Pėrkufizimi i mes`hut
Nė aspektin gjuhėsor fjala mesehe do tė
thotė fshirje dhe fėrkim, kurse nė gjuhėn e
sheriatit me mes`hun kemi pėr qėllim qė
gjatė abdesit, kur t`i kemi kėmbėt e
mbathura, nė vend qė t`i pastrojmė me ujė
duke i zbathur, me dorė tė lagur vetėm
fėrkojmė mbi to dhe me kėtė lirohemi nga
larja e kėmbėve.
Dispozita e mes`hut
Mes`hu mbi mestet ėshtė lehtėsim (ruh`se) i
lejuar, i cili vėrtetohet me konsensus tė
muslimanėve dhe kėtu kanė kundėrshtuar vetėm
rafiditė (shiitėt) dhe disa sekte tė tjera
tė devijuara. Prandaj shohim nė disa libra
tė akides sė Ehli Sunetit se, kur flasin pėr
cilėsitė e pasuesve tė besimit tė Ehli
Sunetit, pėrmendet edhe pranimi ose
praktikimi i mes`hit mbi mestet, edhe pse
kjo praktikė nuk ka tė bėjė me ēėshtjet e
akides direkt, por pėrmendet kjo pasi kjo
ėshtė bėrė simbol i dallimit ndėrmjet Ehli
Sunetit dhe grupeve tė tjera tė devijuara (si
shiitėt).
Imam Neveviu ka thėnė: Tė gjithė dijetarėt
janė tė pėlqimit se lejohet tė dhėnit mesh
mesteve nė udhėtim dhe nė vendbanim, kur ke
nevojė dhe kur ske nevojė, saqė edhe gruas
qė qėndron nė shtėpi tė saj i lejohet ti
japė mesh mesteve nė kohėn kur nuk ecėn (udhėton).
Pėr mes`hun kemi hadithe tė shumta, tė cilat
arrijnė edhe shkallėn e mutevatirit.
Hasan el Basriu thotė: Mė kanė treguar 70
sahabė tė Resulullahut salallahu alejhi ue
selem, se Resulullahu salallahu alejhi ue
selem u ka dhėnė mesh mbathjeve.
Imam Ebu Hanife thotė: Nuk kam thėnė se
lejohet mes`hu derisa nuk mė kanė ardhur pėr
tė argumentet sikur drita e ditės. Kam frikė
se ka bėrė kufėr ai qė nuk e lejon mes`hun
mbi mbathjet, pėr shkak se transmetimet qė
kanė ardhur pėr kėtė arrijnė tevaturin.
Kurse Imam Ahmedi ka thėnė: Nuk kam asnjė
mėdyshje nė zemėr rreth mes`hut. Pėr kėtė
ekzistojnė dyzetė hadithe nga Muhamedi
salallahu alejhi ue selem.
Kjo do tė thotė se nuk kam asnjė dyshim nė
lejimin e mes`hut nė vend tė larjes sė
kėmbėve gjatė marrjes sė abdesit.
Hadithe rreth mes`hut mbi mbathjet
Hadithi mė i fortė si nga aspekti i
zinxhirit tė transmetuesve, ashtu edhe nga
aspekti i aludimit nė lidhje me fėrkimin (mes`hun)
mbi mestet ėshtė hadithi tė cilin e shėnon
Muslimi nga Amashi, nga Ibrahimi, nga Hamami,
ku ky ka thėnė: Xherriri e prishi abdestin,
e pastaj mori prapė duke u dhėnė mesh
mbathjeve e ne i thamė: E bėn kėtė? Ai tha:
Po, e kam parė Muhamedin salallahu alejhi
ue selem, e prishi abdestin dhe mori prapė
duke u dhėnė mesh mbathjeve. Amashi tha:
Ibrahimi ka thėnė: U pėlqente ky hadith,
sepse Xherriri e kishte pranuar Islamin pas
zbritjes sė sures el-Maide.
Imam Neveviu ka thėnė: Domethėnė se Allahu
subhanehu ue teala nė surėn Maide, ajeti i
gjashtė, thotė: O ju qė besuat! Kur doni tė
ngriheni pėr tė falur namazin, lani fytyrat
tuaja dhe duart tuaja deri nė bėrryla;
fėrkoni kokat tuaja, e kėmbėt lani deri nė
dy zogjtė
, e nėse Xherriri do ta kishte
pranuar Islamin para zbritjes sė kėtij
ajeti, do tė mund tė konsiderohej se tė
dhėnit mesh mesteve ėshtė deroguar me kėtė
ajet, por pasi Xherriri e pranoi Islamin mė
vonė (pas zbritjes sė kėtij ajeti), atėherė
na bėhet e qartė se duhet vepruar me
hadithin e tij, qė sqaron se ajeti nuk ka
pėr qėllim atė qė ka mbathur mestet."
Kurse hadithi qė e vėrteton mes`hun nga
praktika e vetė Muhamedit sallallahu alejhi
ue selem ėshtė:
"Transmetohet se Mugire ibėn Shube
radijallahu anhu ka thėnė: Njė natė, derisa
isha me Resulullahun salallahu alejhi ue
selem nė udhėtim, unė i qitja ujė pėr tė
marrė abdest e ai lau fytyrėn, duart deri nė
bėrryl, fėrkoi kokėn e pastaj desha tia heq
mestet e tij (nga kėmbėt), e ai salallahu
alejhi ue selem mė tha: Lėri, ngase unė
i kam mbathur tė pastra, e mori mesh.
Si merret mes'h
Mesh i jepet pjesės sė sipėrme tė kėmbės.
Aliu radijallahu anhu thotė: Po tė kishte
qenė feja me logjikė, pjesa e poshtme e
mesteve do tė kishte qenė mė prioritare (pėr
tu dhėnė mesh) sesa pjesa e epėrme, kurse
unė e kam parė Resulullahun salallahu alejhi
ue selem duke i dhėnė pjesės sė epėrme tė
mesteve (mesh).
Kohėzgjatja e mes'hut dhėnė mesteve
Aliu radijallahu anhu thotė: Resulullahu
salallahu alejhi ue selem caktoi tri ditė e
tri net pėr udhėtarin, kurse njė ditė e njė
natė pėr vendasin.
Llogaritja e kohės fillon prej momentit qė
bėjmė mes`hun e parė dhe nga ajo kohė
vendasi ka tė drejtė njė ditė dhe njė natė
qė t`i japė mes`h mesteve, kurse musafiri
tri ditė dhe tri net.
Shembull: Njė njeri ka marrė abdest nė orėn
katėr tė mėngjesit pėr tė falur sabahun dhe
ka mbathur mestet. Ai ka mbetur me atė
abdest deri nė orėn dhjetė tė mėngjesit,
pastaj e prishi abdestin dhe nuk e pėrtėriu
atė atėherė, por merr abdest nė orėn njė tė
drekės duke u dhėnė mes`h mbathjeve pėr herė
tė parė. Fillimi i llogaritjes bėhet prej
orės njė dhe ai mund t`u japė mes`h
mbathjeve sa herė tė marrė abdest deri tė
nesėrmen nė tė njėjtėn kohė, nė orėn njė. E
njėjta gjė ėshtė edhe pėr musafirin,
pėrveēse atij i zgjat koha tri ditė dhe tri
net.
Kushtet e mes`hut
Pėr tė qenė mes`hu mbi mbathjet i saktė,
kėrkohet qė mestet tė plotėsojnė disa kushte:
1. Kushti i parė:
Kushti i parė ka tė bėjė me mbathjet, tė
cilat kushtėzohen qė tė jenė tė pastra dhe
me kėtė nėnkuptojmė dy gjėra:
a) qė mestet tė mos jenė nga ndonjė material
i papastėr, si p.sh: lėkura e derrit, e
qenit, etj.,
b) qė mestet tė jenė tė prodhuara nga
materiali i pastėr, por tė mos jenė tė
pėrlyera me papastėrti.
Nė rastin e parė, nėse janė tė prodhuara nga
materiali i papastėr nė esencė, atėherė nuk
lejohet t`u jepet mes`h, pasi ėshtė e ndyrė
nė esencė dhe nuk pastrohet me fėrkim.
Imam Neveviu thotė: Nuk lejohet mes`hu mbi
mestet e prodhuara nga lėkura e qenit, e
derrit apo cofėtinės qė nuk ėshtė regjur dhe
nė kėtė nuk ka mospajtim.
Kurse nė rastin e dytė, kur mestet janė nga
materiali i pastėr, por janė tė pėrlyera me
ndyrėsirė, disa nga ulematė nuk e lejuan
mes`hun mbi to, por e sakta ėshtė se
lejohet, por pėr t`u falur duhet qė patjetėr
tė mėnjanohet ndyrėsira, pasi ėshtė kusht tė
jemi nė pėrgjithėsi tė pastėr pėr namaz,
sikurse lejohet tė marrim abdest me rroba qė
kanė ndyrėsirė, por nuk lejohet tė falemi pa
i pastruar apo ndėrruar ato.
2. Kushti i dytė: Mbathjet duhet ti
mbulojnė kėmbėt deri nė zog; pjesė e cila
ėshtė e obligueshme tė lahet gjatė abdestit.
Mes`hu mbi mbathje tė grisura
Fukahatė e medh`hebit hanbeli kanė ndaluar
t`u jepet mes`h mbathjeve qė janė tė grisura,
qoftė edhe nėse grisja ėshtė e vogėl.
Gjithashtu Imam Neveiu ka pėrmendur nga
shafitėt dy mendime nė kėtė ēėshtje dhe mė e
sakta tek ata ėshtė qė nuk u jepet mes'h.
Dijetarėt e medh`hebi hanefi dhe maliki kanė
thėnė se nėse grisja ėshtė e vogėl, atėherė
lejohet mes`hu dhe kanė thėnė qė grisja tė
jetė mė sė shumti sa tre gishtėrinj.
Sido qė tė jetė, e sakta ėshtė se lejohet
t`u jepet mes`h mbathjeve tė grisura, qoftė
edhe nėse grisja ėshtė mė shumė se tre
gishtėrinj. Ėshtė kėshtu pasi kushtėzimi i
mosqenies sė mbathjeve tė grisura nuk ėshtė
vėrtetuar as nė Kuran, as nė hadithe e as nė
praktikėn e sahabėve. Madje e vėrtetuar
ėshtė e kundėrta, pasi shumė nga sahabėt
ishin tė varfėr dhe ėshtė normale t`i kenė
pasur mbathjet e grisura dhe nuk vėrtetohet
se janė urdhėruar qė t`i zbathin ato.
Ibėn Tejmija thotė: Lejohet t'i jepet mes'h
mestes sė grisur pėr sa kohė qė ia vlen t'i
thuhet meste dhe ėshtė e mundur tė ecet me
tė.
3. Kushti i tretė: Kushtėzohet qė pėr
tu dhėnė mesh mesteve, ato duhet tė jenė
tė mbathura me abdest. Mugire Ibn Shube
radijallahu anhu thotė: Njė natė isha me
Resulullahun salallahu alejhi ue selem nė
udhėtim, e unė qitja ujė pėr tė marrė
abdest, e ai lau fytyrėn, duart deri nė
bėrryl, fėrkoi kokėn, e pastaj desha tia
heq mestet e tij (nga kėmbėt), e ai
salallahu alejhi ue selem mė tha: Lėri,
ngase unė i kam mbathur tė pastradhe mori
mesh.
4. Kushti i katėrt: Qė mestet tė
qėndrojnė nė kėmbė pa i shtrėnguar. Pra,
nėse dikush vesh meste qė janė mė tė mėdha
se kėmba e tij dhe ato gjatė ecjes mund tė
zbathen, atėherė nuk lejohet mes`hu mbi to,
edhe nėse bėhet shtrėngimi i tyre duke i
lidhur apo me diēka tjetėr.
Por e sakta ėshtė se nėse ato shtrėngohen,
lejohet mes`hu mbi to, pasi argumentet janė
tė pėrgjithshme nė kėtė dhe vėnia e kėtij
kushti nuk ka argument.
5. Kushti i pestė: Tė jetė e mundur
ecja me to. Pra, nuk lejohet mes`hu mbi
mbathje tė hekurta, me tė cilat nuk mund tė
ecet. Ky ėshtė mendim i xhumhurit (shumicės)
dhe ata kanė thėnė se lejimi i mes`hut ėshtė
i nevojshėm kur jemi nė lėvizje dhe ecim me
ato mbathje. Prandaj, ky kushtėzim ėshtė i
natyrshėm dhe i nevojshėm.
6. Kushti i gjashtė: Qė mbathjet tė
mos lejojnė depėrtimin e ujit. Kėtė kusht e
vė medh`hebi shafi dhe disa nga dijetarėt
hanefi,
por shumica e tyre nuk e marrin parasysh,
pasi tek ata lejohet mes`hu mbi ēorape tė
trasha, edhe nėse nuk janė prej lėkure,
ashtu si do ta shohim kėtė kur tė flasim
rreth mes`hut mbi ēorape. Ky kusht nuk ėshtė
i saktė, pasi nuk ka argument.
Alaudin Abazi
5.10.2007
Vijon
Akide Tahavije, Ibėn Ebil Iz el Hanefi,
vėll. II, f. 551-555.
Sherhu Sahihil-Muslimi, vėll. 3, f. 164.
Hadithi mutevatir ėshtė lloj i hadithit tė
saktė (sahih) dhe ėshtė hadithi mė i fortė
dhe mė i besueshėm qė mund tė ekzistojė.
Fet`hul Bari, vėll. 1, f. 306.
Mugni, Ibėn Kudame, vėll.1, f. 360.
Muslimi.
Shiko: Sherhu Sahihil-Muslimi, 3/164.
Shėnon Buhariu dhe Muslimi.
Shėnon Ebu Davudi.
Shėnon Muslimi.
Nė numėrimin e kushteve tė mes`hut te
fukahatė ka dallim; disa numėrojnė mė
shumė kushte e disa mė pak, varėsisht si i
kanė trajtuar ēėshtjet e mes`hut. Kemi nga
fukahatė qė disa ēėshtje i kanė shtjelluar
veēmas, duke mos i futur ato nė kushte tė
mes`hut, kurse disa tė tjerė ato ēėshtje i
kanė trajtuar brenda kushteve. Kėshtu qė
p.sh. kohėzgjatjen e mestit, njė ditė dhe
njė natė pėr vendasin dhe tri ditė e tri
net pėr udhėtarin, disa nga fukahatė e
kanė llogaritur nė kushte, disa e kanė
trajtuar veēmas. Prandaj dallimi i numrit
tė kushteve prej disa librave nga tė
tjerėt nuk duhet tė shkaktojė hutim te
kėrkuesi i dijes.
Mexhmu, vėll. 1, f.539.
Ahkamu Mes`h Ala Hail, f.539.
"Mexhmu", vėll. 1, f. 480.
Bedaiu Sanai, vėll.1, f.11.
Ėshtė transmetuar me zinxhir tė saktė se
Sufjan Theuri rahimehullah ka thėnė: "Fshini
mbi to (mbathjet), pėrderisa t'i keni tė
ngjitura nė kėmbėt tuaja. A ishin ēorapet
e muhaxhirinėve dhe tė ensarėve tjetėr pos
tė grisura, tė shqyera dhe tė leckosura?"
Shėnon Abdur-Rezaku (nr. 753) dhe Beihekiu
vėll. 1, f.283.
"El Ikhtijarat", Ibn Tejmije, fq. 13. Dhe
ky ėshtė qėndrim i Sufjan Theuriut,
Abdullah Ibėn Mubarekut, Is`hakut, Ibėn
Ujejne, Ibėn Hazmit.
Shėnon Buhariu dhe Muslimi.
Ibėn Abidini e pėrmend kėtė kusht nga
Sherneblali, por tė tjerėt nuk e pėrmendin.
Gjithashtu ky mendim ėshtė edhe i shafive.
Hashije, vėll.1, f.261.
|