Falėnderimet i takojnė Allahut, paqja dhe bekimet e Tij
qofshin mbi tė Dėrguarin e Tij Muhamed, mbi familjen e
tij, mbi shokėt e tij dhe mbi tė gjithė ata qė ndjekin
rrugėn e tij deri nė Ditėn e Gjykimit.
Nuk ka dyshim se dhėnia e ryshfetit dhe marrja e tij pėr
tė marrė tė drejtėn e tjetrit apo pėr tė mos dėnuar
ndonjė tė keqe ėshtė prej krimeve mė tė mėdha tė cilat
tė ēojnė drejt shkatėrrimit dhe mosgjykimit me drejtėsi.
Allahu i Lartėsuar ka thėnė: Dhe mos e hani pasurinė
e njėri-tjetrit nė mėnyrė tė palejuar, e as mos u
paraqitni me te (me ryshfet) te gjykatėsit pėr tė
grabitur nė mėnyrė tė padrejtė njė pjesė tė pasurisė sė
njerėzve, kur ju e dini (se pa tė drejtė po e hani
atė). (El Bekare 188)
Dhe ka thėnė: Po atė qė Allahu do ta humbė, ti nuk
mund tė bėsh asgjė pėr tė (nuk mund ta shpėtosh). Janė
ata tė cilėve Allahu nuk deshi tiu pastrojė zemrat
(prej kufrit). Janė ata qė nė kėtė jetė kanė poshtėrim,
kurse nė jetėn tjetėr kanė dėnim tė madh. Janė ata qė i
pėrgjigjen tė pavėrtetės dhe hanė shumė haramin. (El
Maide 41-42)
Pėr fjalėn ku Allahu i Lartėsuar thotė: dhe hanė shumė
haramin. Ka thėnė Haseni dhe Seid ibn Xhubejri se ėshtė
ryshfeti.
Po ashtu transmeton Ebu Hurejra, Allahu qoftė i kėnaqur
me tė, se Pejgamberi salallahu alejhi ue selem ka thėnė:
Allahu e ka mallkuar dhėnėsin e ryshfetit dhe marrėsin
e ryshfetit. (Ahmedi 2/387 dhe shejh Albani ka thėnė se
hadithi ėshtė shih. Shih Sahih El Xhami 5069.)
Kjo ėshtė nė rastet kur njeriu jep ryshfet pėr tė marrė
diēka qė nuk i takon atij apo pėr tė larguar ndonjė
dėnim tė sheriatit. Por nė rast se nuk ka mundėsi tė
marrė dikush hakun e tij apo tė largojė ndonjė zullum
(tė padrejtė) qė i ėshtė bėrė atij, nėse nuk mundet ta
arrijė kėtė ndryshe pėrveē me ryshfet, nė kėtė rast ky
person nuk hyn nė haram dhe nuk ėshtė prej tė
mallkuarve. Ai i cili e merr ryshfetin e ka haram, kurse
ai i cili e jep ryshfetin nuk e ka haram sipas shumicės
sė dijetarėve.
Ka thėnė Ibnul Ethiri: Ajo qė jepet pėr tė marrė hakun
apo pėr tė larguar ndonjė zullum (tė padrejtė) nuk hyn
nė ndalesėn e ryshfetit (pėr atė i cili e jep, kurse ai
i cili e merr e ka haram).
Fatkeqėsisht nė vendet tona ryshfeti ka filluar tė marrė
pėrmasa tė mėdha, saqė ka filluar tė arrijė njė shumė mė
tė madhe sesa vetė pagat qė marrin punėtorėt e atij
institucioni. Ka disa agjenci qė nuk e fillojnė dhe nuk
e mbarojnė njė punė pa marrė ryshfet apo pa dhėnė
ryshfet dhe nė kėtė rast dėmtohen tė varfrit.
Shumė njerėz janė sprovuar me kėtė sprovė qoftė nė
komuna pėr tė nxjerrė ndonjė dokument apo nė ndonjė
institucion, nė tė cilin ka shkuar ndokush pėr tė
kėrkuar punė dhe nuk ka hyrė tė hyjė nė punė pa dhėnė
ryshfet. Kjo ka shkuar aq larg, saqė ryshfeti ka hyrė
edhe nė spitalet shtetėrore, ku njeriu i sėmurė nuk
mundet tė kryejė ndonjė operacion nė mėnyrė tė
suksesshme, ose nė kohėn kur ai ka nevojė pėr operacion
pa dhėnė ryshfet, nė shumė raste i ėshtė vonuar
operacioni pėr shkak se nuk ka pasur mundėsi tė japė
ryshfet. Dhe mos tė flasim pėr institucionet qeveritare,
ku nuk ka mundėsi tė fitojė dikush ndonjė tender pa
dhėnė ryshfet.
Ryshfeti ka shumė dėme si pėr persona po ashtu edhe pėr
shoqėrinė. Ne do tė cekim disa prej tyre:
1. Marrja e njė detyre nga personat e papėrshtatshėm.
Njeriu kur tė japė ryshfet pėr tu punėsuar nė ndonjė
punė pėr tė cilėn nuk i plotėson kushtet dhe nuk ėshtė i
pėrshtatshėm pėr atė punė patjetėr qė do tė ketė tė
meta, mangėsi dhe dobėsi nė punėn e tij.
2. Shkatėrrimi i moralit tė shoqėrisė
Nuk ka dyshim se pėrhapja e ryshfetit nė ndonjė shoqėri
shkatėrron moralin e asaj shoqėrie dhe fillojnė njerėzit
ta humbin besimin ndaj njėri-tjetrit, duke kėrkuar
secili nga njėri tjetri ryshfet.
3. Harxhimi i parave dhe rreziku i vrasjes sė njerėzve
Nėse njeriu vėshtron vendet se ku ėshtė pėrhapur
ryshfeti, do tė shohė se ai (ryshfeti) ka depėrtuar edhe
nė spitalet shtetėrore dhe nė prodhimin e barnave dhe si
do tė jetė gjendja shėndetėsore e shoqėrisė kur pėrdorin
barna me afat tė skaduar apo barna me cilėsi tė dobėt
prodhimi, tė cilave u janė lejuar prodhimi nėpėrmjet
ryshfetit?
Pastaj paramendo veten tėnde duke kaluar pėrmbi ndonjė
urė qė ka tė meta nė ndėrtim, ku rrezikon jetėn e shumė
udhėtarėve dhe pasurisė sė tyre, ku tenderin e ndėrtimit
tė asaj ure apo rruge e ka fituar ndonjė firmė e cila
nuk i ka plotėsuar kushtet, mirėpo e ka fituar tenderin
nėpėrmjet ryshfetit, sa humbje do tė ketė nė kėtė rast
si nė pasuri po ashtu edhe nė humbjen e jetėve tė
njerėzimit.
Dhe pėr kėtė shkak ryshfeti ėshtė shkatėrrues i pasurisė
dhe i jetėve tė njerėzimit.
Pėr kėtė shkak, Pejgamberi salallahu alejhi ue selem ka
bėrė dua pėr ata tė cilėt japin ryshfet dhe pėr ata qė e
marrin atė ku transmeton Abdullah ibn Omeri, Allahu
qoftė i kėnaqur me tė, se Pejgamberi salallahu alejhi ue
selem ka thėnė: Mallkimi i Allahut qoftė mbi atė i
cili jep ryshfet dhe mbi atė i cili e merr ryshfetin.
Ibn Maxhe. Shejh Albani ka thėnė se hadithi ėshtė shih.
Shih Sahih El Xhami 5114.)
Pėrgatiti: Eroll Nesimi
19.4.2009
|