Shumica e
ligjėruesve ankohen nga pėrcaktimi i temės gjatė
ligjėrimit tė tyre gojor (hytbes). Disa prej tyre thonė
se temat tė cilat mund t'i trajtojė ligjėruesi e qė mund
t'u drejtohet tė pranishmėve janė tė pakta, sidomos kur
dihet fakti se hytbeja pėrsėritet ēdo javė.
Mendoj se shkaku kryesor pėr kėtė te ligjėruesi ėshtė
dituria dhe leximi i tij i kufizuar dhe perceptimi i tij
i dobėt rreth gjendjes sė njerėzve. Edhe po tė mbahej
ligjėrimi gojor (hytbeja) ēdo ditė, ligjėruesi nuk do tė
kishte mundėsi ti trajtonte e ti pėrfshinte tė gjitha
temat pėr tė cilat njerėzit kanė nevojė, e nė veēanti nė
kėtė shekull, kur kapja pas fesė ėshtė dobėsuar nė
zemrat e njerėzve, janė shtuar sprova tė shumta, ndaj
ata ndiejnė nevojė pėr pėrforcim dhe vėrtetim tė besimit
tė tyre dhe largim nga mosbesimet e dyshimet e shumta,
tė cilat mund ta shkatėrrojnė besimin e tyre nė tėrėsi.
Njerėzit kanė nevojė pėr pėrmirėsimin e adhurimeve tė
tyre, kanė nevojė pėr shpjegimin e shumė dispozitave tė
sheriatit mbi shumė ēėshtje nė bashkėveprimet e tyre tė
pėrditshme, tė cilat pėrsėriten ēdo ditė, kanė nevojė
pėr nxitjen nė vlerat morale dhe largimin e tė ligave,
pastrimin e zemrave tė tyre, pėrkujtimin pėr botėn
tjetėr e shumė e shumė tema tė tjera.
Xhumatė mund ti klasifikojmė nė dy grupe:
1. Grupi i parė: Xhumatė tė cilat pėrshtaten me ndonjė
ndodhi, ngjarje tė rėndėsishme, e kėto mund tė jenė dy
llojesh:
a). Tė jashtėzakonshme, tė rastit, tė papritura, siē
mund tė jetė ndonjė ngjarje nė lagje apo nė vend, ku
ėshtė bėrė e njohur dhe njerėzit presin mendimin e
ligjėruesit (hatibit) pėr kėtė ndodhi; ēėshtjet e
muslimanėve tė cilat ndizen kohė pas kohe, si ēėshtja e
Palestinės, Ēeēenisė, e tė ngjashme.
Ligjėruesi kėto tema duhet ti trajtojė me trajtim
fetar, tė sqarojė realisht ēėshtjen nė fjalė pa teprim e
neglizhencė e pastaj tė shpjegojė qėndrimin qė duhet tė
ketė muslimani nė kėtė ēėshtje dhe obligimet qė ka, duke
mos u mjaftuar vetėm me pėrkujtimin e saj. Disa
ligjėrues i kaplon entuziazmi dhe e teprojnė nė kėtė apo
e shpeshtojė kėtė temė me formė dhe metodė tė njėjtė dhe
nė kėtė pa dyshim ka tė meta, prej tė cilave mund tė
pėrmendim:
- humbja e besueshmėrisė, veēanėrisht kur tė pranishmit
e kuptojnė kėtė. Nga kjo rezulton mospranimi nga ai apo
mosndikimi i tyre me atė ēfarė flet, ngase ata kanė
kuptuar nga ai teprimin nė kėtė.
- mėrzitja e njerėzve dhe distancimi i tyre nga ajo
ēėshtje.
- pėrqendrimi i tij nė atė ēėshtje tė caktuar dhe
pėrsėritja e shpeshtė sigurisht qė merr kohė dhe kjo
bėhet nė llogari tė temave e ēėshtjeve mė madhore sesa
ēėshtja nė fjalė tė cilėn e pėrsėrit shpesh.
b). Ndodhi tė cilat pėrsėriten ēdo vit, siē janė muaji i
Ramazanit, haxhi, ashura e tė ngjashme.
Ndodhi e raste tė tilla shpeshherė janė tė rehatshme pėr
ligjėruesit, kėshtu qė skanė nevojė pėr pėrgatitjen e
ligjėratave tė reja nė atė temė e ndoshta njerėzit
tashmė i kanė mėsuar hytbet e tyre pėr shkak tė
pėrsėritjes sė shpeshtė tė temave tė tilla dhe i ka
kapluar mėrzia, kėshtu qė ata dėshirojnė risi nė mėnyrėn
e trajtimit tė temave tė tilla.
Nė shmangien e pėrsėritjeve tė tilla ēdo vit mund tė
bėhet ndarja e temės nė disa nėntema, nė mėnyrė qė
ligjėruesi ēdo vit tė trajtojė nga njė temė. Po sjell
shembull pėr kėtė: Ėshtė bėrė zakon e ligjėruesve qė nė
xhumanė e tretė tė muajit tė Ramazanit tė flasin rreth
betejės sė madhe tė Bedrit, tė fillojnė me hyrje duke
pėrmendur ndihmėn e Allahut ndaj robėrve tė Tij, pastaj
pėrmendin se Ramazani ėshtė muaji i ndihmės dhe fitores
duke numėruar beteja tė cilat kanė ndodhur nė kėtė muaj,
beteja e Bedrit, ēlirimi i Mekės, Ajn Xhalut, ēlirimi i
Andaluzisė e tė ngjashme, pastaj tėrė hytben e veēojnė
duke folur rreth betejės sė Bedrit dhe kėshtu ēdo vit.
Nė shmangien e pėrsėritjes mund tė bėhet pėrmbledhja e
tė gjitha betejave dhe ndodhive madhore tė cilat kanė
ngjarė nė muajin e Ramazanit dhe pėrzgjedhja e njėrės
prej tyre pėr tė cilėn ēdo vit mund tė flitet nė mėnyrė
tė zgjeruar. Po ashtu, ėshtė e mundur tė bėhet ndarja e
njė beteje nė disa kėndvėshtrime, qė ēdo vit tė rrihet
njė prej aspekteve tė reja tė temės.
Nga beteja e Bedrit p.sh mund tė krijojmė disa hytbe, ku
secila prej tyre shtjellon njė ēėshtje tė caktuar,
kėshtu qė disa nga hytbet mund ti trajtojnė kėto tema:
1. paraqitja e ngjarjeve tė betejės duke u mbėshtetur nė
librat e historisė, siē bėjnė njė pjesė e ligjėruesve
ēdo vit.
2. pėrshkrimi i gjendjes sė muslimanėve para betejės ]hixhreti,
dėbimi i muslimanėve, dobėsia e tyre, numri i tyre i
vogėl, frika[ dhe i gjendjes sė tyre pas saj (betejės)
]fitoren e tyre, krenarinė e Islamit, fuqinė e
muslimanėve, frikėn e ēifutėve dhe hipokritėve[.
3. pėrshkrimi i dy grupeve: besimtarėt ]lutjet-duatė,
dėshira e tyre e flaktė pėr tė luftuar, sakrifica e
tyre, mbėshtetja e tyre nė Allahun[, jobesimtarėt
]mendjemadhėsinė e tyre, luftėn e tyre ndaj Allahut dhe
tė Dėrguarit tė Tij, mashtrimin e tyre pėr nga numri i
madh, mėkatet, si konsumimi i alkoolit etj.[.
4. ndihma e Allahut ndaj robėrve tė Tij besimdrejtė: ]kotja,
shiu, pjesėmarrja e melekėve nė luftė pėr ēka edhe
flasin disa hadithe tė vėrteta, pakėsimi i numrit tė
jobesimtarėve nė sytė e tyre[ dhe disfata e
jobesimtarėve.
5. biseda rreth vendbanimit tė jobesimtarėve,
mospėrgjigjja e tyre nė thirrjen e Profetėve, e tė
vrarėt e Bedrit janė shembull duke pėrmendur biografitė
e tyre tė mosbesimit pėrgjithėsisht, kokėfortėsinė e
tyre, tė dhėna kėto pėr tė cilat nė librat e historisė
ka fragmente qė tė bėjnė tė qash.
Nė kėtė mėnyrė, kėto pesė tema mund tė jenė secila hytbe
e veēantė e kėto pesė tema janė pėr njė betejė. Por kush
mediton nė tė mė shumė, mund tė nxjerrė edhe tema tė
tjera.
Pėr ashuranė gjithashtu mund tė nxjerrim disa tema,
sidomos kur dihet fakti se kjo ngjarje ėshtė e
ndėrlidhur me tregimin e shpėtimit tė Musait alejhi
selam dhe pėrmbytjes sė faraonit, qė ėshtė njė prej
tregimeve tė pėrmendura mė shpesh nė Kuranin Famėlartė.
Nga kjo ndodhi mund tė nxjerrim tema nga kėndvėshtrime
tė shumta e nė fund tė ēdo hytbeje njoftohen tė
pranishmit pėr rekomandimin e agjėrimit nė ditėn e
ashurasė. Mund tė flitet pėr agjėrimin e kėsaj ngjarjeje
nė fillim qe i obligueshėm e pastaj ėshtė anuluar nė
Sunet pas obligimit tė muajit tė Ramazanit. Pastaj nė
vitin e fundit tė jetės sė Profetit qe synim i tiji qė
tė kundėrshtoheshin ēifutėt dhe u urdhėrua pėr agjėrimin
e ditės sė nėntė dhe tė dhjetė. Mund tė flitet pėr
vlerėn e agjėrimit tė kėsaj dite, pėr vlerėn e muajit tė
Allahut - Muharrem.
Kėshtu mund tė thuhet edhe pėr tema tė tjera, ku
trajtimi i tyre bėhet nga shumė aspekte, tė cilat mund
tė jenė rytbe tė veēanta. Nė tė njėjtėn kohė pasurohet
trashėgimia e projektit tė ligjėrimit gojor nė umetin
islam, pėrfitojnė dėgjuesit dhe krijohet njė pėrtėritje
dhe rigjenerim nė format e ligjėrimit.
Pėrktheu
Almedin Ejupi
Marrė nga revista El Bejan
29.3.2009
|