Forma e tejemumit
Amar Ibn Jasiri, radijallahu anhu, thotė: U bėra
xhunub e nuk u lava, por u shtriva nė tokė, u
rrokullisa dhe u fala. Kėtė ia pėrmenda
Resulullahut salallahu alejhi ue selem e ai mė tha:
Do tė mjaftonte kjo. Resulullahu
salallahu alejhi ue selem i ra tokės me duar, fryu
nė to, pastaj fėrkoi me to fytyrėn dhe shuplakat.
Mėnyra e marrjes sė tejemumit
1. Nijeti (qėllimi): Sė pari, duhet tė bėjmė nijet,
pasi tejemumi ėshtė adhurim dhe pėr ēdo adhurim
kushtėzohet nijeti. Ai duhet tė bėhet me zemėr e
jo me gojė.
2. Tė ekzistojė arsyeja e justifikueshme pėr
tejemum, me fjalė tė tjera pamundėsia e pėrdorimit
tė ujit, pėr shkaqet qė u pėrmendėn mė herėt.
A ėshtė e kėrkuar tė fėrkohen duart deri nė
bėrryla gjatė tejemumit
Pėr kėtė ka mospajtim mes ulemave dhe ka disa
mendime, por mė tė njohurat janė dy:
1. Medhhebi hanefi, mendimi mė i njohur te
malikitė dhe pėrzgjedhja e fundit e Imam Shafiut
dhe e shumicės sė ulemave, ashtu si thekson
Neveviu,
ėshtė se duhet tė fėrkohen edhe bėrrylat gjatė
tejemumit. Kjo gjithashtu ėshtė thėnie e Xhabirit,
e Ibėn Omerit, e Hasan Basriut, e Thevriut, e
Abdullah Ibėn Mubarekut dhe e ulemave tė tjerė,
Allahu i Mėshiroftė tė gjithė!
2. Nuk fėrkohen bėrrylat gjatė tejemumit, por
mjafton fėrkimi i duarve deri nė nyje. Ky ėshtė
mendimi i medhhebit hanbeli, transmetim nga Imam
Maliku dhe ishte pėrzgjedhja e parė e Imam Shafiut.
Gjithashtu kėshtu kanė thėnė njė grup sahabėsh,
si: Ali ibėn Ebi Talibi, Ibėn Abasi, Amari dhe
disa tė tjerė. Hasan ibėn Zijadi (nxėnėsi i Ebu
Hanifes) transmeton se kjo ka qenė edhe thėnie e
Ebu Hanifes, por me kėtė nuk janė pajtuar tė
tjerėt, tė cilėt kanė pėrcjellė ēėshtjet nga Ebu
Hanifja.
Argumentet e mendimit tė parė:
1. Hadithi: Tejemumi ėshtė me dy rrahje nė
tokė, njėra pėr tė fėrkuar fytyrėn dhe tjetra pėr
tė fėrkuar duart deri nė bėrryla.
2. Analogjia (kijasi) me abdestin; derisa gjatė
abdestit duhet tė pastrohen duart deri nė bėrryla,
atėherė edhe nė tejemum duhet tė fėrkohen po ashtu.
3. Nė ajetin e tejemumit thuhet: Mėsyne dheun
e pastėr (merrni tejemum) dhe me tė fėrkoni
fytyrat dhe duart tuaja.
Fėrkimi i duarve gjatė tejemumit ka ardhur nė
formė tė papėrcaktuar deri ku, kurse nė ajetin e
abdestit janė tė pėrcaktuara, se duhet tė
pastrohen deri nė bėrryl, prandaj ky pėrcaktim
mbartet edhe te tejemumi.
Argumentet e mendimit tė dytė:
Ata tė cilėt kanė thėnė se gjatė tejemumit duart
duhet tė fėrkohen me dhe vetėm deri te nyjat kanė
argumentuar me:
1. Ajetin kuranor: ...dhe me tė fėrkoni
fytyrat dhe duart tuaja.
Nėse duart nė Kuran pėrmenden tė papėrcaktuara,
atėherė janė pėr qėllim vetėm deri nė nyje, me
argumentin se nė ajetin ku Allahu i Lartėsuar
urdhėron qė hajdutit ti pritet dora, ka ardhur e
pėrgjithshme dhe e papėrcaktuar. Allahu i
Lartėsuar thotė: ...vjedhėsit dhe vjedhėses
prejani duart e tyre.
Me kėtė ajet punohet me atė mėnyrė sipas sė cilės
hajdutit i pritet dora vetėm deri nė nyje e jo
deri nė bėrryl apo mė shumė, prandaj edhe gjatė
tejemumit duhet tė veprohet ashtu.
2. Hadithi i lartpėrmendur i Amar ibėn Jasirit
ėshtė i qartė dhe vėrteton se duart duhet tė
fėrkohen vetėm deri nė nyje e jo deri nė bėrryla.
Kėtė hadith e shėnon Buhariu dhe Muslimi, kurse
argumenti me tė cilin argumenton pala tjetėr pėr
fėrkimin e duarve deri nė bėrryl nuk ėshtė i saktė,
prandaj ėshtė e padrejtė t`i japim pėrparėsi ndaj
haditheve pėr tė cilat ka pajtueshmėrinė pėr
vėrtetėsinė e tyre. Edhe pse ky hadith ka disa
transmetime, nuk ėshtė i qėndrueshėm, Ibėn
Mundhiri thotė: Sa u pėrket tre transmetimeve me
tė cilat kanė argumentuar ata qė kanė parė se
tejemumi duhet tė jetė deri nė bėrryl, tė gjitha
janė tė paqėndrueshme dhe nuk bėn tė argumentohet
me to.
Pėrfundim
Mendimi mė i qėndrueshėm nė kėtė ėshtė mendimi i
dytė, i atyre qė thonė se duart fėrkohen vetėm
deri nė nyje, pėr shkak tė fuqisė sė argumenteve.
Kurse argumentimi duke bėrė kijas me abdestin nuk
ėshtė i saktė, pėr shkak se ėshtė analogji kur
kemi pėr atė ēėshtje citat (nė kėtė rast hadithi i
Amarit). E, nga tė gjithė dijetarėt ėshtė e njohur
se nuk kalohet nė kijas kur kemi nė dispozicion
citatin.
A duhet t'i mėshojmė tokės dy herė apo njė herė
gjatė tejemumit
Edhe pėr kėtė ka mendime nė mesin e ulemave.
Mospajtimet dhe argumentet janė tė pėrafėrta me
ēėshtjen e mėparshme, por e sakta ėshtė se vetėm
njė herė duhet tė preket toka dhe me tė fėrkojmė
fytyrėn dhe duart deri nė nyje, ashtu si
pėrshkruhet nė hadithin e Amar Ibėn Jasirit. Ibėn
Abdulberri thotė: Shumica e transmetimeve nga
Amar Ibėn Jasiri vėrtetojnė se vetėm njė herė
preket toka (gjatė tejemumit). Kurse lidhur me atė
qė pėrcillet se duhet bėrė dy herė, tė gjitha
transmetimet janė tė paqėndrueshme, edhe pse kėtė
e kanė thėnė Ebu Hanifja, Thevriu, Shafiu dhe
shumica e fukahave...
Ēfarė e prish tejemumin
Tejemumin e prish ēdo send qė prish abdestin dhe
plus kėsaj nėse gjendet ujė ose mundėsohet
pėrdorimi i ujit pėr atė qė ska pasur mundėsi ta
pėrdorė, kurse namazet qė ka falur me tejemum nuk
detyrohet ti pėrsėrisė (nėse vjen uji).
Ebu Seid el-Huderiju radijallahu anhu thotė: Dy
njerėz dolėn nė udhėtim e ndėrkohė erdhi koha e
namazit dhe nuk kishin ujė me vete, prandaj morėn
tejemum nga dheu i pastėr dhe u falėn. Mirėpo,
pasi u falėn, gjetėn ujė. Njėri prej tyre mori
abdest dhe u fal pėrsėri, e tjetri jo. Kur erdhėn
tek Resulullahu salallahu alejhi ue selem, ia
pėrmendėn kėtė gjė. Resulullahu salallahu alejhi
ue selem atij qė nuk i kishte pėrsėritur namazin i
tha: Ia ka qėlluar Sunetit, namazi yt ėshtė nė
rregull. E atij qė e kishte pėrsėritur i tha:
Ty tė takon shpėrblimi dyfish.
Shėnim: Ai i cili ka plagė nė trup dhe e ka
mbėshtjellė me leckė, nuk obligohet ta lagė atė
pjesė e as ti japė tejemum. Argument pėr kėtė
ėshtė fjala e Allahut subhanehu ue teala:
{ لَا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا }
Allahu nuk e obligon asnjė njeri pėrtej
mundėsisė sė tij.
Kurse Muhamedi salallahu alejhi ue selem thotė:
Kur tė urdhėroj pėr ndonjė send, veprojeni aq sa
keni mundėsi.
Me kėtė argumentohet se pėr ēdo vepėr qė njeriu
nuk mund ta kryejė, bie obligimi prej tij.
Zėvendėsimi i kėsaj duhet tė vijė me Kuran dhe
Sunet dhe pasi Kurani dhe Suneti nuk kanė treguar
zėvendėsim pėr pjesėn e mbuluar me leckė, tė cilėn
nuk mund ta lajmė, atėherė nuk obligohemi ta
fėrkojmė me dorė tė lagur ose me tejemum.
Sqarim: Disa nga ulematė tejemumin nuk e
kanė konsideruar se pastron (rafi lilhadeth),
sikurse abdesti dhe gusuli, por kanė thėnė se ai
vetėm lejon kryerjen e punėve pėr tė cilat
kushtėzohet abdesti dhe gusuli (mubih).
Si rezultat i kėsaj ka lindur edhe mospajtimi se a
duhet tė merret tejemumi enkas pėr ēdo adhurim qė
kryejmė, apo mjafton qė tė marrim tejemum njė herė
dhe ti kryejmė me tė tė gjitha ibadetet.
Pėr shembull, nėse marrim tejemum me nijetin pėr
tė lexuar Kuran, atėherė sipas atyre qė kanė thėnė
se tejemumi nuk pastron, por vetėm lejon kryerjen
e adhurimeve, nuk lejohet tė falim namaz me atė
tejemum, por duhet tė marrim tejemum tjetėr pėr
namaz. Pastaj, sipas tyre, tejemumi prishet me
daljen e kohės sė namazit dhe kėshtu me radhė.
Sido qė tė jetė, e sakta ėshtė se tejemumi ėshtė
adhurim qė zėvendėson abdesin dhe gusulin dhe nuk
ka nevojė tė komplikojmė duke vėnė kushtėzime pėr
tė cilat nuk kemi citate dhe argumente. Muhamedi
salallahu alejhi ue selem ka thėnė: Mė ėshtė
bėrė toka xhami dhe pastrues..., pasi i
Dėrguari e quan tokėn pastrues, atėherė mė e saktė
ėshtė tė trajtohet e tillė.
Fund
Alaudin Abazi
16.11.2007
Shėnon Buhariu dhe Muslimi.
El Mexhmu, vėll.1, f.
211.
Shėnon Darekutniu, Hakimi, Bejhikiu.
Sure Maide, 6..
Sure Maide, 6.
Sure Maide, 38.
El-Evset, vėll. 2, f. 53.
Shejh Ibn Uthejmini, Allahu pastė mėshirė ndaj
tij, qe pyetur: Nėse njė person fal sabahun
me tejemum, ngaqė nuk ka ujė, a duhet qė ai ta
pėrsėrisė namazin mė pas, nėse (mė vonė) do tė
gjente ujė, pasi tė ketė lindur dielli?
Pėrgjigje: Nėse ai bėn tejemum gjatė kohės (sė
namazit), pėr shkakun se nuk ka gjetur ujė,
dhe falet, atėherė namazi i tij ėshtė i
vlefshėm. Mė pas, nėse ai gjen ujė, madje edhe
para se tė kalojė koha (e atij namazi), prej
tij nuk kėrkohet qė ta pėrsėrisė namazin,
ngaqė namazi, tė cilin sapo e kreu, u bė nė
njė gjendje pastėrtie tė ligjėruar, pėr tė
cilėn na ka urdhėruar Allahu. Pra, ai s'duhet
ta pėrsėrisė namazin. Allahu, mė i Larti, ka
thėnė: "... nėse nuk
gjeni ujė, bėni tejemum me dhé dhe fėrkoni me
tė fytyrat dhe duart tuaja
"
(En-Nisa, 43). Mirėpo, nėse uji gjendet para
faljes sė namazit, atėherė namazi (me tejemum)
zhvlerėsohet (pėr shkak tė gjetjes sė ujit)
dhe ėshtė obligim pėr tė qė tė pastrohet me
ujė dhe tė falė namazin me abdest. Fetaua el-Tehareh,
f. 240.
Shėnon Ebu Davudi dhe Nesaiu.
Bekare: 286.
Shėnon Muslimi.
Shiko pėr mė gjerėsisht:
El-Muhal-la, 2/74.
|