Veshja e muslimanes
ėshtė njė ēėshtje shumė delikate, posaēėrisht pėr kohėn
tone, ku shumė shoqėri dhe rrethe trupin e femrės e
konsiderojnė si njė nga metodat mė tė sukseshme pėr tė
arritur qėllimet e tyre, qofshin fitimprurėse apo diēka
tjetėr. Gjithashtu, sot kemi njė shpejtim tė pabesuar tė
kreativitetit dhe modės rreth veshjeve tė femrės, saqė
vėshtirė qė mund tė pėrcillet nga dikush. Prandaj, ėshtė e
pamundur qė femra muslimane tė mos ndikohet nga ky ndryshim,
qoftė edhe nė formė indirekte.
Kjo
sjell edhe interesimin dhe pyetjet e shpeshta rreth veshjeve
tė femrave muslimane. Nė kėtė temė ne do tė flasim pėr kėtė
ēėshtje vetėm nga njėra anė qė mund tė them shumė pak flitet
apo shkruhet te ne, ajo ėshtė rreth ēėshtjes sė tė zbuluarit
tė femrės para femrės, apo ēfarė i lejohet t'i shihet nga
trupi i saj, femrės muslimanė para femrave.
Gratė e
besimtarėve nė kohėn e Profetit (salallahu alejhi ue selem)
arritėn kulminacionin e dėlirėsisė, ndershmėrisė, turpit dhe
modestėsisė, e tėrė kjo me bekimin e besimit qė kishin nė
zemrat e tyre. Kėto gra vishnin rrobe me tė cilat mbulonin
pjesėt e trupit tė tyre si para burrave tė huaj, ashtu edhe
para tė tjerėve, prandaj nuk njihet nga asnjėra prej tyre se
kanė veshur rrobe qė nuk mbulojnė pjesėt e trupit tė tyre,
kur kanė ndenjur nė tubime me gratė apo edhe me meshkujt qė
i kanė mahrem (qė nuk u lejohet tė martohen me ta, si: babai,
vėllai, xhaxhai, etj.). Kėtė praktikė e kanė vazhduar edhe
gratė e gjeneratave, tė cilat kanė ardhur mė pasė deri nė
kohėt tona, ku shumė prej grave e kanė marrė urdhėrin
kuranor pėr t'u mbuluar ashtu siē
ka kėrkuar Allahu i Lartėsuar: "Kur thirrėn besimtarėt pėr
gjykim ndėrmjet tyre te Allahu dhe te i dėrguari i Tij, e
vetmja fjalė e tyre ėshtė tė thonė: "Dėgjuam dhe respektuam!"
Tė tillėt janė ata tė shpėtuarit" (Nur, 51). Dhe ne padyshim
kemi mendim tė mirė pėr to, por problemi ėshtė se ato bėjnė
ca lėshime rreth formės sė veshjes, posaēėrisht kur janė nė
tubime dhe ndenja me gra. Prandaj, nė vazhdim ne do tė cekim
se si ėshtė dispozita islame rreth veshjes sė femrės para
femrave.
Nga
thėniet e dijetarėve (fukahave) rreth auretit (ajo qė ėshtė
e ndaluar tė shihet) tė femrės para femrės kuptojmė se ata
e ndajnė kėtė ēėshtje nė dy raste:
a) Nė raste tė zakonshme,
nė ndenje dhe tubime, femrės muslimane nuk i lejohet t'i
duken nga pjesėt e trupit tė saj, pėrveē atyre gjėrave qė
janė tė natyrshme tė duken si: koka, flokėt, qafa, duart sė
bashku me krahėt, kėmbėt sė bashku me kėrcirin. Kurse pjesėt
tjera si: gjoksi, barku, beli, shpina, kofsha etj., nuk
lejohet tė ekspozohen. Prandaj, veshjet me tė cilat shihen
apo janė shumė tė ngushta qė i tregojnė pjesėt e trupit nuk
lejohet tė vishen.
E njejta vlen t'i shihet
femrės kur ėshtė nė prezencėn e meshkujve qė janė mahrem tė
saj, (burrat me tė cilėt nuk lejohet tė martohet ajo si:
babai, vėllai, xhaxhai, etj).
Prandaj,
veshja e fustaneve tė ngushta apo tė shkurtėra, rrobeve qė
janė tė tejdukshme apo tė ngushta dhe tregojnė formėn e
pjesėve tė trupit, janė tė ndaluara dhe nuk i lejohet femrės
muslimane qė e konsideron vetėn se pason urdhėrin e Allahut
dhe porositė e profetit (Bekimi dhe paqja qofshin mbi tė!)
tė veshė rrobe tė tilla edhe para grave.
E njejta dispozitė vlen
edhe pėr veshjen e pantallonave para grave, pėr shkak se
pantallonat, edhe nėse themi se mbulon pjesėt e trupit, nuk
i plotėson kushtet themelore tė mbulesės. Nga kėto kushte
ėshtė edhe tė mos jetė rroba e ngushtė qė tregon formėn e
trupit, duke ia bashkangjitur kėsaj se ajo ėshtė e njohur si
veshje e burrave.
Argumentet
pėr kėtė janė:
1. Fjala e Allahut tė
Lartėsuar: "Thuaju edhe besimtareve tė ndalin shikimet e
tyre, tė ruajnė pjesėt e turpshme tė trupit tė tyre, tė mos
zbulojnė stolitė e tyre pėrveē atyre qė janė tė dukshme, le
tė vendosin shamitė mbi kraharorin e tyre dhe tė mos ua
tregojnė bukuritė e tyre askujt pėrveē burrave tė vet,
baballarėve tė vet ose baballarėve tė burrave tė vet, djemve
tė vet ose djemve tė burrave tė vet, vėllezėrve tė vet ose
djemve tė vėllezėrve tė vet, apo djemve tė motrave tė veta,
ose grave tė tyre (qė u pėrmenden)ā¦" (Nur, 31)
Nga ky ajet kuranor
kuptojmė atė qė ka qenė praktikė e grave tė sahabėve, se
femrės i lejohet tė zbulojė para mahremėve tė saj (meshkujve
qė e ka tė ndaluar tė martohet me to) ato pjesė qė zakonisht
i zbulon gruaja, kur gjindet nė shtėpinė e saj si: flokėt,
duart dhe krahėt, qafėn, kėmbėt.
Gjithashtu, nė ajet
vėrejmė se sė bashku me mahremėt pėrmenden edhe gratė qė
nėnkuptojmė se e njejta dispozitė vlen edhe para grave.
2. Nė sahihun e Muslimit
transmetohet se Profeti (salallahu alejhi ue selem) thotė:
"Dy grupe njerėzish
prej banorve tė zjarrit nuk i kam parė akoma; disa burra qė
mbajnė shkopinj (kamxhik) si bishtat e lopėve e godasin
njerėzit me ta dhe gra qė janė tė veshura, por tė zhveshura,
pėrdridhen dhe bėjnė njerėzit tė dridhen, kokat e tyre janė
si gungat e deveve tė dobėta, nuk kanė pėr tė hyrė nė Xhenet
dhe nuk do ta ndjejnė aromėn e tij dhe pse ajo ndjehet nga
njė largėsi e madhe."
Nė hadith flitet pėr njė
grup tė femrave qė veshin rrobe, por ato rrobe nuk e
mbulojnė trupin, pra ajo ėshtė e veshur por nė realitet e
zhveshur, sikur ajo qė vesh rrobė tė tejdukshėm, apo tė
ngushtė dhe vizaton pjesėt e trupit, apo rrobe tė shkurtėra
qė nuk i mbulon trupin.
Ky hadith ėshtė i
pėrgjithshėm, prandaj nė tė hyjnė gratė qė vishen me rrobe
tė tilla, pa marrė parasysh para burrave apo grave. Njė gjė
e tillė ėshtė e ndaluar dhe nuk lejohet tė bėjmė lehtėsime
nė kėtė.
3. Usame ibn Zejdi thotė:
Pejgamberi (alejhis selam) mė dhuroi njė manto koptijane, tė
cilėn ia kishte dhuruar Dihjetul Kelbiu, kurse unė ia dhashė
gruas time qė ta veshė. Njė ditė Pejgamberi (alejhis selam)
mė tha: āPėrse nuk e vesh manton koptijane?' I thashė: āE
veshi gruaja ime.' Ai tha: āUrdhėroje qė tė veshė diēka nėn
tė, se kam frikė mos po ia pėrshkruan formėn e eshtrave tė
saj."
Veshja koptiane ishte njė
veshje qė bėhej nė Egjipt, imam Sheukani thotė se nga ky
hadith nxjerrim se gruaja nuk lejohet tė vesh rrobe qė
tregon formėn e trupit.
4. Gjithashtu njė nga
ndalesat mė tė rėndėsishme nė jurispodencėn islame ėshtė
edhe ēėshtja e mosgjasimit tė veshjes sė mosbesimtarėve.
Pejgamberi (alejhis selam) thotė:
"Ai qė i pėrngjan njė
populli, ėshtė prej tyre."
Transmetohet
nga Abdullah ibn Amri, i cili ka thėnė: "Pejgamberi (alejhis
selam) pa tek unė dy rrobe tė verdha dhe tha: āKėto janė
tesha tė jobesimtarėve, mos i vish!'"
Nga ky hadith kuptojmė se
si profeti (salallahu alejhi ue selem) e ndalon sahabin nė
veshjen e rrobeve tė jobesimtarėve.
Kurse, kėto rroba qė nuk
mbulojnė trupin e femrės si: fustanet e shkurtėra,
pantallonat, bluzat me tė cilat zbulohet barku, etj., janė
veshje qė janė tė njohura te jobesimtarėt, muslimanėt janė
larg nga ato.
b) Nė raste tė
domosdoshme apo tė nevojshme dhe pa qėllim lejohet tė duken
edhe disa pjesė tė tjera tė trupit.
Si
rast i domosdoshėm mund tė ilustrojmė si rastin e sėmundjes,
si shkuarja te gjinekologja apo ndonjė mjeke tjetėr.
Kurse,
si rast tė nevojshėm apo pa qėllim mund tė themi, nėse femra
i jep gji fėmijės nė prezencėn e ndonjė femre, nuk detyrohet
ajo qė tė fshihet, apo nė rast tė ndėrrimit tė ndonjė
rrobeje, apo disa raste tė tjera si: zbulimi i disa pjesėve
tė femrės para motrės sė saj, apo ndonjė tė afėrme, etj. Nė
raste tė tilla qė ėshtė vėshtirė tė ruhemi, lejohet tė
zbulohen disa pjesė tė trupit qė nuk lejohet tė zbulohen nė
raste tė zakonshme.
Pėr
kėtė rast nėnkuptohet edhe thėnia e disa fukahave se aureti
i femrės para femrės ėshtė sikur aureti i mashkullit para
mashkullit, (pra nga kėrthiza deri nė gjunjė).
Qėllimi i fukahave,
asesi, nuk mund tė kuptohet se gruas i lejohet tė dalė para
grave dhe t'i ekspozojė pjesėt e tjera tė trupit si: gjoksi,
barku, beli etj. Kėtė nuk e ka thėnė kurrė askush nga
dijetarėt e mirfilltė.
Nė
fund i kėshillojmė motrat muslimanė qė janė tė mbuluara apo
dėshirojnė tė mbulohen tė kenė frikė Allahun nė veshjet e
tyre dhe tė mos mashtrohen me ato veshje qė tani, pėr fat tė
keq, janė bėrė pėrditshmėri e popullit tonė. Tė jenė tė
vendosur nė principet islame dhe tė krenohen me to edhe pse
ndoshta dikush na sheh me sy tė ngecjes dhe prapambeturisė,
se ajo krenari pėr tė cilėn mashtrohen se e kanė ėshtė
kalimtare, kurse ajo qė ėshtė tek Allahu ėshtė e pėrhershme
dhe nuk humb kurrė.
Pėrgatiti:
Alaudin Abazi