Hyrje
Njihet nga tė gjithė njerėzit se njeriu duhet tė
ketė pėrgatitje pėr ēdo vepėr qė bėn. Ndėrtesėn
mund ta ndėrtojė vetėm njeriu i specializuar pėr
tė. Servisin e mjeteve shtėpiake ose tė veturės
mund ta bėjė vetėm ai qė merret me kėtė ēėshtje.
Tė gjitha kėto ēėshtje kanė nevojė pėr specializim.
Por, si qėndron ēėshtja e ndėrtimit dhe e
pėrgatitjes sė njeriut?
Tė edukuarit ėshtė njė operacion me rėndėsi dhe nė
tė njėjtėn kohė i vėshtirė. Edukata ėshtė ajo qė e
pėrgatit njeriun dhe mbjell nė tė vlera tė larta.
Ajo ėshtė e vetmja formė pėr tė larguar gjėrat e
kėqija, tė cilat kanė zėnė vend te njeriu pėr
shkak tė disa faktorėve dhe ndikimeve tė ndryshme.
Edukata merret me botėn e njeriut. Bota e njeriut
ėshtė e ēuditshme me gjendjet dhe ndijimet e saj.
Ai qė vepron me ndonjė mjet tjetėr jashtė njeriut
vepron me njė mjet tė shurdhėr, bile edhe veprimi
me gjallesa e tjera dhe mbizotėrimi ndaj tyre
ėshtė mė i lehtė, por tė veprosh me njeriun ėshtė
njė ēėshtje e rėndė. Tė punosh me njeriun do tė
thotė tė punosh me shokun tėnd dhe me llojin e
njėjtė. Pasi ēėshtja e edukimit tė njeriut qenka e
tillė, atėherė duhet ta dimė se njė gjė tė tillė
nuk mund ta ketė ēdokush. Jo vetėm kaq, por as
mundėsia e kuptimit tė gjėrave nė formė tė vėrtetė,
sasia e dijes, mundėsia e tė folurit dhe e tė
biseduarit nuk janė tė mjaftueshme qė njeriu tė
pėrgatitet dhe tė ketė mundėsi tė edukojė dikė.
Nisur nga kjo, duhet tė flasim pėr cilėsitė e
edukuesit. Kuptohet, ndoshta ėshtė e mundshme tė
ketė edhe cilėsi tė tjera, tė cilat nuk do ti
cekim, por pėrkufizimi vetėm te kėto ėshtė bėrė
pėr disa shkaqe.
Shkaku i parė
Pėrkufizimi nė kėto cilėsi i mundėson edukuesit
vendosjen e disa rregullave nėpėr tė cilat mund tė
ecė. Pasi ti marrė kėto cilėsi, atėherė bėhet e
qartė se nuk mund ta marrė kėtė pėrgjegjėsi askush
pėrveē atij qė i ka kėto cilėsi. Pra, vjetėrsia,
pėrvoja e gjatė dhe pėrgatitja nė dije nuk janė tė
mjaftuesh-me qė njeriu tė jetė i gatshėm pėr tė
edukuar dikė.
Shkaku i dytė
Edukuesit pastaj duhet tė pėrpiqen qė ti
realizojnė dhe ti formojnė kėto cilėsi te tė
tjerėt. Edukuesit nuk janė persona qė mėsojnė
gjėra mė shumė se tė tjerėt, as nuk janė persona
qė dinė tė flasin mė mirė se tė tjerėt. Ata kanė
mundėsi vetėm tė luajnė njė rol me rėndėsi, i cili
ėshtė ndėrtimi i shpirtrave dhe formimi i tyre.
Shkaku i tretė
Kėto cilėsi i mundėsojnė edukuesit qė tė
korrigjojė veten, nė mėnyrė qė tė ngrihet mė lart
dhe ndikimi i tij tė jetė mė i madh dhe me lejen e
Allahut edhe rezultati do tė jetė i madh.
Nė gjeneratėn e zgjimit islam ēėshtja e edukimit
si duket ėshtė keqkuptuar dhe janė dhėnė disa
kuptime jo tė vėrteta, si vijon:
-Disa njerėz besojnė se ēdokush di tė edukojė dhe
se ai qė ka mbaruar njė periudhė tė caktuar nė
ndėrtimin edukativ, ka pėrftuar njė sasi tė dijes
sė sheriatit dhe ka arritur ti kuptojė disa gjėra,
ėshtė i pėrgatitur qė tė edukojė tė tjerėt, edhe
pse ndoshta nuk i plotėson cilėsitė tė cilat tė
bėjnė ta arrish njė gjė tė tillė.
-Besimi se fusha e edukimit ėshtė e vetmja ku
njeriu mund tė japė rezultatin e tij. Dėshtimin nė
tė e llogarisin si dobėsim tė edukuesit apo si
dobėsim i fuqisė sė tij. Me gjithė besimin tonė
pėr rėndėsinė e kėsaj fushe, duhet ta dimė se nuk
ėshtė e vetmja fushė ku njeriu duhet tė japė
patjetėr rezultat. Dikush ka mundėsi tė dėshtojė
nė kėtė, por tė ketė rezultat nė fusha tė tjera.
As shokėt e tė Dėrguarit tė Allahut salallahu
alejhi ue selem nuk kanė qenė tė gjithė tė
pėrgatitur nė tė gjitha fushat. I Dėrguari i
Allahut salallahu alejhi ue selem tregon
pabarazinė e tyre. Disa prej tyre kanė qenė tė
dalluar nė njė fushė, ndėrsa dikush tjetėr ka qenė
i dalluar nė njė fushė tjetėr dhe kėshtu me radhė.
Njė gjė e tillė nuk ka qenė shkak nė mangėsinė e
tyre. Transmetohet nga Enesi, se i Dėrguari i
Allahut salallahu alejhi ue selem ka thėnė:
Njeriu mė i mėshirshėm pėr umetin tim ėshtė Ebu
Bekri. Mė i ashpri nė fenė e Allahut ėshtė Umeri.
Mė i turpshmi ėshtė Uthmani. Mė i dijshmi pėr
hallallin dhe haramin ėshtė Muadhi. Mė i dituri nė
trashėgimi ėshtė Zejd b. Thabiti. Mė i miri nė
lexim ėshtė Ubeji. Ēdo popull ka besnikun e vet,
ndėrsa besniku i kėtij umeti ėshtė Ebu Ubejde b.
Xherrahu. (Transmeton Ahmedi, Ibėn Maxheh,
Tirmidhiu.)
Thuhet qė Abdullah Kamerij, ky zahid i madh, i
shkroi Malikut njė letėr, ku e nxiste pėr vetmi (ibadet)
dhe punė. Imam Maliku, Allahu e mėshiroftė, ia
ktheu letrėn duke i thėnė: Allahu i ka ndarė
veprat e njerėzve, ashtu siē i ka ndarė furnizimet.
Ndoshta dikujt i ėshtė mundėsuar nė namaz, por nuk
i ėshtė mundėsuar nė agjėrim. Tjetrit i ėshtė
mundėsuar nė lėmoshė, por nuk i ėshtė mundėsuar nė
agjėrim. Tjetrit i ėshtė mundėsuar nė xhihad dhe
kėshtu me radhė. Pėrhapja e dijes ėshtė prej
veprave mė tė mira. Unė jam i kėnaqur me atė qė mė
ka mundėsuar Allahu nė tė. Nuk besoj se nė atė qė
jam unė ėshtė mė pak se nė atė qė je ti. Shpresoj
se tė gjithė jemi nė hair dhe nė mirėsi.
Nga e tėrė kjo qė thamė, rezulton se patjetėr
ēdonjėri prej nesh duhet ta gjejė veten nė atė qė
ka prirje dhe tė largohet nga ajo qė nuk ka prirje.
Disa nga cilėsitė qė duhet tė ketė edukuesi
Dija, cilėsia e parė, pėr tė cilėn ka nevojė
edukuesi pėrfshin disa fusha, si:
a) Dija e sheriatit: Edukata nė Islam ėshtė
pėrgatitja e njeriut pėr adhurimin e Allahut. Njė
gjė e tillė nuk ka mundėsi tė njihet vetėm se nga
ana e dijes sė sheriatit.
Dija e sheriatit i jep njeriut format e bindjes
dhe tė bisedimit, i jep forcė nė pėrmirėsimin e
ēėshtjeve tė sheriatit dhe nė kėrkimin e tyre. Po
ashtu, dija e sheriatit e pengon njeriun nga
devijimi apo rėnia nė format tė cilat sheriati i
ndalon.
Edukuesi nuk ėshtė e domosdoshme tė jetė dijetar,
apo student i specializuar, por duhet tė zotėrojė
mundėsinė e hulumtimit, tė leximit, tė pėrgatitjes
sė temave dhe tė zotėrojė rregullat e pėrgjithshme
tė shkencave tė sheriatit. Nėse i ka kėto, atij i
ėshtė mundėsuar qė tė hulumtojė dhe tė shtojė
impulset e tij nė dijen e sheriatit.
b) Kultura e pėrgjithshme dhe e pėrshtatshme si
dhe kuptimi i mirė i asaj qė duhet nė kohėn e tij.
c) Dija qė i nevojitet gjatė hulumtimeve pėr
njeriun, si p.sh.: tė njohė natyrshmėrinė e
periudhės sė atij me tė cilin ai vepron (periudhėn
e fėmijėrisė, tė adoleshencės dhe tė burrėrisė),
tė njohė natyrshmėrinė e njeriut, ndikimet e tij,
shtytjet e tij, pėrgatitjet e tij. Edukuesi duhet
tė njohė njė numėr mėsimesh tė grupit me tė cilėn
ai punon. Kėtu gjithashtu duhet tė tėrheqim
vėrejtjen se edukuesi nuk duhet tė jetė me doemos
i specializuar nė psikologji e pedagogji, por
duhet tė zotėrojė bazat e pėrgjithshme, qė tė ketė
mundėsi sė paku ti kuptojė kėto shkenca dhe tė
kuptojė hulumtimet e veēanta nė kėtė fushė.
d) Njohja e njeriut personalisht nė mundėsitė e
tij dhe nė pėrgatitjen e tij. Njė gjė tė tillė
mund ta vėrejė ai qė mediton mbi historinė e tė
Dėrguarit tė Allahut. Transmetohet nga Enesi, se i
Dėrguari i Allahut salallahu alejhi ue selem ka
thėnė: Njeriu mė i mėshirshėm pėr umetin tim
ėshtė Ebu Bekri. Mė i ashpri nė fenė e Allahut
ėshtė Umeri. Mė i turpshmi ėshtė Uthmani. Mė i
dijshmi pėr hallallin dhe haramin ėshtė Muadhi. Mė
i dituri nė trashėgimi ėshtė Zejd b. Thabiti. Mė i
miri nė lexim ėshtė Ubeji. Ēdo popull ka besnikun
e vet, ndėrsa besniku i kėtij umeti ėshtė Ebu
Ubejde b. Xherrahu. (Transmeton Ahmedi, Ibėn
Maxheh, Tirmidhiu.)
Po ashtu, nga Ebu Hurejra transmetohet se i ka
thėnė tė Dėrguarit tė Allahut salallahu alejhi ue
selem: Kush do tė jetė njeriu mė i lumtur me
shefatin tėnd, o i Dėrguar i Allahut? Tha i
Dėrguari i Allahut: Mendoja, o Ebu Hurejra, se
askush nuk do tė mė pyeste pėr kėtė pėrveē teje,
pėr shkak tė interesimit qė ke pėr hadithin.
Njeriu mė i lumtur me shefatin tim do tė jetė ai i
cili ka thėnė la ilahe ilallah me sinqeritet tė
plotė. (Buhariu 6570)
I Dėrguari i Allahut salallahu alejhi ue selem e
porositi Eba Dherrin me njė porosi, duke pasur
parasysh se i Dėrguari i Allahut e njihte
natyrshmėrinė e Eba Dherrit. Nga Ebi Dherri
transmetohet, se i Dėrguari i Allahut salallahu
alejhi ue selem i ka thėnė: O Ebu Dherr. Unė po
tė shoh qė je i dobėt, dėshiroj pėr ty atė qė
dėshiroj pėr vete. Mos u bė udhėheqės i dyve dhe
mos merr nė kujdes pasuri tė jetimit. (Muslimi
1826)
e) Njohja e ambientit nė tė cilėn jeton edukuesi.
Ambienti lė gjurmė nė personalitetin e tij dhe
gjithashtu ndihmon nė njohjen dhe komentimin real
tė shumė pozitave dhe qėndrimeve qė sheh edukuesi.
Cilėsia e dytė
Edukuesi duhet tė jetė nė shkallė mė lartė se ai
qė edukohet. Edukata ėshtė marrje dhe dhėnie.
Nisur nga kjo, patjetėr duhet qė edukuesi tė jetė
mė lart se ai qė edukohet. Nuk ėshtė kusht qė tė
jetė mė i ngritur me moshė, edhe pse faktori i
moshės ka rėndėsi, por ajo qė kemi pėr qėllim
ėshtė se edukuesi duhet tė jetė mė i ngritur se ai
qė edukon nė fuqitė e tij, nė eksperiencat e tij
si dhe nė mundėsitė e tij. Ky ėshtė njė realitet
qė lė ndikim tė madh nė shpirtrat e njerėzve.
Njeriu patjetėr duhet ta bindė veten se ėshtė nė
pozitėn e dhėnėsit dhe se ėshtė mė i ngritur se ai
qė edukohet nė duart e tij.
I Dėrguari i Allahut salallahu alejhi ue selem
posedonte cilėsitė mė tė larta njerėzore nė ēdo
fushė. Ishte njeriu mė i mirė me prejardhje, ishte
njeriu mė i moralshėm, ishte njeriu mė i butė,
ishte njeriu mė fisnik, ishte mė trimi prej
njerėzve. Edhe shokėt e tij e argumentojnė kėtė.
Enesi thotė: I Dėrguari i Allahut salallahu
alejhi ue selem ishte njeriu mė i mirė dhe mė
fisniku, mė trimi. Njė natė u frikuan banorėt e
Medinės. Njerėzit u nisėn nė anėn e zėrit qė vinte.
I Dėrguari i Allahut salallahu alejhi ue selem i
ktheu njerėzit duke u thėnė: Mos u frikėsoni, mos
u frikėsoni. Ishte duke u kthyer nga vendi me
kalin e Ebu Talhas; nė qafė kishte shpatėn dhe
mbante njė dritė nė dorėn e tij.
I Dėrguari i Allahut salallahu alejhi ue selem
ishte njeriu mė i devotshėm, siē ka thėnė pėr
veten e tij: Ju e dini se unė jam mė i devotshmi
nė Allahun, mė i sinqerti dhe mė i miri.
(Buhariu)
Prandaj, njerėzit nuk janė tė barabartė nė
mundėsinė e tyre pėr tė edukuar. Shohim se shumica
e prindėrve dinė ti edukojnė fėmijėt e tyre pėr
shkak tė moshės sė tyre mė tė vjetėr. Po me njė
shprehje mė precize mund tė themi se: Fėmijėt u
pėrgjigjen prindėrve tė tyre pėr shkak se ata e
ndiejnė se ata (prindėrit) janė mė lart se ata.
Por, ēdo herė qė rritet fėmija nė moshė, shtohet
vėshtirėsia pėr edukim dhe tė pakėt janė ata qė u
pėrgjigjen prindėrve tė tyre kur janė rritur nė
moshė.
Pėr kėtė, disa njerėz kanė fuqi ti edukojnė
fėmijėt e tyre tė vegjėl, dikush di tė edukojė
vetėm njė shtresė apo njė lloj njerėzish, disa
kanė mundėsi mė shumė se kaq, dikush ka mundėsi tė
edukojė njė shoqėri tė tėrė. Ndėrsa sa i pėrket
kėtij umeti, Allahu zgjodhi pėr ta njė edukues pėr
ēdo kohė dhe nė ēdo vend, e ai ėshtė i Dėrguari i
Allahut.
Cilėsia e tretė
Edukuesi duhet ta ketė atė qė jep. Edukuesi duhet
tė ketė cilėsi tė larta dhe ti praktikojė vetė
para se tia japė dikujt. Kjo ndikon qė tė
praktikojė atė qė jep. Kjo demonstrohet nė disa
forma, si:
a) tė ketė dije tė sheriatit, e cila ka njė
rėndėsi tė veēantė, pėr tė cilėn biseduam mė lart;
b) tė jetė i gatshėm tu pėrgjigjet pyetjeve tė
parashtruara;
c) tė ketė fuqi mendore dhe eksperiencė praktike
me tė cilėn ata tė cilėt i edukon i ndihmon nė
tejkalimin e problemeve.
d) tė dijė tė bashkėpunojė me kėto probleme si dhe
tė dijė tė japė mendimin e pėrshtatshėm nė
zgjidhjen tyre.
Kur edukuesi e humb kėtė, ata qė edukohen ndiejnė
se ai nuk ėshtė i gatshėm qė tė marrė pėrsipėr
edukimin e tyre dhe pastaj fillojnė tė largohen
nga ai.
Cilėsia e katėrt
Edukuesi duhet tė ketė fuqi nė dhėnie. Njeriu sheh
personalitete tė mėdha qė nuk kanė mundėsi tė
japin atė qė e kanė. Nisur nga kjo, ai pastaj nuk
ka mundėsi tė edukojė. Nė vetvete ai ėshtė njė
personalitet i lartė, i ngritur me mendje e shpirt,
ka moral, por pėr ndonjė shkak nuk ka mundėsi tė
japė praktikėn reale sepse ėshtė i larguar prej
njerėzve, sepse ai mė shumė ėshtė zotėrues i
teorisė dhe nuk zotėron anėn praktike, reale.
Ka shumė shembuj kur profesorė nė universitet, tė
shkėlqyer nė dijen e tyre, tė shkėlqyer nė moralin
e tyre, tė shkėlqyer nė ligjėratat e tyre,
megjithėkėtė nuk kanė mundėsi tė edukojnė, as tė
formojnė njė gjeneratė nxėnėsish, tė cilat kanė
mundėsi ti pasojnė. Tė shumtė janė ata qė shohim
nėpėr tubime, nėpėr vende publike, tė cilėt dinė
tė flasin, dinė tė polemizojnė, ndoshta kanė edhe
eksperiencė e dije rreth kėsaj ēėshtje, por vetėm
kjo nuk u mjafton pėr tė qenė edukues.
Tė kesh mundėsi pėr tė dhėnė nuk mjafton, nėse nuk
pėrmbushet edhe njė ēėshtje tjetėr, e ajo ėshtė tė
jesh i mirė nė dhėnie.
Cilėsia e pestė
Edukuesi duhet tė jetė i mirė nė dhėnie. Nuk ėshtė
e mjaftueshme nė ēėshtjet e edukatės qė njeriu tė
ketė mundėsi tė japė, mirėpo duhet qė ta japė atė
nė formėn mė tė mirė. Nėse edukuesi nuk e bėn kėtė,
pra atė qė ka nuk e jep nė formėn mė tė mirė,
atėherė ka mundėsi qė kjo ti kthehet nė tė
kundėrtėn. Edukata nuk pėrfshin vetėm disa njohuri
dhe sugjerime, tė cilat u drejtohen njerėzve, nuk
pėrfshin vetėm urdhra dhe ndalesa, por edukatė
ėshtė dhėnia e gjerė, e cila pėrfshin fusha tė
ndryshme. Ajo duhet tė veprojė nė situata tė
ndryshme. Nisur nga kjo, ai qė e merr kėtė post
patjetėr duhet tė ketė fuqi nė veprim me
realitetin dhe nė ndėrtimin e kėtyre shkallėve.
Ai qė ekspozon mallin e tij pėr shitje, duhet ta
dijė se vetėm ekspozimi para njerėzve nuk mjafton,
por i del detyrė ta rregullojė mallin e vet, ka
nevojė tė flasė me njerėzit pėr mallin e vet nė
formėn mė tė mirė, ka nevojė tė flasė nė atė
forma, qė blerėsit tė binden se me tė vėrtetė kanė
nevojė pėr atė prodhim, pastaj ka nevojė pėr
reklama, etj..
Njerėzit qė janė specialistė nė ndonjė fushė sot
flasin pėr format e ndėrtimit tė mendimeve, pėr
ekspozimin e atyre mendimeve, pėr format se si tė
kenė mundėsi pėr ti bindur njerėzit dhe pėr tė
ndikuar tek ata. Nėse flasin pėr kėto sende,
atėherė ėshtė me meritore tė flasim pėr edukatėn
dhe format e saj, pasi edukata ėshtė mbi tė gjitha
kėto.
Edukuesi i cili di si tė japė ėshtė ai i cili e
njeh pėrdorimin e metodave mė tė mira dhe realizon
nė ēdo vend atė qė ėshtė e pėrshtatshme.
Marrė nga libri Mekalat fi terbije
Autori: Muhamed Duvejish
Pėrktheu: Shaban Murati
Vazhdon.
25.5.2007
|