Kohėve tė fundit dukuria e dhunės
familjare ėshtė pėrhapur me tė madhe.
Me
dhunė
familjare nėnkuptohet dhuna qė pėrfshin raportet e
ndėrsjella tė bashkėshortėve, sjelljen e prindėrve
me fėmijėt dhe anasjelltas; sjellja e vėllezėrve
nė mes tyre, pastaj sjellja e anėtarėve tė
familjes me fqinjėt, me tė afėrmit dhe nė jetėn e
pėrditshme nė pėrgjithėsi. Kėto janė
format
nė tė
cilat ushtrohet dhuna. Shumica e njerėzve pyesin
rreth dispozitės sė Islamit kundrejt kėsaj dhune
nga njė aspekt, rreth shkaqeve tė kėsaj dukurie,
mėnyrėn se si tė trajtohet si dhe gjurmėt
shkatėrruese tė kėsaj
nga
aspekti tjetėr.
I.
Qėndrimi islam ndaj dhunės familjare
Sa i pėrket qėndrimit tė Islamit
ndaj kėtij fenomeni, ai e konsideron mėkat me tė
gjitha vlerėsimet, qoftė nė nivel individual ose
kolektiv. Nė nivel individual, Islami urdhėron dhe
nxit pėr butėsi. I Dėrguari i Allahut, lavdėrimi
dhe paqja e Allahut qoftė mbi tė, thotė:
Vėrtet Allahu e do butėsinė nė ēdo gjė.
Gjithashtu thotė: Nuk ka vend ku futet butėsia
vetėm se e zbukuron atė dhe nuk ka vend qė
largohet vetėm se e shėmton atė.
I Dėrguari,
lavdėrimi dhe paqja e Allahut qoftė mbi tė, na ka
urdhėruar ti ruajmė lidhjet familjare. Pejgamberi
alejhi selam i drejtohet bashkėshortit duke i
thėnė:
Mė i miri ndėr
jush ėshtė ai qė ėshtė mė i mirė pėr gratė dhe
vajzat e tij.
Aishja, Allahu
qoftė i kėnaqur me tė, e pėrshkruan tė Dėrguarin e
Allahut me kėto fjalė: I shėrbente familjes sė
tij.
Pra, e ndihmonte bashkėshorten nė punėt e saj, nė
mėnyrė qė ti mėsonte pjesėtarėt e umetit tė tij
se si tė sillen brenda familjes. Enes bin Maliku,
Allahu qoftė i kėnaqur me tė, rrėfen: I kam
shėrbyer tė Dėrguarit dhjetė vjet. Pasha Allahun,
asnjėherė nuk mė ka thėnė uf, e as nuk mė ka thėnė
pėr ndonjė punė pėrse e bėre kėshtu ose pse bėre
kėshtu?
Ndėrsa bashkėshorten e urdhėroi qė raportin me
bashkėshortin ta ndėrtojė nė baza tė shėndosha
fetare. Shpėrblimin ta llogaritė tek Allahu
Fuqiplotė dhe vetėm Ai ta shpėrblejė nė kėtė dhe
botėn tjetėr pėr durimin qė tregon. Thotė Allahu
Fuqiplotė:
Gra
tė mira janė ato tė dėgjueshmet, qė ruajnė
fshehtėsitė qė ka urdhėruar Allahu.
Prindėrit i udhėzon
duke u thėnė: Nuk ėshtė prej nesh ai qė nuk i
mėshiron
tė vegjlit tanė.
Ndėrsa fėmijėt i
udhėzon duke i porositur se bamirėsia dhe respekti
ndaj prindėrve vjen menjėherė pas respektit dhe
bindjes ndaj Allahut tė Madhėrishėm:
Adhuroni Allahun
dhe mos i shoqėroni Atij asgjė (nė adhurim);
silluni mirė me prindėrit...
Tė gjithė i urdhėron qė tė sillen mirė me fqinjėt:
Pasha Allahun nuk ka besuar, pasha Allahun nuk
ka besuar, pasha Allahun nuk ka besuar. I thanė:
Kush o i Dėrguar i Allahut? Ai tha: Ai qė
fqinji i tij nuk ėshtė i qetė nga pengesat e tij.
I Dėrguari i Allahut, lavdėrimi dhe paqja e
Allahut qoftė mbi tė, urdhėron qė ti ruajmė
lidhjet familjare, tė bėjmė vepra tė mira. Ai
thotė: O njerėz, pėrhapeni selamin, ushqeni tė
varfrit, mbani lidhjet farefisnore, faluni natėn
kur njerėzit flenė, do tė hyni nė xhenet me selam
(paqe).
Allahu i Lartėsuar
thotė: ...bėni
vepra tė mira pėr tė arritur shpėtimin!
Nėse dėshirojmė ti praktikojmė kėto citate tė
sipėrpėrmendura, patjetėr duhet qė nė ndjenjat
tona tė rrėnjoset vlera e faljes, e ndjesės dhe e
zemėrgjerėsisė. Ska dyshim se falja ėshtė prej
formave tė suksesshme nė realizimin e butėsisė,
dashurisė dhe ndihmės reciproke, cilėsi kėto
pėrmes sė cilave e anulojmė dhunėn nė familje dhe
nė jetėn tonė nė pėrgjithėsi. Janė tė shumta
citatet kuranore dhe hadithet profetike tė cilat i
obligojnė besimtarėt qė tė stolisen me kėto
cilėsi. Ndėr to, Allahu e urdhėron tė Dėrguarin e
Tij tė jetė zemėrgjerė,:
Ti (o Muhamed)
sillu me zemėrgjerėsi.
Allahu
porosit pėr falje nė rast vrasjeje: Ai
(vrasės) qė falet nga farefisi i tė vrarit, duhet
tė sillet njerėzishėm dhe le tė zbatojė
dėmshpėrblimin me tė mirė. Kjo (falje) ėshtė njė
lehtėsi dhe mėshirė nga ana e Zotit.
Njėkohėsisht
urdhėron faljen e jomuslimanėve:
Shumė nga ithtarėt
e Librit, prej zilisė qė kanė nė vete, dėshirojnė
qė tju kthejnė nga besimi nė mosbesim, tani qė e
vėrteta ėshtė e qartė pėr ata. Por ju falini ata
dhe lėrini, derisa tė arrijė urdhri i Allahut.
Vėrtet, Allahu ėshtė i Fuqishėm pėr ēdo gjė.
Allahu e urdhėron
tė Dėrguarin e Tij qė ti falė besimtarėt:
Nė sajė tė
mėshirės sė Allahut, u solle butėsisht me ta (o
Muhamed). Sikur tė ishe i ashpėr dhe i vrazhdė,
ata do tė largoheshin prej teje. Prandaj falua
atyre gabimin, kėrkoi falje Allahut pėr ata dhe
kėshillohu me ata pėr ēėshtje tė ndryshme.
Gjithashtu e
urdhėroi tė Dėrguarin e Tij qė ti falė ēifutėt,
me gjithė poshtėrsinė e tyre:
Pėr shkak se ata e
thyen besėlidhjen e tyre, Ne i mallkuam ata dhe ua
bėmė zemrat tė ashpra. Ata i kanė shtrembėruar
fjalėt e Shkrimeve tė shenjta dhe kanė harruar njė
pjesė tė mirė nga ato kėshilla. Ti (Muhamed)
pėrherė do ta vėresh tradhtinė e tyre, pėrveē njė
pakice tė tyre; pra, falua fajet dhe mos i qorto!
Se, Allahu i do bamirėsit.
Allahu na mėson se
falja e tė tjerėve ėshtė shkak pėr arritjen e
faljes nga ana e Allahut tė Lartėsuar:
Le ti falin ata
dhe tė mos ua marrin pėr keq! Vallė, a nuk doni ju
qė tju falė Allahu? Allahu ėshtė Falės e
Mėshirėplotė.
Allahu
i
lavdėron
ata qė falin dhe ata tė cilėt stolisen me kėtė
cilėsi:
e mposhtin zemėrimin dhe ua falin
fajet njerėzve. Allahu i do bamirėsit. (Ali
Imran, 134) Gjithashtu thotė:
Kushdo qė duron dhe fal, ta dijė se, nė
tė
vėrtetė, kėto janė nga veprimet mė tė virtytshme.
II. Shkaqet qė
ēojnė deri te dhuna familjare
Ky ishte sistemi islam qė mbron nga dhuna
familjare nė nivel individual dhe atė kolektiv.
Moskujdesi nė edukimin e brezave mbi kėto
koncepte, shenjtėrimi i egoizmit, duke shtuar edhe
tensionin e jetės, trazirat, ērregullimet,
dinamika e shpejtė e programit ditor tė njeriut,
njė sėrė problemesh ekonomike, shoqėrore dhe
politike, tė gjitha kėto konsiderohen prej
shkaqeve tė cilat ēojnė nė shkatėrrimin e
familjes, nė moralin e keq dhe nė dhunėn
familjare.
III. Largimi dhe shėrimi nga kjo
dukuri
Nga kėtu mėsojmė
dhe na bėhet i qartė ilaēi shėrues, d.m.th., duhet
tė fillojmė me procesin e edukimit. Edukimi
konsiderohet njė proces i organizuar ku ekzistojnė
pėrmasa dhe kushte. Edukimi nuk ėshtė i kufizuar
vetėm nė mėsim dhe ushtrim e as vetėm nė shkollė,
por pėr kėtė duhet tė ndihmojnė edhe mjetet e
informimit, krijimi i njė kulture nė shoqėri, e
cila do tė mbronte nga kjo dukuri negative. E
lusim Allahun e Lartėsuar qė kėtė dukuri ta
largojė nga shoqėria jonė, nga tė gjitha shoqėritė
islame dhe nga e gjithė sipėrfaqja e tokės. Ai
ėshtė i Gjithėmėshirshėm ndaj robėrve tė Vet!
Almedin Ejupi
2.11.2008