Tė flasėsh pėr
hipnozėn dhe se ēfarė dispozitash ka Islami ndaj
kėsaj problematike, duhet qasje e shumanshme si
dhe njohuri tė hollėsishme qoftė nė lėmi tė
ndryshme tė fesė, qoftė edhe njohuri tė pėrpikta
nė lėmin e psikologjisė (ose sė paku tė dhėna tė
sakta dhe tė qarta). Prandaj, ėshtė vėshtirė tė
jepet ndonjė pėrkufizim i qartė dhe i prerė pėr
kėtė, nėse ėshtė e lejuar ose jo.
Ajo qė e koklavit ēėshtjen edhe mė
shumė ėshtė edhe fakti se ka shumė paqartėsi dhe
mjegullina rreth hipnozės dhe metodave tė cilat
aplikohen, prandaj edhe disa studiues e trajtojnė
kėtė si pseudoshkencė, apo flasin
pėr hipnozėn duke e radhitur atė
si problematikė tė parapsikologjisė,
e cila shpesh bie ndesh me gjykimin se a mund tė
vėshtrohet si shkencė.
Ky ėshtė edhe shkaku, siē do tė shohim edhe nė
vijim, pėrse disa dijetarė islamė janė mė tė prerė
pėr sa i pėrket ndalimit tė saj, duke u ndalur
kryesisht edhe nė faktin se hipnoza ėshtė edhe
metodė manipulimi e magjistarėve nė realizimin e
shfaqjeve tė tyre si dhe e fallxhinjve pėr tė
arritur pėrfitime materiale.
Prandaj, duke i pasur
parasysh kėto qė u thanė, ne do tė mundohemi tė
pasqyrojmė disa njohuri tė pėrgjithshme rreth
hipnozės dhe metodave qė kanė tė bėjnė me tė, mė
pastaj do tė mundohemi t`i qasemi asaj nga
kėndvėshtrimi islam, duke pėrcjellė mendimet e
dijetarėve islamė bashkėkohorė, tė cilėt kanė
folur nė lidhje me tė.
1. Njohuri tė pėrgjithshme rreth hipnozės
a) Pėrkufizimi i
hipnozės
Fjala hipnozė (hypnos) rrjedh nga greqishtja e
vjetėr dhe do tė thotė gjumė. Shoqata e Mjekėve
Britanikė e pėrkufizon hipnozėn si gjendje
kaluese e kujdesit tė zvogėluar tė pacientit,
gjendje nė tė cilėn mund tė shfaqen paraqitje tė
ndryshme personale ose tė provokuara nga rrethi i
jashtėm. Kurse prof. Ēarls Mater, i
Universitetit tė Majamit, thotė: Hipnoza ėshtė
gjendje e ndryshueshme e vetėdijes, tė cilėn e
karakterizon rritja e pėrqendrimit, rritja e
relaksimit dhe rritja e sugjestionit.
Me fjalė tė tjera, hipnoza ėshtė gjendje e
veēantė e vetėdijes, e nėnshtresave tė psikes tė
vėna nė lėvizje dhe e pėrqendrimit tė vėmendjes,
shpesh nė mėnyrė tė paarsyeshme, tė barazuar me
ėndrrėn.
Personi i hipnotizuar bie nėn ndikimin e
sugjestioneve tė hipnotizuesit, vetėdija e tij
ndryshon sepse bėhet plotėsisht e kufizuar nė atė
ēfarė hipnotizuesi flet dhe sugjeron; tė gjitha
pėrmbajtjet e tjera shqisore dhe tė gjitha
mendimet janė tė eliminuara.
b) Hipnoza dhe gjumi
Nė
kohėt e mėhershme, hipnoza ėshtė konsideruar si
njė lloj gjumi,
pasi personi i hipnotizuar duket sikur gjendet nė
ndonjė ėndėrr, por shumė studiues bashkėkohorė e
mohojnė njė gjė tė tillė. Ata theksojnė se
gjurmimet mė tė reja kanė treguar se ky krahasim
me ėndrrėn nuk ėshtė i drejtė. Matja e valėve
trunore ka treguar se personi nė hipnozė i ngjan
mė shumė njeriut nė gjendje tė zgjuar, jo
tė tensionuar, sesa njeriut nė
ėndėrr tė vėrtetė. Pos kėsaj, vėmendja gjatė kohės
sė ėndėrrimit humbet, kurse nė hipnozė ėshtė
veēanėrisht e shprehur. Paskėtaj, nė gjumin normal
pacienti nuk merr pėrshtypjet e jashtme, ndėrsa nė
gjumin hipnotik dėgjohen edhe pėshpėrimat mė tė
vogla. Pėr kėtė, ata mohojnė qė hipnoza tė jetė
gjumė dhe tė quhet ashtu; ata thonė se hipnoza
ėshtė njė lloj transi (ekstaze, shkėputje nga bota
konkrete) dhe shfaqet nė disa shkallė ose nivele.
c) Hipnoza dhe magjia (sihri)
Disa qė flasin rreth hipnozės pohojnė se ajo ėshtė
njė lloj magjie (bashkėpunimit me xhin), madje e
njohur qysh nė kohėt e hershme. Ata thonė se ajo
ėshtė e pėrafėrt me ritet vudu (lloj magjie),
kurse Budizmi e praktikon hipnozėn pėr tė arritur
gjendjen e Nirvanės. Sido qė tė jetė, mund tė
thuhet se mėnyra se si sillet personi i
hipnotizuar dhe forma se si i pranon urdhrat nga
hipnotizuesi (nuk gabojmė nėse themi edhe se si i
nėnshtrohet), jep tė kuptohet se hipnoza dhe
magjia kanė tė pėrbashkėt disa gjėra, apo sė paku
ngjasojnė me njėra-tjetrėn. Prandaj, disa nga
dijetarėt islamė qė kanė folur rreth hipnozės kanė
qenė shumė tė prerė nė ndalimin e saj dhe e kanė
konsideruar lloj magjie.
d) Vetėdija dhe ndėrdija
Ata qė flasin rreth hipnozės thonė se njeriu nė
jetėn e pėrditshme e normale nuk shfrytėzon
maksimumin e aftėsive psikike dhe tė fuqive fizike
qė zotėron. Prandaj theksojnė se personaliteti i
secilit njeri mbart nė vetvete njė grumbull tė
fshehtash qė mbartėsi (njeriu) nuk i kupton dhe
nuk i njeh. Me anė tė hipnozės arrihet tė
depėrtohet nė ndėrdijen e njeriut. Hipnotizuesi
arrin tė vendosė nė lėvizje kėto mundėsi tė
fshehta, duke e bėrė pacientin (personin e
hipnotizuar) tė pėrballojė gjėrat qė nuk do ti
pėrballonte dot nė rast se do tė ndodhej nė
gjendje normale, siē janė: dhembjet e mėdha,
sėmundjet, traumat e ndryshme, pesha e lartė
(ėshtė e mundur qė mbi tė tė vendoset njė peshė
jashtėzakonisht e madhe dhe ai mos ta ndiejė atė)
dhe gjėra tė tjera.
e) Hipnoza dhe mjekėsia
Nė fushat e ndryshme tė mjekėsisė, hipnoza ėshtė e
njohur si metodė qė mund tė shfrytėzohet nė
mjekimin e disa vėshtirėsive psikike (hipnoterapia),
por edhe tė sėmundjeve organike. Me anė tė
hipnozės mund ti sugjerohet pacientit se
vėshtirėsitė e tij do tė pushojnė dhe ato tė
paktėn pėr njė kohė mund tė ndėrpriten. Hipnoza
shfrytėzohet edhe nė mjekimin e sėmundjeve tė
pastra organike, si mjekimi i tensionit tė gjakut,
disa sėmundje tė tjera tė zemrės dhe tė enėve tė
gjakut, astma bronkiale si dhe anestezitė me
rastin e ndėrhyrjeve kirurgjikale. Po ashtu, ėshtė
i njohur pėrdorimi i hipnozės nė mjekimin e
dhembjeve tė kokės, nė stomatologji, nė mjekimin e
alkoolistėve dhe tė narkomanėve, nė mjekimin e
belbėzimit etj..
f) Hipnoza dhe rreziku
Nė shumė vende perėndimore, hipnoza u lejohet
vetėm mjekėve psikologė, sepse nėse ndodh diēka
ndryshe nga ajo qė hipnotizuesi kishte menduar (aq
mė tepėr te personat qė ndikohen shpejt), mund tė
ketė pasoja tė rėnda psikopatologjike.
Hipnotizuesi duhet patjetėr ta nxjerrė nga ajo
gjendje personin e hipnotizuar dhe nė qoftė se nuk
ndodh kjo, atėherė ka mundėsi tė ndodhin
pėrfundime fatale. Njė rast tė tillė ka pasur
hipnotizuesi shumė i njohur anglez Paulo Mecena
pas njė emisioni televiziv, ku njė nga tė
hipnotizuarit vrau veten pas tre a katėr orėsh qė
mbaroi emisioni.
Nė Angli, tė gjithė personat qė dinė tė
hipnotizojnė kanė certifikatė tė veēantė dhe nė
qoftė se nuk e zotėrojnė njė tė tillė dhe merren
me hipnotizim, dėnohen me ligj.
2. Hipnoza nga kėndvėshtrimi islam
Ato qė u cekėn mė lart ishin informacione qė
plotėsojnė njohuritė tona rreth hipnozės dhe
metodave tė saj. Nė vazhdim do tė sjellim
qėndrimet e dijetarėve rreth kėsaj problematike.
Nėse shohim thėniet e dijetarėve islamė rreth
hipnozės, por edhe tė studiuesve e hulumtuesve tė
cilėt e kanė trajtuar kėtė nga kėndvėshtrimi
islam, shohim se mendimet e tyre dallojnė
varėsisht se si i janė qasur ēėshtjes, apo se nė
ēfarė konteksti u janė drejtuar atyre pyetjet.
Kėshtu, shohim se kur disave u ėshtė drejtuar
pyetja rreth hipnozės, duke e pėrngjarė atė me
magjinė (bashkėpunimin me xhin) ose duke treguar
format e keqpėrdorimit qė ndodhin, pėrgjigja ishte
se ajo ėshtė e ndaluar, madje ėshtė llogaritur
edhe shirk.
Nė anėn tjetėr, disa tė tjerė qė kanė pasur
pikėnisje trajtimin e hipnozės si metodė e njohur
nė mjekėsi janė mė liberalė, pasi shihet se ata i
kanė bėrė qasje tjetėr kėsaj problematike.
Nė vazhdim do tė pėrcjellim disa fetva, tė cilat
kanė pasur pikėnisjet e lartpėrmendura kur janė
dhėnė:
Fetvaja e Komisionit tė Pėrhershėm pėr Fetva
Komisioni i Pėrhershėm pėr Fetva i Arabisė Saudite
nė fetvanė numėr 1779 i pėrgjigjet njė letre qė
ėshtė dėrguar nga njė person. Pyetėsi i bėn tri
pyetje tė pėrbashkėta; pyetja e parė ka tė bėjė me
magjinė dhe bashkėpunimin me xhin. Pyetja e dytė
me hipnozėn dhe e treta me njė thėnie, a ėshtė
lloj shirku apo jo.
Pyetėsi i shtron
kėto pyetje:
a)
Cili ėshtė qėndrimi
i Islamit rreth kėrkimit tė ndihmės nga xhinėt pėr
tė arritur nė njohjen e fshehtėsive si magjia dhe
falli?
b)
Cila ėshtė
dispozita e Islamit rreth hipnozės, me anė tė sė
cilės personi i cili e bėn kėtė arrin mundėsinė
ti flasė atij nė gjumė? Nė kėtė formė arrin tė
mbizotėrojė mbi tė dhe ta urdhėrojė pėr lėnien e
gjėrave tė shėmtuara (tė ndaluara), ose tė
shėrohet nga ndonjė sėmundje psikike ose edhe tė
kryejė ndonjė punė tė cilėn e kėrkon personi i
cili e hipnotizon atė.
c)
A lejohet tė themi
nė Islam pėr hir tė filanit? A ėshtė ky njė lloj
betimi, apo jo?
Nga frika e zgjerimit, ne do tė sjellim vetėm
pėrgjigjen e dytė, qė ka tė bėjė me temėn tonė:
Pėrgjigje:
b) Hipnoza ėshtė lloj magjie me tė cilin pėrdoret
xhini, i cili arrin ta detyrojė personin e
hipnotizuar ti nėnshtrohet hipnotizuesit. Kėshtu,
personi i hipnotizuar flet me gjuhėn e xhinit dhe
i jep atij fuqi nė kryerjen e disa veprave qė
kėrkon hipnotizuesi. Kjo ndodh pasi hipnotizuesi
ėshtė njė person qė ėshtė i sinqertė me xhinin dhe
ai pėr kėto shėrbime (qė xhini tia realizojė)
kryen disa vepra me tė cilat i afrohet xhinit. Me
kėtė, xhini e bėn personin qė hipnotizohet ti
nėnshtrohet dhe tė bėjė vepra qė i kėrkohen atij.
Nė kėtė mėnyrė shfrytėzohet hipnoza dhe
shndėrrohet nė taktikė ose mjet me tė cilin
arrihet tė gjendet vendi i sendit tė vjedhur ose
tė humbur, ose shėrimi i tė sėmurit, ose kryerja e
ēfarėdo pune. Kjo ėshtė e ndaluar dhe llogaritet
prej shirkut, ashtu siē u sqarua mė lart, sepse
nėnkupton se kėrkon mbėshtetjen e dikujt tjetėr
pėrveē Allahut dhe kjo ėshtė jashtė pėrcjelljes sė
shkaqeve dhe arsyeve (sebepeve) tė zakonshme, tė
cilat Allahu ua mundėsoi dhe ua lejoi njerėzve ti
ndjekin.
Nga kjo pėrgjigje shohim se hipnoza jepet e
ndėrlidhur nė tė gjitha aspektet si bashkėpunim me
xhin.
Fetvaja e dijetarit tė mirėnjohur Abdullah
Xhibrin, Allahu e ruajttė, rreth hipnozės
Nė njė rast ėshtė pyetur njėri nga dijetarėt mė tė
vjetėr tė kohės sonė, shejh Abdullah b. Xhibrin,
Allahu e ruajttė, rreth hipnozės dhe ai u
pėrgjigj:
Vėrehet se hipnoza ėshtė formė e mpirjes qė i
bėhet njeriut, sikurse anestezia (nė mjekėsi), qė
mpin ndjenjat e njeriut. Nuk mbaj nė mend ndonjė
thėnie tė fukahave rreth saj. Por, pasi nė disa
raste mund tė jetė e dobishme, qoftė nė kryerjen e
ndonjė operacioni ose diēka tė ngjashme, ėshtė e
lejuar. Nga ana tjetėr, nėse qėllimi i hipnozės
ėshtė mpirja ose humbja e vetėdijes qė tė synohet
me kėtė dėmtimi i personit tė hipnotizuar, si
marrja e pasurisė ose diēka e ngjashme, atėherė
kjo ėshtė e ndaluar (haram).
Mendimi i dr. Abdurrahman el-Xherit nė lidhje me
hipnozėn
Dr. Abdurrahman el-Xheri
ėshtė ligjėrues nė Universitetin e Mbretit Halid
nė qytetin e Riadit, ndėrsa nė faqen elektronike
www.islamtoday.net
nė rubrikėn Mjekėsia dhe shėndeti u
pėrgjigjet pyetjeve tė lexuesve tė kėsaj faqeje.
Ai nė kėtė faqe u pyet rreth hipnozės kėshtu:
Pyetja: Ēfarė dispozite islame ka hipnoza, e cila
pėrdoret nė mjekėsi pėr shėrim, duke qenė se
mėsimi rreth hipnozės ėshtė pjesė e planprogramit
mėsimor nė fakultetet e mjekėsisė? Kohė mė parė,
mė ka rastisur tė lexoj njė fetva se ėshtė haram
pėr shkak se ka lidhje me xhinėt. Gjithashtu, kam
lexuar pėr kėtė formė tė shėrimit shumė dhe nga
ajo qė kam parė ishte se kjo ka lidhje me aspektin
psikik tė njeriut dhe nuk ka tė bėjė me magjinė
dhe xhinėt?
Pėrgjigje:
Rreth kėsaj mund tė pėrgjigjemi nė disa pika:
(Pika e parė ka tė bėjė me emėrtimin e hipnozės nė
gjuhėn arabe dhe se cili term ėshtė mė adekuat pėr
tu pėrdorur.)
2. Disa fetva qė janė dhėnė rreth hipnozės kanė
pasur pikėnisje aplikimin jo tė drejtė tė hipnozės
dhe kėto praktika nuk hyjnė nė domethėnien e
hipnozės. Tė informohemi rreth gjėrave tė fshehta
(gajb), pėrdorimi i xhinėve (nėpėrmjet hipnozės)
dhe magjia; kėto gjėra i mohojnė ata mjekė dhe
specialistė qė e praktikojnė hipnozėn si metodė
shėrimi.
3. Hipnoza ėshtė njė fushė shkencore e njohur, qė
luan rol nė shėrimin e sėmundjeve tė pėrcaktuara.
Ajo ka rregulla, baza dhe arrin suksese tė njohura
mjekėsore.
4. Me hipnozė arrihet tė bindet i sėmuri pėr
pėrdorimin e shėrimit, nė rast se ky e refuzon nė
rrethana tė rėndomta. Gjithashtu, me kėtė arrihet
qė te i sėmuri tė ngulisim njė bindje tė re
pozitive pėr ta tejkaluar botėkuptimin negativ qė
kishte mė parė.
5. Ekzistojnė disa praktika qė janė pėrzier me
hipnozėn qė aplikojnė disa. Kėto praktika nė
vetvete pėrmbajnė gjėra tė ndaluara (harame).
Prandaj, disa nga njerėzit kanė fituar bindjen se
hipnoza ėshtė e ndaluar, por ndalimi i tyre ka
qenė si rezultat i kėtyre praktikave tė hipnozės,
sikurse aplikohet kjo nėpėr cirqe, ku ata pėrdorin
magjinė dhe truke tė ndryshme.
6. Hipnoza, e cila trajtohet si metodė shėrimi,
mund tė aplikohet nė tė mirė dhe mund tė pėrdoret
nė tė keq. Bindja e tjetrit (tė sėmurit) pėr njė
mendim ose ēėshtje tė caktuar (me anė tė hipnozės)
bazohet nė gjykimin nėse ai mendim ose ajo ēėshtje
ėshtė e lejuar apo jo. Nėse mendimi ose ēėshtja
ėshtė e mirė, atėherė lejohet tė pėrdoret nė
shėrim, nėse ėshtė e kundėrt, atėherė kjo nuk
lejohet.
Sqarim:
Mė lart theksuam se mendimet e
dijetarėve dallojnė nė kėtė ēėshtje varėsisht nga
forma se si e kanė trajtuar ata hipnozėn dhe kjo u
vėrtetua edhe me sjelljen e disa fetvave. Pastaj,
edhe vetė hipnoza, sikundėrse u kuptua edhe mė
lart, shfaq nė vetvete shumė paqartėsi dhe
mjegullina, prandaj kėto dallime, nė konsiderimin
e hipnozės si tė lejuar, respektivisht tė ndaluar,
duhet tė kuptohen drejtė, pasi ata qė e kanė
ndaluar, u kanė dhėnė prioritet dėmeve dhe
praktikave qė aplikojnė magjistarėt dhe
fallxhinjtė, tė cilėt arrijnė qėllimet e tyre me
anė tė hipnozės. Kurse ata qė e kanė lejuar me
disa kushtėzime, e kanė shikuar hipnozėn si metodė
mjekimi.
Pėrfundim
Nė fund tė kėsaj teme, themi se nga mendimet e
dijetarėve dhe tė studiuesve qė kanė folur nė kėtė
fushė, disa nga tė cilat u pėrmendėn edhe mė
lartė, mund tė konstatojmė se hipnoza mund tė
ndahet nė dy lloje:
1. Hipnoza
si metodė psikike mjekėsore, me anė tė sė cilės
depėrtohet nė ndėrdijen e njeriut dhe arrihet tė
bindet i sėmuri pėr pėrdorimin e shėrimit, tė
cilėn e refuzonte nė rrethana tė rėndomta tė tij,
ose me kėtė arrihet qė tek i sėmuri tė ngulisim
njė bindje tė re pozitive pėr ta tejkaluar
botėkuptimin negativ qė kishte mė parė.
Gjithashtu, hipnoza me kėtė pėrkufizim mund tė
pėrdoret edhe pėr shėrimin e disa sėmundjeve
organike, apo pėrdorimin e saj si anestezi, ashtu
si u sqarua edhe mė lart.
2. Metoda
qė aplikojnė magjistarėt dhe fallxhinjtė, tė cilėt
bashkėpunojnė me xhinėt dhe shejtanėt, pėrmes tė
cilave i joshin njerėzit pėr tė arritur pėrfitime
materiale dhe dobi personale. Kjo nuk ka tė bėjė
me hipnozėn e njohur nė mjekėsi, pasi nuk ėshtė
dituri e bazuar nė arsyen dhe logjikėn e shėndoshė
dhe me kėto praktika tė ndaluara ka tė bėjė
fetvaja e Komitetit tė Pėrhershėm pėr Fetva.
Alaudin Abazi
19.10.2007
Parapsikologjia klasifikohet si degė e
psikologjisė, e cila merret me studimin e
dukurive qė janė jashtė fuqisė sė tė kuptuarit
tė shqisave tona (paranormale), tė cilat
shpesh i kalojnė edhe ligjet ekzistuese tė
shkencės bashkėkohore.
Shih p.sh. librat Parapsikologjia dhe
Hipnoza nga Sabir Krasniqi.
Prandaj emėrtimi i saj rrjedh nga fjala hypnos,
qė do tė thotė gjumė.
Komisioni i Pėrhershėm pėr Fetva i Arabisė
Saudite (El-lexhne Daime) ėshtė organi mė i
lartė shkencor pėr studime dhe fetva nė
Arabinė Saudite.
Fetvatė e shkruara me datėn 24 shaban, 1418
sipas hixhretit.
Shih:
www.islamtoday.net
|