Me therjen ligjore kemi pėr qėllim therjen e shtazėve qė nuk
lejohet ngrėnia e tyre, vetėm se duke e bėrė prerjen e tyre
me kushtet qė do t'i pėrmendim mė poshtė
Therja ėshtė obligim,
prandaj edhe dijetarėt e fikhut janė nė pajtim se ajo kafshė
qė nuk ėshtė prerė sipas dispozitave tė sheriatit, nuk
lejohet ngrėnia e saj. Argument pėr kėtė kemi ajetin e
Kuranit
: "Juve u
janė ndaluar t`i hani: ngordhėsirat, gjakun, mishi e derrit,
ajo qė therret jo nė emėr tė Allahut, e furmja, e mbytura, e
rrėzuara, e shpuara ( nga briri i tjetrės, ajo qė e ka
ngrėnė egėrsira, pėrveē asaj qė arrini ta therrni (para se
tė ngordhė)ā¦" (Maide,
3)
Kushtet e
therjes ligjore
Kushti i parė:
Personi i cili e bėn
therjen duhet tė jetė:
1. I menēur, nuk pranohet
nėse prerjen e bėn i ēmenduri, i dehuri dhe fėmija e vogėl
qė nuk ėshtė e vetėdijshme pėr atė qė bėn.
2.
Tė
jetė musliman.
A lejohet ngrėnia e
shtazės sė therrur nga jomuslimani?
a)
Nėse
jomuslimani ėshtė nga ithtarėt e librit (tė krishterėt dhe
ēifutėt) atėherė ėshtė i lejuar. Allahu i Lartėsuar thotė:
"Dhe ushqimi i atyre qė u ėshtė dhėnė libri (tė
krishterėt dhe ēifutėt) ėshtė i lejuar pėr juā¦"
(Maide, 5)
Buhariu thotė se Ibėn
Abasi ka thėnė se qėllimi nė kėtė ajet "ushqimi i tyre"
ėshtė ajo qė e therin.
Nėse ithtari i librit nuk
e pėrmend emrin e Allahut, a lejohet ushqimi i tij?
Nė qoftė se nuk e dimė, a e
ka pėrmendur apo jo, atėherė lejohet, nė bazė tė ajetit tė
mėsipėrm.
Nėse e dimė tė sigurtė se
nuk e ka pėrmendur emrin e Allahut, atėherė te dijetarėt ka
mospajtim dhe e verteta ėshtė se nuk lejohet, pėr shkak se
pėrmendja e Allahut gjatė prerjes ėshtė kusht.
Atė qė ėshtė e nevojshme tė
pėrmendim kėtu ėshtė edhe ajo se nuk e kemi obligim tė
pyesim se si e kanė prerė ithtarėt e librit kafshėn, a e
kanė pėrmendur emrin e Allahut apo jo.
Nėse pėrmend emrin e dikujt
tjetėr qoftė idhull apo profet (p.sh: Isait) atėherė nuk
lejohet.
b) Nėse jomuslimani ėshtė
ateist apo idhujtar, atėherė prerja e tyre ėshtė e ndaluar.
Argument pėr kėtė ėshtė ajeti i lartėpėrmendur ku lejon
vetėm prerjen e ithtarėve tė librit. Gjithashtu, mund tė
argumentojmė me hadithin e Muhamedit (Paqja dhe bekimet e
Allahut qofshin mbi tė!) kur ėshtė pyetur se ēfarė ėshtė
dispozita pėr adhuruesit e zjarrit (idhujtarėt) ai ka thėnė:
"Vendosini atyre
dispozitėn e ithtarėve tė librit ( pėr marrjen e xhizjes),
pėrveē ngrenies sė mishit tė tyre dhe martesės me ta."[4]
Kushti i dytė:
Tė bėhet therja me mjete tė
mprehta (tė rrjedhė gjaku).
Kushtėzohet qė mjeti tė mos
jetė prej dhėmbi, thoi apo kocka.
I Dėrguari (Paqja dhe bekimi i Allahut
qofshin mbi tė!)
thotė:
"Ushqehu me atė (prerje)
qė e rrjedh gjakun, perveē mos tė jetė (mjeti) nga dhėmbi
dhe thoi"[5]
Kushti i tretė:
Tė
bėhet prerja e pjesėve nė fyt qė tė rrjedhė gjaku.
Janė katėr gjėra nė fyt qė
priten gjatė therjes: kanali ku shkon ajri, kanali ku shkon
ushqimi dhe dy kanale tė gjakut. E mjaftueshme ėshtė qė tė
priten tri nga kėto katėr kanale.
Shejh Muhamed Salih Uthejmin
thotė se mjafton edhe nėse priten vetėm dy kanalet e gjakut,
me argumentin se Pejgamberi (Paqja dhe bekimi i Allahut
qofshin mbi tė!) ka thėnė:
"Ushqehu me atė
prerje qė rrjedh gjakuā¦"
e rrjedhja e gjakut bėhet me prerjen e kėtyre kanaleve.
Kushti i katėrt:
Pėrmendja e emrit tė
Allahut para prerjes.
Allahu i Lartėsuar thotė:
"Ushqehuni nga ajo
qė ėshtė pėrmendur emri i Allahut!"
Pėrgatiti: Alaudin Abazi