Cilėsia e dymbėdhjetė: Rruga dhe udhėzimi i
mirė
Edukuesi duhet tė jetė shembull dhe model me
sjelljet dhe veprat e tij, para se tu drejtohet
njerėzve me fjalėt e tij. Udhėzimi i mirė lė
gjurmė nė shpirtin e njeriut mė shumė sesa fjala.
Nė hadithin e Xherir b. Abdullah el-Bexhelijut ky
kuptim pėrforcohet. Ai thotė: Ishim tek i
Dėrguari i Allahut nė mesin e ditės. Erdhėn disa
njerėz tė varfėr, shumica e tė cilėve ishin prej
Medarrit. Kur i pa i Dėrguari i Allahut kėshtu, i
ndryshoi fytyra pėr shkak tė varfėrisė qė kishte
parė tek ta. Hyri brenda, pastaj doli dhe urdhėroi
Bilalin qė tė thėrriste ezanin, pastaj ikametin. U
falėn dhe pastaj i Dėrguari i Allahut hipi nė
hytbe dhe tha: O ju njerėz! Kini frikė Zotin
tuaj qė ju ka krijuar prej njė veteje (njeriu)
dhe nga ajo krijoi palėn (shoqen) e saj, e
prej atyre tė dyve u shtuan burra shumė e gra. Dhe
kini frikė Allahun qė me emrin e Tij pėrbetoheni,
ruajeni farefisin (akraballėkun), se Allahu
ėshtė mbikėqyrės mbi ju. (Nisa, 1)
Pastaj lexoi edhe ajetin nė suren Hashr: O ju
qė besuat, kini parasysh frikėn ndaj Allahut dhe
le tė shikojė njeriu se ēka ka bėrė pėr nesėr dhe
kini frikė Allahun, e s'ka dyshim se Allahu ėshtė
qė e di nė detaje atė qė punoni! (Hashr, 18)
Njė njeri dha lėmoshė nga dinarėt dhe dėrhemėt e
vet, nga veshja e tij, pastaj nga gruri dhe hurmat
e tij, derisa tha se edhe gjysmėn e hurmės, nėse
ėshtė nevoja, do ta jap. Pastaj erdhi njė njeri
prej ensarėve me njė pako, saqė nuk kishte mundėsi
ta mbante nė dorė, pastaj filluan njerėzit tė
japin, derisa pashė dy grumbuj tė mėdhenj me
ushqim dhe me rroba, gjersa pashė fytyrėn e tė
Dėrguarit tė Allahut tė shndriste si tė ishte prej
ari. I Dėrguari i Allahut: Kush hap njė rrugė
tė mirė nė Islam (njė sunet tė mirė), ai do
tė ketė shpėrblimin e vet dhe tė atyre qė vinė pas
tij, pa iu pakėsuar shpėrblimi atyre qė punojnė
pas tij. Ndėrsa kush hap njė rrugė tė keqe nė
Islam, ai do tė ketė mėkatin e vet dhe tė atyre qė
punojnė pas tij me tė, pa iu pakėsuar atyre dėnimi.
(Transmeton Muslimi)
Nga kjo shihet se kur njerėzit dėgjuan fjalėn dhe
thirrjen e tė Dėrguarit tė Allahut dhe kur e panė
kėtė njeri duke dhėnė, filluan tė jepnin edhe ata.
Prandaj, selefėt i kushtonin shumė kujdes
udhėzimit dhe drejtimit tė njerėzve me vepra.
Rramhermezi transmeton me transmetimin e tij nga
Ebi Alijeh, i cili ka thėnė: Kur dėshironim tė
merrnim prej njė njeriu dije, shikonim namazin e
tij. Nėse namazin e bėnte nė formėn mė tė mirė,
merrnim prej tij dije e nėse namazin nuk e bėnte
mirė, nuk merrnim prej tij.
Muhamed b. Sirini ka thėnė: Dija ėshtė fe,
prandaj shikoni se prej kujt po e merrni fenė tuaj.
Hamad b. Zejdi ka thėnė: Kemi hyrė tek Enes b.
Sirini nė kohėn kur ai ishte i sėmurė dhe na tha:
Kini frikė Allahun, o ju tė rinj, dhe shikoni se
prej kujt po i merrni kėto hadithe, sepse ajo
ėshtė feja juaj.
Imam Maliku, Allahu e mėshiroftė, ka thėnė: Kjo
dije ėshtė mishi dhe gjaku yt dhe pėr tė do tė
pyetesh nė Ditėn e Gjykimit, atėherė shiko se prej
kujt po e merr.
Muxhalidi ka thėnė: Nuk merret feja pėrveē prej
atyre qė e njohin fenė.
Sa shumė nevojė kanė edukuesit sot qė ta
realizojnė kėtė udhėzim dhe kėtė model tė lartė nė
shpirtrat e tyre!
Cilėsia e trembėdhjetė: Mesatarja dhe peshorja
e drejtė
Ligjet e Allahut te krijesat e Tij qėndrojnė nė
bazė tė drejtėsisė dhe nė bazė tė peshores sė
drejtė. Dielli, Hėna, yjet, planetėt, Toka dhe
gjithēka qė ekziston nė to qėndrojnė mbi kėtė bazė.
Edhe jeta e njeriut, ajo trupore dhe mendore,
qėndron mbi bazėn e drejtėsisė dhe tė peshores sė
drejtė.
Ekstremizmi dhe gjėrat e tepruara janė tė kėqija,
ēfarėdo rrėnje tė kenė, edhe nėse faktori i
shtimit tė tė mirave ėshtė shkak i kėsaj. Pėr kėtė,
i Dėrguari i Allahut urdhėroi njė grup njerėzish,
tė cilėt ia vėshtirėsuan vetes sė tyre adhurimin,
qė tė jenė mesatarė dhe ti jepnin hakun ēdo gjėje.
Ekstremizmi shpeshherė vėrehet nė situate tė
caktuara, kur disa njerėz e tejkalojnė mesataren
dhe bėhen tė vrazhdė dhe pastaj kjo cilėsi i
shoqėron gjatė tėrė jetės. Ata nxjerrin me
shpejtėsi dispozita qė lidhen me njerėzit, disa
prej tyre pastaj i lavdėrojnė jashtė mase, ndėrsa
disa tė tjerė i nėnēmojnė jashtė mase.
Nėse njė edukues nuk e ka kėtė cilėsi, kjo ndikon
keq tek ata qė edukon, si vijon:
-mbjell tek nxėnėsit e tij ekstremizmin dhe
tejkalimin e kufijve nė mendime dhe nė situata tė
caktuara. Kėshtu, kėta nxėnės nuk dėgjojnė dhe nuk
pėrfillin asnjė mendim tjetėr jashtė tyre dhe
mendojnė se vetėm ata janė me tė vėrtetėn nė ēdo
ēėshtje, qoftė e vogėl apo e madhe, dhe ēdo njėri
qė kundėrshton mendimin e tyre llogaritet si
mendim i keq dhe mendim i kotė;
-nėse peshorja e drejtė nuk e luan rolin e vet tek
edukuesi, nuk ka mundėsi qė edukuesi tė ketė
ndikim nė atė qė ekspozon para nxėnėse tė tij.
-mospeshimi i drejtė vėrehet edhe nė pėrmirėsimin
e veprave tė tij, tė projekteve dhe tė nxėnėsve tė
tij.
Cilėsia e katėrmbėdhjetė: Optimizmi
Tė ndiesh rezultatin dhe realizimin e rezultatit
ėshtė njė kusht qė duhet ta ketė patjetėr edukuesi
nė ēdo punė qė bėn. Kjo ėshtė njė cilėsi qė duhet
ta kenė tė gjithė njerėzit, jo vetėm edukuesit.
Tregtari i cili e humb shpresėn pėr fitim, e sheh
qė ėshtė e padobishme qė ta shpenzojė pasurinė e
tij nė njė gjė tė tillė. Shkrimtari i cili nuk
pret se do tė ketė mundėsi tė realizojė mendimin e
tij dhe qėllimet e tij, nuk ka mundėsi tė shkruajė
asnjė shkronjė dhe kėshtu veprojnė tė gjithė
punėtorėt e tjerė, ēfarėdo pune qoftė ajo.
Angazhimi i edukimit ėshtė njė angazhim i
mundimshėm dhe i lodhshėm, qė ka nevojė pėr njė
durim tė madh. Kur njeriu sheh rezultatin e tij nė
krahasim me angazhimin e tij, ai i duket njė gjė e
vogėl, por ėshtė optimizmi ai i cili e bėn njeriun
qė tė shtojė edhe mė shumė pėrpjekjet dhe
angazhimet e tij.
Rėndėsia e kėsaj cilėsie ėshtė edhe mė me rėndėsi
kur shohim se rezultatet e edukimit nuk shihen
menjėherė ose pėr njė kohė tė shkurtėr, por duhet
tė bėjmė durim, se nė tė kundėrtėn nuk mund tė
jemi prej edukuesve tė mirėfilltė.
Disa njerėzve, tė cilėt i kaplon pesimizmi me tė
shpejtė dhe mendojnė se kanė dėshtuar nė
pėrpjekjet e tyre nė punė, u themi se duhet tė
njohin fushat nė tė cilat shihet rezultati
menjėherė. Kur njerėzit e tillė ballafaqohen me
edukim, nuk janė tė kėnaqur nga rezultatet dhe
frytet e nxėnėsve tė tyre, sepse dėshirojnė qė tė
shohin rezultate menjėherė. Nė kėtė mėnyrė, ata
mbjellin pesimizėm edhe tek ata tė cilėt edukojnė
dhe kėshtu dėshtojnė nė qėllimet e tyre.
Cilėsia e pesėmbėdhjetė: Mundėsia pėr zhvillim
Ka mundėsi qė edukuesi tė posedojė fuqi, njohje
dhe eksperiencė tė mirė, por kėto nuk mjaftojnė.
Edukuesi patjetėr duhet tė ketė mundėsi pėr
zhvillimin e reformave. Kjo cilėsi ėshtė e
domosdoshme pėr shkaqet vijuese:
-Jeta gjithmonė ėshtė nė pėrparim. Ai qė posedon
njė kuptim politik sot, ndoshta pas njė viti apo
disa vitesh i mbetet vetėm njė pėrkujtim historik.
Kėshtu gjėrat pėrparojnė edhe nė fushat e tjera.
Jo vetėm nėpėr fusha tė tjera, por edhe nė
shkencat e sheriatit shumė gjėra ripėrtėrihen, si
librat qė botojnė hadithe, autor tė rinj,
organizata shkencore. Po ashtu edhe ēėshtjet
bashkėkohore. Njė edukues i mirėfilltė ka nevojė
pėr tė gjitha kėto gjėra.
-Pėrparimi nė fusha tė ndryshme tė jetės e nė
veēanti nė kėtė kohė ndikon nė shoqėrinė nė tė
cilėn edukuesi jeton. Nėse ai nuk ka mundėsi ta
kuptojė kėtė, atėherė ai do tė jetojė nė njė
gjeneratė tjetėr tė asaj qė ėshtė me tė. Ajo qė
shihet sot te disa edukues, tė cilėt mundohen tė
pėrsėritin metodat dhe programet tė cilėt ata i
kanė jetuar dhe i kanė thėnė mė herėt, tregon pėr
njė realitet tė tillė.
-Ajo qė zotėron edukuesi ėshtė e caktuar dhe njė
ditė patjetėr do tė shteret. Ata tė cilėt edukohen
fillimisht mendojnė pėr njė njeri se posedon njė
potencial tė madh dijeje dhe kanė mundėsi tė
marrin prej tij shumė, por nuk kalon njė kohė e
gjatė dhe potenciali i tij fillon tė pakėsohet,
derisa arrin ta kuptojnė se nuk ka mbetur asgjė
tek ai dhe kanė marrė tė gjithė pėrvojėn e tij.
Pėrveē kėtyre qė cekėm, edukuesi duhet tė
plotėsojė edhe disa anė tė tjera, tė cilat e
ndihmojnė atė nė realizimin e zhvillimit tė tij.
Kėto edukuesi duhet ti realizojė nė vetėn e tij.
Po i pėrmendim njė nga njė mė poshtė.
Grumbullimi personal
Kjo bėhet pėrmes leximit dhe hulumtimit si dhe nė
bashkėpunim me mjetet dhe njohjet e ndryshme.
Edukuesi duhet tė jetė i vendosur me veten e tij,
tė vendosė pėr vete njė program me tė cilin ai
vazhdon gjatė tėrė jetės sė tij.
Pėrkujdesja pėr atė qė u ofron nxėnėsve tė tij
Edukuesi duhet tė pėrkujdeset pėr atė qė u ofron
nxėnėsve tė tij. Mėsimet dhe pjesėmarrjet e tij
nuk duhet tė jenė thjesht vetėm njė temė tė cilėn
ai ua prezanton nxėnėsve tė tij, por ai duhet tė
pėrkujdeset pėr pėrgatitjen e asaj teme nė formėn
mė profesionale dhe tua paraqesė nė formėn mė tė
mirė qė ka mundėsi.
Takimet me edukues mė tė ngritur se ai
Edukuesi duhet tė konsultohet me ata qė janė
mė tė lartė se ai, tė pėrfitojė prej eksperiencės
sė tyre dhe tė kujdeset pėr dėgjimin e tyre.
Takimet e vazhdueshme me kolegėt
Njė gjė e tillė ndihmon nė ndėrrimin e
mendimeve tė tyre, nė eksperiencat e tyre dhe nė
pėrvojat e tyre. Gjithashtu ndihmon nė ngritjen e
shkallės sė edukuesit nė tė menduarit e tij. Sepse
kur jeton nė mesin e atyre tė cilėt i edukon dhe
ata janė mė tė rinj se ai nė moshė dhe ne
eksperiencė, patjetėr edukuesi ka pėr tu ndikuar
prej tyre. Mirėpo kur jeton me kolegėt e tij, kjo
do ta ndihmojė nė realizimin dhe pėrfitimin e
shumė gjėrave qė ndoshta i kanė shpėtuar pa u
nxėnė.
Pėrsosmėria ėshtė e pamundur
Mangėsia ėshtė prej cilėsive tė njerėzve.
Asnjė njeri nuk ėshtė pa tė meta. Kur mundohemi
ti tubojmė tė gjitha cilėsitė qė cekėm te njė
edukues, duhet ta dimė se ne po kėrkojmė vetėm
disa nga bazat e edukatės, nė mėnyrė qė tu
afrohemi atyre duke e ditur se mangėsia ėshtė njė
prej cilėsive tė njeriut. Pėrsosmėria ėshtė e
pamundur dhe ajo qė nuk nxihet e tėra, nuk duhet
tė lihet e tėra.
Nga ajo qė cekėm deri tani mund tė arrijmė nė
pėrfundimin se duhet tė bashkojmė mes realitetit
dhe ruajtjes sė pėrgjegjėsisė pėrballė gjeneratės
qė do tė vijė. Duhet ta dimė se ka disa mangėsi qė
duhet ti tejkalojmė, apo tė mundohemi ti
shėrojmė, sepse nėse nuk e bėjmė njė gjė tė tillė,
atėherė do tė humbim gjithė angazhimin dhe forcėn
qė posedon edukuesi.
Do ta pėrfundojmė bisedėn rreth edukatės me njė
porosi ndaj edukuesve, e cila ka njė pozitė tė
veēantė nė Islam, pa tė cilėn ēdo punė dhe ēdo gjė
ėshtė e pavlerė. Ajo porosi ėshtė sinqeriteti pėr
Allahun.
Ne e dimė se shumicėn e atyre qė sot merren me
edukatėn e tė rinjve e shtyn qėllimi i pastėr. Por
ajo ēka duhet tė vėrtetojmė qė qėllimet tona ti
prezantojmė gjithmonė nė punėn tonė. Kjo me lejen
e Allahut ka pėr tė rezultuar me ngritje dhe me
realizim tė shpėrblimit tė Allahut. Sinqeriteti
ngre ambiciet e njeriut dhe entuziazmin pėr punė
dhe i ndihmon njeriut tė mbajė atė me tė cilėn
ballafaqohet prej lodhjeve dhe vėshtirėsive.
Nė fund, tė sinqertėt do tė shohin shpėrblimin e
veprave tė tyre, atėherė kur do tė ndizet zjarri
me ata tė cilėt kėrkonin shpėrblimin e kėsaj bote
dhe kėnaqėsinė e njerėzve.
Nga Shefi el-Asbahi transmetohet se ai ka hyrė nė
Medinė, kur pa njė njeri tek i cili ishin tubuar
njerėzit. Tha: Kush ėshtė ky njeri? Thanė: Ebu
Hurejra. Tha: U afrova afėr tij, gjersa u ula
para duarve tė tij, ndėrsa ai u fliste njerėzve
hadithe. Kur heshti dhe u lirua, i thashė: Pėr
Zotin, mė trego njė hadith tė cilin e ke dėgjuar
prej tė Dėrguarit tė Allahut, tė cilin e ke
kuptuar dhe e ke mėsuar. Ebu Hurejra tha: Do ta
bėj. Do tė tė tregoj pėr njė hadith tė cilin ma ka
treguar i Dėrguari i Allahut, tė cilin e kam
kuptuar dhe e kam mėsuar, pastaj i ra tė fikėt.
Kur i kaloi kjo, tha prapė: Do tė tė tregoj pėr
njė hadith, tė cilin ma ka treguar i Dėrguari i
Allahut nė kėtė shtėpi. Nuk ishte askush tjetėr me
ne, pastaj i ra tė fikėt. Kur i kaloi kjo, fshiu
fytyrėn dhe tha: Do ta bėj, do tė tė tregoj pėr
njė hadith, tė cilin ma ka treguar i Dėrguari i
Allahut duke qenė unė nė kėtė shtėpi dhe nuk ishte
askush tjetėr me ne. Pastaj, Ebu Hurejrės i ra tė
fikėt. E ngrita dhe e mbėshteta te njė tavolinė,
pastaj i kaloi ajo dhe tha: Mė ka treguar i
Dėrguari i Allahut, se Allahu nė Ditėn e Gjykimit
do tė zbresė te robėrit e Tij, qė tė gjykojė nė
mes tyre dhe ēdo popull do te jetė i gjunjėzuar. I
pari i cili do tė thirret ėshtė njeriu i cili ka
tubuar Kuranin, njeriu qė ėshtė vrarė nė rrugėn e
Allahut dhe njeriu i cili ka pasuri tė madhe.
Allahu i thotė lexuesit tė Kuranit: A nuk
ta kam mėsuar atė qė ia kam zbritur tė Dėrguarit
Tim? Tha: Po, gjithsesi. E, ēka
ke punuar nė atė qė ke mėsuar? Tha: Kam
qenė prej atyre qė jam ngritur me tė natėn edhe
ditėn. Allahu do ti thotė: Gėnjen!
I thonė edhe engjėjt: Gėnjen! Allahu i thotė:
Ti ke dashur qė tė thuhet se filani ėshtė
lexues dhe tė ėshtė thėnė kjo.
Sillet njeriu tė cilit Allahu i ka dhėnė pasuri.
Allahu i thotė: A nuk tė kam dhėnė pasuri,
derisa nuk ke pasur nevojė pėr askėnd?
Thotė: Po, gjithsesi. I thotė: E, ēka ke
punuar nė atė qė tė kam dhėnė?" Thotė:
Kam qenė prej atyre qė kam mbajtur lidhje
farefisnore dhe kam dhėnė lėmoshė. Allahu do ti
thotė: Gėnjen! Ehe engjėjt i thonė:
Gėnjen! I thotė Allahu: Ti ke dėshiruar
me lėmoshėn tėnde qė tė thuhet se je dorėdhėnės.
Pastaj sillet njeriu i cili ka luftuar nė rrugėn e
Allahut dhe ėshtė vrarė. Allahu i thotė: Pėr
ēka luftove? Thotė: Urdhėrova pėr xhihad nė
rrugėn Tėnde dhe luftova gjersa u vrava. Allahu i
thotė: Gėnjen! Edhe engjėjt i
thonė: Gėnjen! Allahu i thotė: Ke
dėshiruar qė tė thonė se filani ėshtė trim dhe tė
ėshtė thėnė kjo.
Pastaj, i Dėrguari i Allahut mė ra me shuplakat e
tij mbi supet e mia dhe mė tha: O Ebu Hurejre,
kėta tė tre janė tė parėt prej krijesave tė
Allahut me tė cilėt do tė ndizet zjarri nė Ditėn e
Gjykimit.
Velid Ebu Uthmani tha: Mė ka lajmėruar Ukbe b.
Muslimi, se Shefiu ishte ai i cili hyri te Muaviu
dhe e njoftoi me kėtė. Tha Ebu Uthmani: Mė ka
treguar Ala b. Ebi Hakimi se ai ishte xhelati i
Muaviut. Hyri tek ai dhe e njoftoi me kėtė hadith
nga Ebu Hurejra, atėherė tha Muaviu: Allahu
veproi kėshtu me kėta e ēka do tė bėjė me ata tė
cilėt kanė mbet prej njerzėve? Pastaj Muaviu qau
shumė, gjersa menduam se ai do tė shkatėrrohet
prej tė qarit. Atėherė thamė nė vete se ky njeri
na erdhi me njė tė keqe, pastaj Muaviut i kaloi
kjo, e fshiu fytyrėn e tij dhe tha: Tė vėrtetėn e
ka thėnė Allahu dhe i Dėrguari i Tij: Kush ka pėr
qėllim jetėn e kėsaj bote dhe tė mirat e saj, Ne
do t'u plotėsojmė atyre shpėrblimin e veprave tė
tyre nė tė, dhe atyre nė tė, dhe atyre nuk do t'u
mungojė gjė. Tė kėtillėve nė botėn tjetėr u pėrket
vetėm xhehenemi. Ajo qė punuan dhe vepruan ata ka
dėshtuar dhe ėshtė asgjėsuar. (Hud, 15-16)
E lusim Allahun qė tė na bėjė prej robėrve tė Tij
tė sinqertė, tė cilėt punojnė pėr Allahun!
Marrė nga libri Mekalat fi terbije
Autori: Muhamed Duvejish
Pėrktheu: Shaban Murati
15.6.2007
|