė vėrteta.

7. Me rastin e bashkimit tė namazeve, atėherė e thėrret njė ezan dhe dy kiamete. Pėr ēdo namaz bėn ikamet dhe atij i ėshtė lejuar t’i bashkojė nė fillim, nė mes apo edhe nė fund tė kohės sė namazit.

8. Bashkimi i namazeve nė udhėtim ėshtė sunet nė rast nevoje, ashtu siē ka thėnė Shejhul Islam Ibn Tejmije, ndėrsa nė rast jo nevoje, ėshtė e lejuar.

9. Atyre qė nuk u ėshtė bėrė obligim namazi i xhumasė, si: udhėtarėt e tė sėmurėt, u ėshtė lejuar falja e namazit tė drekės pas zbritjes sė diellit, edhe nė qoftė se imami akoma nuk e ka falur namazin e xhumasė.

10. Udhėtarit i ėshtė lejuar tė falė namaze nafile (vullnetare) nė makinė apo aeroplan, siē ėshtė transmetuar nga i dėrguari i Allahut (lavdėrimi dhe shpėtimi i Allahut qofshin mbi tė!) falja e namazeve nafile mbi kafshėn e tij.

11. Secilit qė i ėshtė lejuar shkurtimi i namazit i lejohet prishja e agjėrimit dhe jo anasjelltas.

12. Udhėtimi nė ditėn e xhuma ėshtė i lejuar, por nėse muezini thėrret ezanin  e dytė pėr namazin e xhumasė dhe ai ėshtė prezent, i obligohet qėndrimi derisa ta e falė namazin e xhumasė, vetėm nė rast se ka frikė se i ikėn rezervimi i aeroplanit e tė ngjashme; nė kėtė rast i lejohet udhėtimi nė kėtė ditė. Po ashtu, i lejohet udhėtimi pas thirrjes sė ezanit tė dytė, nėse ka pėr ta falur namazin e xhumasė e ai ėshtė udhėtar, sikur tė kalojė pranė ndonjė vendi tė afėrt e ta e falė xhumanė me ta.

13. Dhikri (lutjet e namazit) me rastin e bashkimit tė namazeve. Lutjet e namazit tė parė nuk praktikohen, por mbeten ato tė namazit tė dytė, mirėpo nėse lutjet e namazit tė parė janė mė tė gjata, atėherė ato i lexon pas faljes sė namazit tė dytė, si, fjala vjen, me rastin e bashkimit tė namazit tė akshamit dhe jacisė i lexon lutjet e akshamit pas faljes sė namazit tė jacisė.

14. Nėse e fal drekėn duke qenė vendas e pastaj udhėton a i takon ta falė ikindinė nė udhėtim para hyrjes sė kohės? Dijetarėt Ibn Bazi dhe Ibn Uthejmini kanė qėndrimin se nuk lejohet, pėr shkak tė mosplotėsimit tė kushteve tė bashkimit e kjo ėshtė e panevojshme, ngase ai ka pėr ta falė ikindinė, atėherė le ta falė kur tė hyjė koha.

15. Udhėtari nėse di apo ka bindjen se do tė arrijė nė vendin e tij, para namazit tė ikindisė apo para jacisė, mė mirė pėr tė ėshtė tė mos i bashkojė namazet, ngase nuk ka nevojė pėr njė gjė tė tillė, por nėse i bashkon, atėherė nuk ka gjė tė keqe.[2]

16. Nuk ėshtė i kushtėzuar nė udhėtim nijeti pėr shkurtimin e namazeve. Ky ėshtė qėndrim i zgjedhur i shumicės sė dijetarėve.[3]

17. Shumica e dijetarėve kanė ndaluar tė bashkohet namazi i ikindisė me atė tė xhumasė. Ky ėshtė qėndrim i medhhebit hanbelij, shafij e tė tjerė dhe kėtė qėndrim e kanė zgjedhur Ibn Bazi dhe Ibn Uthejmini.[4]

18. Shkurtimi i namazeve ėshtė sunet e disa tė tjerė mendojnė se ėshtė uaxhib (obligim). Ibn Umeri ka thėnė: "Namazi i udhėtarit ėshtė dy rekatė, kush kundėrshton sunetin ka mohuar". Senedi ėshtė i vėrtetė, shėnon Abdurezaku, Tahaviu e tė tjerė.

19. Lehtėsimet e udhėtimit janė pėr ato udhėtime tė lejuara.

20. Gruaja nuk udhėton vetėm se me mahremin e saj (burri apo ēdo mashkull moshėrritur tė menēur qė i ndalohet martesa me tė).

21. Me rastin e bashkimit tė namazit tė akshamit me atė tė jacisė nė kohėn e parė, me atė rast hyn edhe koha e namazit tė vitrit. Tek shumica e dijetarėve nuk ka nevojė pritjen e hyrjes sė kohės sė jacisė.

22. Namazi i xhumasė nuk i obligohet udhėtarit nė ndonjė vend, pėrderisa ėshtė udhėtar. Kjo ėshtė unanim te dijetarėt, ashtu siē tregon Ibn Mundhiri nė librin e tij "El eusat" duke thėnė se me kėtė nuk pajtohet vetėm Zuhriu.

23. Nėse udhėtari udhėton nė muajin e Ramazanit, atėherė atij i lejohet agjėrimi dhe prishja e tij, mirėpo mė mirė pėr tė ėshtė ajo mė e lehta. Nėse ėshtė mė lehtė pėr tė agjėrimi, atėherė agjėron e nėse ėshtė mė lehtė pėr tė prishja, atėherė e prish agjėrimin e nėse barazohen (vėshtirėsia dhe lehtėsimi), agjėrimi ėshtė mė i mirė, ngase kėtė e ka vepruar i dėrguari i Allahut (lavdėrimi dhe shpėtimi i Allahut qofshin mbi tė!). Allahu e di mė sė miri.

Pėrktheu: Almedin Ejupi

08.04.2007


[1] Shih "El Mexhmu" Neueui, vėll, IV, f. 236.

[2] Shih "Mexhmu Fetaua ue Resail" Muhamed bin Uthejmin, vėll. XV, f. 422.

[3] Shih "Fetaua" Ibn Tejmije, vėll. XXIV, f. 104.

[4] Shih Mexhmu Fetaua ue Resail Muhamed bin Uthejmin XV f 371.

                                         www.klubikulturor.com