عن عبد الله بن عباس رضى الله عنهما قال:
كنت خلف النبي صلى الله عليه و سلم قال:"يا غلام إني أعلمك
كلمات :
إحفظ الله يحفظك , إحفظ الله تجده تجاهك, إذا سالت فأسال
الله, و إذا استعنت فاستعن بالله , واعلم أن ألأمة لو
اجتمعت علي ان ينفعوك بشيء لم ينفعوك إلا بشيء قد كتبه
الله لك, و لو اجتمعوا علي أن يضروك بشيء لم يضروك إلا
بشيء قد كتبه الله عليك, رفعت الأقلام و جفت الصحف.
رواه الترمذي و قال :"حديث حسن صحيح".
و في رواية غير الترمذي:< احفظ الله تجده أمامك, تعرف إلي
الله في الرخاء يعرفك في الشدة, واعلم أن ما اخطأك لم يكن
ايصيبك, و ما أصابك لم يكن ليخطئك, واعلم أن النصر مع
الصير, و أن الفرج مع الكرب, و أن مع العسر يسرا >.أخرجه
أحمد 1-307
Abbullah Ibėn Abasi, Allahu qoftė i kėnaqur me tė, ka
thėnė: Njė ditė kam qenė pas tė Dėrguarit salallahu
alejhi ue selem (hipur nė kafshė) dhe mė tha: O
djalosh, ruaje fenė e Allahut, Allahu do tė tė ruajė ty;
ruaje fenė e Allahut, Allahun do ta gjesh para teje. Kur
tė kėrkosh, kėrko prej Allahut. Nėse kėrkon ndihmė,
kėrko prej Allahut. Dije se sikur tėrė populli tė
tubohej qė tė tė ndihmonte nė diēka, nuk do tė tė
ndihmonte, pėrveē asaj qė ta ka caktuar Allahu. E, nėse
do tė tubohej qė tė tė bėnte dėm nė diēka, nuk do tė
dėmtonte, pėrveē asaj qė Allahu ta ka caktuar. Janė
ngritur lart penat dhe janė tharė fletėt.
Transmeton Termidhiu dhe thotė se hadithi ėshtė i mirė,
i vėrtetė.
Nė njė transmetim tjetėr, pėrveē tė atij tė Termidhiut,
qėndron: Ruaje fenė e Allahut, Allahun do ta gjesh
para teje. Njihe Allahun kur je nė mirėqenie, Allahu do
tė tė njohė ty nė vėshtirėsi. Dije se ajo qė nuk tė ka
goditur, as qė ka mundur tė tė godasė, kurse ajo qė tė
ka goditur, nuk ka mundur mos tė tė godasė. Dije se
vėrtet ndihma vjen me durim, rehatia vjen pas mundit dhe
pas vėshtirėsisė ka lehtėsim. Transmeton Ahmedi 1/
307.
Vlera e tė kėrkuarit, vlera e lutjeve
Argumentet nga Kurani dhe Suneti qė flasin mbi vlerėn dhe rėndėsinė
e lutjes janė mė se tė shumta. Nga kėto argumente mund
tė veēojmė:
Thotė Allahu i Lartmadhėrishėm: Zoti juaj ka thėnė:
Mė thirrni Mua, Unė ju pėrgjigjem. (Gafir, 60)
Besimtarė tė cilėt i ka lavdėruar
Allahu janė ata tė cilėt i drejtohen Atij me lutje dhe
vetėm nga Ai kėrkojnė. Ata pėrpiqeshin pėr punė tė mira,
na luteshin duke shpresuar dhe duke u frikėsuar, ishin
respektues ndaj Nesh. (El Enbija, 90)
Allahu xh.sh. i njofton robėrit e Tij se ėshtė afėr tyre (me dituri
dhe pėrfshirje) dhe i pranon lutjet e thirrėsve kur i
drejtohen Atij: E kur robėrit e Mi tė pyesin pėr Mua,
Unė jam afėr, i pėrgjigjem lutjes kur lutėsi mė lutet,
pra pėr tė qenė ata drejt tė udhėzuar, le tė mė
pėrgjigjen ata Mua dhe le tė mė besojnė Mua. (El
Bekare, 186)
Ai ėshtė qė i pėrgjigjet tė mjerit, ia largon brengat dhe tė ligat:
Ai ėshtė Ai qė i pėrgjigjet nevojtarit kur ai e
thėrret, duke ia larguar tė keqen... (En-Neml, 62)
Lutja ėshtė ndėr adhurimet mė tė dashura tek Allahu xh.sh., prandaj
Ai gėzohet kur robi i Tij e lut Atė, sepse kjo aludon se
ky besimtar ka Krijuesin e vet qė i pėrgjigjet.
Transmeton Numan Ibėn Beshiri, Allahu qoftė i kėnaqur me
tė, nga Pejgamberi alejhi selam duke thėnė: Lutja
ėshtė adhurimi. Ebu Davudi dhe Termidhiu dhe thotė
Termidhiu se hadithi ėshtė i mirė, i saktė.
Duhet ta dijė muslimani i mirėfilltė se tė kėrkuarit prej dikujt
pėrpos Allahut ėshtė nėnēmim dhe pėrbuzje. Natyra e
njerėzve, me tė cilėn i ka krijuar Allahu, ėshtė se janė
tė nevojshėm pėr ndihmė, nė anėn tjetėr Allahu xh.sh. ka
dėshiruar qė muslimanit gjithnjė tia ruajė autoritetin
dhe nderin. Kur njeriu i drejtohet ndonjėrit prej
njerėzve me ndonjė kėrkesė, ai ose i pėrgjigjet kėrkesės
ose ia refuzon atė. Nėse i pėrgjigjet, ndihet mendjemadh
e nėse e refuzon kėrkesėn e tij, e pėrbuz dhe e nėnēmon.
Njė gjė tė tillė Islami nuk ia lejon muslimanit e
pikėrisht pėr kėtė shohim se shumė sahabi, kur i jepnin
besėn Pejgamberit alejhi selam, ia jepnin besėn edhe pėr
atė se nuk do tė kėrkojnė prej njerėzve asgjė.
Transmeton Auf Ibėn Malik el Eshxhai duke thėnė: Ishim
te Pejgamberi alejhi selam nėntė, tetė apo shtatė vetė.
Na tha (Pejgamberi alejhi selam): A nuk po i jepni
besėn tė Dėrguarit tė Allahut?, kurse ne skishim
shumė qė i kishim dhėnė besėn atij. I thamė: Ne ta kemi
dhėnė besėn, o i Dėrguar i Allahut (mbasi e pėrsėriti
tri herė). I zgjatėm duart tona dhe i thamė: Ne tė
kemi dhėnė besėn mė parė, por pėr ēfarė tė ta japim tani?
Na tha: Tė adhuroni vetėm Allahu dhe tė mos i bėni
ortak Atij nė asgjė, ti falni pesė kohėt e namazit, tė
jeni tė nėnshtruar dhe tė mos kėrkoni nga njerėzit asgjė.
Kemi parė disa prej tyre qė u binte kamxhiku nga dora
dhe nuk kėrkonin qė dikush tua afronte. Muslimi dhe tė
tjerė.
Ibėn Rexhbi thotė: Dije se vetėm prej Allahut duhet tė kėrkohet,
ngase nė tė kėrkuar manifestohet dobėsia, varfėria dhe
nevoja e lutėsit. Nė tė gjithashtu manifestohet fuqia e
Atij qė i lutemi, se vetėm Ai ka forcė pėr ta mėnjanuar
dėmin dhe plotėson kėrkesėn, mundėson arritjen e
mirėsive dhe largimin nga e liga, prandaj nuk duhet tė
shfaqet dobėsia dhe varfėria pėrpos vetėm para Allahut,
ngase shfaqja e dobėsisė ėshtė realiteti i adhurimit.
Xhamiu ulumi vel hikem 1/481.
Imam Ahmedi kur lutej thoshte: O Zot, ashtu siē ma ke mbrojtur
fytyrėn time qė mos ti bėj sexhde askujt pos Teje,
mbroje atė qė tė mos kėrkoj prej askujt pos Teje.
Ibnul Kajimi kur e komentoi citatin kuranor: E nuk ka asnjė
send qė tė mos ta ketė burimin te Ne... (El Hixhr,
21), tha: Nuk kėrkohet asgjė pos prej Atij, qė ēelėsat
e ēdo gjėje janė nė dorėn e Tij. Nėse kėrkon prej dikujt
tjetėr, ka kėrkuar prej atij qė nuk posedon dhe ėshtė i
pamundshėm. Shiko El Fevaid, f. 202.
Njėri nga tė parėt tanė tė mirė, Tavusi, e porositi Atanė duke i
thėnė: Mos kėrko prej birit tė Ademit asnjė nevojė, por
kėrko prej Atij, dyert e tė Cilit nuk mbyllen asnjėherė.
Tė ka urdhėruar qė ti lutesh dhe tė ka premtuar se tė
pėrgjigjet.
Fudajl Ibėn Ijadi thoshte: Njeriu mė i dashur nė mesin e njerėzve
ėshtė ai qė nuk kėrkon prej njerėzve, mė i urryeri nga
ata ėshtė ai qė kėrkon prej tyre. Mė i dashuri nga
njerėzit tek Allahu ėshtė ai qė kėrkon prej Tij dhe
ndihet i panevojshėm prej njerėzve dhe mė i
padėshirueshmi tek Allahu ėshtė ai njeri qė ndihet i
panevojshėm prej Allahut dhe kėrkon nga tė tjerėt.
Thėnia mė e bukur ėshtė ajo e Ibrahimit alejhi selam kur e hodhėn
nė zjarr, tė cilin e pyeti Xhibrili alejhi selam: A ke
nevojė pėr ndihmė? I tha: Pėr sa i pėrket ndihmės
sate, jo.
Lutjet janė dy llojesh:
1) Lutje qė nuk duhet ti pėrkushtohet askujt pos
Allahut, si p.sh. kėrkimi i udhėzimit, kuptimi i
diturisė, shėrimi i tė sėmurit, mbrojtja nga telashet e
kėsaj bote dhe dertet e tjetrės etj.. Nuk lejohet qė
kėto lutje ti pėrkushtohen kujt pos Allahut, sepse tė
luturit dikujt tjetėr pos Tij ėshtė shirk.
2) Lutje qė ėshtė e njohur nė mesin e njerėzve se i
pėrkushtohet njerėzve, si p.sh. kėrkimi i parave, i
pasurisė, ndihma pėr tė bartur apo ngarkuar diēka etj..
Nė raste tė tilla duhet qė tė lutet Allahu pėr ti
lehtėsuar kėto punė, ti zbusė zemrat e robėrve pėr ti
ndihmuar dhe tia krijojė shkaqet qė tė depėrtojė te
ndihma. Nėse i pyet njerėzit nė raste tė tilla apo
kėrkon ndihmė pėr kėto gjėra, ėshtė e lejuar.
Nga kjo pikėpamje i lejohet tė varfrit qė tė kėrkojė (pasuri) nga
njerėzit me kėto kushte:
- tė jetė i pamundur pėr punė, nuk i mjafton ajo qė ka
pėr ushqim ditor. Nėse i plotėsohen kėto, atėherė i
ndalohet qė tė kėrkojė prej njerėzve dhe ka ndėshkim.
Zekati nuk i lejohet tė pasurit e as tė shėndoshit, i
cili ėshtė i fuqishėm.
- tė mos e mundojė tjetrin me kėrkimin e tij.
- tė mos ngulė kėmbė nė tė kėrkuarit e tij.
Njė njeri i kėrkoi Imam Ahmedit qė ta kėshillonte dhe ai i tha
(Imam Ahmedi): Nėse Allahu tė ka garantuar riskun, ti
pse preokupohesh pėr tė kaq shumė? Nėse risku ėshtė i
caktuar, pėrse ti kujdesesh shumė pėr tė? Nėse Allahu e
shton atė, pėrse tė ekzistojė koprracia? Nėse xheneti
ėshtė i vėrtetė, pėrse tė pushoni? Nėse xhehenemi ėshtė
i vėrtetė, pėrse tė bėhet mėkati? Nėse kjo botė do tė
shkatėrrohet, pėrse tė ndiheni tė qetė nė tė? Nėse
llogaria ėshtė e vėrtetė, pėrse tė grumbulloni (pasuri)?
Dhe nėse ēdo gjė ėshtė me vullnetin dhe caktimin e
Allahut, pėrse tė pikėlloheni? Allahu Ekber! Kėto janė
fjalė qė meritojnė tė shėnohen me shkronja tė arta.
Fjala e Pejgamberit alejhi selam: Dije se sikur tėrė
populli tė tubohej qė tė tė ndihmonte nė diēka, nuk do
tė tė ndihmonte, pėrveē asaj qė ta ka caktuar Allahu. E,
nėse do tė tubohej qė tė tė bėnte dėm nė diēka, nuk do
tė dėmtonte, pėrveē asaj qė Allahu ta ka caktuar. Janė
ngritur lart penat dhe janė tharė fletėt dhe: Dije se
ajo qė nuk tė ka goditur, as qė ka mundur tė tė godasė,
kurse ajo qė tė ka goditur nuk ka mundur qė tė mos tė tė
godasė
Kjo pjesė nga hadithi ėshtė tepėr e rėndėsishme pėr jetėn e
besimtarit, pėr vetė faktin sepse e bėn tė ditur atė se
ēdo gjė qė ėshtė nė kėtė botė ėshtė e caktuar nga Allahu
xh.sh.. Njeriu nga vetė natyra e tij preokupohet se a
thua vallė ēfarė mė ėshtė pėrgatitur nga njerėzit,
mirėpo besimi nė caktimin e Allahut i bėn me dije se
asgjė nuk ndodh pa caktimin e Allahut dhe se ēdo e mirė
dhe e keqe ėshtė me caktimin e Allahut xh.sh..
Besimi nė caktimin e Allahut ėshtė njė nga bazat e besimit,
njėherazi edhe shtylla e gjashtė e imanit. Ēdo musliman
ėshtė i obliguar tė besojė nė pėrcaktimin e Allahut
xh.sh. dhe se ēdo gjė qė ndodh, e mirė a e keqe, e
kėndshme a e hidhur, ndodh me pėrcaktimin e Tij. Me
besimin nė kader nėnkuptohet tė besuarit nė diturinė e
amshueshme tė Allahut xh.sh., nė vullnetin e Tij, i cili
realizohet, dhe nė plotfuqinė e Tij tė rėndėsishme. Kush
e mohon pėrcaktimin e Allahut xh.sh., ai ka dalė nga
feja e Allahut xh.sh..
Besimi nė pėrcaktimin e Allahut nuk plotėsohet ndryshe vetėm se me
katėr gjėra (shkallė) dhe nuk plotėsohet besimi nė kader
pa realizimin e tė gjitha kėtyre shkallėve, ngase janė
tė varura prej njėra-tjetrės. Ai qė bindet nė tė gjitha
shkallėt e kaderit e ka plotėsuar besimin nė kader dhe
kush cungon besimin nė ndonjėrėn nga to, nuk ka
plotėsuar besimin nė kader. Kėto shkallė janė:
1) Shkalla e parė: besimi i plotė tek Allahu xh.sh.
se Ai di gjithēka nė pėrgjithėsi dhe veēanti, e di ēka
ka qenė, ēka do tė jetė, ēka nuk do tė jetė, sikur tė
ishte si do tė ishte. Ai e ka ditur se ēdo tė bėjnė
njerėzit para se ti krijojė ata. E ka ditur furnizimin
e tyre, exhelin e tyre, veprat e tyre, lėvizjet dhe
ēėshtjet e tyre. E ka ditur se kush do tė jetė i lumtur
e kush i mjerė me njė dije tė mėparshme. Allahu xh.sh.
thotė: A nuk e ke ditur se Allahu di ēka ekziston nė
qiell e nė tokė, e tėrė kjo ėshtė e shėnuar nė libėr,ajo
pėr Allahun ėshtė shumė lehtė. (El Haxh, 70)
2) Shkalla e dytė: Shkrimi i tė gjitha kėtyre nė
Levhi Mahfudh. Tė besuarit nė atė se Allahu i ka shkruar
tė gjitha pėrcaktimet nė bazė tė diturisė sė Tij tė
hershme nė Levhi Mahfudh; nė tė janė shkruar tė gjitha
gjėrat dhe nuk tejkalohet asgjė pa u shėnuar. ēdo gjė qė
ka ndodhur, qė do tė ndodhė deri nė Ditėn e Gjykimit.
Allahu xh.sh. nė Kuran thotė: Dhe ēdo gjė kemi
regjistruar nė librin e ruajtur (Levhi Mahfudh).
(Jasin, 12) Transmeton Termidhiu nė sunenin e tij, se ka
thėnė Pejgamberi alejhi selam: E i pari qė ka
krijuar Allahu ėshtė lapsi dhe i tha: Shkruaj! Tha:
Ēka tė shkruaj? Tha: Shkruaje kaderin (caktimin),
ēka ka qenė dhe ēka do tė jetė deri nė Ditėn e
Gjykimit. Hadithi ėshtė i saktė.
3) Shkalla e tretė: Dėshira dhe vullneti i Allahut
xh.sh. Asgjė nuk mund tė ndodhė e tė ekzistojė nė qiej
dhe nė tokė vetėm se me dėshirėn dhe vullnetin e Allahut
tė Lartėsuar. Ēdo gjė qė lėviz nė kėtė gjithėsi lėviz me
dėshirėn dhe vullnetin e Tij nė mes mėshirės dhe
urtėsisė, udhėzon kė dėshiron me mėshirėn e Tij dhe humb
kė dėshiron me urtėsinė e Tij. Ai nuk pyetet pėr atė qė
bėn pėr shkak tė urtėsisė dhe pushtetit tė Tij absolut
dhe ata janė qė pyeten. Gjithēka qė ndodh i pėrshtatet
njohurisė sė Tij tė mėparshme rreth gjithēkaje qė do tė
ndodhė dhe pėr shkak tė asaj qė ėshtė shkruar nė Levhi
Mahfudh. Allahu xh.sh. thotė: Ne ēdo gjė e kemi
krijuar me pėrcaktim. (El-Kamer, 49) dhe thotė:
Po ju nuk mundeni, por vetėm nėse dėshiron Allahu, Zoti
i botėve. (Etekvir, 29). Transmeton Imam Muslimi se
Pejgamberi alejhi selam ka thėnė: Tė gjitha zemrat e
bijve tė Ademit qėndrojnė nė mes dy gishtėrinjve nga
gishtėrinjtė e tė Gjithėmėshirshmit si njė zemėr e vetme,
i ndryshon si tė dėshiron.
4) Shkalla e katėrt: Krijimi i tė gjitha krijesave
nga Allahu xh.sh. dhe se Ai ėshtė Krijuesi i vetėm,
kurse ēdo gjė tjetėr ėshtė e krijuar. Ai ėshtė Krijuesi
i ēdo punėtori dhe i punės sė tij, i ēdo lėvizėsi dhe i
lėvizjeve tė tij. Allahu xh.sh. thotė: Ai krijoi ēdo
gjė, duke e pėrsosur nė mėnyrė tė qartė e tė matur.
(El Furkan, 2)
"Njihe Allahun kur je nė mirėqenie, Allahu do tė tė
njohė ty nė vėshtirėsi"
Duhet qė besimtari ta adhurojė Allahun xh.sh. kur ėshtė nė
mirėqenie tė plotė, i lirė, i shėndoshė dhe nė ēdo
gjendje, Allahu do tė tė dalė nė ndihmė ty kur ti je nė
momentet mė tė vėshtira, atėherė kur nuk ka mundėsi tė
tė ndihmojė askush pos Allahut tė Lartėsuar, prandaj
pėrgatitu pėr ditė dhe momente tė vėshtira. Transmeton
Hakimi se ka thėnė Pejgamberi alejhi selam: Kush
dėshiron qė Allahu ti pėrgjigjet lutjes sė tij nė
vėshtirėsi, le ti shtojė lutjet nė mirėqenie (rehati).
Hadith i saktė.
Ibėn Rexhebi thotė: Njohja e robėrve ndaj Allahut ėshtė dy llojesh:
a) Njohje e pėrgjithshme, ku bėn pjesė besimi nė Allahun
dhe bindja ndaj Tij. Kjo ėshtė e pėrgjithshme pėr tė
gjithė besimtarėt.
b) Njohje e veēantė, qė nėnkupton se zemra e njeriut
duhet tė anojė nga Ai tėrėsisht, tė qetėsohet kur e
kujton Atė, tė turpėrohet ndaj Tij. Kėtė lloj e njohin
vetėm ata qė kanė njohuri tė plotė ndaj Tij. Kanė thėnė
disa tė parė: Tė mjerė janė banorėt e kėsaj bote, kanė
dalė nga ajo pa i shijuar gjėrat mė tė mira tė saj. Janė
pyetur cilat janė ato? Kanė thėnė: Njohja e Allahut.
Gjithashtu dhe njohja e Allahut ndaj robėrve tė Tij
ėshtė dy lloje:
a) njohje e pėrgjithshme ėshtė dituria e Allahut ndaj
robėrve tė Tij dhe ajo ēka ata publikojnė dhe mbajnė nė
brendėsinė e tyre, siē thotė Allahu xh.sh: Ne e kemi
krijuar njeriun dhe e dimė seē pėshpėrit ai nė vetvete
dhe Ne jemi mė afėr tij se damari i qafės sė tij. (Kaf,
16)
b) njohje e veēantė, qė nėnkupton dashurinė e Tij ndaj
robėrve tė Tij, afrimin e tyre tek Ai, pėrgjigjen e
lutjeve tė tyre, shpėtimin e tyre nga vėshtirėsitė. Kėtė
kuptim na e bėn mė tė qartė edhe hadithi kudsij, ku
Allahu xh.sh. thotė: Robi Im vazhdon qė tė
afrohet tek Unė me vepra vullnetare, derisa ta dua atė,
kur Unė e dua atė, do tė jem tė dėgjuarit e tij me tė
cilin dėgjon, tė parit e tij me tė cilin sheh, dora e
tij me tė cilėn punon dhe kėmba e tij me tė cilėn ecėn
dhe nėse kėrkon nga Unė, Unė do ti jap atij, nėse
kėrkon ndihmė, do ta ndihmoj. Buhariu.
Historia njerėzore ėshtė e mbushur me ngjarje tė tilla, siē ėshtė
rasti i atyre tre personave qė u ngujuan nė shpellė pasi
u rrėzua njė gur dhe ua mbylli derėn dhe pasi tė gjithė
u lutėn tek Allahu me veprat e tyre tė mira, iu hap dera
qė tė dalin. Buhariu dhe Muslimi.
Vėshtirėsia mė e madhe qė mund tė pėrjetojė robi i Allahut nė kėtė
botė ėshtė vdekja, kurse ajo qė vjen mbas saj ėshtė edhe
mė e vėshtirė pėr tė nėse ai nuk ka punuar vepra tė mira.
Prandaj dėshpėrohen mėkatarėt nė momentin e vdekjes dhe
shpresojnė vepėrmirėt gjatė saj nga kerametet qė i
pėrgėzojnė ata me shpėtim.
Disa nga tė parėt kanė thėnė: Si mos tė shpresoj nga Zoti im kurse
unė kam agjėruar pėr tetėdhjetė agjėrime ramazani?
Ebu Bekr Ibėn Ajashi i tha birit tė tij nė momentin e vdekjes: A
mendon se Allahu do ta humbė babain tėnd dyzet vite,
kurse ai e ka kompletuar leximin e Kuranit ēdo natė?
Transmeton Hatabi nė terih 14/383.
Kanė hyrė disa nga tė parėt tanė te njė besimtar i mirė nė prag tė
vdekjes sė tij, kurse ai po falej. I thanė atij
shehadetin, kurse ai ua ktheu: Tani fletushkat e mia do
mbyllen.
Fjala e Pejgamberit alejhi selam: "Dije se vėrtet ndihma
vjen me durim"
Njeriu gjatė jetės sė tij ballafaqohet me sfida dhe sprova tė
ndryshme. Pėr ti pėrballuar ato duhet njė pėrgatitje e
madhe dhe stimulim i veēantė. Durimi ėshtė arma mė
efikase pėr tė ngadhėnjyer nga sprovat e ndryshme. Duhet
ditur se Allahu jetėn e ka bėrė objekt sprovimi pėr
robėrit e Tij nė kėtė botė, me qėllim qė ta dallojė tė
keqin nga i miri dhe tė dallohet ai qė ėshtė i sinqertė
e besnik nga hipokriti. Allahu xh.sh. thotė: Ju
patjetėr do tė sprovoheni si nė pasurinė tuaj, si nė
veten tuaj, madje do tė dėgjoni ofendime tė shumta prej
atyre qė u ėshtė dhėnė libri para jush, edhe prej
idhujtarėve, po nė qoftė se duroni dhe ruheni, ajo ėshtė
gjėja mė vendimtare. (Ali Imran, 186)
E ka bėrė Allahu durimin mirėsi tė pafund, shpatė tė pathyeshme,
ushtri dhe kėshtjellė tė pamposhtur. Sabėr nė aspektin
gjuhėsor do tė thotė ndihmė dhe fitore e ndihmuar,
bllokim dhe abstenim. Tė kesh durim do tė thotė ta
frenosh veten nga hidhėrimi kur tė godet sprova.
Sabėr nė aspektin fetar do tė thotė (dijetarėt islamė e kanė
pėrkufizuar me fjalė tė ndryshme, ndėr to) pėrmbajtje e
vetes gjatė tri gjėrave: gjatė nėnshtrimit ndaj urdhrave
tė Allahut, gjatė largimit nga ndalesat e Allahut dhe
gjatė caktimeve tė dhimbshme tė Allahut.
Pėr shkak tė vlerės dhe tė rėndėsisė sė durimit Allahu ka premtuar
shpėrblime tė shumta pėr durimtarėt, siē thotė: ...
ndėrsa tė durueshmėve u jepet shpėrblimi i tyre pa masė.
(Ezumer, 10)
Ka premtuar se do tė jetė me durimtarėt, i udhėzon dhe u del nė
ndihmė duke korrur fitore: Tė jeni tė durueshėm se
Allahu ėshtė me durimtarėt. (El enfal, 46)
Pėrmes kėsaj ndihme kanė fituar durimtarėt mirėsitė e tė dyja
botėve dhe i ka bėrė Allahu udhėheqės nė fe: dhe
prej tyre Ne caktuam prijės, tė cilėt me urdhrin Tonė
udhėzonin, pasi ishin tė durueshėm dhe besonin nė
argumentet Tona. (Esexhde, 24)
Njofton Allahu xh.sh. se me durim dhe devotshmėri besimtarėve nuk
mund tu shkaktojė dėm dinakėria e armiqve, madje dhe
kur armiku ėshtė i fuqishėm: Dhe nėse duroni dhe
largoheni nga ajo qė u ndalohet, dinakėria e tyre nuk do
tu dėmtojė. Allahu ėshtė nė dijeni pėr atė qė bėjnė.
(Ali Imran, 120)
I ka pėrgėzuar Allahu durimtarėt me tri mirėsi, secila mė e mirė se
ajo pėr ēka njerėzit nė kėtė botė lakmojnė njėri-tjetrin:
Kurse ti i gėzo durimtarėt: ata qė kur i godet
ndonjė e keqe deklarojnė: Ne jemi tė Allahut dhe tek Ai
do tė kthehemi. Ata te Zoti i tyre i pret falje e
mėkateve dhe mėshira, tė tillėt janė nė rrugė tė drejtė.
(El Bekare, 155-157)
Nga Ebu Hurejra, Allahu qoftė i kėnaqur me tė, transmetohet se
Pejgamberi alejhi selam ka thėnė: Kur Allahu dikujt
ia dėshiron tė mirėn, e sprovon me ndonjė fatkeqėsi.
Buhariu dhe Maliku.
Transmeton Ata Ibėn Ebė Rebahduke se ka thėnė: Njėherė Ibėn Abasi
mė ka pyetur: A dėshiron tė ta tregoj njė grua qė ėshtė
nga banorėt e xhenetit? I thashė: Po, si jo. Tha:
Kjo grua zezake ka ardhur te Pejgamberi alejhi selam
dhe i ka thėnė: Unė vuaj nga alivanosja dhe kur mė
godet, zbulohem. Lute Allahun tė mė shėrojė. Ndėrsa ai
i kishte thėnė: Nėse dėshiron tė durosh, si shpėrblim
pėr kėtė e ke xhenetin. Apo dėshiron qė ti lutem
Allahut tė tė shėrojė? Ajo iu pėrgjigj: Do tė duroj,
pastaj tha: Unė pa dashje zbulohem, prandaj lute
Allahun qė sė paku tė mos zbulohem. Dhe ai u lut pėr
tė. Buhariu dhe Muslimi.
Llojet e durimit
Dijetarėt islamė durimin e ndajnė nė ndarje tė ndryshme. Shumė prej
tyre e kanė ndarė nė kėtė mėnyrė:
1) durim nė kryerjen e urdhrave dhe tė veprave tė mira,
nė mėnyrė qė ti kryejė si duhet;
2) durim ndaj ndalesave dhe mėkateve, nė mėnyrė qė tė
mos zhytet nė to;
3) durim ndal caktimit tė Allahut, nė mėnyrė qė tė mos
zemėrohet.
Sipas dispozitave juridike islame durimi ndahet nė pesė
lloje:
a) durim i detyrueshėm: nė kėtė lloj durimi bėjnė pjesė
durimi pėr ti ikur asaj qė ėshtė e ndaluar, tė kryhet
ajo qė ėshtė e obligueshme dhe tė durohet ndaj
pėrcaktimit;
b) durim i preferuar ėshtė durimi ndaj gjėrave tė
papėlqyera, kryerja e asaj qė ėshtė e preferuar dhe
durimi ndaj gabimit, qė tė mos i kthehet nė mėnyrė tė
njėjtė;
c) durim i ndaluar ėshtė tė privuarit nga ushqimi dhe
pijet deri nė vdekje, qė nė vėshtirėsi tė refuzohet
ngrėnia e shtazės sė ngordhur, e gjakut apo e mishit tė
derrit, nėse ekziston frika se pėr shkak tė refuzimit tė
ngrėnies mund tė vdesė. Nė kėtė lloj durimi bėn pjesė
gjithashtu edhe tė qasurit asaj ēka kanoset rreziku pėr
jetė, siē ėshtė qasja kafshės sė tėrbuar, gjarprit,
zjarrit apo armikut i cili do tė vrasė, pėr dallim nga
dorėzimi nė betejė dhe luftė midis muslimanėve, ku kjo
jo vetėm qė ėshtė e lejuar, por nė shumė raste madje e
preferuar, pėr ēka bėjnė fjalė shumė burime islame;
d) durim i papėlqyer: nė kėtė lloj durimi bėjnė pjesė
kryerja e gjėrave tė papėlqyera, refuzimi i moskryerjes
sė asaj qė ėshtė e pėlqyer si dhe durimi nga ushqimi,
pijet, veshmbathja, marrėdhėniet seksuale me
bashkėshorten deri nė atė masė sa e dėmton shėndetin;
e) durim i lejuar ėshtė durimi ndaj gjėrave qė kryerja
dhe moskryerja e tyre ėshtė e njėjtė.
Nga tėrė kėto argumente mund tė konkludojmė se durimi ėshtė nga
dhuntitė e mėdha qė Allahu mund ti japė robit tė Tij,
dhunti qė sjell lumturi, qetėsi, krenari dhe nder,
miratim tė ndihmės dhe mbėshtetje nga ana e Allahut
xh.sh. e mbi tė gjitha ky ėshtė fryti i jetės sė ardhme.
Fjala e Pejgamberit alejhi selam: Rehatia vjen pas
vuajtjeve
Duhet ta dijė ēdo besimtar se natyra e jetės sė kėsaj bote ėshtė me
sprova dhe fatkeqėsi tė ndryshme; ato mund ti paraqiten
njeriut herė pas here deri nė atė nivel saqė pikėllimi
dominon nė shpirtin e tij dhe me kėtė bie nė depresion.
Tė gjitha kėto janė sprova nga Allahu xh.sh. dhe nėse
besimtari i tejkalon kėto sprova duke kėrkuar shpėrblim
tek Allahu xh.sh. dhe duke ditur se janė caktim nga ana
e Allahut tė Lartėsuar, atėherė vjen ndihma e Allahut
xh.sh.. Jemi tė paralajmėruar nga Allahu xh.sh. se
sprovat do ta godasin besimtarin, me qėllim qė tė
verifikohet cilėsia e imanit tė besimtarit, a ėshtė i
sinqertė me Allahun xh.sh. apo jo, siē thotė Allahu nė
Kuran: A menduan njerėzit tė thonė: Ne kemi besuar,
e tė mos vihen nė sprovė? Ne i sprovuam ata qė ishin
para tyre, ashtu qė Allahu gjithqysh do ti dallojė ata
qė e thanė tė vėrtetėn, do ti dallojė dhe gėnjeshtarėt.
(El Ankebut, 2-3)
Kėto sprova u kanė ndodhur edhe tė Dėrguarve tė kaluar, edhe
besimtarėve tė mirė. I kanė ndodhur edhe Pejgamberit tė
fundit alejhi selam, gjithashtu dhe shokėve tė tij
besnikė, por asnjėherė ata nuk e humbėn shpresėn prej
ndihmės sė Allahut xh.sh., prandaj edhe Allahu i
Lartėsuar u doli nė ndihmė nė momentet mė tė vėshtira
dhe kritike.
Fjala e Pejgamberit alejhi selam: Pas vėshtirėsive
vjen lehtėsimi
Kjo ėshtė porosia e fundit qė ia dha Pejgamberi alejhi selam djalit
tė xhaxhait tė tij, Ibėn Abasit, gjatė kėtij udhėtimi.
Edhe pse e fundit nė radhitje, por jo dhe nė pėrmbajtje,
kėto janė fjalėt mė shpresėdhėnėse pėr besimtarin, tė
cilat e motivojnė qė ta vazhdojė kėtė rrugė, se ēdo
tatėpjetė ka dhe lėshimin. Tė gjitha kėto porosi janė tė
ndėrlidhura me durimin, ai qė ėshtė i durueshėm vėrtet
fiton, pra ai qė i tejkalon vėshtirėsitė, fiton sepse
vijnė lehtėsimet dhe korr fitoren. Kėshtu ka deklaruar
Allahu xh.sh.: Pas vėshtirėsisė Allahu sjell
lehtėsim. (Etalak, 7)
Vėshtirėsitė kėrkojnė lehtėsim, ky ėshtė simboli nė fushėn e
sprovave. Jo vetėm kaq, por dhe mbas njė vėshtirėsie
vijnė dy lehtėsime. Thotė Allahu xh.sh.: E, pa
dyshim se pas vėshtirėsisė ėshtė lehtėsimi. Vėrtet,pas
vėshtirėsisė vjen lehtėsimi. (El Inshirah, 5-6)
Ndėrsa Pejgamberi alejhi selam i pėrgėzonte shokėt e tij duke u
thėnė: Njė e vėshtirė nuk i mund dy lehtėsime, njė
vėshtirėsi nuk i mund dy lehtėsime. Ndėrsa Ibėn
Mesudi, Allahu qoftė i kėnaqur me tė, thoshte: Pasha
Atė qė shpirti im ėshtė nė dorėn e Tij, sikur
vėshtirėsia tė jetė nė zgavėr, do ta zbulonte atė
lehtėsimi derisa tė depėrtojė tek ajo dhe nuk i mund njė
vėshtirėsi dy lehtėsime.
Fund
Sadat Rrustemi
11.4.2008
|