Falė vizitės qė i bėra Hungarisė, arrita tė bėja
disa hulumtime rreth ardhjes sė Islamit nė kėtė
vend. Gjatė hulumtimeve rreth depėrtimit tė
Islamit nė Hungari kuptova se kontaktet e para tė
hungarezėve me Islamin nuk qenė me otomanėt turq
tė shekullit tė 16-tė, mirėpo, sipas disa
historianėve, Islami nė Hungari kishte filluar tė
depėrtonte nė fillim tė shekullit tė 8-tė, atėherė
kur muslimanėt nga Hvarazani nė Azinė Qendrore
kishin pushtuar Hungarinė. Sipas historianėve,
shumica e tyre qenė tregtarė dhe ushtarė. Turqit
kishin arritur tė dominonin kėtu pėr 150 vite. Me
kalimin e kohės, shumica nuk e kishin praktikuar
Islamin nė mėnyrė tė duhur dhe kjo kishte ēuar
deri te martesat e tyre me gra hungareze, pastaj
pasardhėsit e tyre ishin asimiluar dhe nuk kishin
lėnė pas asnjė gjurmė islame, me pėrjashtim tė
disa vlerave tė rėndėsishme. Unė isha shumė i
interesuar qė ti shihja kėto gjurmė. Pėr kėtė,
mora me vete kamerėn dhe orvatesha me gjithė mund
tė gjeja vendndodhjen e tyre.
Nė Budapest nuk kanė mbetur shumė gjėra qysh prej asaj kohe, pėrveē
njė varri enigmatik dhe ca gurė varresh, njė pjesė
e xhamisė, e cila tashmė ėshtė shndėrruar nė kishė,
si dhe njė banjė publike, e ndėrtuar po ashtu nga
turqit, e ashtuquajtur Hamam. Unė dhe shoku im,
Nur Islam nga Hungaria, mė nė fund arritėm te
kisha e quajtur Kapuēin (Capuchin), e cila qe
ndėrtuar nė vitin 1777.
Duke shikuar pjesėn e xhamisė, e cila kishte njė hyrje dhe njė
dritare nė formė harku, ndihesha i mėrzitur,
ndjeja disi njė zbrazėti. Nuk mund tė duroja dot,
fillova tė lexoja suren El-Fatiha me zė shumė tė
lartė. Ndoshta ky mur i gjatė 10 metra nuk kishte
pasur rastin tė dėgjonte Kuran prej njė kohe shumė
tė gjatė. Kur vizitova qytetin Pécs, i shtrirė nė
jug tė Hungarisė, fillova disi tė ndihem ndryshe.
Qendra e vjetėr e qytetit ishte tėrėsisht e
ndėrtuar me ndėrtesa dhe objekte historike. Nė tė
gjendej edhe kisha e quajtur Parish Church, e
cila vėrtet tėrheq vėmendjen e vizitorėve pėr
arsye se ėshtė ndėrtuar nė afėrsi tė autostratės
dhe nga jashtė nuk i ngjason aspak kishės, por njė
xhamie turke (mund ta shihni nė foto mė bukur dhe
do tė vėreni se vėrtet ishte xhami me arkitekturė
otomane turke). Emri i kėsaj ish-xhamie ėshtė
Xhamia Gazi Kassim (Djami Ghazi Kassim). Pasi
qyteti Pécs kishte rėnė nė duart e turqve nė vitin
1543, pashai i kėtij qyteti kishte urdhėruar tė
ndėrtohej njė xhami, e cila kishte shėrbyer deri
nė mbarim tė sundimit turk nė vitin 1686. Xhamia
kishte kaluar nė duart e tė krishterėve dhe ishte
shndėrruar nė kishė. Njė fat i tillė u kishte
takuar edhe xhamive tė tjera. Meqė shumica e
xhamive u shndėrruan nė kisha, nuk u mbeti asgjė
nga gjurmėt e Islamit, por shohim se nė Hungari
kisha e quajtur -Parish Church of Pécs - paraqet
njė pėrzierje tė ēuditshme dhe mjaft tė rrallė.
Edhe pse kjo kishė shėrben pėr besimtarėt e
krishterė, megjithatė vizitorėt ēmojnė stolisjen
dhe dekorimin e mihrabit, nė tė cilin gjendet
dėshmia shehadeti: Nuk ka Zot tjetėr pėrveē
Allahut dhe Muhamedi alejhi selam ėshtė i Dėrguari
i Tij.
Nga karakteristikat apo veēoritė islamo-turke tė kėsaj kishe janė
dyert dhe dritaret nė formė harku, bukurshkrimi
arab apo kaligrafia, fenerėt turk (apo siē i
quajmė sot nėpėr xhamitė e vjetra abazhurė),
ēėshtė e vėrteta nė tė ekziston edhe kaptina El-Fatiha,
e shkruar me shkronja hungareze dhe e gdhendur nė
mermer. Unė kuptova se ky simbol ndėrfetar mes
Turqisė dhe Hungarisė ėshtė rezultat i kooperimit
ndėrmjet dy kulturave dhe qeverive turke dhe asaj
hungareze. Kam bindjen se ky ėshtė njė hap i mirė
drejt mirėkuptimit ndėrfetar. Shpresoj se njė ditė
kryqi i vėnė mbi gjysmėhėnėn e xhamisė Ghazi
Kassim Mosque do tė largohet nga aty pėrgjithmonė.
Nė realitet njė gjė e tillė ėshtė realizuar tashmė,
pasi Xhamia Xhakovali Hassan (Djami Jakovali
Hassan), po ashtu nė Pécs, e ndėrtuar nė gjysmėn e
dytė tė shekullit 16-tė, u ėshtė dhėnė muslimanėve
pėrsėri. Kjo pėr momentin konsiderohet e vetmja
xhami e kompletuar me minare. Rinovimi i saj
tashmė ka mbaruar dhe njė pjesė e saj ėshtė
shndėrruar nė muze. Bashkėsia Islame e Péēės
posedon licencėn qė namazin e xhumasė ta kryejnė
po nė tė njėjtėn xhami.
Pas qytetit Pecs, u nisėm pėr nė qytetin Szigetvar, 45 minuta
udhėtim me autobus. Atje vizituam Kishėn
Baroque. Aty gjendej xhamia e Ali Pashės, nė
origjinal Ali Pasha Jami, e cila qe ndėrtuar nė
vitin 1569 dhe me vonė, nė vitin 1788, ēelėsat e
saj u ishin dorėzuar tė krishterėve. Afėr mureve
tė kishės, tė cilat i pėrkasin arkitekturės
otomane, vėrejtėm mihrabin dhe hyrjen e xhamisė,
njėherazi edhe kupola i ngjasonte origjinės turke.
Monumenti tjetėr qė arritėm tė vizitojmė ishte
xhamia e Sulejmanit Suleiman Mosque, minarja e
sė cilės ishte rrėnuar. Kjo xhami qe ndėrtuar
gjatė gjysmės sė dytė tė shekullit 16-tė. Tashmė
disa pjesė tė saj janė rinovuar dhe ėshtė
shndėrruar nė muze. Njė grua e shtyrė nė moshė, e
cila punonte nė sportelin e biletave, kishte
dėshirė tė madhe tė na tregonte mihrabin si dhe
disa bukurshkrime arabe qė ruheshin me vite.
Gjatė vizitės sonė patėm shansin tė falemi nė tė duke mos na
penguar askush. Me tė arritur nė Budapest,
vizituam edhe ca monumente tė historisė turke, siē
ishte Banja Publike-Hamami, (Kiraly Fürdo). Kjo
banjė ishte ndėrtuar nga turqit nė vitin 1566, me
urdhrin e Sokol Mustafės Szokol Mustapha, qė
ishte Pashė i Budapestit, i cili nė atė kohė quhej
Buda. Ėshtė me rėndėsi pėr tu theksuar se kjo
banjė edhe sot e kėsaj dite pėrdoret si banjė
publike pėr banorėt e Budapestit. Hungaria posedon
edhe shumė vende tė tjera me ndėrtime dhe
monumente islame turke, por qė ne nuk patėm rastin
ti vizitojmė.
Kėtu do tė shtoja se nė vendin e quajtur Eger gjendet njė minare me
lartėsi prej 35 metrash, e cila i pėrkiste xhamisė
Kethuela Dzami. Kjo xhami tashmė nuk ekziston.
Sipas shtypit hungarez, citohet se nė kėtė minare
prej mė shumė se 300 vitesh nuk ėshtė thirrur ezan.
Me pamje tė tjera islame janė edhe xhamia nė
Siklos, qė shėrben pėr faljen e namazit tė xhumasė.
Po ashtu gjendet edhe njė minare nė vendin e
quajtur Erd, me lartėsi prej 15 metrash. Kjo
minare ishte pjesė e xhamisė, e cila qe ndėrtuar
nė gjysmėn e dytė tė shekullit 16-tė. Kjo qė u
theksua mė lart i pėrket tė kaluarės islame
hungareze. Kur flasim pėr muslimanėt e kėtij vendi
nė kohėn e tashme, mund tė themi se ata numėrojnė
mbi 38.000, shumica tė huaj. Po ashtu ka edhe
muslimanė vendorė dhe ditėve tė fundit njė numėr i
madh i tyre po pėrqafojnė Islamin e nė veēanti
gratė. Nė Hungari ekzistojnė edhe disa organizata
tė cilat pėrfaqėsojnė muslimanėt hungarezė, mirėpo
mė e rėndėsishmja prej tyre ėshtė Bashkėsia Islame
e Hungarisė Magyar Iszlam Kozosseg, e themeluar
nė gusht tė vitit 1988 dhe udhėhiqet nga Dr.
Abdurrahman Mihalffy Balazs. Qė nga viti 1996, kjo
bashkėsi drejtohet nga Zoltan Bolek dhe ėshtė me
dobi tė ceket se prej momentit tė ardhjes sė tij
nė post Komuniteti Musliman ka filluar tė
organizojė projekte tė shumta islame nė dobi tė
muslimanėve hungarezė.
Pėrktheu nga gjuha angleze: Feim Xh. Dragusha
Burimi: AL-NAHDAH A Journal of the Regional
Islamic Dawah Council of Southeast Asia and the
Pacific. Vol. 18 Nos 1&2 ISSN 0127-2284 PP
4026/9/97. Muslims In Hungary, written by: MOHD.
KHAMIS RÖHNER, Southern Desk Officer and Dawah
and Education Director of RISEAP
13.6.2008
|