Falėnderimet i takojnė vetėm Allahut, Krijuesit tė botrave,
paqja dhe shpėtimi i Allahut qofshin mbi tė Dėrguarin e
Allahut dhe mbi tė gjithė ata qė e pasojnė atė deri nė Ditėn
e Gjykimit.
Allahu e ka bėrė ndryshimin e ditės dhe tė natės
argument tė qartė e tė pashmangshėm tė ekzistencės dhe
fuqisė sė Tij absolute. Nė kėto ditė-netė ruhen punėt tona e "Kush punon ndonjė tė mirė qė peshon sa grimca atė do tė
gjejė dhe kush punon ndonjė tė keqe qė peshon sa grimca atė
do tė gjejė". ;(Zelzele, 7-8)
Gjithashtu Islami i ka dhėnė pėrparėsi disa vendeve ndaj
disa tė tjerave. E, nė fenė tonė nuk ka vend tė shenjtė
pėrveē: xhamisė sė Qabes bashkė me rrethinėn e haremit tė
Mekės (Harem do tė thotė: vend i shenjtė nė tė cilin
ndalohet shkulja, kėputja e pemėve dhe gjuetia), xhamisė sė
Profetit (alejhi selam) bashkė me rrethinėn e haremit tė
Medines, xhamisė sė Aksasė (rrethina me dy xhamitė).
;Ndėrsa
pėrsa i pėrket atyre vendeve tė ashtuquajtura "tė shenjta",
"tė mira", pėr to nė fenė tonė nuk ka bazė. Ato vlerėsohen
duke u shfrytėzuar injoranca e njerėzve tė cilėt janė tė
prirur tė magjepsen e t'i besojnė ndodhive, pėr ta anormale,
duke derdhur nė to para e gjėra tė tjera. Argumentimit se
kėtė vepėr e bėjnė shumė persona "Ne i gjetėm njerėzit tė
parėt tanė nė njė adhurim, e ne do tė pasojmė gjurmėt e tyre."
(Zuhruf, 22), u pėrgjigjet Allahu duke u thėnė:"E nėse
baballarėt tuaj; nuk llogjikonin asgjė, as nuk ishin tė
udhėzuar." (El Bekare,170)
Tė tilla pretendimeve me ardhjen e Islamit iu dha fund.
"Thuaj: (O Muhamed) erdhi e vėrteta dhe u zhduk e kota, e nė
realitet e kota ka qenė e zhdukur."
(Isra, 81)
Tė njėjtėn gjė themi dhe pėr kohėn, nė Islam disa kohė
veēohen ndaj disa te tjerave. Nė ajetin e mėposhtem kuranor
Allahu na tregon se: "ā¦ numri i muajve tek Allahu ėshtė
dymbėdhjetė, ashtu siē ėshtė nė librin e Allahut kur; Ai
krijoi qiejt dhe tokėn, dhe ka vendosur qė katėr prej tyre
tė jenė "Hurum" Tė shenjta. "(Kjo) ėshtė feja e drejtė dhe e
vėrtetė. Kėshtu qė mos i bėni vetes padrejtėsi nė kėto muaj."
(Teube:36)
Kėshtu, muslimani beson se disa kohė janė mė tė volitshme
pėr t'u shfrytėzuar se disa tė tjera; si njė e treta e
fundit e natės, ndėrmjet ezanit dhe ikametit, disa ēaste tė
xhumasė, dhjetėditėshi i dhul hixhes, Ramazani si dhe muajt
e shenjtė tė cilėt siē trasmetohet nė njė hadith tė saktė
janė:"Muajt e shenjtė janė: dhulka'deh, dhulhixheh,
muharrem dhe rexheb."
Si pėrfundim themi se vende apo kohė tė mira janė vetėm ato
tė pėrcaktuara nga Allahu dhe i dėrguari i Tij (alejhi
selam). E nė bazė tė argumenteve muaji i muharremit ėshtė
dalluar nė krahasim me muajt e tjerė tė shenjtė pėr kėto
arsye:
1. Ky muaj ėshtė i emėrtuar me emėr islam, ndėrsa muajt e
tjerė kanė mbetur me emrat tė cilėt i kanė pasur qė nė kohėn
e injorancės.
2. Me kėtė muaj fillon viti hėnor qė muslimanėt e dinė shumė
mirė fillimin dhe mbarimin e tij, sepse me tė ėshtė lidhur
vetė feja e tyre.
3. I Dėrguari i Allahut (alejhi selam) e ka cilėsuar kėtė
muaj duke thėnė:
"ā¦Muaji i Allahut, muharremi."
Transmeton Muslimi.
E
njė cilėsim i tillė nuk; pėrmendet pėr ndonjė muaj tjetėr.
Dihet se pak prej krijesave, Allahu i ka cilėsuar "tė
Allahut" nė shenjė nderimi, kur dihet se tė gjitha
krijesat janė tė Allahut, siē themi Qabja-Shtėpia e Allahut,
etj.
4. Agjėrimi nė kėtė muaj ėshtė mė i dashur tek Allahu sesa
ēdo muaj tjetėr. "Agjėrimi mė i mirė pėrveē Ramazanit
ėshtė agjėrimi i muajit tė cilin e emėrtoni muharrem."
Transmeton Nesaiu.
Nė njė transmetim tjetėr "Agjerimi mė i mirė pėrveē
Ramazanit ėshtė agjėrimi i muajit tė Allahut, muharremit."
Muslimi, Tirmidhiu, Ebu Daudi, Nesaiu e tė tjerė.
5.Nė tė ndodhet dita e Ashura-sė, dita e dhjetė e muajit pėr
tė cilėn janė transmetuar hadithe tė posaēme.
DITA E ASHURAS
Ē'ėshtė Ashura apo, ajo qė njihet tek njerėzit si ashurja
apo ashure?
Pėrgjigjen e marrim nga argumentet e fesė e jo nga llogjika
e infektuar nga bestytnitė e kota qė "Allahu nuk ka
zbritur pėr tė tilla pretendime asnjė lloj argumenti, vetėm
se pasojnė hamendjet dhe epshet, megjithėse u erdhi; prej
Zotit tė tyre udhėzimi." (Nexhm, 23)
Ashura ėshtė dita e dhjetė e muajit muharrem sipas mendimit
mė tė drejtė tė dijetarėve muslimanė, bazuar nė gjuhėn
arabe, ngaqė Ashura vjen nga fjala ashara (e dhjeta); dhe nė
hadithe si "Ashura ėshtė dita e dhjetė."
Trasmeton Darul Kutnij, Bejhakiu. Albani ka thėnė: "Hadith i
vėrtetė".
Ndėrsa pėr sa i pėrket lidhjes qė i bėhet kėsaj dite me
ndonjė ushqim tė posaēėm siē pretendojnė disa, themi
se pretendime tė tilla janė pa bazė, por "qė pasojnė
hamendjet dhe epshet, megjithėse u erdhi prej Zotit tė tyre
udhėzimi." (Nexhm, 23)
Ashura fitorja e besimit mbi kufrin
"Kjo ėshtė ditė e madhe, nė tė Allahu i Madhėruar shpėtoi
Musain dhe popullin e tij dhe mbyti Faraonin dhe popullin e
tij."
Muslimi
Ashura ditė e njohur te Kurejshėt
"Kurejshėt agjėronin ditėn e Ashuras nė kohėn e xhahilijetit
(pėrpara Islamit) dhe i Dėrguari i Allahut (alejhi selam) e
agjėronte".
Transmeton Buhariu nga Aishja.
Disa dijetarė kanė thėnė se ndoshta kjo ėshtė pėrcjellur dhe
trashėguar nga feja e Ibrahimit (alejhi selam)
Agjerimi ditėn e Ashuras
"Nuk e kam parė tė Dėrguarin e Allahut (alejhi selam) qė
t'i kushtojė rėndėsi ndonjė dite ashtu siē i kushtonte
rėndėsi kėsaj dite, Ashuras."
Transmeton Buhariu nga Ibn Abasi
Vlera e agjėrimit tė kėsaj dite
"Agjėrimi i Ashuras shpresoj prej Allahut; tė m'i falė me
kėtė agjėrim gjynahet e vitit tė kaluar".
Muslimi
"Agjėrimi i Ashuras ėshtė shkak qė tė falen gjynahet e vitit
tė kaluar".
Muslimi Ebu Daudi Nesaiu etj.
Ka pasur prej tė parėve tanė tė mirė qė e agjėronin kėtė
ditė edhe nėse udhėtonin.
Mėnyrat e agjėrimit tė kėsaj dite
Pėrpara se tė pėrmendim mėnyrėn e agjėrimit tė Ashuras duam
tė theksojmė se agjėrimi nė Islam nėnkupton:
Mosngrėnie, mospirje, largim nga kontaktet intime nga agimi
deri nė perėndim tė diellit.
E
kushdo qė bėn agjėrim tjetėr veē kėtij u themi: Kushdo qė
e kryen ndonjė vepėr (punė) qė nuk e kemi kryer ne, ajo do
tė konsiderohet e refuzuar." Tansmeton Muslimi nga
Aishja.
Dijetarėt kanė pėrmendur disa mėnyra rreth agjėrimit tė
kėsaj dite:
1. Tė agjėrohet njė ditė pėrpara dhe njė ditė pas, kjo duke
u nisur nga dy arsye:
a) Hadithi i Ibn Abasit nė Musnedin e Imam Ahmedit:
"Agjėroni Ashuran e mos pėrngjasoni me ēifutėt, por agjėroni
njė ditė para e njė ditė pas". Ahmed Shakir thotė se
ėshtė hadith hasen.
b) Duke u nisur nga mossiguria e qėnies atė ditė apo jo, pra
pėr tė qenė mė tė sigurtė. Ibnul Kajim ka thėnė: "Mėnyra
mė e plotė ėshtė tė agjėrohet njė ditė para ashuras e njė
ditė pas".
"Zadul Mead" vwll. II. f.278
2.Agjėrimi i ditės sė Ashuras dhe i ditės sė nėntė. Pėr kėtė
gjė kanė ardhur hadithe tė vėrteta e tė qarta siē u
pėrmendėn mė lart.
3.Agjėrimi i kėsaj dite tė vetme.
Fazat qė ka kaluar agjėrimi i Ashuras
1. I dashuri ynė (alejhi selam) e agjėronte ditėn e Ashuras
nė Mekė, porse nuk i urdhėronte njerėzit qė ta agjėronin.
"Kurejshėt agjėronin ditėn e Ashuras nė kohėn e xhahilijetit
(pėrpara Islamit) dhe i Dėrguari i Allahut (alejhi selam) e
agjėronte.";
Buhariu nga Aishja.
2. Nė Medine agjėroi dhe urdhėroi tė agjėrohej. I
Dėrguari i Allahut (alejhi selam) pasi emigroi nė Medine pa
se ēifutėt e agjėronin ditėn e Ashuras, u tha atyre:
"Ē'ėshtė kjo ditė qė agjėroni?" Thanė: " Ditė e madhe, nė tė
Allahu i Madhėruar shpėtoi Musain dhe popullin e tij dhe e
mbyti Faraonin dhe popullin e tij, agjėroi Musai kėtė ditė
si falėnderim
ndaj Allahut dhe ne e agjėrojmė." Profeti (alejhi selam)
tha: "Ne na takon ta nderojmė Musain mė tepėr sesa ju".
Agjėroi dhe urdhėroi tė agjėrohej.
Transmeton Buhariu dhe Muslimi nga Ibn Abasi
Mendimi mė i drejtė i dijetarėve ėshtė se nė kėtė kohė
derisa u bė obligim Ramazani ishte obligim agjėrimi i
Ashuras. I Dėrguari i Allahut (alejhi selam) urdhėroi
dikė nga fisi eslem qė tė lajmėronte njerėzit mbarė se kush
ka ngrėnė sot (ditėn e Ashuras) ta ndėrpresė ushqimin dhe se
kush nuk ka ngrėnė le tė agjėrojė". Transmeton Buhariu
Muslimi nga Seleme bin Akua.
Jo vetėm kaq, por urdhėronte edhe tė vegjlit tė agjėronin
kėtė ditė. "ā¦urdhėroi tė agjėronim ashuran dhe tė
agjėrojnė dhe tė vegjlit tanė".
Transmeton Buhariu Muslimi nga Rubej bintu Muadh.
3. Pasi u bė obligim agjėrimi i Ramazanit, nuk urdhėronte
mė.
"Na urdhėronte i Dėrguari i Allahut (alejhi selam) ta
agjėronim Ashuran pėrpara se tė bėhej obligim agjėrimi i
Ramazanit, kur u bė obligim agjėrimi i Ramazanit nuk na
urdhėronte mė, mirėpo ne agjėronim".
Transmeton Muslimi nga Kajs Bin Sa'd bin Ubadij.
Nuk ka dyshim se agjėrimi i kėsaj dite ėshtė i pėlqyeshėm,
duke u bazuar nė hadithet e lartpėrmendura.
4.Dėshira e tė Dėrguarit tė Allahut (alejhi selam) qė mos ta
agjėronte kėtė ditė tė vetme por ta shoqėronte atė pėr tė
mos pėrngjasuar me ithtarėt e librit.
Kur agjėroi i Dėrguari i Allahut (alejhi selam) ditėn e
Ashuras dhe urdhėroi tė agjėrohej, thanė sahabėt: "O i
Dėrguari i Allahut, kjo ėshtė ditė qė e madhėrojnė ēifutėt
dhe tė krishterėt!
Tha:" Insha Allahu, vitin e ardhshėm, nėse kemi jetė do tė
agjėroj edhe tė nėntėn e kėtij muaji (muharremit). Vitin qė
erdhi i Dėrguari i Allahut (alejhi selam) ndėrroi jetė."
Transmeton Muslimi nga Ibn Abasi.
"Agjėronte tė dhjetėn dhe deshi tė agjėronte tė nėntėn,
mirėpo vdiq atė vit"
(
Fethul Bari vėll. IV, f.288)
"Nuk konsiderohet kjo ditė si ditė feste, sepse ėshtė
pėrngjasim me ēifutėt".
Ibn Rexhebi
Gabime qė ndodhin ditėn e Ashuras
-
Veēimi i kėsaj dite me ushqime tė caktuara; hallvė, ashure,
etj.
-
Veēimi i kėsaj dite me dhikėr, dua tė caktuar.
-
Kryerja e ndonjė lloj agjėrimi jo si muslimanėt.
-
Konsiderimi i kėsaj dite si ditė feste.
-
Larja apo lyerja me erė tė mirė pėr hirė tė kėsaj dite.
-
Dėfrimi, argėtimi i vetes apo i familjes me rastin e kėsaj
dite.
-
Konsiderimi i kėsaj dite si ditė zije, fatkeqėsie siē bėjnė
disa grupe tė humbura.
Allahu i Madhėruar e di mė sė miri.
Pėrgatiti:
Ahmed Kalaja