Falenderimi i takon Allahut i Cili e bėri
ndėrrimin e ditėve e tė netėve pėrkujtim pėr ata
qė logjikojnė. E falenderojmė Atė pėr mirėsitė e
Tij tė shumta qė na ka dhuruar. Dėshmoj se nuk
ka Zot tjetėr me meritė veē Tij, i Cili ėshtė
Bujar dhe falės i madh. Caktoi qė kjo botė tė
jetė e pėrkohshme dhe nxiti qė tė furnizohemi
pėr botėn e pafundme. Dėshmoj se Profeti ynė
Muhamedi ėshtė rob dhe i dėrguar i Tij, bartės i
flamurit tė besnikėve. Pėr tė qoftė paqja dhe
nderimet, mbi familjen dhe shokėt e tij, tė
drejtėt dhe besnikėt, bujarėt dhe tė devotshmit!
Allahu i Lartėsuar ka zgjedhur qė gjatė kohės
tė ketė periudha pėr shtimin e bindjes ndaj Tij
dhe, sigurisht, qė nė tė ka zgjedhur disa ditė e
netė, duke treguar bamirėsi ndaj robėrve tė Tij
besimtarė.
Nuk ka dyshim se ky ymet (muslimanėt) janė
nderuar me ardhjen e njė muaji nė tė cilin ata
pastrojnė shpirėtrat nga gjynahet dhe
kundėrshtimet, trupat e tyre nga zakonet e kėqia
dhe veprat e ndyra.
Tė devotshmit nė kėtė muaj e shfrytėzojnė
kohėn e tyre me bindje, lexim tė Kuranit dhe me
ēdo punė tė mirė, tė cilat i afrojnė ata mė afėr
me Krijuesin e tyre.
Besoj se e kuptove se cili ėshtė ky muaj, o
vėlla dhe ti o motėr.
Ky muaj ėshtė ai, hėnėn e tė cilit besimtarėt e
presin me padurim nė mėnyrė qė tė shtojnė nė tė
devotshmėrinė, duke zbatuar kėshtu urdhėrin e
Zotit tė tyre.
" O ju qė keni besuar! Ju ėshtė urdhėruar
juve agjėrimi siē u qe urdhėruar edhe atyre
pėrpara jush me qėllim qė tė mund tė bėheni tė
pėrkushtuar." Bekare, 183.
Ai ėshtė muaj i begatė tė cilin muslimanėt e
presin duke shpresuar qė tė jetė falje gjynahesh
pėr ta, nuk ka dyshim se ai ėshtė furnizim pėr
shpirtin dhe zemrėn dhe me anėn e tė cilit
muslimanėt pėrpiqen pėr rritjen e gradave .
Ai ėshtė zotėria i tė gjithė muajve. Nė tė
zbriti Kurani mbi tė dėrguarin tonė Muhamedin (salallahu
alejhi ue selam). E pra ky ėshtė muaji i
Ramazanit, pėr tė cilin Allahu thotė:
"Muaji i Ramazanit nė tė cilin u zbrit Kurani:
udhėzim pėr njerėzimin, provė e qartė pėr
udhėheqje dhe kriter (dallues i qartė pėr tė
drejtėn dhe tė gabuarėn)." Bekare, 185.
Ramazani ėshtė muaj ku pakėsohen tė kėqiat dhe
pastrohen shpirtrat, nxirren nė pah besimet e
sinqerta dhe nė tė hapen dyert e Xhenetit dhe
mbyllen dyert e Xhehenemit. Profeti (salallahu
alejhi ue selam) ka thėnė:" Kur hyn Ramazani
hapen dyert e Xhenetit dhe mbyllen dyert e
Xhehenemit dhe nė tė prangosen djajtė (shejtanėt)."
(Mutefekun alejhi)
Nė kėtė muaj ndodhet njė natė e cila ėshtė
kurorė e vendosur nė kryet e kohės, ajo ėshtė mė
e mirė se njėmijė muaj, nata e Kadrit pėr tė
cilėn Allahu ka thėnė:
" Nata e Kadrit ėshtė mė e vlefshme se sa
njėmijė muaj!" Kadėr, 3.
Nėse besimtari falet nė tė me besim dhe bindje i
falen atij gjynahet e mėparshme.
Ramazani ėshtė muaj nė tė cilin shfaqet qartė
besimi i sinqertė dhe dashuria ndaj Allahut. Ai
ėshtė sekreti midis robit dhe Zotit tė tij, ku
ai e kryen atė tė sinqertė vetėm pėr Allahun dhe
duke kėrkuar me tė kėnaqėsinė e Tij. Me tė
shfaqen shenjat e njėsimit, shtohet besimi dhe
rrėnjosen nė zemrėn e besimtarit bindja dhe
devotshmėria.
E si tė mos ndodh njė gjė e tillė kur agjėrimi
ėshtė sikur e ka cilėsuar Allahu nė fjalėn qė
transmeton prej Tij i dėrguari ynė Muhamedi (salallahu
alejhi ue selam):
" Ēdo punė e birit tė Ademit ėshtė pėr tė, me
pėrjashtim tė agjėrimit, ai ėshtė pėr Mua dhe
Unė do ta shpėrblejė atė."
Ramazani ėshtė muaj i cili tregon bashkimin dhe
njėsimin e muslimanėve, nė tė janė tė barabartė
tė pasurit dhe tė varfėrit, tė mėdhenjtė e tė
vegjlit, burrat e gratė. Tė gjithė ata agjėrojnė
duke iu bindur kėshtu Zotit tė tyre. Ata
ndalohen prej ngrėnies nė tė njėjtėn kohė dhe e
ēelin iftarin po nė tė njėjtėn kohė, janė tė
barabartė nė agjėrimin dhe urinė e tyre.
Sigurisht qė muaji i Ramazanit ėshtė hallkė e
fortė qė i bashkon muslimanėt edhe pse ata janė
tė shpėrndarė nė vende tė ndryshme. Nė kėtė muaj
vėrtetohet fjala e Allahut ku thotė:
" Dhe me tė vėrtetė qė kjo feja juaj ėshtė
njė fe (Islami) dhe Unė jam Zoti juaj; kėshtu
pra, m'u frikėsoni (vetėm) Mua." Muminun, 52.
O ju muslimanė! Vėrtet vlerat e muajit tė
Ramazanit janė tė mėdha e tė panumėrta.
Pėrgėzohu o ti i cili e ndėrpret ngrėnien
dhe pirjen pėr Allahun duke agjėruar dhe je i
bindur ndaj Tij me atė qė Allahu i ka veēuar
agjėruesit Ditėn e Gjykimit. Allahu ka caktuar
qė agjėruesit tė hynė nė Xhenet nga dera Rejan (nga
dera e atyre qė nuk do t'i marrė etja kurrė).
Sehl ibni Sadi (Allahu qoftė i kėnaqur me tė!)
thotė se profeti (Paqja dhe bekimi i Allahut
qofshin mbi tė!) ka thėnė: "Vėrtet, nė Xhenet
ėshtė njė derė, e cila quhet Rejan, nėpėr tė
cilėn do tė hyjnė Ditėn e Gjykimit vetėm ata qė
agjėrojnė, nėpėr atė derė tė tjerėt nuk do tė
hyjnė. Do tė thirret nė atė derė ku janė
agjėruesit. Do tė ēohen agjėruesit dhe nuk do tė
mundet tjetėrkush tė hyjė nga kjo derė, e pasi
tė hyjnė ata, dera do tė mbyllet e nuk do tė
mundet tė hyjė askush tjetėr.". (Mutefekun
alejhi)
Vallė a nuk mjafton si vlerė e kėtij muaji qė
Allahu t'u falė gjynahet atyre tė cilėt e
agjėrojnė muajin e Ramazanit duke qenė tė bindur
nė besimin islam?
Ebu Hurejre (Allahu qoftė i kėnaqur me tė!)
thotė se Profeti (Paqja dhe bekimi i Allahut
qofshin mbi tė!) ka thėnė: "Kush e agjėron
muajin e Ramazanit, duke qenė i bindur nė
besimin islam dhe duke i kryer obligimet islame,
do t'i falen gabimet e tij tė mėparshme." (Mutefekun
alejhi)
Nga vlerat e kėtij muaji ėshtė se besimtari
nė tė ka lidhje mė tė ngushtė se nė muajt e
tjerė me Kuranin. Nuk pėrkujdeset dikush nė kėtė
muaj madhėshtor pėr agjėrimin e tij dhe leximin
e Kuranit, vetėm se Allahu do tė mundėsojė qė
ata tė dy tė jenė ndėrmjetėsues pėr tė Ditėn e
Gjykimit; atė ditė kur unė dhe ti do tė kemi
nevojė tė thotė qoftė edhe dikush njė dėshmi tė
mirė pėr ne, para Allahut.
Profeti (Paqja dhe bekimi i Allahut qofshin mbi
tė!) ka thėnė:" Agjėrimi dhe Kurani
ndėrmjetėsojnė pėr besimtarin Ditėn e Gjykimit.
Agjėrimi do tė thotė: āO Zot, ia ndalove robit
ushqimin dhe epshet, prandaj mė bėj
ndėrmjetėsues!' Kurani do tė thotė: āO Zot, e
kam ndaluar robin tėnd nga gjumi i natės,
prandaj mė bėj pėr tė ndėrmjetėsues!' Dhe
ndėrmjetėsojnė. (Ahmedi)
Agjėrimi i Ramazanit ėshtė njė nga pesė shtyllat
e Islamit, tė cilat nėse dikush i kryen siē
duhen do tė hyjė nė Xhenet.
Ibni Umeri (Allahu qoftė i kėnaqur me tė!) thotė
se Profeti (Paqja dhe bekimi i Allahut qofshin
mbi tė!) ka thėnė: "Islami ėshtė ngritur mbi
pesė (shtylla): dėshminė se nuk ka zot tjetėr me
tė drejtė pėrveē Allahut dhe se Muhamedi ėshtė i
dėrguar i Allahut, kryerjen e namazit, dhėnien e
zekatit, vizitėn e Kabes dhe agjėrimin e
Ramazanit." (Mutefekun alejhi)
Ndėrsa Talha bin Ubejd (Allahu qoftė i kėnaqur
me tė!) ka transmetuar se njė arab me flokė tė
pushpuritura erdhi tek i dėrguari i Allahut
(Paqja dhe bekimi i Allahut qofshin mbi tė!) dhe
i tha: "Mė lajmėro pėr atė qė mė ka obliguar
Allahu prej namazit!" Profeti (Paqja dhe bekimi
i Allahut qofshin mbi tė!) ia ktheu: "Faljen e
pesė namazeve me pėrjashtim tė asaj qė dėshiron
ta falėsh vullnetarisht." Arabi pyeti pėrsėri
duke thėnė: "Mė lajmėro pėr atė qė mė ka
obliguar Allahu prej agjėrimit!" Profeti (Paqja
dhe bekimi i Allahut qofshin mbi tė!) ia ktheu:
"Agjėrimin e muajit tė Ramazanit me pėrjashtim
tė asaj qė mund tė agjėrosh vullnetarisht." Pasi
Profeti e lajmėroi atė pėr tė gjitha obligimet e
fesė islame, ai tha: "Pasha Atė i Cili tė ka
nderuar! Nuk shtoj e as nuk pakėsoj asgjė nga
ato qė mė ka obliguar Allahu." - dhe mė pas
shkoi. Pasi u largua, Profeti (Paqja dhe bekimi
i Allahut qofshin mbi tė!) tha: "Do tė hyjė nė
Xhenet, nėse vepron ashtu siē tha." (Buhariu)
Pėr shkak se besimtari nė muajin e Ramazanit
shkėputet nga ngrėnia e pirja, kėnaqėsitė
trupore (si marrėdhėniet me bashkėshorten) dhe
dėshirat e vetes, Allahu ka vendosur qė kėtė
sakrificė ta shpėrblejė mė shpėrblim tė veēantė,
shpėrblim ky qė nuk mund ta caktojė vetėm se Ai.
Po ashtu, Allahu ka bėrė qė era e gojės sė
agjėruesit, prej tė cilės neveriten e
shtrembėrohen shumė njerėz, tė jetė mė e mirė
dhe mė e dashur tek Allahu, se era e miskut
(parfumit kundėrmues).
Profeti (Paqja dhe bekimi i Allahut qofshin mbi
tė!) duke transmetuar nga Allahu ka thėnė: "Ēdo
punė e birit tė Ademit ėshtė pėr tė, ēdo e mirė
shpėrblehet nga dhjetė deri nė shtatėqind fish,
me pėrjashtim tė agjėrimit, ai ėshtė pėr Mua.
Unė do ta shpėrblej atė, sepse ka lėnė epshet e
tij, ushqimin dhe pirjen pėr Mua. Pėr agjėruesin
ka dy gėzime, gėzim nė kohėn e iftarit dhe gėzim
kur ta takojė Zotin e tij. Era e gojės sė
agjėruesit tek Allahu ėshtė mė e mirė se era e
miskut." (Mutefekun alejhi)
Subhanallah! Sa shumė vlera ka agjėrimi i
muajit tė Ramazanit! Pėr ēdo ditė nė tė Allahu
liron grupe njerėzish nga zjari dhe me ēdo ditė
agjėrimi pėr Allahun, besimtari largohet nga
zjarri shtatėdhjetė vite.
Profeti (Paqja dhe bekimi i Allahut qofshin mbi
tė!) ka thėnė: "Kur tė jetė nata e parė e
Ramazanit burgosen shejtanėt dhe sėmuren xhindėt,
mbyllen dyert e zjarrit dhe nuk hapet asnjėra
prej tyre dhe hapen dyert e Xhenetit dhe nuk
mbyllet asnjėra prej tyre dhe thėrret njė
thirrės: "O kėrkues i sė mires, pėrgatitu! O
kėrkues i sė keqes, ndalohu prej saj, sepse me
tė, vėrtet, Allahu shpėton nga zjarri; e kjo nė
ēdo natė tė kėtij muaji." (Tirmidhiu dhe Ibnu
Maxhe)
Ndėrsa, nė njė hadith tjetėr Profeti (Paqja dhe
bekimi i Allahut qofshin mbi tė!) ka thėnė: "Kush
agjėron njė ditė nė rrugė tė Allahut, ia largon
Allahu fytyrėn e tij me kėtė ditė nga zjarri
shtatėdhjetė vjet. (Muslimi)
O Allah! Ty tė lutemi tė na lirosh ne dhe tė
gjithė muslimanėt nga zjarri i Xhehenemit nė
muajin Ramazan!
O Allah! Largoi fytyrat tona nga zjarri pėr ēdo
ditė agjėrimi qė bėjmė pėr ty! Vėrtet, Ti je i
Mėshirshėm dhe Bujar i Madh, nuk ka zot tjetėr
me meritė, veē Teje.
Allahu i Lartėsuar, siē ka vendosur qė ky muaj
tė jetė i begatė dhe me mirėsi tė pashtershme,
ka bėrė qė me anėn e tij edhe besimtarėt tė jenė
tė tillė nė kėtė muaj.
Nuk ka dyshim se rrethi i bamirėsisė zgjerohet
nė kėtė muaj madhėshtor, e kėshtu zemrat e
besimtarėve shpejtojnė nė nxitjen e tyre pėr
bujari dhe ēdo tė mirė. Ndaj dhe feja e pastėrt
islame ka nxitur pėr njė gjė tė tillė, nė mėnyrė
qė tė zgjerohen zemrat e bamirėsve dhe tė
kurohet koprracia e tė ligėve. Allahu thotė:
" Kush ėshtė ai qė dėshiron tė lerė tek
Allahu njė hua tė mirė, ashtu qė Ai tė mund t'ia
shumėfishojė atė atij disa herė?" Bekare,
245.
Pasuria nuk pakėsohet me bujarinė e sadakasė,
porse ajo ėshtė hua e sigurtė tek Allahu, i
Cili e shton begatinė e saj, dhe tė cilėn kur ta
shohėsh Ditėn e Gjykimit do tė thuash: "Ah, qė
nuk u tregova bujar edhe mė shumė!"
Profeti (Paqja dhe bekimi i Allahut qofshin mbi
tė!) ka thėnė: "Ēdo ditė nė tė cilėn zgjohen
njerėzit, zbresin dy melaike. Njėri prej tyre
thotė: "O Allah, atij qė jep pėr Ty zėvendėsoja
me mė tė mirėn!" Ndėrsa tjetri thotė: "O Allah,
atij qė ėshtė koprrac jepi vetėm shkatėrrim!"
(Mutefekun alejhi)
Kėshtu qė i gjen besimtarėt nė kėtė muaj tė
garojnė nė dhėnien e sadakasė dhe zgjidhjen e
problemeve qė kanė vėllezėrit e tyre. Dhe e
gjithė kjo arrihet, sepse pasanikėt kur
agjėrojnė kėtė muaj kuptojnė gjendjen e
vėllezėrve tė tyre qė nuk sigurojnė dot
kafshatėn e gojės, kujtojnė jetimėt dhe
vejushat, tė cilėve u mungon ai qė pėrpiqet pėr
furnizimin e tyre.
Nga ana tjetėr ata marin nė kėtė vepėr si
shembull tė dėrguarin e tyre, i cili kur vinte
Ramazani ishte pėr njerėzit mė i dobishėm se
era, e cila sjell shiun.
Abdullah bin Abasi (Allahu qoftė i kėnaqur me
tė!) ka thėnė: "Profeti (Paqja dhe bekimi i
Allahut qofshin mbi tė!) nė Ramazan kur takonte
Xhibrilin tregonte njė bujari qė nuk e kishte nė
muajt e tjerė. Ai Xhibrili e takonte atė pėr ēdo
natė tė Ramazanit dhe e pėrsėrisnin sė bashku
Kuranin. Kėshtu, Profeti (Paqja dhe bekimi i
Allahut qofshin mbi tė!) kėtė muaj ka qėnė pėr
njerėzit mė i dobishėm se era pas sė cilės vjen
shiu." ( Buhari dhe Muslimi)
O ju muslimanė! O ju tė cilėt Allahu ju ka
nderuar me pasuri! Nė kėtė muaj ju ka hapur njė
derė, ndaj shfrytėzojeni rastin tė hyni nė tė,
para se ajo tė mbyllet. Nėse ke mundėsi qė tė
mos tė ta kalojė dikush, bėje, se vėrtet garimi
mė i pėlqyer ėshtė garimi nė tė mira dhe
gjithmonė kujtoje fjalėn e profetit (salallahu
alejhi ue selam) i cili ka thėnė: "O biri i
Ademit! Jepu (tė varfėrve e nevojtarėve), nė
mėnyrė qė tė tė jepet ty."
Lum si ai i cili e shfrytėzon kėtė muaj dhe
pėrfiton prej asaj qė ka vendosur Allahu nė kėtė
muaj.
Gjendja e
njerėzve nė Ramazan
Vėrtet, njerėzit nė kėtė muaj kaq tė madh janė
nė grada tė ndryshme dhe gjėndje tė habitshme.
Ka njerėz qė nė kėtė muaj agjėrojnė dhe falen
pėr Allahun, Zotin dhe Krijuesin e tyre, si dhe
i kryejnė obligimet e fesė. Porse ata kryejnė
disa vepra qė janė adhurime si: duaja, kurbani,
kėrkimi i ndihmės etj, pėr dikėnd tjetėr veē
Allahut, qoftė ky varr, apo mekam, kėshtu qė i
shkon kot agjėrimi, falja dhe ēdo vepėr qė ai
bėn. O ti i cili e humb gjithė kėtė sakrificė me
duar e tua! Qumėshti sa do tė madh qė ta ketė
volumin, nėse do tė hedhėsh nė tė njė pisllėk ai
do tė prishet. Kėshtu ėshtė edhe puna jote kur i
drejton dhe i kryen disa vepra pėr tė tjerėt qė
nuk lejohen vetėm se pėr Allahun. I ke
shkatėrruar tė gjitha veprat e tua tė mira.
Dėgjo se ē'thotė Allahu dhe largohu nga kjo
vepėr e rrezikshme e cila bėhet shkak qė njeriu
tė jetė pėr jetė nė zjarrin e Xhehenemit.
" Dhe sigurisht qė tashmė tė ėshtė shpallur
ty (O Muhamed) si dhe atyre (tė dėrguarve) para
teje: āNė qoftė se bashkoni tė tjerė nė adhurim
me Allahun, sigurisht qė gjithė veprat tuaja do
tė jenė tė pavlera dhe padyshim qė do tė ishe
nga tė humburit. Pėrkundrazi, adhuro Allahun (Njė
tė Vetėm) dhe ji prej falėnderuesve!" Zumer, 65.
Ndėrsa nė njė ajet tjetėr thotė:
" Nuk ka dyshim se kushdo qė i vė shok nė
adhurim Allahut, atėherė Allahu e ka bėrė haram
(tė ndaluar) Xhenetin pėr tė dhe vendbanimi i
tij do tė jetė zjarri. Dhe pėr keqbėrėsit (e
mizorėt) nuk do tė ketė asnjė ndihmues." Maide,
72.
Vihet re se shumė njerėz agjėrojnė, porse nuk e
falin namazin, apo falet vetėm nė Ramazan.
O ti i cili ke lėnė ngrėnien dhe pirjen pėr hir
tė Allahut! O ti i cili ke ndėrmarrė kėtė
sakrificė kaq tė madhe! Ē'tė pengon tė mos e
falėsh namazin? Mos do tė thuash se ėshtė i
vėshtirė?! Unė tė them se ai nuk ėshtė mė i
vėshtirė se agjėrimi i muajit tė Ramazanit.
Kujdesu ndaj namazit dhe bėje kėtė muaj tė
bagatė, shkak dhe rrugė pėr fillimin dhe
ruajtjen e asaj qė ėshtė shtylla kryesore e
Islamit pas dėshmisė, namazit. Por, nėse nuk
tregohesh i kujesshėm pėr kėtė vepėr
madhėshtore, kam frikė se do tė jesh sikurse ai
qė me njė dorė e ndėrton shtėpinė dhe me dorėn
tjetėr e prish atė.
Vėllai im dhe ti o motėr! Bashkė me agjėrimin e
Ramazanit fale dhe namazin dhe mos e ndėrprit
atė me mbarimin e kėtij muaji, sepse besimtarėt
janė urdhėruar me kėtė vepėr pėrpara se t'u
obligohej atyre agjėrimi. Kjo ėshtė kėshilla me
tė cilėn unė i drejtohem kėtij grupi njerėzish,
nė mėnyrė qė tė mos bėjnė pjesė nė atė qė ka
thėnė profeti (salallahu alejhi ue selam): "Mė
erdhi Xhibrili e mė tha: āO Muhamed! Kush del
nga Ramazani dhe nuk i janė falur gjynahet, dhe
do tė hyjė nė zjarr, atėhere Allahu e largoftė
kėtė njeri. Thuaj amin!' Dhe unė thashė amin."
(Ibėn Huzejme dhe Ibnu Hibani nė librat e saktė
tė tyre, hadithi ėshtė i mirė.)
Disa tė tjerė e agjėrojnė kėtė muaj si zakon dhe
jo si adhurim. Ai agjėron pėr shkak se shikon
qė familja e tij apo njerėzit agjėrojnė. Ka
shumė mundėsi qė nėse do tė ishte nė ndonjė vend
nė tė cilin njerėzit nuk agjėrojnė edhe ky nuk
do tė agjėronte. Kėshtu, qėllimi i tij ėshtė
imitimi i njerėzve, ndaj dhe profeti (Paqja dhe
bekimi i Allahut qofshin mbi tė!) ka thėnė: "Kush
e agjėron muajin e Ramazanit me bindje dhe besim
nė fenė islame do t'i fallen gjynahet e
mėparshme." (Mutefekun alejhi)
Ćshtė detyrė pėr kėtė njeri qė ta shtyjė pėr tė
agjėruar besimi se Allahu e ka obliguar atė, e
jo pėr njerėzit, sepse kėshtu nuk do tė marrė
shpėrblim pėr kėtė sakrificė qė po bėn.
Ka njerėz tė cilėt ndėrpresin ngrėnien dhe
pirjen, porse nuk agjėrojnė bashkė me ta sytė
dhe gjuhėt e tyre. Ata nuk i ndalojnė vetet nga
shikimi nė haram. Ka prej tyre qė shumicėn e
kohės e kalojnė nė trotuare duke kullotur sytė
sa andej e kėndej, ndėrsa tė tjerė nuk shkėputen
nga televizioni edhe kur paraqiten nė tė femra
tė zhveshura e lakuriq. Ndėrsa, disa njerėz nuk
i frenojnė gjuhėt e tyre, nėse do t'ia
regjistrosh fjalėt qė nxjer nga goja gjen qė
shumica e tyre ėshtė sharje, ofendim,
gėnjeshtra, thashetheme e pėrgojim tė
muslimanėve. O ti i cili ke ndėrprerė ngrėnien
dhe pirjen, pėrse ha mishrat e vėllezėrve tė tu?
Kjo ėshtė mė e madhe, nėse ata qė pėrgojon janė
njerėz qė kanė dije dhe pozitė ndėr muslimanėt.
Mos e ēo urinė dhe etjen tėnde kot, duke ngrėnė
mishrat e vėllezėrve tė tu muslimanė.
Imam Ahmedi (Allahu e mėshiroftė!) ka thėnė:
"Patjetėr duhet qė besimtari ta ruajė agjėrimin
nga gjuha e tij, kanė qenė sahabėt qė qėndronin
nė xhami e thoshin: ta ruajmė agjėrimin tonė
duke mos pėrgojuar askėnd."
Ndėrsa Pejgamberi (Paqja dhe mėshira e Allahut
qofshin mbi tė!) ka thėnė: "Kush nuk i lė fjalėt
e kėqija dhe punėn me to, nuk ka nevojė Allahu
qė ky person tė lerė ushqimin dhe pijen e tij."
(Buhariu)
Ndėrsa tė devotshmit pėrmbahen dhe atyre u
agjėron ēdo qelizė qė u gjendet nė trup. Ata e
kanė kuptuar se Allahu ua obligoi Ramazanin nė
mėnyrė qė ata t'i mposhtin epshet e tyre dhe nuk
ka dyshim se ata i lėnė tė dashurat e vetes pėr
shkak tė dashurisė sė Allahut. Dashuria e
Allahut te kėta njerėz ėshtė mė e madhe se
dashuria dhe kėnaqėsitė e veteve tė tyre. Kėta
njėrėz e ruajnė agjėrimin e tyre dhe nuk e ēojnė
atė dėm, madje ndodh qė nėse dikush i ofendon
apo i shan ata thonė ne jemi agjėrues dhe dėgjon
prej tyre vetėm se atė me tė cilėn kėnaqet
Allahu.
Ka njerėz tė cilėt kur agjėrojnė u prishen
moralet dhe u ngushtohen vetet. Kur hedh sytė
tek ata vetėm se do t'i gjesh me fytyrė tė
ngrysur, qė nxehen shpejt dhe qė mėrziten pėr
gjėnė dhe mė tė vogėl.
Ndėrsa disa njerėz e presin iftarin dhe durimi u
ka mbaruar, nė dorėn e tyre mbajnė paketėn e
duhanit, nė mėnyrė qė ta ēelin iftarin me tė. Po
a nuk e dinė kėta njerėz se me njė vepėr tė
tillė ata bėjnė njė sėrė gabimesh. E ēelin
iftarin me diēka e cila ėshtė e ndaluar, e cila
i dėmton e nuk u bėn dobi, bezdisin engjėjt dhe
besimtarėt me erėn e gojės sė tyre kur falin
namazin e akshamit nė xhami e shumė e shumė tė
tjera.
Detyrė e kėtyre njerėzve, tė cilėt janė sprovuar
me kėtė gjė, ėshtė qė nė kėtė muaj tė marrin
inisiativėn par ta lėnė atė.
Ndėrsa disa tė tjerė mezi presin sa tė mbarojė
Ramazani nė mėnyrė qė tė khehen pėrsėri tek
ngrėnia e pirja si dhe qefet e kėnaqėsitė tė
cilat i kanė lėnė nė Ramazan, porse:
" Por, nėse agjėroni, kjo ėshtė akoma mė mirė
pėr ju, veē sikur ta dinit." Bekare, 184.
Kėta njerėz nuk e dinė se shfrytėzimi i kėtyre
ditėve tė numėruara ėshtė me vlerė tė madhe.
Disa nga tė parėt tanė tė mirė kanė thėnė: "Nė
dynja ndodhet njė Xhenet, kush nuk hyn nė tė,
nuk do tė hyjė nė Xhenetin e Ahiretit. Dhe
Xheneti i kėsaj dynjaje ėshtė Xheneti i
adhurimit dhe ėmbėlsia e besimit."
Sa keq ėshtė pėr ata njerėz tė cilėt duan tė
dalin nga ky Xhenet! Dėgjo o vėlla dhe ti o
motėr se ē'thotė dikush nga tė parėt tanė tė
mirė nė momentin e vdekjes: "Vėrtet, qaj sepse
agjėruesit do tė agjėrojnė pėr Allahun e unė nuk
do tė jem me ta dhe do tė falen falėsit e unė
nuk do tė jem nė mesin e tyre."
O
ju vėllezėr! Po a nuk ėshtė e vėrtetė se ka tė
tillė qė kėtė muaj e kalojnė vetėm nė gjumė dhe
bėhen dembelė? Subhanallah! Sa shumė ndryshim ka
midis kėtyre dhe profetit (salallahu alejhi ue
selam) e shokėve tė tij, tė cilėt luftėrat mė tė
mėdha i kanė patur nė Ramazan. O ju rinia islame,
nė kohėn tonė kushtet janė mė tė favorshme se nė
kohėn e profetit (alejhi selam) dhe pėrsėri
gjejmė qė ata na e kanė kaluar nė tė mira dhe
nuk e humbnin kėtė muaj me gjumė. Nė luftėn e
Bedrit muslimanėt kur shkuan pėr nė fushėn e
betejės 180 km larg kishin tre veta njė kafshė
dhe ecnin nė shkretėtirėn pėrvėluese. Lufta e
Hendekut ka ndodhur po nė Ramazan dhe nė kėtė
muaj ėshtė realizuar dhe hapja e Mekės.
Ćshtė
pėr tė ardhur keq kur sheh apo dėgjon se shumė
gra i kalojnė ditėt e Ramazanit vetėm nė guzhinė,
duke gatuar, jo sikur ky muaj tė jetė muaj
agjėrimi, por sikur ėshtė muaj pėr artin e
gatimit. Ndėrsa disa tė tjera kur u vjen cikli
mujor, shkėputen njėherė e pėrgjithmonė nga
pėrkujtimi i Allahut dhe leximi i Kuranit, duke
e ditur se gruas me menstruacione i lejohet tė
lexojė Kuran, porse Kuranin duhet ta prekė me
njonjė picetė apo dorashka.
Ka
disa gra tė cilat dalin e shkojnė nė xhami pėr
tė falur teravitė me njerėzit, porse kur shkojnė
nė tė e kthejnė xhaminė si forum nė tė cilin
bisedojnė pėr ēdo problem, njėra pėrgojon kėtė e
tjetra atė, saqė disa pėrgojojnė burrat dhe
njerėzit e tij. Ndėrsa disa tė tjera marrin me
vete fėmijėt e vegjėl dhe kur hynė nė xhami nuk
shohin mė se ē'bėhet dhe as nuk kujdesen nėse
ata tė bėhen tė bezdisshėm.
O ju muslimanė! Nė derė keni njė muaj tė begatė
i cili ka sjellė me vete mirėsi tė pa fundme,
ndaj hapjani atij derėn dhe priteni me
zemėrgjerėsi dhe ashtu siē duhet nė mėnyrė qė
kur ai tė largohet prej jush tė jeni pastruar
prej gjynaheve tuaja.
Dhe dijeni! Se qėllimi me agjėrimin e Ramazanit
ėshtė tė penguarit e vetes nga qejfet, ngrėnia
dhe pirja, nė mėnyrė qė tė pėrgatitemi pėr
arritjen e kėnaqėsisė. Ai duhet tė na kujtojė
barqet bosh tė vėllezėrve tanė tė varfėr dhe
duhet tė jetė shkak qė ne tė rregullojmė
sjelljet tona.
Lexoni nė kėtė muaj librin e Allahut, sepse nuk
ka rrugė pėr tek Ai dhe nuk ka shpėtim vetėm se
me anėn e tij.
Gjėja mė e mirė me tė cilėn angazhohet njeriu nė
Ramazan ėshtė leximi dhe studimi i tij, si dhe
puna me tė. Allahu thotė:
" Kushdo qė ndjek udhėzimin Tim, nuk do tė
humb e as nuk do tė bjerė nė mjerim e skamje."
Taha, 123.
Lexojeni nė kėtė muaj tė begatė atė i cili ėshtė
shėrim pėr zemrat dhe qetėsi pėr shpirtėrat.
Allahu ka vendosur pėr leximin e tij shpėrblim
tė madh. Profeti (Paqja dhe bekimi i Allahut
qofshin mbi tė!) ka thėnė: "Kush lexon njė ajet
do tė shpėrblehet me njė tė mirė dhe e mira
ėshtė dhjetė fishā¦" (Tirmidhiu)
Esuedi (njėri prej tabinėve) ka qenė qė e
pėrfundonte sė lexuari Kuranin nė krye tė ēdo
tre ditėve. Po kėshtu ka qenė edhe Katade
(Allahu e mėshiroftė!) dhe kur vinte
dhjetėditėshi i fundit ai e lexonte atė pėr ēdo
natė.
O ju qė agjėroni kėtė muaj! Kush dėshiron
kėnaqėsinė e pėrjetshme le t'i pėrmbahet
adhurimit dhe punėve tė mira. E, nga adhurimet
mė tė larta pėr besimtarin pas faljes sė farzeve
ėshtė namazi i natės. Me tė kullohen kohėt dhe
ėmbėlsohen thirrjet. Me tė garojnė tė mirėt nė
errėsirėn e netėve dhe e deshėn dynjanė pėr
netėt e saj, ndaj afroi dhe ti hapat me ata qė e
falin kėtė namaz (teravitė) derisa t'i mbarrojė
imami, sepse pėr tė tillėt ėshtė premtuar falje
mėkatesh dhe mirėsi pa fund. Profeti ka thėnė
pėr ata qė falin pikėrisht teravitė me imamin:
"Kush falet me imamin, derisa ai tė mbarojė do
t'i shkruhet sikur ėshtė falur gjithė natėn."(
Ebu Daud, Tirmidhi, Nesai, Ibnu Maxha, hadithi
ėshtė i saktė)
Gjithashtu, ai ka thėnė: "Ramazani ėshtė muaj
agjėrimin e tė cilit ua ka obliguar Allahu,
ndėrsa unė u kam ligjėruar namazin nė tė, ndaj
kush e agjėron dhe falet nė tė do tė pastrohet
nga gjynahet si ditėn qė e ka lindur nėna e
tij." (Nesai, e ka konsideruar tė mirė Arnauti)
Si pėrfundim pėrpara se ta mbyllja kėtė temė
dėshiroja ti rikujtoja vėllezėrit dhe motrat
muslimanė me disa ēėshtje tė rėndėsishme nė
lidhje me agjėrimin e Ramazanit.
Dije Allahu tė mėshiroftė se muaji i Ramazanit
fillon me shikimin e hėnės sė re, dhe po me
shikimin e saj mbaron, por nėse ajo nuk shihet
atėhere plotėsohet Shabani tridhjetė ditė.
Profeti (Paqja dhe bekimi i Allahut qofshin mbi
tė!) ka thėnė: "Kur ta shihni hėnėn (e re)
filloni agjėrimin dhe kur ta shihni pėrsėri
pėrfundojeni atė, por nėse ajo nuk duket atėhere
plotėsojeni atė (tridhjetė ditė)." (Buhari dhe
Muslimi)
Por nėse hėna e Ramazanit ėshtė parė nė ndonjė
shtet dhe paria fetare e vendit tėnd nuk e marin
atė pėr bazė, apo bazohen nė shikimin e saj nga
vendi mė i afėrt, atėhere kėshilla ime pėr ty
ėshtė qė tė agjėroshė me njerėzit dhe me ata ta
pėrfundosh, vetėm nėse e shikon hėnėn e
Ramazanit nė vendin tėnd vetė, sepse profeti
(Paqja dhe bekimi i Allahut qofshin mbi tė!) ka
thėnė: "Agjėroni ditėn kur tė agjėrojnė njerėzit
dhe ēeleni atė (hani e pini) ditėn kur ta ēelin
njerėzitā¦." (Tirmidhi hadithi ėshtė i saktė,
Albani).
O ju muslimanė! Ngrihuni pėr tė ngrėnė Suhurin
(ushqimin pėrpara ezanit tė sabahut) sepse nė
ngrėnien e tij ka bereqet dhe mundohuni ta
vononi atė (nė mėnyrė qė ta hani sa mė afėr me
ezanin e sabahut) dhe shpejtojeni Iftarin (porsa
tė dėgjoni ezanin e akshamit) sepse, kjo ėshtė
shenjė qė tregon se nė kėtė ymet vazhdon tė ketė
mirėsi,.
Profeti (Paqja dhe bekimi i Allahut qofshin mbi
tė!) ka thėnė: "Hajeni suhurin o njerėz sepse nė
ngrėnien e tij ka bereqet." (Buhari dhe Muslimi)
Ndėrsa nė njė hadith tjetėr ka thėnė: "Do tė
vazhdojnė njerėzit tė jenė nė mirėsi pėrderisa
ata do ta shpejtojnė iftarin." (Buhari dhe
Muslimi)
Nėse dikush ėshtė i sėmurė me sėmundje tė
pashėrueshme dhe qė e dėmton agjėrimi, apo ėshtė
nė pleqėri tė thellė, atėhere ai nuk agjėron
porse ushqen pėr ēdo ditė tė Ramazanit njė tė
varfėr. Allahu i Lartėsuar thotė nė Kur'anin
Famėlartė:
"Ndėrsa, sa u pėrket atyre tė cilėt e kanė
tė vėshtirė agjėrimin (tė sėmurėt, tė moshuarit
etj), ata kanė tė drejtė tė ushqejnė njė tė
varfėr pėr ēdo ditėā¦" Bekare 184
Gratė qė janė me menstruacione apo lehonat nuk
agjėrojnė ditėt e ciklit tė tyre dhe ato i
zėvendėsojnė kur tė pastrohen. Por nėse ndonjėra
prej tyre pastrohet gjatė ditės atėhere ajo
obligohet tė agjėrojė pjesėn e mbetur tė saj dhe
ta kompesojė atė mė pas.
Ndėrsa ato tė cilat janė shtatėzėna nėse gjejnė
vėshtirėsi nė agjėrim mund ta agjėrojnė atė pasi
tė lindin, e njėjta gjė ėshtė edhe pėr ato tė
cilat kanė foshnje nė gji, nėse ato kanė
vėshtirėsi nė agjėrimin e tyre mund ti
kompesojnė ato mė pas, por edhe nėse kanė frikė
pėr foshnjen e tyre.
Nė kėtė muaj tė madhė prindėrit duhet qė tė
vegjėlit e tyre ti venė tė agjėrojnė qoftė edhe
njė pjesė fare tė vogėl tė ditės, po ashtu ata
duhet qė tė mos bėjnė shpenzime tė tepėrta, aq
sa shpenzimet pėr ngrėnie dhe pirje tia kalojnė
ditėve tė kaluara nė tė cilat ata nuk kanė
agjėruar.
Ćshtė detyrė e domosdoshme pėr ēdo musliman i
cili agjėron qė ta bėjė nijetin pėr agjėrimin qė
nė darkėn e ditės sė parė tė Ramazanit.
Nėse agjėruesi ha ose pi diēka me harresė, ai
duhet tė mos e ndėrpresė agjėrimin e tij dhe nuk
e zėvendėson atė ditė, pra agjėrimi i tij ėshtė
i saktė. Profeti (Paqja dhe bekimi i Allahut
qofshin mbi tė!) ka thėnė: "Kush ha apo pi me
harresė duke qėnė se agjėron, atėherė le ta
plotėsojė agjėrimin e tij, sepse Allahu ėshtė Ai
qė e ka ushqyer dhe i ka dhėnė pėr tė pirė." (Buhari
dhe Muslimi). Por edhe pse diēka e tillė ėshtė
dhuratė nga Allahu duhet pėr atė qė e shikon
dikė qė ha apo pi me harresė ta kujtojė se ai
ėshtė agjėrues.
Lejohet pėr muslimanėt qė gjatė netėve tė
Ramazanit tė shkojnė me gratė e tyre dhe tė hanė
e pinė deri nė agim (pra nė eznin e sabahut)
sepse Allahu thotė:
" Ju ėshtė bėrė e ligjshme qė ju tė keni
marrėdhėnie me gratė tuaja natėn e agjėrimit.
Ato janė vend prehje pėr ju, ashtu siē jeni edhe
ju vend prehje pėr ato. Allahu e di mirė se ju
gėnjenit vetveten, kėshtu qė Ai u e pranoi
pendimin tuaj dhe ju fali. Tash pra, afrojuni
atyre dhe kėrkoni atė qė Allahu ka pėrcaktuar
pėr ju (fėmijėt, pasardhėsit) dhe hani e pini
derisa tė dallohet peri i (drita e) bardhė nė
agim qartė nga peri i zi (errėsira e natės),
pastaj plotėsoni agjėrimin tuaj deri nė rėnien e
natėsā¦" Bekare 187
Nėse dikush zgjohet nga gjumi xhunub ditėve tė
Ramazanit ai duhet ta vazhdojė agjėrimin por
duhet tė lahet nė mėnyrė qė tė mund tė falet.
Duhet patur shumė kujdes qė gjatė Ramazanit
muslimani tė mos i afrohet bashkėshortes sė tij,
sepse ai qė bėn mardhėnie me gruan e tij gjatė
ditėve tė Ramazanit duhet tė kompesojė kėtė ditė
dhe veē kėsaj tė liroj njė rob, nėse nuk ka,
atėhere duhet tė agjėrojė dy muaj pa ndėrprerė,
por nėse nuk ka mundėsi ta bėjė dhe kėtė atėhere
duhet tė ushqejė gjashtėdhjetė tė varfėr.
Ata muslimanė tė cilėt nuk agjėrojnė ndonjė
ditė tė Ramazanit pėr shkaqe shėndetėsore, apo
ngaqė janė udhėtarė nuk duhet qė tė hanė e pinė
nė sytė e njerėzve nė mėnyrė qė tė mos hidhen
dyshime kundrejt tyre, me pėrjashtim tė atyre qė
janė tė shtruar nė spitale apo qė kurohen nė
shtėpi.
Ata tė cilėt janė tė sėmurė me njė sėmundje qė
nuk i pengon nga agjėrimi i Ramazanit por qė u
ėshtė kėshilluar nga mjeku marja e gjilpėrave
ushqyese (si vitamina b), duhet qė ato ti bėjnė
pasi tė kenė ēelur iftarin, gjithmonė nėse n