Sipas dijetarėve, martesa nė kuptimin
gjuhėsor, vjen me kuptimin e bashkimit, ndėrsa nė sheriat,
vjen me kuptimin e njė lidhjeje apo kontrate midis dy
bashkėshortėve. Martesa ėshtė bėrė detyrė pėr atė qė ka
mundėsi tė martohet. Gabimisht, disa njerėz mendojnė se
kuptimi i kėsaj "ai i cili ka mundėsi" ka kuptimin ai qė ka
epsh. Mendimi mė si saktė pėr kėtė ėshtė se martesa ėshtė
detyrė pėr atė qė ka mundėsi (pasuri) pėr tė mbajtur
bashkėshorten dhe pėr t'i dhėnė tė drejtat e saj, sikurse
thuhet nė hadithin e nxjerrė nga Buhariu, Muslimi dhe tė
tjerėt nga hadithi i Abdullah ibn Mesudit (Allahu qoftė i
kėnaqur me tė!) se pejgamberi (alejhi selam) ka thėnė: "O ju
tė rinj! Nėse keni mundėsi martohuni, sepse martesa tė
largon nga shikimi nė harram dhe ėshtė mbrojtja mė e mirė
pėr nderin. Ai i cili nuk ka mundėsi, le tė agjėrojė, sepse
pėr tė agjėrimi ėshtė mbrojtje."
Nėse qėllimi i fjalės sė profėtit (alejhi
selam) do tė ishte "ai i cili ka fuqi (epsh) prej jush" nuk
do tė thoshte: "ai i cili nuk mundet, le tė agjėrojė..."
Pra, martesa ėshtė ligj dhe detyrė pėr ēdo
njeri i cili ka mundėsi financiare pėr tė mbajtur familjen.
Gjithashtu, martesa ėshtė detyrė edhe pėr atė i cili ka
frikė nga vetja e tij se nuk mund t'i ruhet dot harrameve
dhe gjynaheve. E gjithė kjo, pasi lėnia e harrameve dhe
gjynaheve nuk plotėsohet vetėm se duke i braktisur ato.
Lėnia e harrameve dhe mėkateve ėshtė detyrė, e, nėse njeriu
nuk gjen mundėsi pėr mbrojtjen e nderit apo ruajtjen e
shikimit tė tij, atehėrė kėto i gjen vetėm tek martesa.
Imam Buhariu dhe Muslimi kanė nxjerrė nga
hadithi i transmetuar nga Enesi (Allahu qoftė i kėnaqur me
tė!) se tre persona erdhėn tek pejgamberi (alejhi selam) dhe
e pyetėn pėr punėn e tij. Dhe kėshtu, e lajmėruan pėr punėn
qė bėnte pejgamberi (alejhi selam). Puna qė bėnte pejgamberi
(alejhi selam) iu duk e paktė dhe njėri prej tyre tha:
"Pėrsa mė pėrket mua, unė do tė agjėroj pa e ēelur fare."
Ndėsa tjetri tha: "Unė do tė falem gjithė natėn dhe nuk do
tė fle." I treti prej tyre u shpreh: "Unė nuk do tė martohem
asnjėherė me gra." Kur pejgamberi (alejhi selam) u kthye dhe
dėgjoi pėr fjalėt e tyre, u zemėrua, hipi nė minber,
falenderoi Allahun e Lartėsuar dhe tha: "Pėrsa mė pėrket
mua, unė agjėroj dhe ēel (ha), ngrihem natėn tė falė namaz,
por edhe fle e martohem me gra. Kush largohet nga suneti im
(nga kjo qė unė veproj), ai nuk ėshtė prej meje (prej umetit
tim)."
Duke kometuar fjalėn e pejgamberit (alejhi
selam) "...edhe martohem me gra...", dijetarėt thonė se kjo
thėnie ėshtė pėr ata qė kanė epsh dhe dėshirė pėr gra dhe
nga kjo i largohet frika personit nga mėkatet. Kush ėshtė nė
kėtė gjendje detyrohet tė martohet. Gjithashtu, dijetarėt
thonė se ėshtė e ndaluar qė tė mos martohesh fare. Kjo duke
u bazuar nė hadithin e saktė tė Sad ibn Ebi Uekas (Allahu
qoftė i kėnaqur prej tij!), nė tė cilin thuhet se pejgamberi
(alejhi selam) e ka ndaluar tredhjen. Pėr kėtė, Uthman ibn
Matumi dhe Sadi u shprehėn se po tė mos ishte e ndaluar, do
tė ishim tredhur tė gjithė. Lejohet tė mos martohet personi,
kur nuk ka mundėsi tė shpenzojė asgjė pėr bashkėshorten apo
nuk ka epsh, pasi kjo e fundit, nėse martohesh, ėshtė nė dėm
pėr gruan. Allahu i Madhėruar thotė: "Mos i prekni ato, duke
iu bėrė dėm atyre." e kėshtu, duke kaluar jashtė tė drejtės
sė tyre duke i dėmtuar.
Nga suneti ėshtė qė tė martohesh me njė grua
qė ėshtė e butė, tė mos jetė sterile, siē ka nxjerrė imam
Ahmedi nė hadithin e transmetuar nga Ebu Hurejre (Allahu
qoftė i kėnaqur prej tij!) se pejgamberi (alejhi selam) ka
thėnė: " Martohuni me ato qė janė tė mira, tė buta nė fjalė
dhe me ato qė lindin fėmijė, sepse unė shpresoj qė tė
shtohet me ju populli im." Gjithashtu, duhet qė gruaja tė
jetė e virgjėr, bazuar nė hadithin e Xhabirit kur ai u
martua dhe profeti (alejhi selam) i tha: "Si ėshtė, e
virgjėr apo jo?" Xhabiri iu pėrgjigj: "E ē'virgjėr."
Pejgamberi (alejhi selam) tha: "A nuk gjete ndonjė tė
virgjėr qė ta kėnaqje atė dhe tė tė kėnaqte ty?" Pra, nga
kjo ėshtė ligjėruar nė sheriat qė kur tė zgjedhė njeriu, ta
zgjedhė tė dashur, tė mos jetė sterile dhe tė jetė e
ndershme (tė jetė e virgjėr) ashtu siē duhet qė tė zgjedhė
atė qė ėshtė fetare, e bukur dhe nėsė ėshtė e pasur, ėshtė
edhe mė e mirė. Sipas hadithit tė transmetuar nė librat e
saktė tė haditheve se pejgamberi (alejhi selam) ka thėnė:
"Martohet femra pėr katėr gjėra: pėr pasurinė e saj, nderin
e saj, bukurinė dhe fenė e saj. Zgjidhni atė qė ėshtė
fetare, qė tė keni begati." Nėse kėto katėr cilėsi tė
pėrmenduar nė hadith gjenden tek femra, kjo ėshtė akoma dhe
mė e mirė.
Nėse fejesa bėhet mė njė grua tė madhe nė
moshė, atėherė duhet t'i flasėsh asaj vetė, ndėrsa nėsė
bėhet me njė vajzė tė vogėl, duhet tė flasėsh me prindėrit
apo me kujdestarėt e saj. Nė njė hadith pejgamberi (alejhi
selam) thotė: "E divorcuara martohet duke biseduar
drejtpėrdrejt me tė, ndėrsa pėr tė voglėn ( tė pamartuarėn)
kėrkohet leje; pėrgjigja e saj pėr pranin ėshtė heshtja."
Nė njė hadith tė saktė transmetohet se pejgamberi (alejhi
selam) kur u fejua me Umu Selemen shkoi tek ajo dhe bisedoi
vetė dhe dėrgoi Hatib ibn Ebi Belten pėr ta kėrkuar atė.
Ndėrsa, pėr Aishen bisedoi me babain e saj Ebu Bekrin
(Allahu qoftė i kėnaqur prej tij!)
Nuk lejohet pėr muslimanin qė tė fejojė njė
femėr, tė cilės ėshtė futur pėr fejesė (nė tė njejtėn kohė)
njė vėlla tjetėr musliman, derisa ajo tė mbarojė punė
plotėsisht me tė parin; pra tė ketė dhėnė njė pėrgjigje
pėrfundimtare pėr ēėshtjen. Nė "Sahihun" e Buhariut ėshtė
transmetuar se pejgamberi (alejhi selam) ka thėnė: "Tė mos
fejohet njė burrė nė fejesėn e vėllait tė tij, ashtu sikurse
nuk lejohet tė kėrkojė njė grua qė i ka vdekur burri i saj
pėr katėr muaj e dhjetė ditė." E nėse personi nuk dėshiron
tė bisedojė mė tė me fjalė, por ia lė tė kuptojė atė me
ndonjė shenjė, atėherė kjo ėshtė e lejuar. Allahu i
Madhėruar thotė: "Dėshira juaj pėr martesė, ndaj grave qė
kanė kryer afatin e tyre, nė mėnyrė tė tėrthortė ose mbajtja
fshehtė nė veten tuaj nuk ėshtė mėkat pėr ju." Ndėrsa nė njė
ajet tjetėr thuhet: "Allahu e di se ju do t'ua pėrmendni
atyre dėshirėn pėr martesė, por kurrsesi mos i premtoni
atyre diēka tjetėr, pėrveē qė t'iu thoni fjalė tė lejuara
dhe mos vendosni lidhjen e kurorės, derisa tė pėrfundojė
afati i caktuar. Ta dini se Allahu e di se ēfarė fshihni nė
vete, prandaj kini frikė prej Atij dhe dijeni se Allahu
ėshtė qė fal shumė, ėshtė i butė."
Nuk lejohet fejesa apo kėrkimi i dorės sė
femrėn nė dy gjendje:
Nėsė ka shkuar pėr ta kėrkuar njė person
tjetėr besimtar musliman dhe nėse ndodhet brenda afatit
kohor katėr muaj e dhjetė ditė, pasi i ka vdekur burri apo
nėsė ėshtė e divorcuar.
Martesa nuk plotėsohet vetėm se me njė
ndėrmjetėsues dhe dy dėshmitarė tė drejtė. Daru Kutni ka
nxjerrė nga hadithi i Aishes se pejgamberi (alejhi selam) ka
thėnė: "Nuk ka martesė, pėrveē se me ndėrmjetėsues dhe dy
dėshmues tė drejtė."
Lejohet pėr mashkullin dhe pėr femrėn qė tė
logjikojnė mirė pėrpara se tė ndėrmjetėsojė njė tjetėr,
ashtu siē ka ardhur nė njė hadith tė saktė se profeti
(alejhi selam) i ka thėnė njė gruaje: "A je e kėnaqur sikur
tė martoj ty?" "Po."- i ėshtė pėrgjigjur gruaja. Atėherė ai
i tha: "Do tė martoj ty me filanin."
Para se tė bėsh martesėn, lejohet qė tė
shikosh tek ajo qė dėshiron tė martohesh. Ćshtė transmetuar
nė njė hadith tė saktė se njė person nga ensarėt donte qė tė
martohej me njė grua nga ensarėt dhe profeti (alejhi selam)
i tha atij: "A e shikove atė? Sepse nė sytė e ensarėve ka
diēka." Nė njė hadith tjetėr transmetohet se profeti (alejhi
selam) i tha njėrit prej sahabėve, kur ai donte tė martohej:
"Shikoje atė, sepse kjo ėshtė gjėja mė e mirė qė t'iu
bashkojė juve tė dy."
Lejohet, gjithashtu, qė mashkulli tė shikojė
nė fytyrė dhe nė dy duart, e pėrveē kėtyre, nuk lejohet qė
tė shikojė gjė tjetėr. Nėse ėshtė e domosdoshme, le tė
dėrgojė gra, p.sh: nėnėn, motrėn pėr ta parė atė dhe
gjendjen e saj, nė tė kundėrtėn, le tė mjaftohet me shikim e
fytyrės sė saj, me paraqitjen qė ajo ka.
Pėrgatiti:
Erion Sula