Kėtu janė 11 elementė tė
kėshillės pėr tju ndihmuar qė tua pėrfitoni
zemrėn tė tjerėve. Kėta shembuj u ngjajnė
shigjetave qė synojnė ti qėllojnė zemrat si tė
vetmin objektiv (nishan).
Vlera tė tilla kanė fuqinė e tyre efektive nė
joshjen dhe magjepsjen e zemrave.
O ti i cili je i dashuruar me Allahun e Lartėsuar
dhe ju o vėllezėr nė Islam, ja ku i keni shigjetat;
bėhuni tė kujdesshėm me to, pėrpiquni fort qė tė
jeni gjuajtės tė shkathėt (tė zgjuar)
Dhe luteni Allahun tju ndihmojė.
Buzėqeshja
Ėshtė shigjeta e parė dhe mė e shpejta prej tė
gjithave. Ėshtė si kripa nė gjellė. Ėshtė
gjithashtu edhe njė lloj adhurimi dhe dhėnie
lėmoshė, siē ėshtė pėrmendur nė njė hadith:
Buzėqeshja nė fytyrė tė vėllait tuaj ėshtė
lėmoshė (sadaka).
Abdullah ibn el-Harithi na tregon pėr tė Dėrguarin,
paqja qoftė pėr tė, duke thėnė se nuk kishte parė
askėnd duke buzėqeshur nė fytyrė tė tė tjerėve mė
shumė sesa ai, paqja qoftė mbi tė.
Bėhu gjithnjė ai i cili pėrshėndet i pari
Kjo shigjetė ju lejon tė depėrtoni nė thellėsirat
mė tė thella tė zemrave tė tė tjerėve. Kjo
shigjetė kėrkon njė gjuajtės tė shkathėt. Aftėsitė
e nevojshme janė buzėqeshja e pėrzemėrt,
shtrėngimi i duarve ngrohtėsisht dhe me miqėsi
duke i uruar mirėseardhjen tjetrit. Duke qenė i
suksesshėm, lloje tė tilla tė aftėsive do tė
shpėrblehen nga Allahu, nėse i referohemi
hadithit: Nė pėrshėndetje, mė i miri ėshtė ai
qė e fillon pėrshėndetjen i pari.
Omar al Nadi na tregon se ai doli njė herė me Omer
ibn Hattabin. Gjersa ecnin, ai pa se Omeri i
pėrshėndeste tė gjithė ata qė takonte, pavarėsisht
se a ishin tė vjetėr apo tė rinj.
Hasan Basriu gjithashtu thotė: Shtrėngimi i
duarve forcon dhe pėrmirėson ndjenjat vėllazėrore.
I Dėrguari i Zotit, paqja dhe bekimi qoftė pėr tė,
thotė: Assesi nė asnjė mėnyrė mos nėnēmo asnjė
vepėr tė mirė, qoftė edhe ta takosh vėllanė tėnd
me buzėqeshje. (Muslimi, 87)
Ai gjithashtu thotė: Shtrėngimi i duarve heq
urrejtjen, shton dashurinė dhe i jep fund
armiqėsisė.
Dhuratat
Ka njė prekje dhe joshje tė ēuditshme qė magjeps
dhe robėron tė gjitha ndjenjat. Kėmbimi i
dhuratave nė raste tė ndryshme ėshtė njė mėnyrė e
kėndshme, mirėpo dhuratat duhet tė jenė brenda
shpenzimeve tė tolerueshme.
Bėhu fjalėpakė ose edhe i heshtur- flit vetėm
pėr atė qė sjell dobi
Zėri i lartė dhe bisedat e kota janė sjellje tė
kėqija. Ju duhet tė jeni fjalėmbėl dhe i butė nė
shprehje.
Nė lidhje me kėtė cilėsi, i Dėrguari i Zotit,
bekimi qoftė mbi tė, thotė: Fjala e mirė ėshtė
bamirėsi (lėmoshė).
Nėse fjala e mirė ka magjinė e saj nė pėrfitimin e
zemrave tė armiqve tuaj, sa fuqishėm do tė
funksionojė atėherė nė zemrat e vėllezėrve tuaj?
Tregohet se gruaja e tė Dėrguarit tė Zotit, paqja
qoftė pėr tė, iu drejtua armiqve duke u thėnė:
Mallkuar qofshi dhe i Dėrguari, paqja dhe
bekimet qofshin pėr tė, e ndaloi duke i thėnė asaj
Qetėsohu, Allahu dėshiron qė ēėshtjet (problemet)
tė zgjidhen me bujari (butėsi).
Gjithashtu ai, alejhi selam, thotė: Bujaria si
metodė (mėnyrė) dhe natyra e heshtur
(pa fjalė) janė metodat mė tė mira qė njerėzit
mund tė kenė.
Thotė poeti: Frika ndaj Allahut mund tė tė mbajė
tė heshtur, nė vend qė tė jesh elokuent (gojėtar).
Bėhu dėgjues i mirė
Tė dėgjosh me durim dhe asnjėherė tė mos e pengosh
folėsin, ashtu siē i Dėrguari i Allahut, paqja
qoftė pėr tė, asnjėherė nuk e ndėrpriste folėsin,
gjersa ai tė mbaronte fjalimin e tij. Ai i cili i
ka kėto vlera dhe cilėsi, fiton dashurinė e tė
tjerėve dhe admirimin e tyre, ndėrsa e kundėrta
ndodh me ata qė dėrdėllisin dhe i ndėrpresin nė
bisedė tė tjerėt dhe kjo sjell mosdashjen ndaj
teje.
Atta na tregon se si vepron ai lidhur me kėtė
cilėsi dhe thotė: Kur dikush mė flet, unė e
dėgjoj atė si tė jetė hera e parė qė e dėgjoj atė
gjė, megjithėse e kam dėgjuar me mijėra herė mė
parė.
Dukja dhe veshja e mirė
Ju duhet tė keni kujdes me dukjen tuaj, me qėllim
qė tė jetė e pastėr (modeste), e veshur mirė dhe
tė ketė erė tė mirė. I Dėrguari i Allahut, paqja
dhe shpėtimi qoftė pėr tė, na tregon se Allahu
dėshiron qė e bukura tė jetė nė ēdo gjė.
Omer bin Hattabi thotė: E pėlqej tė riun qė ėshtė
i parfumuar dhe i veshur pastėr.
Abdullah ibn Ahmed ibn Hanbeli na tregon pėr
babain e tij duke thėnė: Asnjėherė skam parė
ndonjė qė kujdeset pėr pastėrtinė e rrobave tė
tij, tė flokėve tė tij, tė mustaqeve dhe pėr qimet
e papėlqyeshme tė trupit sesa Ahmed ibn Hanbeli.
Bėju nder (mirė) atyre duke i ndihmuar
Lidhur me kėtė thotė poeti:
Trajtimi i mirė i tė tjerėve ėshtė mėnyra e vetme
pėr ti robėruar (pėrfituar) zemrat e tyre.
Trajtimi i mirė i tė tjerėve ju klasifikon nė
kategorinė e robit tė bindur dhe tė dashur tė
Allahut, siē ka thėnė i Dėrguari i Zotit, paqja
qoftė mbi tė: Sa mė shumė tė jeni nė mirėsi tė
tė tjerėve, aq mė tė dashur do tė jeni tek
Allahu.
Thotė Allahu nė Kuran: Dhe jepni pėr njė rrugė
tė Allahut e mos hidhni veten nė rrezik dhe bėni
mirė, se me tė vėrtetė Allahu i do bamirėsit.
(Sure Bekare: 195)
Thotė poeti:
Bėhu shok i dashur pėr tė gjithė,
pėr tė gjithė,
duhet tė jesh si freskia e ujit tė pastėr e tė
akullt.
Bėhu bujar (zemėrgjerė)
Ofrimi i tė hollave mund tė bėhet si ēelės pėr
shumė dyer tė mbyllura qė ju pengojnė nga arritja
nė zemrat e tė tjerėve dhe pėrfitimi i tyre,
veēanėrisht nė kėto ditė.
Tani, do tiu rrėfej njė ndodhi rreth magjisė sė
vlerės sė bujarisė.
Nė kohėn e pushtimit tė Mekės, ishte njė njeri i
quajtur Safuan ibn Umia. Ky njeri u largua pasi i
bėri tė gjitha metodat dhe komplotet pėr tė vrarė
tė Dėrguarin e Zotit, paqja qoftė mbi tė. Mė vonė,
i Dėrguari i Allahut, bekimet qofshin pėr tė, e
fali atė dhe ai u kthye duke i kėrkuar atij ti
jepte kohė dy muaj pėr tė menduar pėr Islamin dhe
pėr tė Dėrguarin e Zotit, paqja qoftė mbi tė. Ai,
paqja qoftė mbi tė, i tha: Ke 4 muaj, jo vetėm
2.
Ai e shoqėroi tė Dėrguarin e Zotit nė ēlirimin e
Hunejnit dhe tė Taifit. Nė Taif, gjersa i Dėrguari
i Allahut, paqja qoftė mbi tė, ishte duke ndarė
plaēkėn e luftės, vėrejti se njė njeri kėrkonte me
njė dėshirė tė madhe njė tokė tė gjerė nė tė cilėn
ishin njė numėr i madh bagėtish.
I Dėrguari i Zotit, bekimet qofshin pėr tė, e
pyeti atė: A e do atė? Njeriu me padurim
iu pėrgjigj: Po, e atėherė i Dėrguari i Zotit, i
tha: Atėherė janė tė tuat.
Saufani thotė: Vetėm njė i Dėrguar i Zotit mund
tė sillet kaq bujarisht. Besoj se nuk ka zot pos
Allahut dhe se Muhamedi ėshtė i Dėrguar i Tij
Shih se si i Dėrguari i Allahut, bekimet qofshin
pėr tė, gjeti ēelėsin e humbur dhe pati sukses nė
lėvizjen e zemrės sė tij.
Disa njerėz sillen me koprraci, a thua se e shohin
fantazmėn (hijen) e varfėrisė duke pritur qė ta
sulmojė atė, ndėrkohė qė duhet tu ofrojė
nevojtarėve tė holla nė mėnyrė qė tė bėhet bujar
(dhe qė kjo tė rezultojė nė pėrfitimin e zemrės sė
tij).
Tė kesh mendim tė mirė pėr tė tjerėt dhe ti
justifikosh (falėsh) ata
Shikimi i sjelljeve tė tė tjerėve ėshtė njė cilėsi
e keqe qė pengon rrugėn tėnde drejt zemrave tė
tyre. E kundėrta e kėsaj ėshtė tė kesh mendim tė
mirė pėr ta. Kėshtu qė pėrpiqu fort tu japėsh
vėllezėrve tė tu arsyetim sa tė mundesh.
Pėr sa i pėrket kėsaj cilėsie, Ibn Mubareku thotė:
Besimtar ėshtė ai i cili i jep vėllait tė tij
justifikim, ndėrsa hipokrit ėshtė ai i cili shikon
gabimet e tyre.
Shprehi ndjenjat tuaja
menjėherė
Nėse e do dikė ose ke ndjenja tė mira pėr atė, mos
prit, thuaja menjėherė. Duke pasur parasysh kėtė,
i Dėrguari i Zotit, paqja qoftė mbi tė, ka thėnė:
Nėse ndieni dashuri vėllazėrore islame pėr
dikė, duhet qė menjėherė tė shkoni dhe ti tregoni
atij pėr ndjenjat tuaja. Ai ka shtuar:
Ėshtė njė marrėdhėnie qė i bėn lidhjet e forta.
Dashuri e tillė ėshtė ajo qė ėshtė vetėm pėr hir
tė Allahut, jo pėr ndonjė ēėshtje tjetėr personale,
si: kėrkimi i pozitės sė lartė, i parasė, i famės,
etj.. Po tė mos ishte kjo dashuri pėr hir tė
Allahut, do tė ishte njė lloj pafrytėsie e
vėllazėrisė atėherė. Kur kėta njerėz e takojnė
njėri-tjetrin nė Ditėn e Gjykimit, ata nuk janė
vėllezėr mė, por armiq, siē thotė Allahu nė Kuran:
Atė ditė shokėt e ngushtė do tė jenė armiq tė
njėri-tjetrit, pėrveē atyre qė ishin tė sinqertė
nė miqėsi. (Sure Zuhruf: 67)
I Dėrguari i Allahut, paqja qoftė pėr tė, thotė:
Njeriu ėshtė nė shoqėrinė e atij qė do.
Me kėtė ai, bekimet qofshin pėr tė, nėnkupton se
nė Ditėn e Gjykimit njė person do tė jetė me atė
qė ka dashur. Kėshtu qė duhet tė zgjedhim nė mes
dy llojeve tė shoqėrisė, njėra ėshtė nė armiqėsi (urrejtje)
dhe tjetra ėshtė vėllazėri e vėrtetė.
Ne shohim se i Dėrguari i Zotit, bekimet e Zotit
qofshin mbi tė, bashkoi imigruesit mekas dhe
pasuesit medinas si vėllezėr. Ishte njė lloj i
rrallė vėllazėrie, saqė dy vėllezėr u varrosėn nė
njė varr tė vetėm pasi u martirizuan nė luftė.
Mėnyrat e vėllazėrisė shfaqeshin gjithmonė nga i
Dėrguari i Zotit, bekimet qofshin pėr tė. Ai
thotė: Nuk do tė hyni nė xhenet derisa tė
besoni dhe nuk do tė besoni derisa tė mos duheni
nė mes jush. A nuk dėshironi tju udhėzoj nė njė
gjė, nėse e bėni atė, do tė duheni mes jush?
Pėrhapeni selamin (pėrshėndetjen) nė mes
jush! (Transmeton Muslimi: 852)
Ėshtė pėr tė ardhur keq qė njerėzit gjithnjė janė
duke e trajtuar njėri-tjetrin ose me vrazhdėsi ose
me ndjeshmėri tė skajshme dhe dhimbshėm, saqė e
admirojnė njėri-tjetrin. Aktualisht ėshtė njė
ēėshtje e pėrpjekjes sė njė balance midis zemrės
dhe mendjes, diēka qė ndryshon sipas ndryshimit tė
karaktereve dhe rrethanave. Ėshtė absolutisht njė
mėshirė e dhėnė nga Allahu.
Shoqėrimi me njerėzit
Ėshtė arti i tė qenėt i shoqėrueshėm. Kėtu mund tė
ekzistojė njė lloj keqkuptimi (ide e gabuar) midis
shoqėrimit dhe hipokrizisė. Gruaja e tė Dėrguarit,
paqja qoftė mbi tė, Aishja thotė: Njė njeri erdhi
tė na vizitonte, por mė befasoi i Dėrguari i Zotit,
paqja qoftė mbi tė, qė menjėherė e pa atė dhe tha:
Oh
ky njeri me sjellje tė keqe, por i Dėrguari i
Zotit ndryshoi plotėsisht, menjėherė u ul me tė.
Ai e mirėpriti atė njeri bujarisht, duke u
buzėqeshur nė fytyrė tė tij. Kur njeriu shkoi, e
pyeta tė Dėrguarin e Zotit, bekimet qofshin mbi
tė, se pse mė befasoi me kėtė sjellje, se si e
konsideroi kėtė njeri si tė keq dhe se si foli me
tė kaq ngrohtėsisht. I Dėrguari i Allahut, paqja
dhe shpėtimi i Zotit qofshin mbi tė, iu pėrgjigj:
Mos mė ke parė qė sillesha si hipokrit?
Dheshtoi: Asnjė gjė nuk do tė jetė mė i rėndė
nė peshojėn e besimtarit nė Ditėn e Gjykimit sesa
karakteri i mirė. (Hadith hasen sahih,
Tirmidhiu: 331)
Kurtubiu dallon midis hipokrizisė dhe shoqėrimit.
Sa i pėrket shoqėrimit si njė sjellje e
dėshirueshme dhe e mirė, thotė se shoqėrimi
nėnkupton sakrificėn e ēėshtjeve tė kėsaj bote pėr
hir tė pėrmirėsimit tė tė dyjave edhe tė jetės nė
tokė dhe tė fesė, gjersa hipokrizia synon tė
sakrifikojė fenė pėr hir tė ēėshtjeve tė kėsaj
bote.
Kėshtu qė duke qenė i shoqėrueshėm me njerėzit me
moral tė ulėt, qėllimi ėshtė tė arrihen dy synime:
Sė pari, tė mos nėpėrkėmbet dhe tė mos ofendohet
prej tyre.
Sė dyti, duke qenė i mirė me ta mund tė jetė shkak
udhėzimi pėr ta, qė tė hapėrojnė drejt rrugės sė
drejtė dhe tė vėrtetė.
Komplimentet dhe nderimet duhet tė jenė vetėm
brenda ēėshtjeve tė kėsaj bote, jo nė ēėshtjet
fetare, pėrndryshe do tė jetė njė ēėshtje
hipokrizie. Tė jesh i shoqėrueshėm nėnkupton tė
jesh i butė, i buzėqeshur, duke i lėvduar tė
tjerėt, duke pasur pėr qėllim njė pėrfitim
shpirtėror.
I Dėrguari i Allahut, paqja dhe bekimi qofshin mbi
tė, thotė: Tė jesh i shoqėrueshėm ėshtė sikur
tė japėsh lėmoshė.
Ibn Battali thotė gjithashtu: Shoqėrimi ėshtė
etikė e besimtarėve, qė tregon mendjemprehtėsi pėr
ti trajtuar tė tjerėt dhe tė flasė butė me ta. Tė
dyja janė elemente tė rėndėsishme nė kėrkimin e
shkaqeve pėr intimitet (miqėsi tė ngushtė).
Marrė nga www.islamway.com
Pėrshtati nga anglishtja: Fitim Nuhiu
11.1.2008
|