Pasqyrė e pėrgjithshme rreth shkencės sė Fikhut
19.12.2009 22:06:50

1. Pėrkufizimi i Fikhut

Nė kuptimin gjuhėsor "ŁŁ‚Ł‡" "Fikh" do tė thotė - " ŁŁ‡Ł…" "njohje", "kuptim". Me kėtė domethėnie ėshtė pėrdorur edhe nė ajetin ku Musai alejhi selam i bėn lutje Allahut tė Lartėsuar:
"ŁˆŁŽŲ§Ų­Ł’Ł„ŁŁ„Ł’ Ų¹ŁŁ‚Ł’ŲÆŁŽŲ©Ł‹ Ł…Ł‘ŁŁ† Ł„Ł‘ŁŲ³ŁŽŲ§Ł†ŁŁŠ ŁŠŁŽŁŁ’Ł‚ŁŽŁ‡ŁŁˆŲ§ Ł‚ŁŽŁˆŁ’Ł„ŁŁŠ"
"Dhe zgjidhma nyjėn nga gjuha (ma largo mangėsinė e tė shprehurit). Qė ata ta kuptojnė fjalėn time." (Ta Ha, 27-28)

Ndėrsa nė kuptimin terminologjik, shkenca e fikhut ka disa pėrkufizime dhe ndėr to zgjedhim:
a) Njohja e dispozitave tė Sheriatit qė lidhen me veprat (e njeriut) dhe me argumentet e tyre tė hollėsishme (tė zbėrthyera);
b) Shkencė qė merret me dispozitat praktike tė sheriatit tė nxjerra nga argumentet e hollėsishme.



1.1. Sqarim i pėrkufizimit


Me fjalėn "njohja" ėshtė pėr qėllim dija e sigurt dhe ajo dominuese mbi tė dyshimtėn (jo njohuria paragjykuese ose dija e pambėshtetur supozuese).
Ndėrsa me pjesėn "dispozitat e sheriatit" janė pėr qėllim dispozitat e pėrfituara nga sheriati, si p.sh. njohja se njė praktikė e caktuar ėshtė vaxhib ose haram. Kėtu pėrjashtohen njohuritė e pėrfituara nga logjika dhe njohuritė e pėrfituara nga pėrvoja.
Ndėrsa me fjalinė "qė lidhen me veprat (e njeriut)" janė pėr qėllim ato gjėra qė nuk lidhen nė mėnyrė direkte me bindjen dhe besimin (akiden), si kryerja e namazit, dhėnia e zekatit, agjėrimi, etj.. Pra, nė pėrkufizimin e fikhut pėrjashtohen ato gjėra qė lidhen me besimin, si teuhidi (njėsimi) i Allahut dhe njohja e Emrave dhe Atributeve tė Tij. Pra kėto nuk pėrfshihen nė "fikh", sipas kuptimit terminologjik tė tij.
Dhe me pjesėn "me argumentet e tyre tė hollėsishme" janė pėr qėllim argumentet tė zbėrthyera, tė imtėsuara, nga tė cilat nxirren dispozitat e fikhut. Kėshtu qė pėrjashtohet nga ky pėrkufizim shkenca e Usuli Fikhut, pėr shkak se ajo studion argumentet e pėrgjithshme tė fikhut.


2. Ndarja e Fikhut


Mė lartė qartėsuam se Fikhu ėshtė shkenca e cila studion ligjet praktike islame, tė cilat burojnė nga shpallja qė i ka zbritur Muhamedit salallahu alejhi ue selem.
Dijetarėt, kur shkruajnė rreth kėsaj shkence nė librat e tyre, dallojnė nė mėnyrėn se si e bėjnė ndarjen e tematikave qė shtjellohen aty. Mė e pėrgjithshmja ėshtė qė ndarja tė bėhet nė dy pjesė:

1. Kismu Ibadat - Pjesa e ceremonive fetare (adhurimeve)
1,
2. Kismu Muamelat - Pjesa rreth rregullave ndėrnjerėzore (kodi i sė drejtės qytetare)
2
.


3. Burimet e Fikhut (legjislacionit islam)

Me burimet e fikhut kemi pėr qėllim argumentet nė tė cilat mbėshtetet sheriati dhe nga tė cilat nxirren dispozitat islame. Ato janė:

1. Kurani
2. Suneti
3. Ixhmaja (pajtimi i muxhtehidėve tė njė kohe nga populli i Muhamedit salallahu alejhi ue selem) pėr njė ēėshtje legjitime
4. Kijasi (Analogjia).


4. Dispozitat obliguese (El ahkamut- teklifije)

Dispozitat apo ligjet tė cilat nxirren nga argumentet e sheriatit, tė gjitha, nuk e kanė tė njėjtėn gradė tė obligueshmėrisė apo ndalesės, por ato dallojnė varėsisht prej fuqisė dhe formės sė argumentit se si ka ardhur rreth ēėshtjes sė caktuar. Prandaj dijetarėt e Usulit i kanė ndarė ato nė disa lloje:

1. Vaxhib (obligim)

Kėrkesa e Ligjdhėnėsit pėr veprim nė mėnyrė tė prerė, mosvepruesi i saj ndėshkohet, prandaj ai qė e ekzekuton shpėrblehet, ndėrsa ai qė e lė ndėshkohet.
Me fjalė tė tjera, vaxhibi ėshtė ajo qė ėshtė e urdhėruar tė kryhet, pėr pėrmbushjen e sė cilės pason shpėrblimi, ndėrsa pėr mospėrmbushje pason dėnimi.

2. Haram (ndalesė)

Kjo ėshtė e kundėrta e obligimit (vaxhibit). Ƌshtė kėrkesa e Ligjdhėnėsit pėr mosveprim nė mėnyrė tė prerė dhe ai qė e vepron atė ndėshkohet.
Pra, haram ėshtė ajo qė ėshtė e ndaluar tė veprohet dhe pėr ēka pason dėnimi.

3. Mesnun, mendub (e rekomanduar)

Kėrkesa e Ligjdhėnėsit pėr veprim, por jo nė mėnyrė tė prerė dhe mosvepruesi nuk ndėshkohet. Me fjalė tė tjera, ajo pėr tė cilėn ai qė e bėn shpėrblehet, ndėrsa ai qė e lė nuk ndėshkohet.

4. Mekruh (e urryer, e neveritur)

Kjo ėshtė e kundėrta e rekomandimit. Kėrkesa e Ligjdhėnėsit pėr mosveprim por nė mėnyrė jo tė prerė. Vepruesi i saj nuk ndėshkohet, por qortohet.

5. Mubah (e lejuar)

Kjo ėshtė kur bėrja dhe lėnia e njė vepre ėshtė e njėjtė.


4.1. Ndarja e dispozitave obliguese te dijetarėt hanefi
Ndarja e dispozitave obliguese nė kėto pesė kategori ose l
loje ėshtė ndarje e shumicės sė dijetarėve, kurse usulistėt hanefi ndarjen e kėtyre dispozitave e bėjnė nė shtatė lloje. Ata veprat obligative (vaxibin) e ndajnė nė dy lloje: farz dhe vaxhib.
1. Farz: Ajo qė e ka kėrkuar Ligjdhėnėsi tė veprohet nė mėnyrė tė prerė, me argument tė vėrtetuar, tė prerė dhe tė veēantė, si namazi, zekati, haxhi, etj..
2. Vaxhib: Ajo qė Ligjdhėnėsi e ka kėrkuar tė veprohet nė mėnyrė tė prerė, por argumenti nuk ėshtė i prerė dhe i drejtpėrdrejtė
3. Si p.sh. sadakatu fitri, leximi i Fatihasė nė namaz, etj..

Kurse te dijetarėt e tjerė (xhumhuri) edhe farzi, edhe vaxhibi ėshtė i njėjtė, prandaj ata i pėrdorin kėto dy terma si sinonime, duke mos bėrė dallim ndėrmjet tyre.

Ulematė hanefi gjithashtu edhe mekruhun e ndajnė nė dy lloje:

1. Mekruh tahrimen: Ƌshtė i njėjtė sikurse harami
4; ajo qė ka kėrkuar Ligjdhėnėsi tė mos veprohet nė mėnyrė tė prerė, por me argument jo tė prerė5. Pėr kėtė mund tė sjellim shembullin ku dijetarėt hanefi thonė se veshja e rrobave tė mėndafshit pėr mashkullin ėshtė mekruh tahrimen, ose mbajtja e stolive tė arit pėr meshkuj, etj..

2. Mekruh tenzihen: Ajo qė ka kėrkuar Ligjdhėnėsi tė mos veprohet nė mėnyrė jo tė prerė. Siē ėshtė agjėrimi i ditės xhuma duke mos ia bashkangjitur njė ditė para ose njė ditė pas.

Ashtu si sqaruam mė lart, ndarja e dispozitave obliguese qė e bėjnė dijetarėt hanefi ėshtė kėshtu:
1. Farzi.
2. Vaxhibi.
3. Mesnuni.
4. Mubahu.
5. Mekruhu tahrimen.
6. Mekruhu tenzihen.
7. Harami.



4.2. Ndarja e farzit

Ato vendime tė cilat janė obligative, pa marrė parasysh a janė vaxhibe apo farze, ato ndahen nė dy kategori:
a) Fard ajn (obligim individual), bėrja e sė cilės kėrkohet nga ēdo mukel-lef (i pėrgjegjshėm moralisht), i moshėrritur dhe psiqikisht i shėndoshė. Shumica e kėtyre vendimeve sheriatike hyjnė nė kėtė kategori. Si p.sh. falja e namazit pėr secilin, agjėrimi, haxhi, etj..

b) Fard kifaje (obligim kolektiv), ekzekutimi i sė cilės kėrkohet nga shoqėria e pėrgjegjshme islame dhe jo prej secilit individ specifikisht; siē ėshtė falja e namazit tė xhenazes, tė mėsuarit e degėve tė ndryshme tė diturisė sė dobishme, tė urdhėruarit nė tė mirė dhe ndalimi nga e keqja si dhe ēėshtje tė tjera tė ngjashme.


5. Sqarimi i disa termave tė Fikhut

Mukelef: Quhet personi i cili ngarkohet me zbatimin e dispozitave tė sheriatit. Pra, ai qė arrin moshėn e pjekurisė dhe ėshtė i menēur.
Fekih (shumės Fukaha): Personi i cili ėshtė ekspert nė jurisprudencėn islame, fikh.
Fetva: Opinioni juridik i njė fekihu apo i njė grupi nė lidhje me ndonjė ēėshtje tė sheriatit.
Medh`heb: Drejtim apo shkollė e mendimit; pėrmbledhja e pėrgjithshme e vendimeve juridike tė njė dijetari tė madh (imami), gjithashtu edhe nxėnėsit e tij dhe tė gjithė dijetarėt tė cilėt i pėrmbahen metodės sė tij.
Mesele (shumės Mesa`il): Temė, ēėshtje apo problematikė e fikhut.
Mufti: Dijetari qė jep fetva.
Ixhtihad: Pėrpjekja e fekihut me tė gjitha mundėsitė pėr tė gjetur dispozitėn e Allahut rreth njė ēėshtjeje tė caktuar nga burimet e sheriatit (Kurani, Suneti, Ixhmaja, etj.).
Muxhtehid: Dijetari i cili ėshtė i kualifikuar pėr tė nxjerrė vendime me anė tė ixhtihadit.
Ixhma: Dakordimi (pajtimi, unifikimi) i muxhtehidėve tė njė kohe, nga umeti i Muhamedit salallahu alejhi ue selem, pėr njė ēėshtje tė sheriatit.
Mufesir: Komentator i Kuranit.
Muhadith: Dijetar i shkencave tė hadithit.
Mukal-lid: Muslimani i rėndomtė i cili pason ndonjė dijetar ose medh`heb pa e kėrkuar argumentin.
Kijas: Krahasimi i njė ēėshtjeje qė pėr dispozitėn e saj sheriatike nuk ka argument me njė ēėshtje tjetėr pėr dispozitėn e sė cilės ekziston argumenti. Ky krahasim bėhet pasi tė dyja ēėshtjet janė tė njėjta dhe kanė motiv tė pėrbashkėt.
Taklid: Tė ndjekurit e ndonjė opinioni, dijetari apo medh'hebi pa hulumtuar argumentin nė tė cilin mbėshtetet.
Ulema (njėjės Alim): Dijetarė. 

Alaudin Abazi
27.7.2007

1 Nė kėtė pjesė hyn:
-Kapitulli i pastėrtisė.
-Namazi
.                      -Betimet dhe zotimet.
-Agjėrimi.
                    -Dispozitat e xhamisė.
-Zekati.
                       -Xhihadi.
-Haxhi dhe Umreja.
      -Ushqimet dhe pijet
-Rregullat e gjuetisė dhe tė therjes. Pėr mė gjerėsisht shih: "Historia e Fikhut", Eshkar, 25-28.
2 Nė kėtė pjesė hyn:
-Martesa dhe divorci.
-Kodi penal.
-E drejta procedurale.
-Shitblerja dhe kontrata tė tjera.
-Trashėgimia dhe testamenti, etj.. Pėr mė gjerėsisht shih: "Historia e Fikhut", Eshkar, 27-30.
3 Sikurse argumenti pėr ndonjė vaxhib tė jetė me hadith ahad (hadithi i saktė qė transmetohet vetėm me njė rrugė tė transmetimit)
4 Prandaj Imam Ebu Jusufi dhe Imam Muhamedi (dy nxėnėsit e Ebu Hanifes) kėtė lloj tė mekruhut ia bashjkangjesin haramit dhe nuk e konsiderojnė normė nė vete.
5 Dhe me kėtė: "ā€¦me argument jo tė prerė", bėjnė dallimin ndėrmjet kėtij mekruhu dhe haramit.


Në emër të Allahut, Mëshiruesit, Mëshirëplotit!

Paqja dhe bekimi i Allahut qoftë mbi të Dërguarin Muhamed, mbi familjen e tij dhe mbi pasuesit e tij!

 

Të nderuar vizitorë!

Ju njoftojmë se përkohësisht nuk mund t'u përgjigjemi më pyetjeve të dërguara prej jush.

Ju shprehim falënderimin dhe mirënjohjen tonë për letrat tuaja dhe ju kërkojmë ndjesë për pamundësinë  e përgjigjeve.

Vazhdoni të na vizitoni për artikujt e rinj që do të publiklohen në të ardhmen, në dashtë Allahu.

Allahu ju shpërbleftë për mirëkuptimin tuaj.

 

Redaksia

Desktop Poster

Posteri
Shiko galerine

Abonohu

Email adresa juaj:
 

Kursi Islam

Sample image
Kursi Islam pėr biznesmenė dhe tregtarė! Ligjėrata nga hoxhallarė eminent.

Dėgjo Kur'an

Sample image
Dėgjo Kur'an me titrim nė Gjuhėn Shqipe.Poashtu mund t'a zgjedhni recituesin.

Pėr ty motėr

Sample image
www.pertymoter.net | Webfaqe islame, ekskluzive pėr gjininė femėrore.

Na shkruani

Sample image
Opinionet ,sygjerimet apo pyetjet tuaja na dėrgoni nė: pyetje@klubikulturor.com



Tė gjitha drejtat e rezervuara. Klubi Kulturor (c) - 2010