Jurisprudenca islame ka ardhur pėr tė realizuar e
pėrmbushur dobitė dhe pėr tė larguar e anuluar
dėmet. Gjithashtu, kjo legjislaturė ėshtė e
pėrhershme, universale, perfekte dhe realizon
interesat e njerėzve deri nė ekzistimin e kėsaj
bote. Absorbimi i aktualiteteve bashkėkohore,
vėmendja ndaj rrethanave tė ndodhive pa marrė
parasysh vendin dhe kohėn, aludon pėr
gjithėpėrfshirjen e kėtij sistemi.
Nė mesin e fushave te tė cilat Islami u pėrqendrua
mė shumė ėshtė edhe ajo e politikės sheriatike (Sijasetu
Sherije), duke i vėnė baza e parime kėsaj fushe tė
rėndėsishme pėr jetėn e umetit. Nė shekujt e
mėhershėm kanė rrjedhur zhvillime dhe ndodhi, tė
cilave dijetarėt i kanė dhėnė sqarime e saktėsime.
Ata kanė shkruar pėr kėto dukuri libra e studime,
tė cilėt ndihmojnė nė pėrputhjen e kėtyre dukurive
me parimet themelore dhe pėrkatėse tė sheriatit
(jurisprudencės islame). Ndėr librat mė tė
rėndėsishėm nė kėtė fushė ėshtė libri Es
Sijasetush Sherije, Politika Sheiratike, i
shkruar nga dijetari Shejhul Islam Ibėn Tejmije,
Allahu e mėshiroftė. Ai nė kėtė libėr paraqiti
shumė realitete dhe sqaroi dispozitėn sheriatike
pėrkatėse rreth shumė problematikave tė
ndėrlikuara.
Nė mesin e problemeve aktuale bashkėkohore nė
fushėn e politikės sė shteteve dhe formės sė
qeverisjes sė tyre janė parlamentet, kuvendet e
popullit, kėshillat shtetėrorė dhe ato qė u
pėrngjajnė kėtyre. Termat pėr kėtė dallojnė
varėsisht prej sistemit tė funksionimit tė vendeve
qė i themelojnė kėto kuvende. Specifika e
legjislaturės nė ēdo kuvend ndėrlidhet me sistemin
ekzekutiv tė shtetit dhe politikėn e qeverisjes.
Pasi muslimanėt janė pjesė e botės nė tė cilėn
veprojnė kėto kuvende, paraqitet nevoja e sqarimit
tė dispozitės sheriatike rreth hyrjes sė
muslimanėve nė kėto parlamente.
Pėr ta qartėsuar kėtė problematikė dhe pėr tė
arritur te dispozita sheriatike pėrkatėse themi se
sistemi qeverisės nė cilindo shtet nuk
pėrjashtohet nga kėto tri forma
1- sistemi islam i drejtė
2- sistemi islam, por i padrejtė (zullumqar)
3- sistemi me tė cilin gjykohet ėshtė sistem i
kufrit.
Nė vazhdim do tė sqarojmė secilin lloj
1- Nėse forma e udhėheqjes dhe e qeverisjes ėshtė
sistem islam i drejtė, pra gjykohet me ligjin e
zbritur nga Allahu i Plotfuqishėm, atėherė krijimi
i kėtyre kuvendeve dhe metodika e futjes dhe e
pėrzgjedhjes sė anėtarėve nė tė ka tė bėjė me
lėmin e politikės islame sheriatrike (sijasetu
sherije) dhe kėtu nuk ka ndonjė tė keqe pėr faktin
se futja nė kėto kuvende dhe pjesėmarrja nė to
ėshtė njė gjė e lejuar, madje mund tė jetė edhe
obligative, nėse urdhėrohet nga udhėheqėsi i
muslimanėve. Futja nė to mund tė jetė njėra nga
gjėrat me tė cilat ndėrlidhet realizimi i njė
domosdoshmėrie. Ekziston njė parim themelor
sheriatik qė thotė se ajo gjė pa tė cilin nuk
mund tė realizohet obligimi (vaxhibi), ėshtė
gjithashtu e obliguar (vaxhib). Por me kusht qė
futja nė kėtė kuvend tė ketė pikėnisje nga
rregulli i pasimit tė udhėheqėsit nė mirėsi (ma`ruf)
ashtu siē e vėrtetojnė kėtė citatet sheriatike.
2- Nėse shteti ėshtė me qeverisje islame (qė
gjykon me ligjin islam), por ka padrejtėsi dhe
zullume, atėherė futja nė kėto kuvende dhe
pjesėmarrja nė to varet prej modelit tė kuvendit
dhe mundėsisė sė realizimit tė interesave (dobive)
dhe mėnjanimit tė dėmeve. Kjo arrihet duke marrė
nė konsideratė parimin sheriatik realizimi i
dobisė mė tė madhe nga dy dobitė e pranishme dhe
mėnjanimi i dėmit mė tė madh nga dy dėmet e
pranishme. Me fjalė tė tjera, qė pjesėmarrja tė
mos shkaktojė dėm mė tė madh se dėmi i pranishėm
ose qė me atė pjesėmarrje tė mos hiqet njė dobi mė
e madhe sesa dobia e futjes nė kuvend.
Kėtu duhet tė themi se nė kėtė lloj shteti
pjesėmarrja nė esencė ėshtė e lejuar, ndėrsa
ndalesa karakterizohet nga shkaqet dhe kushtet me
tė cilat rrethohet ēėshtja gjatė zbatimit tė
parimit tė pėrmendur pak mė parė.
Pėr kėtė mund ti referohemi lejueshmėrisė sė
xhihadit me ēdo udhėheqės tė drejtė dhe zullumqar
pėrderisa lufta ėshtė e pėrligjur. Kjo pėr faktin
se xhihadi me udhėheqėsin e padrejtė (zullumqar)
nuk pėrjashton dėme domethėnėse, por ato dėme,
pėrballė dobisė qė realizon xhihadi, janė tė pakta
dhe nė kėtė rast dėmi qė shfaqet nėse lihet
xhihadi me udhėheqėsin zullumqar ėshtė mė i madh
sesa marrja pjesė me tė.
3- Nėse sistemi i shtetit ėshtė sistem i kufrit
(pra nuk ėshtė sistem me legjislaturė islame),
atėherė nė esencė pjesėmarrja nė kėto parlamente
ėshtė e ndaluar pėr shkak tė dėmeve tė qarta qė
mbart me vete kjo. Por, duke pasur parasysh
ndryshimin ndėrmjet vendeve, dallimin e nevojave
tė muslimanėve nė ēdo vend, nė tė cilin qeveriset
me sisteme tė kėtilla, pastaj duke u nisur edhe
nga parimet thelbėsore tė mėdha tė sheriatit qė
synojnė realizimin e dobive dhe mėnjanimin e
dėmeve dhe duke argumentuar me ngjarjen e tė
Dėrguarit Jusufit alejhi selam me sundimtarin e
Egjiptit, kemi arritur nė pėrfundimin e lejimit tė
pjesėmarrjes nė kėto parlamente, nėse realizohen
kriteret qė do tė pėrmendim mė poshtė.
Kriteret e lejimit tė pjesėmarrjes nė parlamente
1) Pjesėmarrja tė mos rezultojė me pohimin e
kufrit ose tė vepruarit me kufėr.
2) Dobia e pjesėmarrjes tė jetė e qartė dhe e
realizueshme, jo tė jetė e fshehtė, iluzore ose e
pavlerėsuar (pa leverdi).
3) Mos tė vijė pas pjesėmarrjes ndonjė dėm mė i
madh se dobia e synuar ose qė dėmi i futjes tė
jetė mė i madh se dėmet tė cilat synohen tė
mėnjanohen.
Pėrmasat e vlerėsimit tė dobisė dhe dėmit
Gjatė shqyrtimit tė problematikės sė realizimit tė
dobive dhe mėnjanimit tė dėmeve pėrmes
pjesėmarrjes nė kėto kuvende patjetėr duhet tė
kihen parasysh gjėrat vijuese:
a) tė kuptuarit se e drejta e pėrligjjes ėshtė
ekskluzivitet i shpalljes (vahjit) dhe nuk i
lejohet asnjėrit prej njerėzve qė ta rivalizojė
atė nė kėtė tė drejtė;
b) pjesėmarrja nė kuvende tė kėtilla nuk anulon
parimin e dashurisė dhe urrejtjes pėr hir tė
Allahut (El Velau Vel Bera), nė tė kundėrtėn kėto
kuvende duhet tė jenė mejdane nė tė cilat
sqarohet, realizohet e deklarohet ky parim,
varėsisht se si e kėrkojnė rrethanat dhe dobitė
sheriatike;
c) pjesėmarrja nė kėto parlamente tė mos
konsiderohet si alternativė e metodologjisė
profetike pėr ngritjen e shtetit islam dhe
ndryshimin e gjendjes sė kufrit ekzistues, por ka
pėr objektiv realizimin e dobive dhe mėnjanimin e
dėmeve;
d) pjesėmarrėsi nė kėto parlamente duhet tua bėjė
me dije njerėzve se pjesėmarrja e tij nuk
nėnkupton pajtimin e tij me kėtė rend dhe sistemin
demokratik qė kundėrshton ligjin islam.
Fakte tė rėndėsishme nė lidhje me kėtė
problematikė
Gjithashtu kėtu duhet tė bėjmė vėrejtje rreth tri
gjėrave tė rėndėsishme.
Gjėja e parė: Dispozita e futjes apo e mosfutjes
nė parlament mund tė ndryshojė varėsisht edhe nga
personi i pėrzgjedhur si delegat, nėse thellohemi
nė rregullat e aplikimit tė parimit realizimi i
dobive dhe mėnjanimi i dėmeve.
Gjėja e dytė: Nuk ka tė drejtė ti aplikojė kėto
parime ēdonjėri, por vetėm dijetarėt e mirėfilltė,
tė cilėt kanė mundėsinė e ixhtihadit nė kėto
problematika tė mėdha dhe qė zotėrojnė aftėsi qė
ti pėrputhin ndodhitė me parimet thelbėsore
pėrkatėse tė sheriatit.
Gjėja e tretė: Kjo ēėshtje ėshtė nga meseletė nė
tė cilat lejohet ixhtihadi. Prandaj, nėse dikush
nga dijetarėt qė ka bėrė ixhtihad prononcohet me
ndonjė fetva tė dhėnė, qoftė edhe nėse e
kundėrshton atė qė e themi ne, atėherė nuk ka vend
pėr mohim e pėrgėnjeshtrim tė kėsaj. Posaēėrisht
kur kemi parasysh se dijetarėt e secilit vend mund
tė jenė mė tė aftė pėr ta kuptuar ēėshtjen mė
drejtė se tė tjerėt dhe e kanė parasysh mė qartė
realizimin e dobive dhe mėnjanimin e dėmeve.
Gjykimi ndaj njė gjėje duhet tė jetė rrjedhojė e
tė kuptuarit tė asaj gjėje. Nė problematikat e
kėtilla aktuale, e rėndėsishme ėshtė sinqeriteti
(ēiltėrsia), kapja pas argumenteve, pasja parasysh
e parimeve dhe rregullave tė sheriatit. Kėto nuk
duhen bėrė arena tė mospajtimit dhe tė pėrēarjes
sė zemrave pėr faktin se pėrderisa nė baza dhe
parime nuk ka ndarje, edhe nėse nė formėn e
zbritjes sė atyre parimeve ka mospajtime, atėherė
kjo nuk prish punė.
Megjithėkėtė, ėshtė i drejtė sqarimi i ndėrsjellė,
debati, rrahja e mendimeve duke e ndeshur
argumentin me argument, faktin me fakt, por
gjithmonė duke ia shoqėruar kėsaj takvallėkun
(devotshmėrinė), sinqeritetin dhe hulumtimin e sė
vėrtetės pa fanatizėm nė thėniet e njerėzve. Prej
ēdo njeriu merret thėnia e tij dhe refuzohet,
pėrveē thėnieve tė tė Dėrguarit, lavdėrimi dhe
paqja qofshin mbi tė.
Shejh
dr. Nasir Sulejman el Umer
Marrė nga: www.almoslim.net
Pėrktheu: Alaudin Abazi
7.6.2009
|