Materialistėt, pėr tė mbuluar dėshtimet e
tyre shkencore, shpesh fshihen pas metodave tė ndryshme
propagandistike. Mė e pėrhapura prej tyre ėshtė ideja e "konfliktit
mes shkencės dhe fesė", e shumėpėrfolur nė botimet
materialiste. Kėto burime pėrfshijnė ngjarje artificiale,
duke sugjeruar se pėrgjatė historisė feja ka qenė gjithmonė
kundėr shkencės dhe se shkenca mund tė pėrparojė vetėm nėse
feja lihet jashtė.
Megjithatė, njė vėshtrim i shpejtė i
historisė sė shkencės do tė ishte i mjaftueshėm pėr tė
nxjerrė nė pah falsitetin e kėsaj thėnieje.
Kur shikojmė historinė e Islamit, shohim se
shkenca u paraqit nė Lindjen e Mesme nė tė njėjtėn kohė me
Kur'anin. Arabėt paraislamikė besonin nė tė gjitha llojet e
supersticioneve dhe nuk bėnin asnjė vėzhgim nė univers apo
natyrė. Me ardhjen e Islamit ky komunitet u civilizua dhe
duke filluar tė ngrejė lart rėndėsinė e dijes si dhe duke
ndjekur urdhėrat e Kur'anit, filloi tė ekzaminojė botėn
rreth tij. Jo vetėm Arabia por edhe shumė vende tė tjera si
Irani, Turqia apo Afrika e Veriut u ndriēuan pasi pėrqafuan
Islamin. Vėnia nė pėrdorim e arsyes dhe vėzhgimit e
urdhėruar nė Kur'an, solli njė rritje tė theksuar civilizimi
nė shekujt e 9-tė dhe 10-tė. Shumė shkencėtarė Muslimanė tė
asaj kohe bėnė njė numėr tė madh zbulimesh nė mjaft fusha si
astronomi, matematikė, gjeometri dhe mjekėsi.
Rėndėsia e dijes nė Islam ėshtė mjaft e
dukshme nė hadithe tė Profetit tonė, tė Dėrguarit tė Zotit,
paqja qoftė mbi tė. Ka shumė prej kėtyre haditheve qė nxisin
Muslimanėt tė fitojnė dije dhe ta pėrhapin atė. Disa prej
tyre janė:
Ai qė ecėn drejt kėrkimit tė
dijes, Zoti e bėn tė ecė drejt Kopshteve (Parajsės)
Tė
diturit janė trashėgimtarė tė Profetėve, pasi profetėt nuk
lanė pas si trashėgim tė mirat materiale por dijen. Prandaj
kushdo qė merr pjesė prej saj do marrė mirėsi tė bollshme.44
Njė besimtar nuk ngopet kurrė
sė fituari dituri; ai e kėrkon atė deri nė vdekjen dhe
hyrjen e tij nė Parajsė.45
Tregohet se Profeti
(s.a.u.s.) thoshte pas faljes sė sabahut, "O Zot, tė lutem
Ty pėr dije tė vlefshme, vepra tė lejuara dhe furnizime tė
mira."
46
Njė rol tė rėndėsishėm nė transferimin e
diturive shkencore nė Europė si dhe nė nxjerrjen e
shkencėtarėve muslimanė ka luajtur Andaluzia, qė ishte pika
e zbulimeve revolucionare dhe pėrparimit shkencor sidomos nė
fushėn e mjeksisė. Mjekėt Muslimanė nuk u specializuan nė
njė drejtim tė caktuar, por zhvilluan studime nė shumė fusha
si farmakologji, kirurgji, oftalmologji (shkenca qė merret
me sėmundjet e syrit), gjinekologji, fiziologji,
bakteorologji dhe higjenė. Njė nga mjekėt mė tė njohur
andaluzė ka qenė Ibn Xhulxhul (?-992), i cili kreu studime
intensive mbi bimėt mjeksore dhe prodhoi vepra mbi historinė
e mjeksisė dhe bimėve mjeksore. Njė mjek tjetėr i njohur i
asaj kohe ka qenė Ebu Xha'far Ibn el-Xhezer (?-1009) nga
Tunizia i cili zotėronte shkencėn e terapisė sė barnave pėr
trajtimin e simptomave dhe sėmundjeve specifike dhe ėshtė
autor i mbi 30 librave. Abd el-Latif el-Bagdadi (1162-1231)
njihet pėr studimet e tij nė anatomi. Ai rregulloi gabimet e
bėra nė tė shkuarėn mbi studimet anatomike tė shumė kockave
tė trupit si ato tė nofullės dhe kraharorit. Libri i
Bagdadit, El-Ifade ue'l Itibar, u ribotua nė vitin 1788 dhe
u pėrkthye nė latinisht, gjermanisht dhe frengjisht. Libri
tjetėr i tij, Mekeletun fi'l Hauas, fliste pėr pesė shqisat.
Zotit ia kanė frikėn nga robėrit e Tij vetėm
dijetarėt; Zoti ėshtė mbi gjithēka, ėshtė mėkatfalės. (Sure
Fatir: 28)
Allahu vėrtetoi se nuk ka zot tjetėr pėrveē
Tij, e dėshmuan edhe engjėjt e dijtarėt se Ai ėshtė zbatues
i drejtėsisė. Nuk ka Zot tjetėr perveē Tij, Fuqiplotit, tė
Urtit. (Sure Al' Imran: 18)
Anatomistėt muslimanė pėrcaktuan saktėsisht
numrin e kockave nė kafkėn e njeriut dhe zbuluan ekzistencėn
e tre kockėzave nė vesh. Njė nga shkencėtarėt muslimanė
kryesorė qė ka punuar pėr anatominė ishte Ibn Sina
(980-1037), i njohur nė perėndim si Aviēena. I edukuar nė
letėrsi, matematikė, gjeometri, fizikė, shkenca natyrore,
filozofi dhe logjikė, nė rininė e tij Ibn Sinai njihej jo
vetėm nė Lindje por edhe nė Perėndim. Vepra e tij mė e
njohur, El Kanun fi el-Tibb, i njohur si 'Traktati' nė
Perėndim, u shkrua nė arabisht dhe pas pėrkthimit tė tij nė
latinisht nė shekullin e 12-tė, u bė teksti kryesor i
shkollave tė Europės deri nė shekullin e 17-tė. Traktati
trajton sėmundjet dhe medikamentet nė njė mėnyrė
sistematike. Pėrveē kėtij ai shkroi mė shumė se 100 libra
mbi filozofinė dhe shkencat natyrore. Njė pjesė e mirė e
diturive mjeksore tė pėrfshira nė Traktat ende pranohet sot.
Zakarija Kazuini gjeti shumė gabime nė
studimet e zemrės dhe trurit qė kanė qenė shtruar botėrisht
nga koha e Aristotelit. Faktet qė ai nxorri rreth zemrės dhe
trurit janė shumė tė ngjashme me ato qė ne dimė sot.
Veprat e Zakarija Kazuini mbi anatominė,
Hamdullah el-Mustaufi el-Kazuini (1281-1350) dhe Ibn
el-Nefis, hodhėn themelet e mjeksisė moderne. Kėta
shkencėtarė treguan, nė shekujt e hershėm tė 13-tė dhe
14-tė, lidhjet midis zemrės dhe mushkėrive, se arteriet
mbartin gjakun e oksigjenuar dhe venat mbartin gjakun e
papastėr, se pasurimi i gjakut me oksigjen ndodh nė mushkėri
dhe ky gjak i oksigjenuar qė kthehet nė zemėr i kalohet
trurit dhe organeve tė tjera tė trupit nėpėrmjet aortės.
Vėllimi i parė i veprės prej tre vėllimeve tė
Ali Bin Isa (?-1038) mbi sėmundjet oftalmologjike, e quajtur
Tezkiratu'l Kahalin fi'l Ajn dhe Emreziha, i kushtohet
totalisht anatomisė sė syrit dhe pėrfshin informacion mjaft
tė detajuar. Vepra u pėrkthye nė latinisht dhe gjermanisht.
El-Biruni ishte njė shkencėtar musliman i
shekullit tė 11-tė. Ai e dinte se Toka rrotullohet rreth
boshtit tė saj 600 vjet mė parė se Galilei dhe pėrcaktoi
perimetrin e Tokės 700 vjet pėrpara Njutonit.
Muhammed ibn Zakarija er Razi (Raziu)
(865-925, Burhan el-Din Nefis (?-1438), Ismail Xhurxhani
(?-1136), Kutb el-Din el-Shirazi (1236-1310), Mensur ibn
Muhammed, Ebu el-Kesim el-Zahraui (Albukazi) janė disa nga
shkencėtarėt muslimanė tė njohur pėr studimet e tyre nė
astronomi, matematikė, mjekėsi dhe anatomi.
Ka gjithashtu dhe shumė shkencėtarė tė tjerė
qė dhanė kontributet e tyre nė fusha tė tjera pėrveē
mjeksisė dhe anatomisė. Pėr shembull, el-Biruni e dinte se
Toka rrotullohej rreth boshtit tė saj rreth 600 vjet pėrpara
Galileut dhe pėrcaktoi perimetrin e saj rreth 700 vjet para
Njutonit. Ali Kushēu, shkencėtar i shekullit tė 15-tė, ishte
i pari qė bėri njė hartė tė Hėnės dhe njė rajoni tė Hėnės iu
dha emri i tij. Thebit ibn Kurrah (Tebiti), qė jetoi nė
shekullin e 9-tė, shpiku llogaritjet diferenciale shekuj
pėrpara Njutonit. Batani, shkencėtar i shekullit tė 10-tė,
ėshtė zhvilluesi i parė i trigonometrisė. Abdul Uafa
Muhammed el-Bazxheni prezantoi pėr herė tė parė nė
trigonometri funksionet "sekant-kosekant". El-Huarizmi
shkroi librin e parė mbi algjebrėn nė shekullin e 9-tė. El-Maghribi
shpiku ekuacionin e njohur sot si trekėndėshi i Paskalit,
gati 600 vjet para Paskalit. Ibn el-Kejtem (Alhazen), i cili
jetoi nė shek. e 11-tė, ishte themeluesi i optikės. Roxher
Beikon dhe Kepleri pėrdorėn veprat e tij dhe Galilei ndėrtoi
teleskopin duke iu referuar atyre. El-Kindi (Alkindus)
prezantoi fizikėn relative dhe teorinė e relativitetit rreth
1100 vjet pėrpara Ajnshtajnit. Shems el-din, qė jetoi 400
vjet pėrpara Pastėrit, ishte i pari qė zbuloi ekzistencėn e
baktereve. Ali ibn el-Abas jetoi nė shek. e 10 dhe ishte i
pari qė kreu ndėrhyrje kirurgjikale ndaj kancerit. Nė po
kėtė shekull, Ibn el-Xhesar paraqiti arsyet dhe metodat e
trajtimit tė lebrozes. Kėta shkencėtarė muslimanė, ku vetėm
disa janė pėrmendur kėtu, kanė bėrė zbulime tė rėndėsishme
tė cilat hodhėn themelet e shkencės moderne.
Kur shikojmė qytetėrimin perėndimor, shohim
se shkenca moderne erdhi sė bashku me besimin tek Zoti.
Shekulli i 17-tė, i njohur si "Epoka e Revolucionit
Shkencor", ėshtė e mbushur me shkencėtarė qėllimi kryesor i
tė cilėve ishte eksplorimi i universit dhe natyrės tė
krijuara prej Zotit. Tė gjitha institutet shkencore tė
ngritura nė vende tė ndryshme si Britania dhe Franca, kishin
si synim tė tyrin "afrimin me Zotin duke zbuluar ligjet e
Tij". Kjo frymė vazhdoi edhe nė shekullin e 18-tė. Disa nga
shkencėtarėt e njohur pėr pėrkushtimin e tyre ndaj Zotit dhe
qė i dhanė kontribute tė veēanta botės sė shkencės ishin
Njutoni, Kepleri, Koperniku, Bekoni, Galilei, Paskali,
Bojli, Peili dhe Kuvič. (Pėr detaje tė mėtejshme, ju lutem
shikoni kapitullin "Shkencėtarė tė fesė").
Kėta shkencėtarė besonin nė Zot dhe
praktikonin kėrkimin shkencor me njė frymėzim qė rridhte
pikėrisht nga ky besim. Njė nga treguesit mė tė mirė tė
kėsaj ishin "Traktatet Brixhuoter" njė seri botimesh e
nxjerrė nė Britani nė shekullin e 19-tė. Njė numėr
shkencėtarėsh kryen kėrkime nė fusha tė ndryshme dhe
pėrcaktuan objektin e studimit tė tyre si "shenjat e
harmonisė dhe rregullit qė Zoti krijoi nė univers dhe
natyrė". Metoda e praktikuar nga kėta shkencėtarė njihet si
"Teologjia Natyrale", qė do tė thotė "tė njohėsh Zotin
nėpėrmjet natyrės".
Ishte vepra Teologjia Natyrale: Evidenca tė
Ekzistencės dhe Vetive tė Zotit, mbledhur nga Shfaqjet e
Natyrės, botuar nė vitin 1802 e Uilliam Peili, ajo qė i hapi
rrugėn Traktateve Brixhuoter. Nė kėtė libėr Peili dha
shembuj tė modelimit nė natyrė duke shpalosur njohuri tė
qarta mbi anatominė.
Duke marrė si model veprėn e Paleit, iu bė
njė thirrje anėtarėve tė Shoqėrisė Mbretėrore tė Londrės. Mė
pas u udhėzua qė kėta tė zgjedhur duhet tė shkruanin,
shtypnin dhe botonin njė mijė kopje tė njė vepre: "Mbi
Fuqinė, Urtėsinė dhe Mirėsinė e Zotit tė shfaqur nė Krijimin"
duke e ilustruar kėtė vepėr me tė gjithė argumentet e
arsyeshėm si pėr shembull shumėllojshmėria dhe formimi i
krijesave tė Zotit nė botėn bimore, shtazore dhe minerale;
efekti i tretjes dhe i kalimit, ndėrtimi i dorės sė njeriut
dhe njė pafundėsi tė tjera argumentesh; dhe gjithashtu
zbulime nė artet antike dhe moderne, shkencė si dhe shtrirje
nė tė gjithė letėrsinė moderne."
Kjo thirrje nė kėrkim tė shenjave tė
ekzistencės sė Zotit u pėrgjigj nga shumė shkencėtarė qė
nxorrėn studime mjaft tė vlefshme. Si pasojė e kėsaj u
prodhuan kėto vepra:
(1) "Pėrshtatja e Natyrės sė Jashtme ndaj
Ndėrtimit Moral dhe Intelektual tė Njeriut", nga Tomas
Ēalmers (1833).
(2) "Kimia, Meteorologjia dhe Tretja", nga
Uilliam Prut, (1834)
(3) "Historia, Zakonet dhe Instiktet e
Kafshėve", nga Uilliam Kirbi (1835)
(4) "Dora, modelim i dukshėm", nga Sėr Ēarls
Bell (1837)
(5) "Gjeologjia dhe Mineralogjia", nga Din
Baklend (1837)
(6) "Pėrshtatja e Natyrės ndaj Kushteve
Fizike tė Njeriut", nga J. Kid, (1837)
(7) "Astronomia dhe Fizika e Pėrgjithshme",
nga Dr. Uilliam Uivėll (1839)
(8) "Fiziologjia Shtazore dhe Bimore", nga P.
M. Roxhet, (1840)
Traktatet Brixhuoter janė vetėm njė shembull
i takimit mes fesė dhe shkencės. Ndėrhyrja mė e madhe qė
qėndronte pas shumė studimeve shkencore tė kryera si pėrpara
ashtu dhe pas kėtyre veprave ishte pranimi i universit tė
krijuar nga Zoti dhe perceptimi i gjithėfuqisė sė Tij.
Devijimi i komunitetit shkencor nga kjo
rrjedhė fillestare doli si pasojė e mbizotėrimit tė
filozofisė materialiste nė kulturėn Perėndimore tė shekullit
tė 19-tė, si rezultat kjo i disa rrethanave tė caktuara
sociale e politike. Ky proces shfaqet plotėsisht nė teorinė
e evolucionit tė Darvinit dhe arrin kulmin, nė kundėrshtim
direkt me pikėpamjen e mėparshme, duke e paraqitur shkencėn
dhe fenė si dy burime diturie kundėrshtuese.
Harun Jahja