Shkenca bėn tė mundur hetimin e botės
materiale nė tė cilėn jetojmė nėpėrmjet vėzhgimeve dhe
eksperimenteve. Gjatė kėtij hetimi shkenca arrin nė
konkluzione tė shumta tė bazuara mbi informacionin e
mbledhur nga kėto vėzhgime dhe eksperimente. Pėrveē kėsaj,
ēdo degė e shkencės gjithashtu ka norma tė caktuara tė cilat
merren si tė vėrteta ose pranohen pa u vėrtetuar. Nė
literaturėn shkencore, kjo bashkėsi normash quhet "paradigmė".
Tė japim njė paraqitje tė shpejtė tė "etapave"
tė kėrkimit shkencor. Siē dihet, hapi i parė nė kėrkimin
shkencor ėshtė formulimi i njė hipoteze. Si fillim,
shkencėtarėt duhet tė formojnė njė "hipotezė, pėr temėn e
kėrkimit tė tyre. Mė pas, kjo hipotezė testohet nėpėrmjet
eksperimenteve shkencore. Nė qoftė sė vėzhgimet dhe
eksperimentet e vėrtetojnė hipotezėn, ajo quhet njė "parim i
pėrcaktuar" ose "ligj". Nė qoftė se hipoteza nuk vėrtetohet,
atėherė testohen hipoteza tė tjera dhe kėshtu procesi
rifillon.
Formulimi i hipotezes, qė ėshtė hapi i parė i
procesit, shpesh varet nga pikėpamja bazė e shkencėtarit.
Pėr shembull, shkencėtarėt, nėn njė pikėpamje tė gabuar,
mund tė bazojnė punėn e tyre mbi hipotezėn qė "lėnda ka
prirje tė vetė-organizohet pa ndėrhyrjen e njė vepruesi tė
ndėrgjegjshėm". Mė pas, ata do mund tė kalonin vite tė tėra
kėrkimesh pėr tė verifikuar atė hipotezė. Por, meqė lėnda
nuk e ka atė aftėsi, tė gjitha kėto pėrpjekje do dėshtojnė.
Mė tepėr akoma, nėse shkencėtarėt janė tej mase kokėfortė
rreth hipotezės sė tyre, kėrkimi mund tė zgjasė pėr vite tė
tėra madje pėr breza tė tėrė. Rezultati pėrfundimtar do tė
ishte njė shpenzim shumė i madh kohe dhe burimesh.
Megjithatė, po tė ishte kjo ide "ėshtė e
pamundur qė lėnda tė vetė-organizohet pa plan tė
ndėrgjegjshėm" pika supozuese, ai kėrkim shkencor do tė
kishte ndjekur njė rrjedhė mė produktive dhe mė tė shpejtė.
Kjo ēėshtje, qė ėshtė pra pėrcaktimi i duhur
i hipotezės, kėrkon njė burim krejt tė ndryshėm nga tė
dhėnat e thjeshta shkencore. Gjetja e duhur e kėtij burimi
ėshtė kritike pasi, siē e shpjeguam dhe nė shembullin e
mėparshėm, njė gabim i tillė mund t'i kushtojė botės sė
shkencės vite, dekada madje dhe shekuj.
Burimi i shumėkėrkuar ėshtė zbulesa e Zotit
ndaj njerėzimit. Zoti ėshtė Krijuesi i universit, botės dhe
gjallesave dhe si rrjedhim, njohuria mė e saktė dhe e
padiskutueshme rreth ketyre temave rrjedh prej Tij. Zoti na
ka zbuluar informacione tė rėndėsishme rreth tyre nė Kuran.
Mė kryesoret prej tyre janė:
1. Zoti e krijoi universin nga asgjėja.
Ēdogjė ėshtė krijuar pėr njė arsye tė caktuar. Si rrjedhim,
nuk ka njė kaos ngjarjesh tė rastėsishme nė natyrė apo nė
univers, por njė rregull tė pėrkryer tė krijuar me njė
ndėrtim inteligjent.
2. Universi material, pėr mė tepėr Toka nė tė
cilėn jetojmė, ėshtė ndėrtuar posaēėrisht pėr tė mbajtur
racėn njerėzore. Ka njė arsye tė caktuar, nė lėvizjen e
yjeve dhe planeteve, nė orientimet gjeografike dhe nė vetitė
e ujit apo atmosferės, qė e bėn tė mundur jetėn njerėzore.
3. Zoti i krijoi tė gjitha gjallesat. Pėr mė
tepėr, kėto krijesa veprojnė tė frymėzuara nga Zoti, siē
citohet dhe nė Kur'an nė shembullin me bletėn nė vargun qė
fillon me, "Zoti yt frymėzoi bletėn
" (Sure en-Nahl: 68).
Kėto janė tė vėrteta absolute tė cilat na
janė komunikuar nga Zoti nė Kur'an. Njė afrim drejt shkencės
i bazuar nė kėto fakte do tė ēonte padyshim nė pėrparim tė
dukshėm dhe do t'i shėrbente njerėzimit nė mėnyrėn mė tė
dobishme. Mbi kėtė gjejmė shembuj tė shumtė nė histori.
Vetėm me vendosjen e shkencės nė pikėmbėshtetjen e duhur,
shkencėtarėt Muslimanė, tė cilėt atėherė po ndihmonin nė
pėrparimin e qytetėrimeve mė tė mėdha nė botė, kontribuan nė
arritjet kryesore tė shekujve tė 9-tė dhe 10-tė. Nė Perėndim
pionerėt e tė gjitha fushave tė shkencės, nga fizika tek
kimia, astronomia, biologjia apo paleontologjia, ishin
njerėz tė lartė tė shkencės qė besonin nė Zot dhe tė cilėt
kėrkimet e tyre i kryenin pėr tė eksploruar ēfarė Ai krijoi.
Ajnshtajni gjithashtu
pranonte se shkencėtarėt duhet tė bazohen nė burimet fetare
nė zhvillimin e objektivave tė tyre: Edhe pse feja ėshtė ajo
qė pėrcakton qėllimin, ajo ka mėsuar nga shkenca, nė
kuptimin mė tė gjerė tė fjalės, se cilat mėnyra do
kontribuonin nė arritjen e qėllimit qė ajo ka caktuar. Por
shkenca mund tė krijohet vetėm nga ata qė janė tė mbushur me
frymėzim drejt tė vėrtetės dhe kuptimit. Ky burim ndjenjash
lind nga sfera e fesė
Nuk mund ta pėrfytyroj dot njė
shkencėtar tė vėrtetė pa kėtė besim tė thellė.11
Megjithatė, qė nga mesi i shek. tė 19-tė,
komuniteti shkencor ėshtė ndarė nga ky burim hyjnor dhe
ėshtė futur nėn influencėn e filozofisė materialiste.
Materializmi, njė ide qė fillon qė nga Grekėt
antikė, pranon ekzistencėn absolute tė lėndės dhe mohon
ekzistencėn e Zotit. Kjo pikėpamje materialiste gradualisht
u fut nė komunitetin shkencor dhe duke filluar nga mesi i
shek. tė 19-tė njė pjesė e konsiderueshme e vėzhgimit
shkencor filloi ta mbėshtesė atė. Nga ky shkak u formuluan
dhe shumė teori si "modeli i universit tė pafund" qė
sugjeronte se universi ekziston pėr njė kohė infinite,
teoria e evolucionit tė Darvinit qė thotė se jeta ėshtė
rezultat i rastėsive, apo pikėpamjet e Frojdit qė mendja
njerėzore pėrbėhet vetėm nga truri.
Sot, duke parė tė kaluarėn, ne shohim se
pohimet e materializmit ishin vetėm njė humbje kohe pėr
shkencėn. Pėr dekada, njė numėr i madh shkencėtarėsh kanė
shpenzuar pėrpjekjet e tyre pėr tė provuar secilėn nga kėto
pohime por rezultatet gjithmonė ishin negative. Zbulimet
konfirmuan shpalljet e Kur'anit - atė qė universi ishte
krijuar nga asgjėja, se ėshtė i pėrshtatshėm pėr racėn
njerėzore dhe se ėshtė e pamundur qė jeta tė vijė vetė dhe
tė evoluojė rastėsisht.
Harun Jahja