Nė hadithin tė cilin e transmeton Ebu Hurejra,
Allahu qoftė i kėnaqur me tė, ėshtė vėrtetuar se i
Dėrguari i Allahut, lavdėrimi dhe paqja e Allahut
qoftė mbi tė, ka thėnė: Ēifutėt janė ndarė nė
shtatėdhjetė e njė grupe, tė krishterėt nė
shtatėdhjetė e dy grupe, ndėrsa umeti im do tė
ndahet nė shtatėdhjetė e tre grupe; tė gjitha do
tė jenė nė zjarr, pėrveē njėrit. I kanė
thėnė: Kush janė ata, o i Dėrguar i Allahut? Tha:
Ata janė ata tė cilėt janė nė atė nė ēka jam
unė dhe shoqėruesit e mi.
Ndėrsa nė disa transmetime qėndron se ata janė xhemati. Shėnon
Ebu Daudi, Tirmidhiu, Ibn Maxhe dhe Hakimi dhe
thotė (ky i fundit) se hadithi ėshtė sahih sipas
kushtit tė Muslimit. Ndėrsa sa i pėrket
transmetimit: ...tė gjitha janė nė xhenet,
pėrveē njėrit, konsiderohet si i shpifur ndaj
tė Dėrguarit tė Allahut, lavdėrimi dhe paqja e
Allahut qoftė mbi tė. Shejhul Islam Ibn Tejmije
thotė: Sa i pėrket kėtij hadithi, ai nuk ka
ndonjė bazė, por ėshtė i shpikur dhe gėnjeshtėr,
sipas pajtimit tė dijetarėve tė hadithit, dhe atė
nuk e transmeton askush nga dijetarėt e shquar tė
hadithit. Ndėrsa hadithi i cili ėshtė i njohur nė
librat e suneneve nga i Dėrguari i Allahut,
lavdėrimi dhe paqja e Allahut qoftė mbi tė, ėshtė
kėshtu: Umeti im do tė ndahet nė shtatėdhjetė
e tre grupe, njėri do tė jetė nė xhenet dhe
shtatėdhjetė e dy nė zjarr.
Ndėrsa sa i pėrket kuptimit tė fjalės umeti im, ėshtė
thėnė se ka pėr qėllim umetin i cili do ti
pėrgjigjet, siē ka theksuar Mubarekfuri nė veprėn
e tij Tuhfetul Ahvedhi. Umeti i cili do ti
pėrgjigjet do tė thotė se kanė ata qė kanė
pėrqafuar Islamin.
Shpjegim i kėsaj
Nė mesin e atyre qė do ti pėrgjigjen tė
Dėrguarit tė Allahut, lavdėrimi dhe paqja e
Allahut qoftė mbi tė, do tė ketė qė do tė jenė tė
shpėtuar e do tė ketė tė shkatėrruar (tė humbur),
prandaj nuk nėnkuptohet se secili qė do ti
pėrgjigjet atij do tė jetė i shpėtuar. Dijetarėt
islamė kanė folur rreth kėtyre grupeve dhe rreth
arsyes sė ndarjes sė tyre nga e vėrteta.
Gjithashtu ėshtė thėnė se qėllimi i fjalės umeti im nė kėtė
hadith ka pėr qėllim umetin e thirrjes, gjė qė
pėrfshin tė gjithė ata tek tė cilėt ėshtė dėrguar
Muhamedi, lavdėrimi dhe paqja e Allahut qoftė mbi
tė, ata qė i kanė besuar dhe ata qė kanė mohuar.
Njė grup dijetarėsh kanė thėnė se ata nuk ndahen nga xhemati dhe
nuk dalin nga e vėrteta (haku), vetėm nėse
kundėrshtojnė nė ēėshtjet qė kanė tė bėjnė me
esencėn e besimit.
Prandaj nė tė gjitha ēėshtjet qė kanė tė bėjnė me njohjen e Allahut
tė Lartėsuar nė njėshmėrinė dhe cilėsitė e Tij, nė
njohjen e tė Dėrguarve, tė shenjave dhe tė
mrekullive tė tyre, nė ēėshtjet e Ditės sė Fundit,
tė pėrcaktimit tė Allahut (kaderit), ata qė kanė
devijuar nga rruga e sahabėve dhe kundėrshtojnė
citatet konsiderohen se kanė dalė nga xhemati dhe
i pėrkasin ndonjė grupi, siē ka thėnė Shehristani
nė veprėn e tij El milel ven nihal: Nėse e tėrė
feja ndahet nė dy pjesė, nė tevhid dhe sheriat,
dhe se tevhidi ėshtė esencė (bazė), ndėrsa
sheriati si dytėsor, atėherė kush flet rreth
gjėrave tė tevhidit quhet usulij, ndėrsa ai qė
flet rreth gjėrave tė sheriatit quhet si dytėsor,
sekondar.
Nga ky kėndvėshtrim ai vė nė dukje se ai qė flet rreth gjėrave
dytėsore nė fe i pėrket ndonjė medhhebi, ndėrsa ai
qė flet rreth bazave tė fesė dhe i kundėrshton tė
vėrtetėt nė kėtė, ai ėshtė prej ndonjė grupimi.
Kėtu duhet tė ndalemi. Ibn Tejmija, Allahu e mėshiroftė, thotė: Sa
i pėrket bėrjes sė dallimit dhe emėrtimit tė
ēėshtjeve tė usulit dhe llojit tjetėr dhe
emėrtimit tė tij me ēėshtjet dytėsore, ky dallim
dhe kjo ndarje nuk ka ndonjė bazė prej sahabėve e
as prej tabiinėve e as prej imamėve tė shquar
islamė, mirėpo ėshtė marrė nga mutezilitė dhe tė
ngjashėm me ta dhe fukahatė e kanė pėrmendur nė
librat e tyre. Kjo lloj ndarjeje (ndarja e fesė nė
tevhid dhe nė sheriat) ėshtė kundėrthėnėse, ngase
atij qė bėn kėtė lloj ndarjeje i themi se cili
ėshtė kufiri i ēėshtjeve tė tevhidit nė tė cilat
mėkatari bėn kufėr dhe ku qėndron pika ndarėse nė
mes tyre dhe mes ēėshtjeve tė sheriatit (ēėshtjeve
sekondare. Nėse pėrgjigjet se ēėshtjet e usulit
janė ēėshtjet e besimit ndėrsa tė tjerat janė
ēėshtje veprore, nė kėtė rast i themi se dijetarėt
kanė mospajtime nė atė se a e ka parė Muhamedi,
lavdėrimi dhe paqja e Allahut qoftė mbi tė,
Allahun apo jo, se a ėshtė mė i mirė Uthmani apo
Aliu. Pastaj kanė mospajtime rreth shumė
domethėnieve tė Kuranit, rreth saktėsimit tė disa
haditheve dhe pa dyshim se tė gjitha kėto ēėshtje
kanė tė bėjnė me besimin e me konsensusin e
dijetarėve nuk ka kufėr nė to. (Mexhmu Fetava 13/
125)
Disa dijetarė lidhur me kėtė qėndrim tė Ibn Tejmijes, i cili ka
pėrmendur nė disa vende nė librat e tij se e mohon
kėtė ndarje, kanė thėnė se nuk ėshtė pėr qėllim
mohimi i kėsaj ndarjeje nė esencė, mirėpo ai mohon
gjykimet dhe vendimet e kota tė bidatxhive, tė
cilat dalin prej kėsaj ndarjeje.
E vėrteta ėshtė tė thuhet se ēėshtjet e fesė janė dy llojesh:
1- Ēėshtje nė tė cilat ka mospajtime e pėr tė
cilat kemi argument ose argumente nga Kurani ose
Suneti, tė cilat tregojnė pėr vėrtetėsinė e
ndonjėrit prej mendimeve. Nė kėtė rast ėshtė
obligim pasimi i argumentit dhe kundėrshtimi i
atij qė nuk pajtohet dhe justifikimi i muxhtehidit
qė ka gabuar.
2- Ēėshtje nė tė cilat ka mospajtime e pėr tė
cilat nuk kemi argument. Kėto quhen ēėshtje
ixhtihadije, ngase secili prej dijetarėve ka
vepruar ose ka dhėnė fetva sipas asaj qė ka
arritur nė pėrfundim nga pėrpjekja dhe angazhimi i
tij. Ndėrsa nė kėto ēėshtje nuk ka kundėrshtim dhe
ndonjė qė nuk pajtohet me atė mendim nuk duhet ta
obligojė tjetrin tė pasojė mendimin e tij, ngase
asnjėri prej tyre nuk ka kundėrshtuar ndonjė citat,
por ka kundėrshtuar ixhtihadin e ndonjė muxhtehidi.
Dijetarėt kanė dy mendime rreth domethėnies sė fjalisė: tė gjitha
janė nė zjarr, pėrveē njėrės:
1- Nėse me fjalėn umet, e cila ka ardhur nė
fjalėn e tė Dėrguarit: do tė pėrēahet umeti im
ka pėr qėllim umetin i cili do ti pėrgjigjet
atij, ndėrsa ata janė muslimanė, atėherė nga kjo
kuptojmė se tė gjitha ato (grupime) do tė futen,
pėrveē palės sė shpėtuar. Mirėpo nuk nėnkuptohet
se ato do tė jenė pėrgjithmonė nė zjarr, ngase
mėkatarėt e kėtij umeti nuk qėndrojnė pėrgjithmonė
nė zjarr pėrveē nėse del prej Islamit me bidatin e
tij, siē janė dijetarėt islamė unanimė rreth
kufrit tė xhehmive [kėtė e pėrmend (pėr kufrin e
xhehmive) Buhariu nė veprėn Krijimi i veprave tė
robėrve, gjithashtu e pėmend edhe Ebu Kutejbe Ed
Dejnuri].
2- Nėse ka pėr qėllim me fjalėn umet, qė
pėrfshin nė vetvete umetin e thirrjes, atėherė nė
emėrtimin e umetit futen muslimanėt dhe tė tjerėt.
Ndėrsa kuptimi i tė gjitha janė nė zjarr
do tė ishin jobesimtarėt, ndėrsa pala e shpėtuar
do tė ishte umeti qė do ti pėrgjigjej atij. Dhe
kėtė e argumenton fjala e tė Dėrguarit: Nuk do
tė dėgjojė pėr mua nga umeti im, ēifuti, i
krishteri e pastaj nuk mė beson, atėherė do tė
futet nė zjarr. (Nė kėtė rast edhe ēifutėt
edhe tė krishterėt konsiderohen prej umetit tė tė
Dėrguarit, sipas kėtij mendimi tė dytė.)
Por mendimi mė i saktė ėshtė mendimi i parė. Hadithi qartazi
vėrteton pėr shpėtimin e palės sė shpėtuar, ndėrsa
nė zjarr futen mėkatarėt dhe jobesimtarėt (mėkataret
muslimanė nuk do tė qėndrojnė pėrgjithmonė nė
zjarr, por varėsisht nga mėkatet qė kanė bėrė),
prandaj kuptimi sipas mendimit tė parė ėshtė mė i
pėrgjithėsuar dhe mė kuptimplotė sesa mendimi i
dytė.
Ndėrsa sa i pėrket fjalės sė tė Dėrguarit: ...do tė ndahet ky
umet nė shtatėdhjetė e tre grupe, dijetarėt
kanė mendime tė ndryshme rreth kuptimit tė numrit.
Disa prej dijetarėve kanė thėnė se numri kėtu ka
pėr qėllim njė numėr tė madh e jo pėrkufizimin dhe
se nė kėtė umet do tė shtohet ndarja. Argument pėr
kėtė kemi hadithin e tė Dėrguarit tė Allahut,
lavdėrimi dhe paqja e Allahut qoftė mbi tė, ku i
Dėrguari ka bėrė njė rrugė tė drejtė me dorėn e
vet e mė pas rrugica tė shumta e mė pastaj ka
thėnė: Nė ēdo rrugicė ka nga njė shejtan, i
cili thėrret nė to. Pastaj lexoi: Dhe se
kjo ėshtė rruga (feja) Ime e drejtė (qė
e caktova pėr ju), pra pėrmbajuni kėsaj, e mos
ndiqni rrugė tė tjera e tju ndajnė nga rruga e
Tij. (Enam 153). E, dihet se rrugėt e
shejtanit nuk janė tė pėrkufizuara me numėr. Ky
ėshtė njė komentim i mirė, mirėpo shumica e
dijetarėve kanė thėnė se numri nė hadith ėshtė i
menduar (i qėllimshėm).
Edhe nė qoftė se numri rritet mė shumė se shtatėdhjetė e tre grupe,
themi se ato (pra 73) janė mė tė rrezikshme dhe mė
tė kėqija. Disa prej dijetarėve kanė thėnė se
numri i grupimeve ėshtė i pėrkufizuar nė numėr,
mirėpo nuk ka ardhur sqarimi rreth pėrcaktimit tė
tyre nga frika e shfaqjes sė risive tė grupeve tė
tjera brenda tyre e mė pastaj tė mendohet se nuk
janė risi. Prandaj duke u bazuar mbi kėtė mendim
dijetarėt janė thelluar nė pėrcaktimin e grupimeve
tė humbura varėsisht nga pėrpjekjet e tyre (ixhtihadi).
Imam Shatibiu pėrzgjedh mendimin e parė pėr arsye tė mosekzistimit
tė argumentit rreth pėrcaktimit tė numrit dhe se
logjika tregon pėr kėtė. Nėse thuhet se a dihen
bazat e kėtyre fraksioneve nėse nuk mund tė
pėrkufizohen nė numėr, themi se Ibn Tejmije,
Allahu e mėshiroftė, sa i pėrket pėrcaktimit tė
fraksioneve tė shkatėrruara ka thėnė se i pari qė
ka folur rreth shkatėrrimit dhe humbjes sė tyre
ėshtė Jusuf b. Esbati e mė pas Abdullah b.
Mubareku dhe se ata tė dy janė imamė tė
muslimanėve. Ata kanė thėnė: Bazat e bidatxhive
janė katėr: rafiditė, havarixhėt, kaderitė dhe
murxhitė.
Abdullah b. Mubarekut i kanė thėnė: -Po xhehmitė?
Ėshtė pėrgjigjur se ata nuk janė pjesėtarė tė
umetit tė Muhamedit. Dhe thoshte: Ne rrėfejmė
fjalėt e ēifutėve dhe tė tė krishterėve dhe nuk
mund tė rrėfejmė fjalėt e xhehmive.
Kėtė qė ka thėnė mė pas e kanė pasuar njė grup dijetarėsh nga
shoqėruesit e Imam Ahmedit dhe tė tjerėt dhe kanė
thėnė: Xhehmitė janė jobesimtarė dhe ata nuk
futen nė grupin e shtatėdhjetė e dy grupimeve siē
nuk futen nė atė grup munafikėt (hipokritėt), tė
cilėt fshehin mosbesimin dhe shfaqin Islamin. (Mexhmu
Fetava vėll III.)
Ndėrsa nė vijim po pėrmendim bazat prej tė cilave janė ndarė kėto
fraksione nga Ehli suneti dhe xhemati:
Havarixhėt:
Havarixhė dhe veidije ėshtė ēdokush qė del kundėr udhėheqėsit tė
vėrtetė pėr tė cilin xhemati janė dakord. Veidije
janė fraksion brenda havarixhėve dhe bindjet e
tyre janė se e bėjnė jobesimtar kryesin e mėkatit
tė madh. Pohojnė gjithashtu edhe qėndrimin e
gjithmonshėm nė zjarr tė atij qė bėn mėkat tė
madh, mohojnė shefatin (ndėrmjetėsimin) dhe
gjithashtu i bėjnė jobesimtarė Uthmanin edhe Aliun,
Allahu qoftė i kėnaqur me tė dy.
Shiitėt:
Shiitėt janė ata qė e ndihmuan Aliun. Ata veēohen me doktrina si
imamati (udhėheqja), el-ismetu (mbrojtja nga
mėkatet), tukja etj.. Gjithashtu besojnė se
udhėheqja nuk del nga djemtė e Aliut, por nėse del
e largohet prej tyre, atėherė kjo konsiderohet
padrejtėsi ndaj tyre nga tė tjerėt.
Gjithashtu thonė se imamllėku nuk ėshtė ēėshtje interesash qė e
zgjedh dhe e cakton masa e gjerė, por ajo
konsiderohet ēėshtje thelbėsore dhe se ėshtė kusht
i fesė dhe nuk duhet anashkaluar kjo nga ana e
Profetėve dhe nuk i duhet dorėzuar kjo ēėshtje
masės sė gjerė.
Kaderitė:
Kaderitė kanė edhe emra tė tjerė, si: pronarėt e drejtėsisė dhe tė
tevhidit, adlije dhe mutezilitė. Besimi i
mutezilitėve mund tė pėrmblidhet nė) mohimin e
cilėsive tė Allahut, mohimin e shikimit tė Allahut
me sy nė botėn tjetėr dhe kėtė bindje tė tyre e
quajnė tevhid.
Ata me unanimitet thonė se robi ka mundėsi dhe ėshtė krijues i
veprave tė veta tė mirat dhe tė kėqija dhe kėtė e
quajnė drejtėsi. Gjithashtu janė unanimė se
besimtari nėse del nga kjo botė me nėnshtrim dhe
pendim ndaj Allahut, ai e meriton shpėrblimin dhe
kompensimin, ndėrsa nėse del duke mos u penduar
nga ndonjė mėkat i madh qė ka bėrė, ai e meriton
pėrjetėsinė nė zjarr dhe kėtė e quajnė premtim dhe
kėrcėnim.
Fasiku nuk ėshtė as nė xhenet e as nė xhehenem dhe kėtė e quajnė
vend nė mes tė dy vendeve. Thonė se ėshtė obligim
pėr umetin tė dalė kundėr udhėheqėsit nėse bėn
padrejtėsi dhe kėtė e quajnė urdhėrimi pėr tė mirė
dhe ndalimi nga e keqja.
Murxhitė:
Fjala irxha ka dy kuptime: vonim, shtyrje si fjala e Allahut tė
Lartėsuar: (Paria) Shtyje atė dhe vėllanė e
tij (ēėshtjen e tyre) pėr mė vonė. (Shuara,
36). Ngase ata e shtynin punėn nga qėllimi.
Gjithashtu thonė: Mėkati nuk sjell dėm me imanin
(besimin) siē nuk sjell dobi nėnshtrimi (respekti)
me kufr (mosbesim).
Po ashtu fjala irxha ėshtė thėnė se ka kuptimin e vonimit, tė
shtyrjes sė gjykimit ndaj bėrėsit tė mėkatit tė
madh deri nė Ditėn e Gjykimit dhe se nuk gjykohet
pėr atė nė kėtė botė se a ėshtė nga banorėt e
xhenetit apo tė xhehenemit. Prandaj murxhitė dhe
veidije janė dy fraksione tė kundėrta.
Ndėrsa sa i pėrket fjalės sė tė Dėrguarit nė fund tė hadithit:
...ata janė ata tė cilėt janė nė atė nė ēka jam
unė dhe shoqėruesit e mi, nė disa transmetime
thuhet xhemati. Fjala xhemat ka ardhur e shquar me
nyjėn shquese (el), gjė qė tregon se ai ėshtė
xhemat i posaēėm, ka kushte e norma.
Imam Shatibiu ka studiuar qėndrimet e dijetarėve rreth fjalės
xhemat dhe thotė se numri i tyre arrin nė pesė:
1- Me xhemat nėnkuptojmė shumicėn e muslimanėve.
Nė kėtė grup futen muxhtehidėt e umetit, dijetarėt,
pasuesit e sheriatit dhe tė ngjashėm me ta.
Prandaj secili qė del nga xhemati i tyre
konsiderohet kundėrshtar. Kėtu futen tė gjithė
bidatxhitė, ngase ata janė kundėrshtues tė tė
gjithė atyre paraardhėsve tė umetit dhe se ata nuk
futen nė kėtė grup. Ky ėshtė qėndrim i Ebu Mesud
El Ensarijut dhe i Ibn Mesudit.
2- Xheamati ėshtė njė grup dijetarėsh muxhtehidinė.
Ata janė argument i Allahut mbi krijesat e Tij.
Pėr ta i Dėrguari i Allahut, lavdėrimi dhe paqja e
Allahut qoftė mbi tė, thotė: Umeti im nuk do
tė bashkohet nė humbje. Ky ėshtė qėndrim i
Abdullah b. Mubarekut, Ibn Rahujes.
Abdullah b. Mubarekut i ėshtė thėnė: -Cili ėshtė xhemati qė duhet
ndjekur? Tha: -Ebu Bekri, Omeri dhe
dhe
dhe
vazhdon ti numėrojė derisa arriti tek Muhamed b.
Thabiti dhe Hysejn b. Vakidi. I kanė thėnė: -Po
ata kanė vdekur! Kush janė prej tė gjallėve?
Atėherė tha: -Ebu Hamza Es Sukerij.
Nė kėtė mendim nuk bėn pjesė ai qė sėshtė dijetar dhe gjithashtu
nuk bėjnė pjesė bidatxhitė (thamė se me xhemat
nėnkuptohen dijetarėt muxhtehidinė, ngase
bidatxhitė nuk janė dijetarė muxhtehidinė dhe
ēdokush tjetėr qė nuk ėshtė dijetar del nga ky
mendim. Ky ėshtė sqarimi.)
3. Me xhemat nėnkuptohen muslimanėt dhe nėse ata
(muslimanėt) bien dakord pėr diēka, tė gjithė tė
tjerėt obligohen ti pasojnė ata (muslimanėt).
4- Xhemati janė sahabėt. Kėtė qėndrim e mban Omer
b. Abdulazizi. Pėr kėtė dėshmon transmetimi:
...nė atė nė ēka jam unė dhe shoqėruesit e mi.
5- Xhemati i muslimanėve. Nėse mblidhen rreth njė
udhėheqėsi, i Dėrguari i Allahut ka urdhėruar
dėgjimin e tij.
Ashtu siē ka mospajtime nė mesin e dijetarėve rreth komentimit tė
fjalės xhemat, gjithashtu ka mendime tė shumta
rreth komentimit tė palės sė ndihmuar deri nė
Ditėn e Gjykimit.
Imam Neveviu thotė: Pėr sa i pėrket kėsaj pale, Imam Buhariu ka
thėnė se ata janė dijetarėt. Ndėrsa Ahmed b.
Hanbeli, Allahu i mėshiroftė, ka thėnė: Nėse nuk
janė dijetarėt e hadithit, atėherė nuk di se kush
tjetėr mund tė jetė
Kadi Ijadi duke komentuar thėnien e Imam Ahmedit thotė se Ahmedi
kėtu ka pėr qėllim Ehli sunetin dhe xhematin dhe
ata qė kanė besim sikurse tė dijetarėve tė
hadithit.
Imam Neveviu thotė: Kjo palė ėshtė e ndarė dhe gjendet tek disa
lloje tė besimtarėve, prej tyre ka qė janė trima e
luftėtarė, fukahatė, dijetarėt e hadithit, asketėt,
urdhėruesit pėr tė mirė dhe ndaluesit pėr tė keqen
dhe shumė lloje tė tjera tė mirėsisė dhe se nuk
ėshtė e domosdoshme tė jenė tė bashkuar nė njė
vend, por mund tė jenė tė shpėrndarė nė vise tė
ndryshme tė botės.
Husejn Serraxh
Pėrktheu: Almedin Ejupi
4.4.2008
|