Emri Indonezi kur shqipėrohet merr kėtė
domethėnie: "Ishujt e Indisė Lindore". Indonezia
konsiderohet njėri nga arkipelagėt mė tė
mrekullueshėm, i cili shtrihet nė juglindje tė
Azisė, njėri prej vendeve mė tė mėdha tė Azisė
Juglindore. Ka njė pėrbėrje prej 13677 ujdhesash.
Nga veriu kufizohet me Malajzinė, kurse nga lindja
me Gininė e Re. Kryeqyteti i Indonezisė ėshtė
Xhakarta (Jakarta). Banorėt vendas flasin gjuhėn
indoneziane, e ashtuquajtur nė origjinal Bahasa
Indonesia, njėherazi ėshtė gjuhė zyrtare e
vendit. Nė tė kaluarėn gjuha melaje shkruhej me
shkronja arabe (shkrim: xhavi), mirėpo periudha
imperialiste kishte ndikuar qė nė vend tė saj tė
pėrdorej alfabeti latin. Pėrveē gjuhės melaje, e
cila ėshtė gjuhė e parė zyrtare e vendit, fliten
edhe gjuhė tė tjera, si: gjuha japoneze, angleze
dhe arabe, pėrveē se kjo e fundit zė vend te
studentėt dhe studiuesit e mėsimeve islame1.
Ėshtė e domosdoshme pėr tu pėrmendur se banorėt e
Indonezisė, pėrveē gjuhėve qė cekėm, flasin me
shumė se tridhjetė gjuhė tė tjera lokale, tė cilat
numėrojnė mė shumė se 250 dialekte tė ndryshme
dominuese. Si shkak i dominimit tė kėtyre gjuhėve
tė shumta, ėshtė banimi i njerėzve nė skaje apo nė
kufijtė e Indonezisė. Largėsia nga lindja e
Indonezisė e deri nė perėndim ėshtė sikurse
largėsia nė mes Londrės dhe Gjirit Arab2.
Banorėt e Indonezisė kanė prejardhje nga disa fise
tė ndryshme banorėsh, mė tė rėndėsishmet nga to
mund ti numėrojmė nė vazhdim:
1- Fisi malaj
2- Fisi kinez dhe disa
3- Familje indiane
Nė Indonezi, njerėzit zakonisht marrin emrat e
fiseve duke u bazuar nė emėrtimet e vendeve ku ata
banojnė, pėr shembull fisi i emėrtuar me emrin "El-Xhavij-jin",
ka marrė kėtė emėr sipas ishullit Xhįvah, fisi Es-sandįn
ėshtė emėrtuar nė bazė te emėrtimit vendor Sandįn.
Fisi El-mįdśrij ėshtė emėrtuar sipas ujdhesės
Mįdśra. Fisi Es-sįzįk banon nė ujdhesėn Lambuk,
kurse fisi El-mukserijin dhe El-juxhijin jetojnė
nė anėt e skajshme jugore te ishullit Selibiz.
Muslimanėt nė Indonezi numėrojnė me shumė se 95%
tė popullsisė dhe tė gjithė janė pasues tė
Ehlis-sunneh vel-xhemaaah, ndėrsa kur ėshtė
fjala pėr shkollėn juridike medhhebore,
praktikojnė medhhebin e Imam Shafiut. Numrin
tjetėr tė popullsisė e pėrbėjnė tė krishterėt,
hindusėt, budistėt dhe paganėt.
Kur flasim pėr statusin qė gėzon feja islame nė
shtetin e Indonezisė, mund tė themi se
konsiderohet si fe formale dhe anon nga njė grup
shtetesh islame, ku normat dhe ligjet e tyre nuk
janė tė pėrcaktuara sipas ligjit islam, mirėpo
kėto ligje (kanune) janė tė pėrcaktuara pėr tė
gjitha fetė nė pėrgjithėsi.
Pasi arabėt nė pėrgjithėsi kishin
pranuar fenė islame dhe biznesi i tregtarėve ishte
shtuar dukshėm me banorėt e ishujve tė Indonezisė,
e nė veēanti i atyre qė vinin nga Omani,
Hadramevti dhe Jemeni, shohim se vėrtet ardhja e
Islamit u kishte dhuruar njė jetė tė re dhe u
kishte sjellė njė kulturė shumė tė lartė dhe deri
nė atė kohė banorėt e atyre ishujve nuk kishin
pasur njohuri pėr njė kulturė tė tillė. Sipas tė
dhėnave qė ka sjellė El-Mesudij
"المسعودي"
nė librin e tij Muruxh Edh-dheheb
"مروج
الذهب
"
lidhur me atė se a kanė ditur muslimanėt diēka pėr
ishujt e Indonezisė, ai thotė se nė atė kohė kėta
ishuj vėrtet kanė qenė tė njohur nga muslimanėt.
Disa tė tjerė mendojnė se Islami kishte depėrtuar
nė kėto vende atėherė kur vala e ēlirimeve islame
nė periudhėn abaside veē kishte ēaluar dhe
njerėzit kishin nxituar pas punėve tė jetės se
pėrditshme, si nė sektorin e tregtisė, bujqėsisė
dhe industrisė, po ashtu edhe nė pėrhapjen e
shkencave islame. Anijet kishin filluar tė
lėviznin nga bregdetet e ishujve arabė nė drejtim
tė Lindjes, duke mbartur me vete mallra. Veē
kėsaj, morali i tregtarėve muslimanė, tė cilin
Islami ua kishte mbjellė nė zemrat e tyre, kishte
ndikuar te banorėt e Indonezisė qė me vonė ta
pėrqafojnė Islamin me plot dashuri. Nė mesin e
tyre kishte thirrės (duįtun), po ashtu nė mesin e
tyre gjejmė edhe dijetarė (ulema), tė cilėt e
kishin sakrifikuar jetėn e tyre pėr pėrhapjen e
Islamit si dhe pėr ngritjen e fjalės Nuk ka Zot
tjetėr pėrveē Allahut"
لا اله إلا الله.
Mėnyra dhe metodologjia e pėrhapjes sė Islamit nė
Indonezi kishte qenė graduale dhe precize, duke
vazhduar nga vendet bregdetare e deri nė brendėsi
tė ishujve. Pėr kėtė arsye feja islame kishte
pasur njė ndikim shumė tė lartė nė vendet
bregdetare krahasuar me ato nė brendėsi. Nė atė
kohė kishte tregtarė nga Indonezia, tė cilėt
kishin udhėtuar pėr nė vendet arabe, siē ishte
shkuarja e tyre ne Bagdad nė kohėn e Harun Err-Rreshidit.
Kėta tregtarė tė Indonezisė pas kthimit nga
Bagdadi me vete kishin marrė edhe besimin islam.
Shkaqet dhe arsyet e korrjes sė suksesit nė
pėrhapjen e Islamit nga arabėt nė trevat e
Indonezisė ishin morali islam i arabėve,
besueshmėria, besnikėria, sinqeriteti, pasionet e
mira, respektimi i barazisė dhe i unitetit si dhe
mirėmbajtja dhe harmonia e besimit ndėr muslimanė.
Marrė nga: Hadir El-Alem El-Islami Ve Kadaju
Es-sijasijeh El- Muasireh. Dr. Muhammed Awed El-Huzaimah.
Pėrktheu nga gjuha arabe: Mr. Feim Dragusha
5.9.2008
|