Veprat nga tė cilat
pėrfiton i vdekuri pas vdekjes sė tij
Nė Islam,
esencė ėshtė se pėr ēdo vepėr qė e ka bėrė njeriu do tė
shpėrblehet ai personalisht, Allahu i Lartėsuar thotė:
"فَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ
ذَرَّةٍ خَيْرًا يَرَه"ُ
E kush punoi ndonjė
tė mirė, qė peshon sa grimca, atė do ta gjejė.
Zelzele, 7.
Nga ky
ajet nėnkuptojmė se ēdo njeri do tė shpėrblehet pėr
veprat qė i bėn ai vetė. Por pasi Islami nuk ėshtė fe
individuale dhe nuk e sistematizon jetėn e njeriut vetėm
individualisht, por e trajton atė se ka nevojė tė ketė
lidhje shoqėrore me tė tjerėt. Prandaj kėrkohet nga ai
tė kontribuojė nė mbajtjen e raporteve, duke manifestuar
sjellje dhe vepra qė nuk derdhen direkt nė llogarinė e
tij tė shpėrblimeve. Duke u nisur nga kjo pikėpamje nga
muslimani kėrkohet tė bėjė lutje dhe tė kėrkojė falje
pėr muslimaėt e tjerė, tė vdekur qofshin dhe tė gjallė.
Pastaj i lejohet tė kryej disa vepra, ku shpėrblimin qė
e fiton mundet tia dhurojė tė vdekurve.
Nė
vazhdim do tė shohim se cilat janė ato vepra qė mund tė
kryhen nė formėn e lartpėrmendur?
1.
Lutja (duaja):
Ēėshtja
se lutja qė e bėn muslimani pėr tė vdekurin musliman i
arrin atij, ėshtė nga ēėshtjet nė tė cilėn ka ixhma
(konsensus) te tė gjithė muslimanėt.
Argument
pėr kėtė kemi ajetin kuranor:
}والذين
جاؤوا من بعدهم يقولون ربنا اغفر لنا ولاخواننا الذين
سبقونا بالايمان ولا تجعل في قلوبنا غلا للذين آمنو ربنا
إنك رؤوف رحيم } . [ سورة الحشر 10 ] .
Edhe
ata qė kanė ardhur pas tyre e thonė: Zoti ynė, falna ne
dhe vėllezėrit tanė qė para nesh u pajisėn me besim dhe
mos lejo nė zemrat tona urrejtje ndaj atyre qė besuan.
Zoti ynė Ti je i butė, mėshirues."
Kurse
hadithe qė aludojnė nė kėtė janė shumė. Sikurse hadithet
qė tregojnė lutjet qė i bėhen gjatė vizitės sė
varrezave.
Thėnia e Profetit (salallahu alejhi ue selem) nė duanė e
xhenazes:
O Zot im, fali
tė gjallėt tanė dhe tė vdekurit tanė.
Gjithashtu transmeton Ebu Davudi nė sunenin e tij se
Profeti (salallahu alejhi ue selem) kur ka pėrfunduar me
varrosjen e kufomės ka qėndruar pranė tij dhe i ka
porositur tė tjerėt duke thėnė:
"Kėrkoni falje pėr
vėllain tuaj, lutuni pėr tė qė tė forcohet, sepse ai
tani ėshtė duke u pyetur."
Dhe
hadithe tė tjera tė shumta.
2.
Sadakaja (dhėnia e lėmoshės) pėr tė vdekurin:
Imam Neveviu rrėfen me konsensus (ixhma) se shpėrblimi i
lėmoshės i arrin tė vdekurit, qoftė nga fėmija i tij apo
dikush tjetėr. Gjithashtu Muslimi nė parathėnie tė
koleksionit tė tij tregon se Abdullah Ibėn Mubarekut ka
thėnė: Nė ēėshtjen e sadakasė
nuk ka mospajtim..
Ibėn Kethiri thotė: Kurse lutja dhe sadakaja janė nga
ato qė ka konsensus (ixhma) se u arrinė (tė vdekurve).
Hadithet qė vėrtetojnė kėtė janė tė shumtė gjithashtu.
Nga kėto hadithe po i pėrmendim:
a)
Transmetohet nga Ebu Hurejre se njė njeri i ka thėnė
Muhamedit (salallahu alejhi ue selem: Babai im ka
vdekur dhe ka lėnė pasuri dhe nuk ka lėnė asnjė
testament. A i shpaguhet (shpėrblehet) atij nėse jap
sadaka pėr tė? Muhamedi (bekimi dhe paqja qofshin
mbi tė!) tha: Po.
b)
Resulullahu (bekimi dhe paqja qofshin mbi tė!) thotė:
Kur tė vdesė
njeriu i ndėrpritet vepra e tij, pėrveē tri gjėrave:
sadakaja rrjedhėse...
c)
Transmetohet nga Hasani se Saėd ibėn Ubade i kishte
vdekur nėna nė mungesė tė tij dhe tha: O i Dėrguar i
Allahut, nėna mė ka vdekur duke mos qenė prezent unė, a
i bėn dobi nėse jap lėmoshė nė emėr tė saj. Ai tha:
Po., pastaj Saėdi tha:
Pra ti (Muhamed) je dėshmitar se kopshti Mihraf
ėshtė sadaka pėr tė.
Ėshtė e
nevojshme kėtu tė theksojmė se tė vdekurit i arrin
sadakaja qė jepet pėr tė, pa marrė parasysh nė ēfarė
forme bėhet ajo. P.sh.: nėse paguan nė lirimin e ndonjė
robi, jep sadaka tė varfėrve, e rrit apo e ushqen ndonjė
jetim, boton ndonjė libėr, ndihmon nė ndėrtimin e ndonjė
xhamie, shkolle apo ndonjė formė tjetėr. Vetėm se
kushtėzohet ta bėjė nijet se shpėrblimin e fituar ia
dhuron tė vdekurit.
Sqarim rreth prerjes sė
kurbanit pėr tė vdekur
Nėse
muslimani vendos tė prej kurban, me qėllim qė kėtė
shpėrblim t`ia dedikojė tė vdekurit, babait, nėnės apo
dikujt tjetėr, ėshtė e lejuar, por duhet tė kihen
parasysh kėto gjėra:
1. Duhet
ta ketė parasysh se ai e bėn therjen nė emėr tė Allahut,
pasi therja (kurbani) ėshtė adhurim sikurse namazi,
agjėrimi, etj. Dhe ajo vepėr bėhet vetėm pėr Allahun.
Nėse bėhet pėr hir tė dikujt tjetėr, atėherė ajo vepėr
ėshtė shirk. Prandaj duhet tė jemi shumė tė kujdesshėm
nė kėtė. Allahu i Lartėsuar thotė: Andaj,
ti falu dhe pre kurban pėr hir tė Zotit tėnd..
Me fjalė
tė tjera duhet tė dallojmė atė se muslimani e bėn
kurbanin vetėm pėr hir tė Allahut, kurse shpėrblimin e
fituar nga ky adhurim ia dhuron tė vdekurit.
Nėse
qėllimi i tij nga prerja ėshtė diēka tjetėr, si
kėrkim shėrimi apo ndihme nga tė vdekurit, sikurse disa
qė u bėjnė kurban, varrezave, ndonjė hoxhė tė ditur qė
ka vdekur, evliaje, shejtanėve, pėr magji, etj. Kjo e
tėra ėshtė e ndaluar dhe konsiderohet shirk i madh,
Allahu i Lartėsuar thotė: Thuaj!
Namazi im, kurbani im, jeta ime dhe vdekja ime
janė thjesht vetėm pėr Allahun, Zotin e botėve. Ai nuk
ka shok nė kėtė...
2.
Personi qė e bėn therjen duhet tė bėjė nijet se
shpėrblimin e kurbanit ia dedikon babit, nėnės, apo
dikujt tjetėr.
3. Nuk i
lejohet tė pėrzgjedhė ndonjė kohė tė caktuar, duke
pretenduar apo besuar se ajo ėshtė kohė nė tė cilėn
duhet tė prehet kurbani pėr tė vdekur, ashtu si mendojnė
disa si nata e Bajramit. Pasi ky adhurim nuk ka kohė tė
caktuar dhe pėr tė vėrtetuar se kjo ka kohė tė caktuar
na duhet argument. Me fjalė tė tjera kjo vepėr ėshtė e
lejuar tė kryhet nė ēdo kohė.
4. Nėse
muslimani zgjedh ditėt e vlefshme tė vitit, si ditėt e
Ramazani, dhjetėditėshin e parė tė Dhulhixhes, apo edhe
ditėn e Kurban Bajramit, pasi nė kėto ditė shumėfishohen
veprat, i lejohet, por jo tė mendojė se kjo ėshtė koha
nė tė cilėn duhet tė prehet kurbani pėr tė vdekur.
5. Ėshtė
e preferuar qė ky ushqim tu shpėrndahet tė varfėrve,
nevojtare dhe atyre familjeve qė hanė rrallė mish nė
shtėpitė e tyre.
Alaudin
Abazi
22.12.2006